AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Barnet vårt på 3 år begynte i barnehage for noen uker siden. Har hatt han hjemme helt til nå. Selv om han sannsynligvis var mer enn klar nok til å begynne, og vi har vært heldige som har hatt mulighet til å ha han hjemme såpass lenge, synes jeg det er vanskelig, og jeg sliter litt med dårlig samvittighet. Han virker til å trives godt i barnehagen, og innkjøring gikk veldig greit for seg. Han vil ikke bli med når jeg henter han i barnehagen, men kan si dagen før eller samme dag som han skal i barnehagen, at han ikke vil. Om dette er for å teste om han får bestemme, eller fordi han faktisk ikke vil, vet jeg ikke helt, men han har (enda) ikke protestert stort på å bli levert når det først kommer til stykke. Jeg vet som sagt at han nok har veldig godt av å være i barnehage - få aktivisert seg, sosialisert seg og utviklet seg uten oss hengende rundt hele tiden, men jeg føler likevel at jeg på et eller annet vis svikter han med å plutselig være fra han flere timer om dagen. Samboer jobber også til sent på ettermiddagen, og er ikke hjemme før nærmere kl 19 på kvelden, og får ikke mange timene med han før han skal legge seg. Vi leverer i barnehagen kl 9, og henter rundt kl 15.. Anonymkode: 6515d...12f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Overganger er ofte litt ugreit i den alderen, så helt vanlig å ikke ville i bhg når de er hjemme, og ikke ville hjem når de er i bhg. Det er nok supert for han å være der, bra for utviklingen å være sammen med andre barn. At det er litt sårt er følelser du bare må akseptere at du har, og håndtere. Det blir bedre. Anonymkode: 4e19c...25b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Mødre i dag altså! Barnet har godt av å være i bhg, faktisk burde det vært der for lenge siden! Anonymkode: d6d29...ed6 6
Regnbuefisk Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mødre i dag altså! Barnet har godt av å være i bhg, faktisk burde det vært der for lenge siden! Anonymkode: d6d29...ed6 "for lenge siden" 🙄 regner med at barnet har fått sosialisere seg med både andre barn og voksne, og har hatt en herlig, trygg og rolig start på livet sitt. Kjempefint for han! Klart det er sårt å sende det fineste man har vekk det meste av dagen, uansett hvor bra bhg er. Tror alle foreldre kjenner på det. Det er en tilvenning for deg også. Når du ser at han har det bra, og hvor mye glede han får om dagene så går det bedre. Og en tre-åring sier jo "vill ikke" til absolutt alt i hele verden, så det ville jeg ikke tatt så veldig alvorlig. 3
PM75 Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Det er kjempebra at han får leke og sosialisere seg, og bli kjent med barn han begynne på skolen sammen med!
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 En 3 åring har jo bare godt av det! Være hjemme med mamma hele dagen? Høres ikke helt bra ut Du vet at barnehagen så lærer de utrolig mye? Anonymkode: 7e444...665 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Regnbuefisk skrev (2 timer siden): "for lenge siden" 🙄 regner med at barnet har fått sosialisere seg med både andre barn og voksne, og har hatt en herlig, trygg og rolig start på livet sitt. Kjempefint for han! Klart det er sårt å sende det fineste man har vekk det meste av dagen, uansett hvor bra bhg er. Tror alle foreldre kjenner på det. Det er en tilvenning for deg også. Når du ser at han har det bra, og hvor mye glede han får om dagene så går det bedre. Og en tre-åring sier jo "vill ikke" til absolutt alt i hele verden, så det ville jeg ikke tatt så veldig alvorlig. Det er faktisk ikke noe du kan regne med. Hva er det vi vet om barn som har vært hjemme med mor frem til 3-4 års alder? De henger etter i det aller meste... Kan du tenke deg hva de henger spesielt etter i? Anonymkode: f5a00...e21
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 Jeg jobber som pedagogisk leder og er småbarnsmamma til 2 stk. jeg syntes også det er kjempe sårt å levere barna i bhg. Jeg vet de har godt av det, de ble trygge etterhvert og har fått mange venner. Men for meg føles det unaturlig å levere de små barna fra meg til andre voksne. Iallefall fordi jeg selv skal gå å være med andre barn hele dagen. jeg ønsket at barna mine skal få utfordre seg på alle mulige måter, men allikevel syntes jeg det er sårt. Spesielt når barna protesterer i perioder. Skulle ønske jeg kunne brukt all min tid på barna. Vet det ikke er sunt, men barna er livet mitt! etter jeg ble mamma har jeg fått et helt nytt syn på min rolle i bhg. Jeg var før ikke klar over hvordan det kan føles å levere fra seg barna sine til andre ukjente mennesker. Viktigheten av å se og høre foreldrene, møte dem på deres bekymringer og tanker er så ufattelig viktig! Vi passer på det mest verdifulle de har, og foreldre må kjenne at det er trygt og godt å levere dem til akkurat oss. Anonymkode: 1327d...cbd 1
Regnbuefisk Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er faktisk ikke noe du kan regne med. Hva er det vi vet om barn som har vært hjemme med mor frem til 3-4 års alder? De henger etter i det aller meste... Kan du tenke deg hva de henger spesielt etter i? Anonymkode: f5a00...e21 Jeg svarte mest som en motvekt til alle som øyeblikkelig antar at barn går glipp av så utrolig mye viktig hvis de ikke er i bhg nærmest hele livet.. Hva er det egentlig vi vet om disse barna da? Jeg er oppriktig interessert i temaet! Jeg tenker at en tre-åring lett tar igjen det sosiale han evt mangler i løpet av høsten.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mødre i dag altså! Barnet har godt av å være i bhg, faktisk burde det vært der for lenge siden! Anonymkode: d6d29...ed6 Vet du hva, de aller fleste barn sendes i barnehage altfor tidlig, så jeg er bare glad for at jeg har kunnet ha han hjemme såpass lenge. Ts Anonymkode: 6515d...12f 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 PM75 skrev (3 timer siden): Det er kjempebra at han får leke og sosialisere seg, og bli kjent med barn han begynne på skolen sammen med! Selvfølgelig er det det, og det skriver jeg også i HI Ts Anonymkode: 6515d...12f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er faktisk ikke noe du kan regne med. Hva er det vi vet om barn som har vært hjemme med mor frem til 3-4 års alder? De henger etter i det aller meste... Kan du tenke deg hva de henger spesielt etter i? Anonymkode: f5a00...e21 Han henger ikke etter i noenting, og har fått mye sosialisering selv om han ikke har vært i barnehage. Kjenner flere med barn, også naboer, som han har vært med titt og ofte. Ts Anonymkode: 6515d...12f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber som pedagogisk leder og er småbarnsmamma til 2 stk. jeg syntes også det er kjempe sårt å levere barna i bhg. Jeg vet de har godt av det, de ble trygge etterhvert og har fått mange venner. Men for meg føles det unaturlig å levere de små barna fra meg til andre voksne. Iallefall fordi jeg selv skal gå å være med andre barn hele dagen. jeg ønsket at barna mine skal få utfordre seg på alle mulige måter, men allikevel syntes jeg det er sårt. Spesielt når barna protesterer i perioder. Skulle ønske jeg kunne brukt all min tid på barna. Vet det ikke er sunt, men barna er livet mitt! etter jeg ble mamma har jeg fått et helt nytt syn på min rolle i bhg. Jeg var før ikke klar over hvordan det kan føles å levere fra seg barna sine til andre ukjente mennesker. Viktigheten av å se og høre foreldrene, møte dem på deres bekymringer og tanker er så ufattelig viktig! Vi passer på det mest verdifulle de har, og foreldre må kjenne at det er trygt og godt å levere dem til akkurat oss. Anonymkode: 1327d...cbd Takk for fint svar. ❤️ Ts Anonymkode: 6515d...12f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå