AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Mattips mottas med takk. Har en femåring som er litt kresen, mens en ettåring som spiser alt utenom ting som er vanskelig å tygge. - ikke potet - ikke saus - ikke sterk - ikke mos - ikke svin - ikke mat uten smak Det går i fiskekaker med masse grønnsaker, grønnsakswok, fisk og ris, kylling wrap.. Hva lager folk til middag? Synes det er så vanskelig å finne på. Jeg er vant til norsk husmannskost, men dattera vår liker ikke det. Så jeg synes jo potetmiddag er praktisk, men det blir jo ikke spist.. De liker pasta og italiensk inspirert.. Anonymkode: ddd4b...593
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Jeg brukte å lage det jeg laget til middag, og så fikk barnet spise det de ville av det. Skulle jeg latt barnets kresenhet bestemme kosthold helt selv ville det bare vært pannekaker hver dag. Idag er barnet 19 og spiser alt, så kresenheten gikk over når alternativet var "kjedelig" brødskive, dersom de ikke ville spise av middagen. Anonymkode: 421c7...e39 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Vi lager ofte ting som ungen ikke liker, men har alltid NOE han liker. Har en på 4 som er blitt mer og mer og mer kresen (spiste absolutt alt frem til han var 2, da lærte han "æsj blæ" i barnehagen...), og en på 1,5. Vi tenker også på snittet ila uken. Det er helt ok om han bare spiser kjøttkaker til middag en dag, så lenge han spiser godt med grønnsaker en annen dag. Så vi lager ting med saus, så kan han få velge om han vil ha saus på eller ikke. Kjøttkaker med brun saus og poteter og ertestuing = han eter kjøttkaker og ingenting annet. Men det er hans valg. Dagen etter har vi gjerne pasta og kjøttsaus, med masse grønnsaker i sausen, og da eter han voldsomme mengder og får i seg masse masse grønnsaker. Her er begge ungene glad i typ tomatsaus-retter. Pasta og kjøttsaus, hvor vi putter masse gulrøtter, paprika, og annet grønt i sausen. Begge elsker ratatouille, så det har vi gjerne til kylling, fiskepinner, torsk, tortelloni, osv. Vi putter maks grønnsaker i de rettene vi vet han liker, og stavmikser gjerne inn i pizzasausen (han vet at vi gjør det, altså, vi gjemmer aldri grønnsakene). Anonymkode: 00f11...5aa
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg brukte å lage det jeg laget til middag, og så fikk barnet spise det de ville av det. Skulle jeg latt barnets kresenhet bestemme kosthold helt selv ville det bare vært pannekaker hver dag. Idag er barnet 19 og spiser alt, så kresenheten gikk over når alternativet var "kjedelig" brødskive, dersom de ikke ville spise av middagen. Anonymkode: 421c7...e39 Ja, samme vi gjør. Noen dager spiser ungen bare paprikaen, noen ganger bare fiskekaken, og noen ganger sin egen kroppsvekt i kyllinggrateng lastet med grønt. Anonymkode: 00f11...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Takk for gode tips, får bare pøse på med grønnsaker til hvert måltid og la saus og potet være valgfritt 😊 Anonymkode: ddd4b...593
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Må bare si det.. Jeg lar ikke henne bestemme, men jeg synes hun er så småspist og det hadde vært fint å se at hun fikk noe hun likte godt og spiste det.. Anonymkode: ddd4b...593
Arkana Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Vi har et ekstremt kresent barn (som alltid har vært det) og to som spiser alt så jeg skjønner frustrasjonen din. Løsningen for oss har vært å sørge for at det alltid er noen ingredienser han liker til hvert måltid. Hovedproblemet er blanding av mat og han liker ikke saus eller sausete mat (gryteretter, gratenger, pai o.l.). Så lenge han får ren mat spiser han det meste. Hvis jeg skal lage "blandemat" sørger jeg for å plukke ut kjøtt/fisk og grønnsaker før alt blandes slik at han kan spise det og jeg har alltid fiskepinner eller noe lignende som han liker (og som kan tilberedes raskt) i fryseren som et alternativ hvis vi lager noe som ikke kan tilpasses så lett. Det er jo heller ikke nødvendig at de spiser absolutt alle delene av middagene så han får f.eks. slippe potet (som han heller ikke liker), men han tar til gjengjeld mer grønnsaker. 1
Heln Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 Kresenhet går som regel over om man ikke dyrker det. Lag alt mulig og la barnet bestemme om det skal spise eller ikke. Ikke lag noe stor greie ut av det, bare ikke gå i fellen om å kun lage fiskekaker fordi det er det eneste barnet liker for eksempel. Hilsen hun som levde på pølser som liten og som i dag sitter her, voksen, og synes det er flaut å ikke like allslags mat som blir servert.
tussi84 Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 hva vi lager til middag: - Lapskaus - pytt i panne - Pastaretter - fiskegrateng - Fiskepinner - Fiskeboller/fiskepudding - wok med Svinefilet, men denne kan lages med kylling også - Fiskekaker - pølser (kan også være kylling pølser) - kylling eller kalkunfilet - hønsefrikasse eller lammefrikasse - hjemmelaget tomatsuppe - hjemmelaget pizzA - taco Vi spiser ris eller poteter som tilbehør, + grønnsaker og saus. Barnet spiser det han vil av det. Ellers spiser vi en del ku og gris. Men forstår at alle ikke spiser svin pga religiøse årsaker evt ikke liker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå