Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Hvordan syntes dere barnevernet jobber i Norge? 

Anonymkode: e32b1...d89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er en hel gjeng med idioter som deler på en hjernecelle.

Anonymkode: 46604...6ac

• Liker 2
Skrevet

De gjør en drittjobb. De følger ikke reglene og bare tar barn uten grunn

Anonymkode: 71ac5...f9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er en hel gjeng med idioter som deler på en hjernecelle.

Vil dere utdype hvorfor dere mener dette? 

Anonymkode: e32b1...d89

Skrevet

Nei. De tar barn fra familier uten skikkelig grunn  

Skrevet

Svært mange blir undersøkt årlig og vi alle har flere i vår omgangskrets som har vært undersøkt. Vi vet det derimot ikke fordi det ikke snakkes om. 

Det er ikke i avisen du finner de verste feilene til barnevernstjenesten, det er i de vanlige sakene som blir avklart og henlagt.  Sakene i avisen er få og svært graverende ja, men det er sakene og maktmisbruket og skremselstaktikkene som brukes daglig i små saker som er min store bekymring. 

Det er disse arbeidsmåtene som gjør at det å innrømme at man har vært utsatt for en undersøkelse av bv er så tabubelagt og ikke snakkes om. 

Det er disse arbeidsmetodene som bør granskes. 

Anonymkode: 5c72d...0fb

Skrevet

Er ikke imponert. Trodde de ville være mer profesjonelle, og at de var i stand til å se en sak fra to sider. Skal prøve å holde det kort, men kunne ha skrevet mye.

På første møte fikk de dokumentasjon på at bekymringsmeldingen var ulovlig og ikke skulle vært sendt. Jeg er klar over at terskelen for å åpne undersøkelse er lav, og at når de mottar en melding fra det offentlige, så åpner de undersøkelse i de aller fleste tilfeller, men jeg synes de kunne ha brukt skjønn og ventet til å utforme plan for undersøkelse til etter de hadde snakket med meg.

Her ble jeg presentert for fiks ferdig plan, komplett med flere hjemmebesøk, møter og observasjon av barnet i barnehagen. Saksbehandler visste ikke at jeg hadde rett til å ha med tillitsperson, at saken ikke kan utvides når de finner det for godt, uten at visse vilkår er oppfylt, eller at det kreves samtykke for å innhente opplysninger når saken ikke er alvorlig. Jeg følte meg liten og trampet på og selv om saken ble henlagt uten tiltak har jeg slitt med dårlig nattesøvn og lav selvtillit i tiden etterpå. Å gjennomgå en undersøkelsessak må man bare finne seg i, men saksbehandler gjorde det til en dårligere opplevelse enn det det strengt tatt må være. 

Anonymkode: f9e4c...5a8

Skrevet

Skulle gjerne sett at de gjorde mer. 

Anonymkode: 6c8fd...257

• Nyttig 2
Skrevet

Bør nok få med at dette er min erfaring, basert på barnevernet i min kommune. Mente ikke å skjære alle saksbehandlere over en kam. De gjør nok så godt de kan de fleste, får vi håpe. Og så håper jeg de klarer å ta til seg kritikk når de blir fortalt at de gjør feil 

Anonymkode: f9e4c...5a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skulle gjerne sett at de gjorde mer. 

Det er bare til å sende bekymringsmelding på seg selv, så kan du se på dem gjøre mer. 

Anonymkode: 8c92a...e58

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare til å sende bekymringsmelding på seg selv, så kan du se på dem gjøre mer. 

Jeg har ikke barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke barn.

Send på naboen om du ser unger uten lue i vinter. Det gjør nemlig naboen min. Samt ringe barnevernsvakten når jeg hadde 30 års feiring og barna var hos sine besteforeldre. 

Har hatt to undersøkelsessaker grunnet den naboen. Blir jo henlagt uten tiltak men har de først åpnet sak så må saken gjennomføres etter prosedyre.  Og det er tidkrevende både for min familie og barnevernet. 

Anonymkode: 5c72d...0fb

Skrevet

Jeg kjenner flere som jobber i barnevernet og de er fantastiske mennesker. Det å si at en hel yrkesgruppe, som jobber med SÅ mye forskjellig er dritt er litt for enkelt basert på enkeltsaker. Dem gjør veldig mye bra! men det får ikke media-dekning. Og nå er det jo ingen foreldre som roper ut at det var godt at barnevernet tok barna deres, uansett hvor uegnet dem var.

Men! det skjer feil der også, som i andre yrkesgrupper, dessverre. Men hvem har vært på jobb, og aldri gjort noe galt? 

Skrevet
Pilga skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner flere som jobber i barnevernet og de er fantastiske mennesker. Det å si at en hel yrkesgruppe, som jobber med SÅ mye forskjellig er dritt er litt for enkelt basert på enkeltsaker. Dem gjør veldig mye bra! men det får ikke media-dekning. Og nå er det jo ingen foreldre som roper ut at det var godt at barnevernet tok barna deres, uansett hvor uegnet dem var.

Men! det skjer feil der også, som i andre yrkesgrupper, dessverre. Men hvem har vært på jobb, og aldri gjort noe galt? 

Lurer på om foreldre til barn som har møtt omfattende feilbehandlinger i helsevesenet med alvorlige konsekvenser hadde vært like tilgivende overfor tanken på at andre barn har fått god helsebehandling. Som om det liksom skal gjøre det bra igjen, som om det skal gjøre det ødelagte livet til ditt barn en tjeneste. Eller at en person som bor 30 mil unna deg kan gråte av lykke om natten på grunn av fantastiske ansatte i sitt lokale helsevesen. Det er faktisk irrelevant og det er en fornærmelse. Flott at brorparten har gode opplevelser, men man må også ta innover seg at enkelte avdelinger innenfor barnevernet kan ha tendenser til psykisk sykdom, det skulle bare mangle, all den tid barnevernsbransjen tiltrekker traumatiserte personer som vil unngå at barn skal oppleve det samme som dem. Noen av dem gjør den jobben på en god måte, mens andre igjen gjenskaper traumene de desperat prøver å unngå skal skje igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...