Gå til innhold

Noen foreldre som ikke gidder å passe på ungene sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg må spørre, kan hende jeg er veldig skjermet og ikke vet, men det er en ting jeg reagerer på. Jeg har vært på åpen bhg noen ganger, og det gjorde så jeg begynte å lure, for jeg ser samme tendenser i min manns familie når det kommer til barneoppdragelse. 

Foreldre som tar med seg ungene et sted, eller hjemme da.. Setter seg ned i sofaen og ikke følger med på ungen sin. Om barna går bort og tar leker fra andre barn og andre foreldre må veilede det barnet og nesten passe på det fordi foreldrene ikke gjør noe selv. 

Barna kan styre på, gå hit og dit, men må passes på av andre voksne. 

Feks forrige uke på åpen bhg, var en mor som kom med dattera si. Moren satte seg ned og det datteren hennes gjør er å leke. Men så begynner hun å ta leker fra andre barn. Hun tok også fra det ene barnet så han brgghntr å gråte. Så begynte hun å snakke masse med den ene moren som satt der og hadde nok med sine egne. Det er jo bare koselig at et barn føler seg så trygg på andre, men jeg vet ikke.. Hvorfor var ikke moren med henne? 

Og jeg ser det samme hos min manns familie. Foreldrene gjør ikke en pøkk. Det er de eldre søsknene som må passe på de yngre. Faller ettåringen og slår seg, må storebror komme og trøste. Vil barnet ut å leke, glem det,vent til storebror kommet fra skolen. 

Kan noen forklare meg hva som er greia? Er det st de ikke orker /gidder eller at de ikke har samme tankegang? Jeg skal være ærlig å si at jeg synes det er rart, og jeg diagnostiserer det med at barna får så lite oppmerksomhet fra foreldrene at de søker det fra andre og fordi foreldrene ikke bryr seg, så har barna en annen atferd...ikke nødvendigvis problematisk, men ja.. Hva er greia egntlig?? 

Anonymkode: 57134...bc5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg legger merke til det samme. 

Var ekstremt i åpen bhg. Folk plumpet ræven ned på en stol og dro opp mobilen, og lot ungene vase omkring uten styring. Unger som grebbet leker fra andre, falt og slo seg, gjorde farlige ting, gikk inn på kjøkkenet (hvor det ikke var lov for noen å gå), gikk ut døren, osv. Mange, mange ganger kom de ansatte (som hadde helt utrolig lang lunte, jeg hadde klikket for lenge siden) bærende på en unge som hadde forvillet seg ut av bygget eller var på vei mot en trapp. Og foreldrene bare "åja", og frem med mobilen igjen. 

Samme på lekeland. Var fire-fem unger i 9-10-årsalderen som herjet villt i småbarnsavdelingen med max 5 år som aldersgrense, mens foreldrene satt og ga en lang faen med nesen i mobilen rett utenfor, og SÅ at ungene deres herjet så det var farlig for småttisene. Jeg måtte selv snakke skarpt til dem for å få dem til å slutte å pælme baller omkring der inne. 

Anonymkode: 7a0fb...369

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg legger merke til det samme. 

Var ekstremt i åpen bhg. Folk plumpet ræven ned på en stol og dro opp mobilen, og lot ungene vase omkring uten styring. Unger som grebbet leker fra andre, falt og slo seg, gjorde farlige ting, gikk inn på kjøkkenet (hvor det ikke var lov for noen å gå), gikk ut døren, osv. Mange, mange ganger kom de ansatte (som hadde helt utrolig lang lunte, jeg hadde klikket for lenge siden) bærende på en unge som hadde forvillet seg ut av bygget eller var på vei mot en trapp. Og foreldrene bare "åja", og frem med mobilen igjen. 

Samme på lekeland. Var fire-fem unger i 9-10-årsalderen som herjet villt i småbarnsavdelingen med max 5 år som aldersgrense, mens foreldrene satt og ga en lang faen med nesen i mobilen rett utenfor, og SÅ at ungene deres herjet så det var farlig for småttisene. Jeg måtte selv snakke skarpt til dem for å få dem til å slutte å pælme baller omkring der inne. 

Er så utrolig trist å se! Altså, jeg er en ganske konfliktsky mor, men kan fint snakke med andre barn altså 0 problem, men når foreldrene sitter der.. De har jo tydeligvis helt andre grenser enn hva jeg har, så føler jeg tråkker i vepsebol 😅

• Hjerte 1
Skrevet

De gidder vel rett og slett ikke å gjøre en innsats med egne barn? Men overlater barna til seg selv, evt. at andre voksne må følge med.

Har opplevd dette flere ganger på jobb - foreldre som bare slipper barna løs, i lokaler som ikke er egnet for barn, og forventer at ansatte skal være barnevakt mens mor/far soser rundt for seg selv.

Noen tror visst at "serviceyrke" betyr at man er pliktig til å yte enhver form for service.

