AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Hei Jeg er en mamma som har et barn med mye ekstra utfordringer. Det er masse oppfølging og jeg har daglig omsorg for dette barnet. Jeg og far er ikke sammen. Jeg stiller på alle møter, kurs og behandlings steder. Har løpende kontakt med behandlere. Jeg har mest med barnehagen å gjøre på daglig basis. Så byrden faller jo mest på meg. Barnet har slitt mye med helsen. Derfor har jeg iverksatt utredning på barnet. Far mener det er unødvendig og mener jeg overdriver. Jeg sykeliggjør barnet. Han bryr seg ikke og er aldri med på en eneste ting vedrørende oppfølging med barnet. Barnet har fått diagnosen barne autisme og adhd. Barnet sliter også med mage/tarm og allergi. Noe jeg har startet utredning for. Hvorfor blir jeg stemplet som hønemor bare fordi jeg tar ansvar for barnet mitt? Ønsker jo at barnet skal ha det fint. Anonymkode: 696f1...e63 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Håper du klarer å se at hva far mener om deg er irrelevant. Anonymkode: 11a0d...8cf 1 7 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Håper du klarer å se at hva far mener om deg er irrelevant. Anonymkode: 11a0d...8cf Vi er midt i en barnefordelingssak. Så derfor bryr jeg meg når han sitter å sier til sakkyndig at jeg overdriver. Nesten så jeg ikke tør å si eller gjøre en eneste ting. ts Anonymkode: 696f1...e63 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Du sier til barnefar at det er du som har den daglige omsorgen for barnet inkludert oppfølging og samarbeid med barnehage og ulike instanser inkludert helse. Dersom han mener at du gjør en dårlig jobb så får han først begynne å stille på samtlige møter og engasjere seg i barnet i større grad så kan han få komme med innspill frem i tid. Men i mellomtiden er det ditt ansvar og din avgjørelse. Samtidig kan du fortelle han at du noterer deg at skulle det potensielt være noen ytterligere utfordringer i barnets utvikling og vekst så ser han ingen grunn til å avdekke eller tilrettelegge for disse. Eller misforstod du han kan du spørre om. Vi går igjennom mye av det samme nå hvor jeg er bonusforelder, og hovedforelder i huset har barnet tett opp mot 70% av tiden - eller mer. Vi ser en del ting i det daglige vi undrer litt over og gjerne vil ha avklart av fagpersoner, mens den andre foreldren ikke er så gira på dette. Vi er og redde for å sykeliggjør unødvendig og/eller sy puter under armene på ungen, men det er desto viktigere å vite i stede for å tro sånn at det kan tilrettelegges for en god vekst og god hverdag også frem i tid. Og det er ikke lett. Anonymkode: 7acfc...dee 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du sier til barnefar at det er du som har den daglige omsorgen for barnet inkludert oppfølging og samarbeid med barnehage og ulike instanser inkludert helse. Dersom han mener at du gjør en dårlig jobb så får han først begynne å stille på samtlige møter og engasjere seg i barnet i større grad så kan han få komme med innspill frem i tid. Men i mellomtiden er det ditt ansvar og din avgjørelse. Samtidig kan du fortelle han at du noterer deg at skulle det potensielt være noen ytterligere utfordringer i barnets utvikling og vekst så ser han ingen grunn til å avdekke eller tilrettelegge for disse. Eller misforstod du han kan du spørre om. Vi går igjennom mye av det samme nå hvor jeg er bonusforelder, og hovedforelder i huset har barnet tett opp mot 70% av tiden - eller mer. Vi ser en del ting i det daglige vi undrer litt over og gjerne vil ha avklart av fagpersoner, mens den andre foreldren ikke er så gira på dette. Vi er og redde for å sykeliggjør unødvendig og/eller sy puter under armene på ungen, men det er desto viktigere å vite i stede for å tro sånn at det kan tilrettelegges for en god vekst og god hverdag også frem i tid. Og det er ikke lett. Anonymkode: 7acfc...dee Ja jeg tenker at det er greit å vite enn å bare tro. Vi har høy konflikt. Hvor far ikke ser barnets grunnleggende behov. Det får jeg ofte høre fra barnet selv når hen kommer hjem fra helgesamvær. Har flere tilfeller hvor far sender barnet i barnehagen med sykdom. Så ringer barnehagen far og far ringer meg for å be meg hente barnet. Aldri har han tatt ansvar for barnet når hen er syk. Barnehagen har merket seg dette. Jeg får sjeldent avlastning. Far skal likevel kreve 50/50. Han bryr seg jo ikke om barnets ve og vel. vet ikke hva han forventer når han ikke legger i arbeidet som kreves som forelder. Spesielt når man har unger med ekstra utfordringer. Det er tøft. ts Anonymkode: 696f1...e63 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja jeg tenker at det er greit å vite enn å bare tro. Vi har høy konflikt. Hvor far ikke ser barnets grunnleggende behov. Det får jeg ofte høre fra barnet selv når hen kommer hjem fra helgesamvær. Har flere tilfeller hvor far sender barnet i barnehagen med sykdom. Så ringer barnehagen far og far ringer meg for å be meg hente barnet. Aldri har han tatt ansvar for barnet når hen er syk. Barnehagen har merket seg dette. Jeg får sjeldent avlastning. Far skal likevel kreve 50/50. Han bryr seg jo ikke om barnets ve og vel. vet ikke hva han forventer når han ikke legger i arbeidet som kreves som forelder. Spesielt når man har unger med ekstra utfordringer. Det er tøft. ts Anonymkode: 696f1...e63 Dette jeg det jo veldig viktig at kommer frem i barnefordelings saken deres. Skaff gjerne bevis fra bhg på dette. Skriv gjerne mld til far de gangene du henter når barnet egentlig skal være hos han. For da har får du skriftlig bevis der også. Anonymkode: 8c59d...c95 2 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja jeg tenker at det er greit å vite enn å bare tro. Vi har høy konflikt. Hvor far ikke ser barnets grunnleggende behov. Det får jeg ofte høre fra barnet selv når hen kommer hjem fra helgesamvær. Har flere tilfeller hvor far sender barnet i barnehagen med sykdom. Så ringer barnehagen far og far ringer meg for å be meg hente barnet. Aldri har han tatt ansvar for barnet når hen er syk. Barnehagen har merket seg dette. Jeg får sjeldent avlastning. Far skal likevel kreve 50/50. Han bryr seg jo ikke om barnets ve og vel. vet ikke hva han forventer når han ikke legger i arbeidet som kreves som forelder. Spesielt når man har unger med ekstra utfordringer. Det er tøft. ts Anonymkode: 696f1...e63 Dette tar du selvfølgelig opp på møte på FVK. Sørg for at det er dokumentert (via meldinger eller barnehage) og still han til veggs at om han forventer å være i nærheten av en 50/50 ordning så får han bli voksen nok til å ta ansvaret når han først har ungen allerede nå. FVK har ingen direkte myndighet men det hjelper ofte å få innspill og råd mens man prater sammen. Men blir en ikke enig så blir det rettssak og da er dokumentasjon avgjørende. Anonymkode: 7acfc...dee 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vi er midt i en barnefordelingssak. Så derfor bryr jeg meg når han sitter å sier til sakkyndig at jeg overdriver. Nesten så jeg ikke tør å si eller gjøre en eneste ting. ts Anonymkode: 696f1...e63 Sakkyndig ser vel at barnet har sammesatte diagnoser i henhold til BUPs utredninger. En måte å svare på kan jo være noe i retning i at du er enig i at man ikke skal sykeliggjøre helt normalt helsebilde. Men om et barn virker å plages over tid må man la profesjonelle ta en vurdering, alt annet er omsorgssvikt. Få skriftlig uttalelse fra barnehagen om alt de ser. Skriv logg om hva barnet forteller etter samvær. Anonymkode: 0ea40...f50 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette tar du selvfølgelig opp på møte på FVK. Sørg for at det er dokumentert (via meldinger eller barnehage) og still han til veggs at om han forventer å være i nærheten av en 50/50 ordning så får han bli voksen nok til å ta ansvaret når han først har ungen allerede nå. FVK har ingen direkte myndighet men det hjelper ofte å få innspill og råd mens man prater sammen. Men blir en ikke enig så blir det rettssak og da er dokumentasjon avgjørende. Anonymkode: 7acfc...dee Dokumenterer og noterer dato for alle hendelser. Ofte far tar barnet fri fra barnehagen når han har samvær. Barnet reagerer så sterkt på brudd i rutinene sine. Prøver å forklare far at det er viktig med rutiner. At han må levere til fast tid på morgenen. Barnet står opp til fast tid, får frokosten sin og drar i barnehagen. Blir hentet til fast tid på ettermiddagen. Da får barnet en kontinuitet i hverdagen. Barnet er ofte så sliten og stresset når det kommer hjem. Far gir ofte ikke rom til at barnet får slappet av og trekke seg tilbake. Da får barnet store aggresjons utbrudd når hen kommer hjem til meg. Det er så belastende. Slitt med renslighet under samvær også. I form at hen bæsjer og tisser på seg. Hen forteller at far kjefter. Jeg har sagt til far at barnet må følges regelmessig på do. Hen sliter med at ikke toalettet er tilrettelagt slik som hjem til meg. Ting skal gjerne være likt. Små ting kan snu hverdagen fullstendig på hodet. Det skal ofte ikke stort til. ts Anonymkode: 696f1...e63 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dokumenterer og noterer dato for alle hendelser. Ofte far tar barnet fri fra barnehagen når han har samvær. Barnet reagerer så sterkt på brudd i rutinene sine. Prøver å forklare far at det er viktig med rutiner. At han må levere til fast tid på morgenen. Barnet står opp til fast tid, får frokosten sin og drar i barnehagen. Blir hentet til fast tid på ettermiddagen. Da får barnet en kontinuitet i hverdagen. Barnet er ofte så sliten og stresset når det kommer hjem. Far gir ofte ikke rom til at barnet får slappet av og trekke seg tilbake. Da får barnet store aggresjons utbrudd når hen kommer hjem til meg. Det er så belastende. Slitt med renslighet under samvær også. I form at hen bæsjer og tisser på seg. Hen forteller at far kjefter. Jeg har sagt til far at barnet må følges regelmessig på do. Hen sliter med at ikke toalettet er tilrettelagt slik som hjem til meg. Ting skal gjerne være likt. Små ting kan snu hverdagen fullstendig på hodet. Det skal ofte ikke stort til. ts Anonymkode: 696f1...e63 Normalt sett vil jeg påstå at ting må ikke være identisk. Hovedtrekkene bør være så like som mulig som for eks leggetid og våkne tid, samt barnehage. Men om det er ulike tidspunkt og ulikt tilrettelagt hjemme det får faktisk være opp til den enkelte samværsforeldren å håndtere. Unger er tilpasningsdyktige så lenge en er konsekvent. Men her forstår jeg det er ekstra utfordringer og da er nok dette viktigere enn ellers. Hva med å tvinge far med på et møte med helsevesen hvor nettopp dette blir tatt opp? Noter ned tid og sted for møtet og registrer om han møter eller ikke. Om han heller ikke lytter på fagpersoner så vil nok hans omsorgsevne bli satt under tvil. Er det nok dokumentasjon her så kan det telle i ditt favør mtp fordeling. Anonymkode: 7acfc...dee 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 Barn med autisme trives ikke som regel ikke 5050 blir for mye ute av rutine . Uansett hvor flinke og gode foreldre sp er det ulikt ulike regler. Så i rettsaker osv få får ofte en foreldre 80 . Anonymkode: 63ddd...1fe 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Jeg er en mamma som har et barn med mye ekstra utfordringer. Det er masse oppfølging og jeg har daglig omsorg for dette barnet. Jeg og far er ikke sammen. Jeg stiller på alle møter, kurs og behandlings steder. Har løpende kontakt med behandlere. Jeg har mest med barnehagen å gjøre på daglig basis. Så byrden faller jo mest på meg. Barnet har slitt mye med helsen. Derfor har jeg iverksatt utredning på barnet. Far mener det er unødvendig og mener jeg overdriver. Jeg sykeliggjør barnet. Han bryr seg ikke og er aldri med på en eneste ting vedrørende oppfølging med barnet. Barnet har fått diagnosen barne autisme og adhd. Barnet sliter også med mage/tarm og allergi. Noe jeg har startet utredning for. Hvorfor blir jeg stemplet som hønemor bare fordi jeg tar ansvar for barnet mitt? Ønsker jo at barnet skal ha det fint. Anonymkode: 696f1...e63 Ikke bry deg om det. Faren til mitt barn bare blåste av allergiutredningen. Barnet viste seg å ha svært mange allergier, far syntes ikke det var så nøye og ga barnet matvarer med allergener (melk,nøtter) barnet ikke tålte. Har far samvær? Anonymkode: 65401...b04 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 Fortsett slik du gjør. Det er han som taper på det uansett. Omså du er hønemor er det langt bedre enn hva han holder på med. Anonymkode: b9091...b14 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er midt i en barnefordelingssak. Så derfor bryr jeg meg når han sitter å sier til sakkyndig at jeg overdriver. Nesten så jeg ikke tør å si eller gjøre en eneste ting. ts Anonymkode: 696f1...e63 La han gjøre det. Ignorer det. Han har feil fokus. Han burde fokuserer på barnet og ikke deg. Det sier mer om han enn om deg. Anonymkode: 41420...8f7 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dokumenterer og noterer dato for alle hendelser. Ofte far tar barnet fri fra barnehagen når han har samvær. Barnet reagerer så sterkt på brudd i rutinene sine. Prøver å forklare far at det er viktig med rutiner. At han må levere til fast tid på morgenen. Barnet står opp til fast tid, får frokosten sin og drar i barnehagen. Blir hentet til fast tid på ettermiddagen. Da får barnet en kontinuitet i hverdagen. Barnet er ofte så sliten og stresset når det kommer hjem. Far gir ofte ikke rom til at barnet får slappet av og trekke seg tilbake. Da får barnet store aggresjons utbrudd når hen kommer hjem til meg. Det er så belastende. Slitt med renslighet under samvær også. I form at hen bæsjer og tisser på seg. Hen forteller at far kjefter. Jeg har sagt til far at barnet må følges regelmessig på do. Hen sliter med at ikke toalettet er tilrettelagt slik som hjem til meg. Ting skal gjerne være likt. Små ting kan snu hverdagen fullstendig på hodet. Det skal ofte ikke stort til. ts Anonymkode: 696f1...e63 Hvor gammelt er barnet og hva mener du med at toalettet ikke er tilrettelagt?? Du kan ikke forvente at ting blir helt likt som hos deg... Slik du skriver så virker du veldig stresset og kanskje overdriver en smule men far er kanskje litt for avslappet. Bestill time hos fvk og få hjelp begge to med forventninger Anonymkode: 25969...261
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvor gammelt er barnet og hva mener du med at toalettet ikke er tilrettelagt?? Du kan ikke forvente at ting blir helt likt som hos deg... Slik du skriver så virker du veldig stresset og kanskje overdriver en smule men far er kanskje litt for avslappet. Bestill time hos fvk og få hjelp begge to med forventninger Anonymkode: 25969...261 Så enkelt som å ha toalettsete og en krakk slik at hen får vasket fingrene. Barnet er 4,5 år. Sluttet med bleie for 7 mnd siden. Ja det er sent, men med tanke på autisme diagnosen så er det normalt å være senere enn andre vanlige barn. Er ofte på familievernkontoret for å bedre samarbeidet, men far vil ikke ha kontakt med meg sier han. Så gir litt opp der. Man må faktisk ha litt kontakt når man har barn med diagnoser og har delt foreldreansvar. Hvordan overdriver jeg mener du? ts Anonymkode: 696f1...e63 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #17 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke bry deg om det. Faren til mitt barn bare blåste av allergiutredningen. Barnet viste seg å ha svært mange allergier, far syntes ikke det var så nøye og ga barnet matvarer med allergener (melk,nøtter) barnet ikke tålte. Har far samvær? Anonymkode: 65401...b04 Far har ordinært samvær. Ca 8 overnattinger i mnd. (Annenhver helg + 1 dag). Jeg selv har mange allergener. Både nøtteallergi, div bær/frukt, pollen, støvmidd og parfyme. Er veldig sensitiv og får lett utslett. Noe barnet virker som har arvet etter meg. Foreldrene mine sa jeg reagerte på mye da jeg var lita. Har psoriasis også. Barnet reagerer kraftig på enkelte antibiotika. Ble innlagt på sykehus etter en kraftig reaksjon. Barnet hovnet opp i hele fjeset og hadde store utslett over hele kroppen. Så jeg overdriver ikke når jeg ser at barnet reagerer kraftig på ting. Derfor er hen under utredning. Noe far mener er tull og tøys. Han brydde seg heller ikke da barnehagen henviste hen til ppt for utredning. Da ppt prøvde å kartlegge barnet så skåret fars vurdering lavt og min høyt. Ppt var mer enig med meg der. Så ble vi henvist til bup. Da hen fikk barneautisme diagnosen så brydde ikke far seg. «Jaja, så er hen kanskje litt sær da.» Jeg gikk med en dyp sorg lenge. Far ville ikke snakke om det. Så følte meg så alene med alt. Plutselig fikk jeg dumpet rettsak i fanget. Det var etter jeg søkte om barnebidrag når far nektet å betale etter en krangel. Far avlyste samvær hele tiden og jeg ble stående uten noe form for avlastning eller hjelp i hverdagen. Det gikk utover jobben min også. ts Anonymkode: 696f1...e63 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #18 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei Jeg er en mamma som har et barn med mye ekstra utfordringer. Det er masse oppfølging og jeg har daglig omsorg for dette barnet. Jeg og far er ikke sammen. Jeg stiller på alle møter, kurs og behandlings steder. Har løpende kontakt med behandlere. Jeg har mest med barnehagen å gjøre på daglig basis. Så byrden faller jo mest på meg. Barnet har slitt mye med helsen. Derfor har jeg iverksatt utredning på barnet. Far mener det er unødvendig og mener jeg overdriver. Jeg sykeliggjør barnet. Han bryr seg ikke og er aldri med på en eneste ting vedrørende oppfølging med barnet. Barnet har fått diagnosen barne autisme og adhd. Barnet sliter også med mage/tarm og allergi. Noe jeg har startet utredning for. Hvorfor blir jeg stemplet som hønemor bare fordi jeg tar ansvar for barnet mitt? Ønsker jo at barnet skal ha det fint. Anonymkode: 696f1...e63 Det mente far her også. Nå har det blitt satt inn dren, fått astmamedisiner, fått diagnosen cøliaki, og laktoseintoleranse. Hva hvis jeg ikke hadde tatt tak i alt det? Jeg ser at noe er galt og da spør jeg legen så tar de prøver som gir svar. Anonymkode: fec12...52f 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #19 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Far har ordinært samvær. Ca 8 overnattinger i mnd. (Annenhver helg + 1 dag). Jeg selv har mange allergener. Både nøtteallergi, div bær/frukt, pollen, støvmidd og parfyme. Er veldig sensitiv og får lett utslett. Noe barnet virker som har arvet etter meg. Foreldrene mine sa jeg reagerte på mye da jeg var lita. Har psoriasis også. Barnet reagerer kraftig på enkelte antibiotika. Ble innlagt på sykehus etter en kraftig reaksjon. Barnet hovnet opp i hele fjeset og hadde store utslett over hele kroppen. Så jeg overdriver ikke når jeg ser at barnet reagerer kraftig på ting. Derfor er hen under utredning. Noe far mener er tull og tøys. Han brydde seg heller ikke da barnehagen henviste hen til ppt for utredning. Da ppt prøvde å kartlegge barnet så skåret fars vurdering lavt og min høyt. Ppt var mer enig med meg der. Så ble vi henvist til bup. Da hen fikk barneautisme diagnosen så brydde ikke far seg. «Jaja, så er hen kanskje litt sær da.» Jeg gikk med en dyp sorg lenge. Far ville ikke snakke om det. Så følte meg så alene med alt. Plutselig fikk jeg dumpet rettsak i fanget. Det var etter jeg søkte om barnebidrag når far nektet å betale etter en krangel. Far avlyste samvær hele tiden og jeg ble stående uten noe form for avlastning eller hjelp i hverdagen. Det gikk utover jobben min også. ts Anonymkode: 696f1...e63 Her så sa sakkyndige at kanskje mor er for opptatt av barnets helse. Så man kan tape på det faktisk. Har forsøkt å ikke ta med til lege så ofte, men når barnet har astmaanfall og medisinene ikke hjelper så må vi bare. Anonymkode: fec12...52f 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #20 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Normalt sett vil jeg påstå at ting må ikke være identisk. Hovedtrekkene bør være så like som mulig som for eks leggetid og våkne tid, samt barnehage. Men om det er ulike tidspunkt og ulikt tilrettelagt hjemme det får faktisk være opp til den enkelte samværsforeldren å håndtere. Unger er tilpasningsdyktige så lenge en er konsekvent. Men her forstår jeg det er ekstra utfordringer og da er nok dette viktigere enn ellers. Hva med å tvinge far med på et møte med helsevesen hvor nettopp dette blir tatt opp? Noter ned tid og sted for møtet og registrer om han møter eller ikke. Om han heller ikke lytter på fagpersoner så vil nok hans omsorgsevne bli satt under tvil. Er det nok dokumentasjon her så kan det telle i ditt favør mtp fordeling. Anonymkode: 7acfc...dee Barn med autisme er rigid. Så enkelt som annen start på dagen kan ødelegge hele dagen for de. Derfor viktig at ting blir gjort på samme måte hver dag. Derfor kan det være tøft og utfordrende når barnet slår seg vrang. Det er vanskelig for de å forstå og det skaper mye stress for de. Barn med autisme er spesielt utsatt for stress. Lever de med mye stress kan de få alvorlige psykologiske problemer som ungdom/voksen. Angst kan skade mye. Har satt opp time med behandler i bup. 2 ganger faktisk. Begge ganger møtte ikke far opp. Selv om jeg minte han på det. Så har virkelig prøvd å få han til å forstå. ts Anonymkode: 696f1...e63 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå