AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Jeg har flere i familien som er operert for prostatakreft, og ble rådet til å teste meg selv. Legen sier at verdiene er høye for alderen min (45), og jeg har en forstørret prostata, men samtidig at jeg er ung, og i utgangspunktet ikke i faresonen. Må nå vente noen måneder og ta nye prøver, for å sjekke verdien, men da det bare er litt over ett år siden jeg fullførte utredninger for kreft (ikke prostata), hjernesvulst og ALS, så kjenner jeg at jeg ikke er helt klar for en ny runde med dette. Har hatt problemer med urinering, samt ereksjonsproblemer det siste året også, som riktignok kan forklares av en annen sykdom, men de kan ikke gi meg noe klart svar på det foreløpig, så jeg må vente, igjen. Legen sier hun er urolig grunnet historikken og symptomene, og da er det ubehagelig å bare gå rundt og vente. Hvordan var forløpet og symptomene hos dere som har vært gjennom dette? Anonymkode: c6f50...8a4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #2 Skrevet 8. september 2022 PSA over 4 indikerer kreft fikk min far beskjed om da han tok disse prøvene. Riktig nok ca 10 år siden. Hva er din PSA? Anonymkode: d5676...fda
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #3 Skrevet 8. september 2022 Hva er grunnen til at du må vente, og ikke kommer rett inn i pakkeforløp for prostatakreft? Min stefar hadde kun forhøyet PSA over tid, det ble tatt et bilde som ikke viste noenting, men etter en liten stund ble det tatt et nytt bilde privat og da ble svulsten oppdaget. Så vidt jeg vet hadde han ingen andre symptomer enn forhøyet PSA. Anonymkode: 04b8b...e70
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #4 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har flere i familien som er operert for prostatakreft, og ble rådet til å teste meg selv. Legen sier at verdiene er høye for alderen min (45), og jeg har en forstørret prostata, men samtidig at jeg er ung, og i utgangspunktet ikke i faresonen. Må nå vente noen måneder og ta nye prøver, for å sjekke verdien, men da det bare er litt over ett år siden jeg fullførte utredninger for kreft (ikke prostata), hjernesvulst og ALS, så kjenner jeg at jeg ikke er helt klar for en ny runde med dette. Har hatt problemer med urinering, samt ereksjonsproblemer det siste året også, som riktignok kan forklares av en annen sykdom, men de kan ikke gi meg noe klart svar på det foreløpig, så jeg må vente, igjen. Legen sier hun er urolig grunnet historikken og symptomene, og da er det ubehagelig å bare gå rundt og vente. Hvordan var forløpet og symptomene hos dere som har vært gjennom dette? Anonymkode: c6f50...8a4 Jeg synes det er merkelig at de skal vente og sjekke PSA-verdien på nytt om en stund når du er så ung! Hadde jeg vært deg hadde jeg krevd mer utredning nå. Tror ikke du kommer til å få så mange svar her inne da de fleste prostata-karene har rundet 65 år og gjør andre ting enn å henge på kvinneguiden. Anonymkode: 9fbef...377
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #5 Skrevet 8. september 2022 Jeg har kun tatt én PSA-test så langt, og verdiene ligger rett under 4, og derfor under grensen, men en annen lege fortalte meg at det burde ligge på under 2, for en mann på min alder. Jeg har en uspesifisert nerveskade også, og derfor mener trolig legene at det er større sjanse for at problemene jeg har skyldes dette, og ikke prostataen, og avventer derfor videre undersøkelser. Men samtidig så har de ikke funnet årsak til nerveskaden, og da kan de ikke bekrefte hverken det ene eller det andre. Med Men ved siste legebesøk så fikk jeg med henvisning til ny blodprøve, med beskjed om å ta den i november. Men tror kanskje jeg "misforstår" dette, og tar den nå, så får jeg i det minste se om det er noen endringer, og eventuelt booke ny tid til legen når jeg har fått den, og ta det derfra. Eventuelt gå til en annen lege og få enda en vurdering. Takk for svar. Anonymkode: c6f50...8a4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #6 Skrevet 8. september 2022 Fikk time til ny PSA-test i dag, så da får jeg svar om 10 dager. 🤞 Anonymkode: c6f50...8a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå