Gå til innhold

Dagens uansvarlige foreldre: En kafe er ikke en lekepark for barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på kafe i en storby, har 2 barn selv.

Nesten hver uke må man tilsnakke foreldre som ikke har kontroll på barna sine, det er trist. Trist å se hvor uansvarlig og egoistiske mødre kan være.

Når du setter deg ned med barnet ditt, så må du følge med. Ha kontakt med barnet, ikke forsvinne inn i mobilen din mens barnet går rundt og hyler. Kaster leker i gulvet. Barnet plager andre gjester, som er der for å slappe av. Noen er der sammen med andre for å snakke litt.

Ikke for å bli forstyrret av krapylet ditt som du ikke klarer å kontrollere.

Ta av deg mødrebrillene, ut av mødrebobbla: verden er større enn deg selv! :) 

Anonymkode: 7a36f...669

• Liker 13
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Men snart kommer mammapolitiet og lynsjer oss ;) 

Anonymkode: 99720...87f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er enig med deg. Har to barn selv. Eldste har alltid likt seg på cafe, så vi har dratt dit fra hun ikke kunne gå. Hun får kake, brus (selvfølgelig.. Sikkert feil det og). Men har oppført seg. Sitter på plassen sin. 

Så er det nr to. Han er fortsatt i trening, og sitter pent på stolen og spiser, men han er veldig høylytt. Han gråter ikke eller noe, men lager dyrelyder høyt og er blid. Han er bare ett år da. 

Er alltid redd de skal plutselig få mark og nekte å sitte. Da bestiller jeg alltid i take away kopp... 

Synes egentlig det er greit å ta med barn så de får trent seg i sosiale settinger, men terskelen må være lav for at vi drar med en gang tenker jeg.. Å gå mellom bordene, løpe eller snakke med andre gjester er ikke innafor. 

Anonymkode: f585e...4a9

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nesten hver uke må man tilsnakke foreldre som ikke har kontroll på barna sine, det er trist. Trist å se hvor uansvarlig og egoistiske mødre kan være.

Når du setter deg ned med barnet ditt, så må du følge med. Ha kontakt med barnet, ikke forsvinne inn i mobilen din mens barnet går rundt og hyler. Kaster leker i gulvet. Barnet plager andre gjester, som er der for å slappe av. Noen er der sammen med andre for å snakke litt.

Jeg skjønner hva du mener, jeg har bare et par innvendinger:

- det er ikke bare mødre som kan være i bobla, fedre er minst like ille

- det er ikke barna som er de egentlige krapylene her, men de sløve foreldrene deres

Anonymkode: 27f05...b05

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har to barnehagebarn selv, og ja, det er håpløst mange foreldre som er alt for sløve i offentlighet. 

Men hvorfor tar du mødrene? Min erfaring er at fedrene er minst like ille. Og det er i like stor grad deres jobb å passe på ungene ute blant folk. 

Anonymkode: 97d22...8e0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, jeg har bare et par innvendinger:

- det er ikke bare mødre som kan være i bobla, fedre er minst like ille

- det er ikke barna som er de egentlige krapylene her, men de sløve foreldrene deres

Anonymkode: 27f05...b05

Nå snakker vi om mødre som tar med barna uten å ta ansvar i det offentlige rom.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Har to barn selv. Eldste har alltid likt seg på cafe, så vi har dratt dit fra hun ikke kunne gå. Hun får kake, brus (selvfølgelig.. Sikkert feil det og). Men har oppført seg. Sitter på plassen sin. 

Så er det nr to. Han er fortsatt i trening, og sitter pent på stolen og spiser, men han er veldig høylytt. Han gråter ikke eller noe, men lager dyrelyder høyt og er blid. Han er bare ett år da. 

Er alltid redd de skal plutselig få mark og nekte å sitte. Da bestiller jeg alltid i take away kopp... 

Synes egentlig det er greit å ta med barn så de får trent seg i sosiale settinger, men terskelen må være lav for at vi drar med en gang tenker jeg.. Å gå mellom bordene, løpe eller snakke med andre gjester er ikke innafor. 

Det er god trening sosialt ja. Men når barnet ikke kan styre seg, så må man gå. Ut.
Når det første mor gjør etter å ha satt seg ned er mobilen...non-stop...så utvikler ofte situasjonen seg selv, barnet får ingen oppmerksomhet og stimulanse fra mor.

Se utendørs, mødre triller barnevogn med mobilen og er fokuset. Gjerne headset på også. Du skal ha kontakt med barnet!!

• Liker 5
Skrevet

Det er også plagsomt for andre mødre som har med ungene og følger med, og som klarer å være på kafé uten at det blir fullstendig baluba.

Ofte er det slik at hvis ett barn er umulig, baller det seg på.

Anonymkode: d4d57...264

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er god trening sosialt ja. Men når barnet ikke kan styre seg, så må man gå. Ut.
Når det første mor gjør etter å ha satt seg ned er mobilen...non-stop...så utvikler ofte situasjonen seg selv, barnet får ingen oppmerksomhet og stimulanse fra mor.

Se utendørs, mødre triller barnevogn med mobilen og er fokuset. Gjerne headset på også. Du skal ha kontakt med barnet!!

Jeg vet ikke med andre foreldre, jeg drar dit for å kose meg med barna. Jeg er selv oppvokst med cafekultur med mine foreldre. Pappa tok oss med, lot oss velge det vi ville ha og vi satt og pratet sammen. 

Jeg er helt enig med deg, det blir tullete å dra opp telefon i en sånn situasjon. Har hendt to gsnger at jeg har gitt telefonen til ettåringen om eldste ikke har spist opp kaken sin da.. 😭😭 Er jo for 10 min maks.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet du, man trenger ikke ha kontakt med barnet 24/7.. ikke døm basert på de to minuttene du ser en mor trille på gaten. For alt du vet, har hun nettopp tatt opp mobilen for å svare på en melding fra bhg til eldsten, skrive ned noe hun skal spørre legen om, etc etc. Mødre skal ikke glo på ungene hele forbaska tiden de er våkne, nei. 

Og hvordan tar ungen, som sover i vognen, eller sitter fornøyd og ser på tippene, skade av at mor har headset på og hører på lydbok..? 

Anonymkode: 97d22...8e0

• Liker 2
Skrevet

Nå kommer det vel snart noen med «jammen skal vi aldri få dra på kafé vi da!? Ikke alle har unger som sitter rett opp og ned på stolen sin» som om det da er greit å la det gå utover andre gjester. 

Anonymkode: 65ddd...be5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er også plagsomt for andre mødre som har med ungene og følger med, og som klarer å være på kafé uten at det blir fullstendig baluba.

Ofte er det slik at hvis ett barn er umulig, baller det seg på.

Anonymkode: d4d57...264

Man kan lære seg noen skitne triks da. "dere er flinke og greier å sitte rolig, se de barna der klarer ikke det" 😂 "kanskje dere skal gå foran som et godt eksempel" 😂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 13.05):

så grusomt :P

Anonymkode: 4b37b...085

Skrevet

Ikke bare er det plagsomt, tenk hvis de springer inn i noen som bærer en varm kaffekopp😮

Skrevet
Jordbærkake34532 skrev (4 minutter siden):

Ikke bare er det plagsomt, tenk hvis de springer inn i noen som bærer en varm kaffekopp😮

Det skjedde med en kamerat av meg som liten. Og han fikk en kanne med varm kaffe over seg. Det er så utrolig mange år siden, men hylene hans husker jeg enda.

Vokst opp med cafe besøk selv. Og de to gangene jeg slo meg vrang tok foreldrene mine meg bare med hjem. Mat og drikke ble stående halvspist. Så lærte vi å oppføre oss. 

Anonymkode: 51830...183

• Liker 1
Skrevet

Hater det sjøl. Jeg har tre barn og jeg gidder ikke å ta dem med på cafe, iallefall ikke når de er små, har to på 1 og 4 år. Den eldste er 16, så det er klart vi stikker å koser oss med noe godt på cafe innimellom, men da gjerne for å rømme fra småbrødrene 😂😅 Den mellomste begynner å bli stor nok til å sitte rolig og kose seg litt, men velger sjeldent cafe likevel. Den minste orker jeg bare ikke å ta med på sånt, han kaster boller veggimellom. Nei vettu hva, er helt enig med deg. Krapylene mine får ikke bli med på sånt 😂

Anonymkode: 1273a...ee1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...