Gå til innhold

"Høy" strømpris i Nord-Norge nå. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vel kanskje ikke lov å klage siden man bor i nord ettersom høye priser har blitt standard overalt. 

Men jeg lurer oppriktig på hvorfor Nord-Norge nå ligger på nær 1 kr kWt imorgen? Vi snakker en 10-dobling mot strømprisene for noen dager siden, og en 40 dobling mot strømprisene for noen uker siden.

Strømprisene nord har hoppet opp og ned i 2-3 dager nå, men jeg forstår ikke hvorfor. For Nord-Norge lever under samme argument som i sommer når strømprisene var ekstremlav: Vannmagasinene er overfylte, og det er vind og regn i søkk og kav. Forbruket har heller ikke endret seg med tanke på mørke og temperaturer. 

Så hvorfor hopper strømprisen nordpå nå opp og ned, og hvorfor koster den 1 kr kWt over store deler av dagen i morgen? 

Jeg vil rett og slett ha begrunnelse for det. Skulle ønske NordPool og strømselskaper ALLTID var pliktig til å BEGRUNNE strømprisene som blir satt. Akkurat nå virker det å være "det bare er slik, deal with it". 

For øvrig er 1 kr kWt i nord nesten samme pris som 4,5 kr kWt i sør pr time pga. strømstøtten som folk nordpå ikke enda har opptjent seg. 

Anonymkode: c4026...aa0

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De lurer oss heletiden, etterhvert blir den høy over hele norge. 8-10kr++.

De vet at nordmenn godtar alt, uansett. Vi protesterer aldri, jeg gjentar: aldri.

For min del kommer jeg til å stoppe å betale strøm i vinter om den blir for dyr for meg, det er IKKE lov å stenge strømmen på vinteren. Det står i loven.

Anonymkode: f79db...167

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De vet at nordmenn godtar alt, uansett. Vi protesterer aldri, jeg gjentar: aldri.

For min del kommer jeg til å stoppe å betale strøm i vinter om den blir for dyr for meg, det er IKKE lov å stenge strømmen på vinteren. Det står i loven.

Har forsøkt å lese litt, og ser at midt og nord nå har økt fordi prisene i Sverige har økt. 

Men når prisene i Sverige økte i sommer, så gjorde det ikke det i midt og nord. 

Det er noe med forklaringene som absolutt ikke henger på greip. Og det finnes ikke en eneste god grunn for at midt og nord skal ligge så høyt nå med overfylte magasiner og vindkraft overalt. 

Så hva i alle dager skjer? 

Ser for øvrig at det skrives noe om "nye regler" hvorav at Nord-Sverige har begynt å eksportere strøm fra Nord-Norge via Sør-Sverige og til Tyskland, som igjen skaper EU-priser overalt. 

Så nå har vi det gående i nord også, altså? 

Likevel er det ikke ACER og eksportkabler som er grunnen? Kyss meg bak. 

Jeg skal stå han av inntil videre, men synes alle fortjener gode forklaringer som henger på greip. Vi snakker om et markedsmonopol som ALLE er veldig avhengig av. 

Jeg har hatt mine største medfølelser for sør helt siden høsten i fjor, og har kjent på en kul i magen om at en dag vil denne elendigheten ramme oss. Og nå ser vi starten på det. Og det selvfølgelig FØR vinteren og UTEN god grunn. Rart.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette må være det dummeste innlegget jeg har lest her inne på ganske så lang tid.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har forsøkt å lese litt, og ser at midt og nord nå har økt fordi prisene i Sverige har økt. 

Men når prisene i Sverige økte i sommer, så gjorde det ikke det i midt og nord. 

Det er noe med forklaringene som absolutt ikke henger på greip. Og det finnes ikke en eneste god grunn for at midt og nord skal ligge så høyt nå med overfylte magasiner og vindkraft overalt. 

Så hva i alle dager skjer? 

Ser for øvrig at det skrives noe om "nye regler" hvorav at Nord-Sverige har begynt å eksportere strøm fra Nord-Norge via Sør-Sverige og til Tyskland, som igjen skaper EU-priser overalt. 

Så nå har vi det gående i nord også, altså? 

Likevel er det ikke ACER og eksportkabler som er grunnen? Kyss meg bak. 

Jeg skal stå han av inntil videre, men synes alle fortjener gode forklaringer som henger på greip. Vi snakker om et markedsmonopol som ALLE er veldig avhengig av. 

Jeg har hatt mine største medfølelser for sør helt siden høsten i fjor, og har kjent på en kul i magen om at en dag vil denne elendigheten ramme oss. Og nå ser vi starten på det. Og det selvfølgelig FØR vinteren og UTEN god grunn. Rart.

Det at du ikke forstår forklaringene betyr ikke at det ikke henger på greip. Alt du trenger er på Nordpool sine sider. Der kan du se overføring mellom Norge og Sverige (Hint: se hva som skjedde 27. august), du kan også se endringer i produksjon og forbruk, priser, og så videre.

Kablene gjør at vi er koblet tettere opp mot det Europeiske kraftmarkedet, nærmere bestemt Tyskland. ACER har ingenting for prissettingen å gjøre og har så langt ikke kommet med noen vedtak som har påvirket prisene våre. ACER er det samme for Europa som NVE er for Norge.

Finere vær og mindre vind i Sverige er nok hovedårsaken til prisoppgangen. De ønsker da å kjøpe inn strøm fra Norge som betyr at etterspørselen er større. Det er temmelig enkelt.

Anonymkode: e9370...44e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette må være det dummeste innlegget jeg har lest her inne på ganske så lang tid.

Det at du ikke forstår forklaringene betyr ikke at det ikke henger på greip. Alt du trenger er på Nordpool sine sider. Der kan du se overføring mellom Norge og Sverige (Hint: se hva som skjedde 27. august), du kan også se endringer i produksjon og forbruk, priser, og så videre.

Kablene gjør at vi er koblet tettere opp mot det Europeiske kraftmarkedet, nærmere bestemt Tyskland. ACER har ingenting for prissettingen å gjøre og har så langt ikke kommet med noen vedtak som har påvirket prisene våre. ACER er det samme for Europa som NVE er for Norge.

Finere vær og mindre vind i Sverige er nok hovedårsaken til prisoppgangen. De ønsker da å kjøpe inn strøm fra Norge som betyr at etterspørselen er større. Det er temmelig enkelt.

Anonymkode: e9370...44e

Skrev om noe lignende under etter å ha gjort noen søk. 

Men det er rimelig naivt å påstå at ACER ikke har en direkte eller indirekte påvirkning på kraftprisen. 

Så èn uke med fint vær i Nord-Sverige skal viske ut halvannet år med nedbør og vind, og dermed dryle opp prisen til langt, langt, langt over normalnivå? Hvis dette skal normaliseres så viser det store sykdomstegn i strømprisreguleringen.

Men etter 1 år med høye priser så er vel slike ting blitt normalisert? 1 kr kWt ser lite ut i dag. Det ser billig ut. Men fakta er at det fortsatt er veldig dyrt. Og altfor meget i forhold til hva som bør forventes utifra utgangspunktet til midt og nord.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor korttenkt er det mulig å bli? Joda det stemmer at de ikke stenger strømmen på vinteren, MEN de kommer til å stenge den i april/mai, og da må du jo betale alt du skylder for hele vinteren før de kan sette på strømmen igjen. Da snakker vi om ganske store beløp, og en del av det er nok allerede gått til inkasso lenge før den tid. Så hvordan tenker du å løse det?  

Anonymkode: dc16c...edd

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Norpool børsen er lagt opp slik at alle må betale like mye som den som er villig til å betale mest. Dersom en svenske er villig til å betale 1kr/kwh og overføringskapasiteten er der, så må alle i det området betale det samme.

Anonymkode: d35ff...0f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Norpool børsen er lagt opp slik at alle må betale like mye som den som er villig til å betale mest. Dersom en svenske er villig til å betale 1kr/kwh og overføringskapasiteten er der, så må alle i det området betale det samme.

Anonymkode: d35ff...0f2

Ja er klar over at NordPool opererer på samme måte som TV-fotballrettigheter med sin omvendte anbudskonkurranse der det er om å gjøre å finne de som er villig til å betale mest, ikke minst som ved vanlige anbud. Sprøtt system.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel som Spetalen sa i går på debatten. Det holder at én kjøper ønsker å by mye for 1kwt strøm og da må resten av kjøperene i markedet matche den prisen for å få kjøpe strøm. Da er det vel noen i en av endene av overføringskablene dere har, for dere har jo noen kabler dere også, budt mye for strømmen og da må alle andre også betale mye. Hvordan er prisene i de områdene dere er påkoblet? Svaret ligger nok der. 

Anonymkode: 3e0a6...769

Skrevet

Det er sympatipriser.

Anonymkode: 5bd18...964

Skrevet

Jeg har ikke sjekket eksporten men kanskje fordi Sverige Og Finland kjøper så mye de kan gjennom kablene fra nord-norge for å dekke nord og midt-sverige mens de sender mer av sin egen strøm sør for å eksportere dyrt til Norge/Europa.

Anonymkode: a9db6...18d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er vel kanskje ikke lov å klage siden man bor i nord ettersom høye priser har blitt standard overalt. 

Men jeg lurer oppriktig på hvorfor Nord-Norge nå ligger på nær 1 kr kWt imorgen? Vi snakker en 10-dobling mot strømprisene for noen dager siden, og en 40 dobling mot strømprisene for noen uker siden.

Strømprisene nord har hoppet opp og ned i 2-3 dager nå, men jeg forstår ikke hvorfor. For Nord-Norge lever under samme argument som i sommer når strømprisene var ekstremlav: Vannmagasinene er overfylte, og det er vind og regn i søkk og kav. Forbruket har heller ikke endret seg med tanke på mørke og temperaturer. 

Så hvorfor hopper strømprisen nordpå nå opp og ned, og hvorfor koster den 1 kr kWt over store deler av dagen i morgen? 

Jeg vil rett og slett ha begrunnelse for det. Skulle ønske NordPool og strømselskaper ALLTID var pliktig til å BEGRUNNE strømprisene som blir satt. Akkurat nå virker det å være "det bare er slik, deal with it". 

For øvrig er 1 kr kWt i nord nesten samme pris som 4,5 kr kWt i sør pr time pga. strømstøtten som folk nordpå ikke enda har opptjent seg. 

Jeg lagde en tilsvarende tråd om Midt-Norge, hvor prisene har vært oppe i mer enn 600 øre per kWh flere ganger de siste dagene. Forholdene med masse vann og få utenlandskabler er jo de samme som før, da dette ble brukt som forklaring på hvorfor vi hadde lave priser. Så det får en jo til å lure!!! Vi har også per nå ingen strømstøtte, så totalprisen for forbruker for de dyreste timene blir fort nærmere 10 kroner (i midt betaler vi også mva). Men fortsetter det sånn, får vi også strømstøtte for september… 

Anonymkode: d64ef...9d4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skal du gjøre til våren da? Betale må du før eller senere. 

Anonymkode: dd8a6...bf8

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja er klar over at NordPool opererer på samme måte som TV-fotballrettigheter med sin omvendte anbudskonkurranse der det er om å gjøre å finne de som er villig til å betale mest, ikke minst som ved vanlige anbud. Sprøtt system.

Jeg vil gjerne kjøpe huset ditt, og jeg byr 14 kroner... Det er ikke anbud hvor billigste vinner, det er auksjon for noen som selger en vare 

Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil gjerne kjøpe huset ditt, og jeg byr 14 kroner... Det er ikke anbud hvor billigste vinner, det er auksjon for noen som selger en vare 

Det spesielle i situasjonen er at det er snakk om ting som har monopol på markedet hvor kundene alltid tar hele regningen. Man kan egentlig by over hverandre helt inn i den lange natta fordi man vet jo at det er et monopolmarked som kundene er avhengig av og som stikker av med regningen uansett. Om man putter inn noen milliarder mer for å vinne rettighetene har derfor ingenting å si for den som byr.

Jeg mener ikke at man skal kjøre "anbud" hvor billigste part vinner selv om jeg skrev "omvendt anbudsrunde". Jeg mener at slike ting skulle vært regulert bedre og vært lovregulert, samt hatt begrensninger og makstak slik at prisene aldri gikk over stokk og stein som de gjør nå. 

Både monopolene strøm og fotballrettigheter kan i teorien ta helt av. Det har det forsåvidt gjort begge plassene. 

• Liker 4
Skrevet

Jøss, det hadde jeg ikke lagt merke til engang. Merker at det begynner å bli vinter. Har allerede brukt 39 kr på strøm i september! (Betalte 26 og 11 kroner i hhv august og juli).

Anonymkode: 1a5ce...88c

Skrevet

Ja blir en artig vinter, bor i nord-norge (leilighet på 65 m2) og ble 749,61 kr for august. Blir vell en vinter med strømregning på 3000-10000 kr går jeg ut ifra...

Anonymkode: 9e2b7...cd3

Skrevet

Hvorfor øker prisen I nord. Svaret er enkelt, fordi de kan, fordi de gjør det mot oss og slipper unna med det, og de vil tjene rått på dere også

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja blir en artig vinter, bor i nord-norge (leilighet på 65 m2) og ble 749,61 kr for august. Blir vell en vinter med strømregning på 3000-10000 kr går jeg ut ifra...

Velkommen i klubben 🥴

Vi hadde strømregninger på ganger så høyt som i fjor, til langt utpå våren i år. Regningen i April var på nærmere 6000,- Da etter strømstøtten var trukket av 🤬

Anonymkode: f012f...812

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da må du jo ha et veldig dyrt selskap. Vi har 90 kvm, og betalte 26 kroner i august..

Anonymkode: 1a5ce...88c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...