Anonymkode: e3b31...723

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sikkert sånn person dere klager over. Jeg følger jo med på sønnen min, men vil at han skal bli selvstendig og ikke tro at hele verden er farlig. Så hvis ikke han gjør noe som er skikkelig skummelt så lar jeg ham holde på alene selvom han kan falle å slå seg. Men jeg følger jo med og gir ham kos hvis han blir lei seg.

Anonymkode: e23d8...19e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De gidder vel rett og slett ikke å gjøre en innsats med egne barn? Men overlater barna til seg selv, evt. at andre voksne må følge med.

Har opplevd dette flere ganger på jobb - foreldre som bare slipper barna løs, i lokaler som ikke er egnet for barn, og forventer at ansatte skal være barnevakt mens mor/far soser rundt for seg selv.

Noen tror visst at "serviceyrke" betyr at man er pliktig til å yte enhver form for service.

Jah så snart andre voksne er der så overlater de alt ansvaret. 

Kan man liksom si ifra? Barnet ditt stikker av, barnet ditt slår det andre barnet du må passe på.. De blir jo bare sure.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er sikkert sånn person dere klager over. Jeg følger jo med på sønnen min, men vil at han skal bli selvstendig og ikke tro at hele verden er farlig. Så hvis ikke han gjør noe som er skikkelig skummelt så lar jeg ham holde på alene selvom han kan falle å slå seg. Men jeg følger jo med og gir ham kos hvis han blir lei seg.

Jeg veit ikke hvordan du er. Du følger jo med på ham, og tanken din er jo veldig god. Jeg lar selv barna (eller det eldste da) gå på lekeplassen og utforske mens jeg selv sitter og ser på.. Hun kan også snakke med andre, men bryter hun sosiale normer, bryter jeg inn liksom.. Det er jo også innafor at andre voksne setter grenser, men synes ikke det er dems oppgave. 

Synes feks ikke det er greit at denne moren lot andre mødre ta ansvar og veilede datteren hennes. Hun burde gjort det selv. Synes det var en høyere grad av tafatthet...😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke snakk om de som lar barna tutle på på egenhånd men passer på at de ikke gjør noe farlig. Det er snakk om de som lar barna plage andre, grebbe leker, og gjøre noe som faktisk ER farlig (som å gå ut av lokalet hvor det er trafikk, løpe rundt servitører som bærer glovarm mat og drikke, gå bort til bratte lange trapper), etc. 

Jeg lot også min gå fritt i åpen bhg, men: jeg fulgte med hele tiden. Jeg så på ham, og grep inn om han prøvde grebbe leker, prøvde gå ut døren, prøvde dra ting ut av stelleveskene til de andre ungene, etc. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan man liksom si ifra? Barnet ditt stikker av, barnet ditt slår det andre barnet du må passe på.. De blir jo bare sure.. 

Ja, jeg synes man kan si fra, så får foreldrene bli så sure de vil. Men det de fleste gjør når de skal si fra, er å snakke til barna i stedet for foreldrene deres; ikke sikkert at barna skjønner. Uansett er det foreldrene som har ansvaret.

Det var lettere sånn sett på jobb, da kunne vi være strenge pga. barna risikerte å skade seg.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi klager på de som ikke følger med.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg synes man kan si fra, så får foreldrene bli så sure de vil. Men det de fleste gjør når de skal si fra, er å snakke til barna i stedet for foreldrene deres; ikke sikkert at barna skjønner. Uansett er det foreldrene som har ansvaret.

Det var lettere sånn sett på jobb, da kunne vi være strenge pga. barna risikerte å skade seg.

Vi klager på de som ikke følger med.

Ja man må jo se an alderen til barnet 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg driter i om de blir sure. Jeg har alltid vært konfliktsky av meg, men har blitt herdet etter noen år som småbarnsmor. 

Senest for et par dager siden sa jeg ifra til en far på lekeplassen, som satt og fyrte opp en sigg (!!) i sandkassen og ikke løftet en finger da ungen hans dyttet en annen unge av rutsjebanen. Da sa jeg klart ifra at røyking på lekeplassen ikke var lov, og han måtte passe på ungen sin når han var der. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg driter i om de blir sure. Jeg har alltid vært konfliktsky av meg, men har blitt herdet etter noen år som småbarnsmor. 

Senest for et par dager siden sa jeg ifra til en far på lekeplassen, som satt og fyrte opp en sigg (!!) i sandkassen og ikke løftet en finger da ungen hans dyttet en annen unge av rutsjebanen. Da sa jeg klart ifra at røyking på lekeplassen ikke var lov, og han måtte passe på ungen sin når han var der. 

Omg skulle nesten tro det var min svoger😂 

Håper jeg også herdes. Jeg hadde nok tatt med meg barnet og gått bare 😕

Skrevet

Foreldrene, eller i denne situasjonen mødrene, vil ha fri så når de kommer til et offentlig sted der de kan slippe løs ungene, kobler de ut med mobilen sin og driter egentlig hvordan det går med ungene.

Skrevet

Det er jo en balanse der da. Å fotfølge barnet overalt når de har muligheten til å prøve seg selv litt, kan umulig skape selvstendige barn. Samtidig skal man jo være tilstede og følge opp..

Anonymkode: 35233...ba4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...