Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #1 Del Skrevet 26. november 2005 Hva er knakkpølser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. november 2005 #2 Del Skrevet 26. november 2005 Dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #3 Del Skrevet 26. november 2005 Jo, jo, alle vet jo at det er pølser....men hvorfor i all verden "knakk"? Knakk pølsene i produksjonen? Det er faktisk ikke logisk at de heter knakk når nesten ingen vet hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. november 2005 #4 Del Skrevet 26. november 2005 Jo, jo, alle vet jo at det er pølser....men hvorfor i all verden "knakk"? Knakk pølsene i produksjonen? Det er faktisk ikke logisk at de heter knakk når nesten ingen vet hvorfor. ← Nå var faktisk spørsmålet i åpningsinnlegget hva det var - ikke hvorfor pølsene har fått dette navnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #5 Del Skrevet 26. november 2005 Nei, for det ligg er jo i ordet "knakk-PØLSER" så trådstatrer må faktisk ha visst at det var snakk om pølser. Og som vi vet, en pølse er en pølse. Derimot er ikke en KNAKK-pølse innlysende hva er akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 26. november 2005 #6 Del Skrevet 26. november 2005 En pølse er ikke en pølse. Wiener eller sossier er for eksempel ikke det samme som knakk, har jeg nå lært. Og takk for infoen, Brunhild. Forresten: Er knakkpølse og kjøttpølse det samme med ulikt navn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. november 2005 #7 Del Skrevet 26. november 2005 Forresten: Er knakkpølse og kjøttpølse det samme med ulikt navn? ← Nei. Smaken og størrelsen er forskjellig. For meg er KNAKK en pølse-i-brød-pølse mens kjøttpølse er mer pølse-og-poteter-pølse. Dårlig forklaring - men allikevel... Håper gjest-trådstarter syns den er grei - sur gjest pølse-er-pølse gidder jeg ikke bry meg mer med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. november 2005 #8 Del Skrevet 26. november 2005 knakkpølse (knakk|pølse) (etter ty. Knackwurst) kort, røykt pølse Dette fant jeg her. Kanskje det rett og slett betyr at den er røkt i motsetning til pølser som ikke er røkt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #9 Del Skrevet 27. november 2005 Nemlig, knakk-pølser er røkte pølser og dermed burde den hete det: røkt pølse. Det er grenser for hvor mange generasjoner av barn som skal gå rundt og spørre de voksne hva i all verden "knakk" betyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. november 2005 #10 Del Skrevet 27. november 2005 Nemlig, knakk-pølser er røkte pølser og dermed burde den hete det: røkt pølse. Det er grenser for hvor mange generasjoner av barn som skal gå rundt og spørre de voksne hva i all verden "knakk" betyr. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 27. november 2005 #11 Del Skrevet 27. november 2005 Det er grenser for hvor mange generasjoner av barn som skal gå rundt og spørre de voksne hva i all verden "knakk" betyr. ← Ja, dette er som vi alle vet et alvorlig problem i de fleste familier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilli Skrevet 27. november 2005 #12 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Knackwurst Jeg har alltid trodd at knakkpølse kommer av at pølseskinnet er ekstra stramt og lager en lyd når man spiser pølsen. Hvor dette kommer fra, aner jeg ikke. . Men det er jo oversatt til "crack" på engelsk da.. Endret 27. november 2005 av hilli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2005 #13 Del Skrevet 27. november 2005 Ja, dette er som vi alle vet et alvorlig problem i de fleste familier. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #14 Del Skrevet 27. november 2005 ← Ja, dere har hvertfall en velutviklet sans for humor, det skal sies! Et åpent sinn...er det ikke det det heter. He he...skal ikke mye til utenom A4 før dere reagerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #15 Del Skrevet 27. november 2005 Nemlig, knakk-pølser er røkte pølser og dermed burde den hete det: røkt pølse. Det er grenser for hvor mange generasjoner av barn som skal gå rundt og spørre de voksne hva i all verden "knakk" betyr. ← Bare sånn til informasjon: dette var et eksempel på noe som kalles et humoristisk utsagn. Ja, det kan altså forekomme, selv i de beste familier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #16 Del Skrevet 27. november 2005 trodde også at det var lyden som var opphavet til navnet *knakk-knakk* hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 27. november 2005 #17 Del Skrevet 27. november 2005 Er vel bare du som har dårlig humor da, siden ingen av oss andre fant det morsomt. Brunhilde: God forklaring på forskjellen mellom knakk og kjøtt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #18 Del Skrevet 27. november 2005 Er vel bare du som har dårlig humor da, siden ingen av oss andre fant det morsomt. Brunhilde: God forklaring på forskjellen mellom knakk og kjøtt! ← Ja, det høres ut som et gyldig og logisk resonnement ( ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 27. november 2005 #19 Del Skrevet 27. november 2005 Her kan spesielt interesserte lese om den tyske delikatessen Knackwürst : http://de.wikipedia.org/wiki/Knackwurst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 4. august 2007 #20 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Skal vi se. Hvis ikke jeg husker feil er det omtrent sånn: Knakkpølse (ty:knackwurst) består hovedsakelig av svin- og storfekjøtt, og er er en relativt rikt krydret pølse. Navnet kan spores tilbake til senmiddelalderen, da de fattige ikke hadde råd til å kjøpe slakt, og måtte ta til takke med kjøtt fra selvdøde dyr. Hos disse var rigor mortis (dødsstivheten) så langt fremskreden, at pølsene ble harde som treklubber. Dette ble ansett som en fordel, fordi de fattige på bygda sjelden hadde råd til dørhammere. Dette var flere desennier innen dørklokker ble allemannseie. Derved ble det tradisjon å bringe med seg en knackwurst når man skulle gjeste folk. På denne måten sørget de for at de hadde noe å knakke på døra med. Og vertskapet behøvde heller ikke å komme i forlegenhet, om de hadde lite mat å by gjesten. Knakkpølsen er en utpreget håndpølse, som er ment å skulle spises uten tilbehør. Ettersom disse pølsene var særdeles harde, kunne en slik en rekke i dagevis. Moderne slakteteknikker og krav fra helsemyndigheter har gjort våre dagers knakkpølser myke og uspenstige. Heller ikke har det nyttet å betegne knakkpølser for flaffpølser, mer i samsvar med den lyden som oppstår når en moderne utgave klaskes mot en stengt dør. Derfor har wienerpølsen i vårt århundrede overtatt rollen som hurtigmat. Men i våre dager skimter vi en trend, som kan indikere at grillpølser faktisk er iferd med å passere selv wieneren i popularitet, og kan bli vår bensinstasjonshandlede generasjons knakkpølser. Vår generasjon bærer jo dessuten alltid mobiltelefon i lomma, som vi kan banke på med, om noen mangler ringeapparat... ...det finns riktignok en mikroskopisk mulighet for at husken min kan slure på et og annet ubetydelig punkt, men jeg tror jeg fikk med essensen... ; ) Endret 4. august 2007 av Kamikatze 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå