AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Uansett hvem som oppsøker psykolog, kan man jo finne feil med vedkommende? Hvis Erna Solberg har time vil man klare å finne noe i barndommen hennes. Det samme med Jens Stoltenberg. Jeg skjønner ikke helt tanken bak psykolog. Raske og voldsomme endringer i ens liv som sykdom og dødsfall gir mening. Men hvis man skal forstå seg i hjel på selve livet og hvordan du har det nå/tidligere opplevelser tror jeg det kan ende i ond spiral. Anonymkode: 04c21...fa2 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uansett hvem som oppsøker psykolog, kan man jo finne feil med vedkommende? Hvis Erna Solberg har time vil man klare å finne noe i barndommen hennes. Det samme med Jens Stoltenberg. Jeg skjønner ikke helt tanken bak psykolog. Raske og voldsomme endringer i ens liv som sykdom og dødsfall gir mening. Men hvis man skal forstå seg i hjel på selve livet og hvordan du har det nå/tidligere opplevelser tror jeg det kan ende i ond spiral. Anonymkode: 04c21...fa2 Klart man alltids kan finne problemer, i alle sine liv og erfaringer. Psykolog-hjelp trenger man dog bare hvis disse problemene/erfaringene blir så vonde at man opplever at de hindrer livskvalitete. Det er først da man trenger hjelp til å bearbeide dem. Anonymkode: 68b14...4f6 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 "Finne feil ved vedkommende"...? Hva har det med å gå til psykolog å gjøre..? Alle har små eller store traumer i bagasjen. Men psykolog er altså ikke for å "finne feil", det er for å hjelpe mennesker å bearbeide traumer som faktisk er til plage for dem i livet - ikke traumer som IKKE gir dem plager i livet.. Det er for å bedre depresjon, angst, ocd, og andre faktiske plager og sykdommer. Ikke "finne feil". Anonymkode: a946e...f6e 2 5
Blod Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Vi har alle krav på fastlege, og de fleste av oss har bruk for det mer enn en gang i livet. Av samme grunn burde alle hatt tilgang på en psykolog på samme måte. Hvorfor tror du forståelse for det vi sliter med er en negativ ting? 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Uansett hvem som oppsøker psykolog, kan man jo finne feil med vedkommende? Hvis Erna Solberg har time vil man klare å finne noe i barndommen hennes. Det samme med Jens Stoltenberg. Jeg skjønner ikke helt tanken bak psykolog. Raske og voldsomme endringer i ens liv som sykdom og dødsfall gir mening. Men hvis man skal forstå seg i hjel på selve livet og hvordan du har det nå/tidligere opplevelser tror jeg det kan ende i ond spiral. Anonymkode: 04c21...fa2 Enig. Psykologien bruker altfor mye ressurser og tid på å lete etter feil og mangler ved mennesker. De overvurderer sin rolle som medisinsk fagfelt. Hadde psykologien heller tatt hånd om tanker og følelser slik det var ment til å være, og ikke å være en allround-behandling for alt og alle (som ofte aldri fungerer), så kunne folk som trengte psykologien fått hjelp og faktisk blitt bedre. Men fordi psykologien overvurderer sin rolle og overfokuserer på ALT av pasienter med ALT av sykdommer, og later som om at de er en universalkur for alt, så er det knapt noen som får hjelp. Fordi de med sorg, lettere depresjoner, mild angst osv som EGENTLIG burde tilhøre psykologien, ja de får avslag fordi psykologien er så overarbeidet med alt annet de ikke kan kurere. Psykologien er i en vond spiral. Og den har dratt med seg en drøss med sykdomsgrupper også inn i denne spiralen. "Psykosomatisk" og "biopsykososial". Alt er visst det og alle er rammet, ifølge psykologien. Men det finnes knapt en eneste håndfast evidens for noe av det psykologien jobber med. Fagfeltet innehar altfor mye prestisje, lavkvalitetsforskninger, pengemotiver og nærmest narsissistiske miljøer at det er helt fjernt. Hadde psykologien bare forholdt seg til tanker og følelser, og sine respektive pasienter, så tror jeg medisin som helhet hadde vært en mye bedre plass og pasientene hadde fått mer utbytte om psykologien jekket seg 10 hakk. Man latterliggjør 1800- og 1900-tallets medisinske verden der alt var stemplet som psykologi. Men 2000-tallet er faktisk ikke bedre! Anonymkode: 7de95...fab 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Vel, når man sliter med å forstå hvordan man har det i dag, ikke har kontroll på tankene, lever i ett mørke hvor man føler enormt selvhat, eller blir så redd at man kaster opp av å gå på butikken, hva mener du man bør gjøre da? Gå en tur i skogen? Jeg om min psykolog har pratet svært lite om min barndom, vi jobber med hvordan jeg skal håndtere livet i dag. Vi jobber ikke med å finne feil, vi jobber med å finne løsninger. Anonymkode: b745c...e1b 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart man alltids kan finne problemer, i alle sine liv og erfaringer. Psykolog-hjelp trenger man dog bare hvis disse problemene/erfaringene blir så vonde at man opplever at de hindrer livskvalitete. Det er først da man trenger hjelp til å bearbeide dem. Anonymkode: 68b14...4f6 Hvis det er snakk om fortiden, ja, men jeg syns det er ekstremt viktig og si at du må ikke ha problemer, diagnose eller tunge psykiske utfordringer for at du skal oppsøke en psykolog. De kan hjelpe til og være en samtalepartner, med og sortere tanker, kle deg med ulike verktøy du kak bruke for og få det bedre i en situasjon og forebygge. Ingen bør være redd eller skamfull over og dra til psykolog, det er ikke kun for alvorlig syke mennesker som graver i barndommen sin. Anonymkode: f25a0...ef0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen bør være redd eller skamfull over og dra til psykolog, det er ikke kun for alvorlig syke mennesker som graver i barndommen sin. Anonymkode: f25a0...ef0 Ser du hvor selvmotsigende denne setningen er? Anonymkode: aadb1...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser du hvor selvmotsigende denne setningen er? Anonymkode: aadb1...b7e Nei, kan du forklare hva? Jeg la på den siste leddsetningen for og svare på tråden til TS. Det virker som om TS tror at man går bare til psykolog ved alvorlige ting, og for og forstå seg i hjel på livet.. og at man går dit for og fortsette grave i og finne feil hos mennesker, og alt som kan ha skjedd i fortiden eller barndommen. Noen har større utfordringer enn andre, andre har mindre ting de vil ta tak i - alle bør kunne føle seg stolt av at de tar ansvar for seg selv og sin mentale helse, og går til psykolog. Å gå til psykolog, uansett grunn, er ikke noe og skamme seg for som jeg opplever man gjorde før i tiden. Om jeg ordla meg feil, og fortsetter og gjøre det, så beklager jeg virkelig det. Anonymkode: f25a0...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Nei, kan du forklare hva? Jeg la på den siste leddsetningen for og svare på tråden til TS. Det virker som om TS tror at man går bare til psykolog ved alvorlige ting, og for og forstå seg i hjel på livet.. og at man går dit for og fortsette grave i og finne feil hos mennesker, og alt som kan ha skjedd i fortiden eller barndommen. Noen har større utfordringer enn andre, andre har mindre ting de vil ta tak i - alle bør kunne føle seg stolt av at de tar ansvar for seg selv og sin mentale helse, og går til psykolog. Å gå til psykolog, uansett grunn, er ikke noe og skamme seg for som jeg opplever man gjorde før i tiden. Om jeg ordla meg feil, og fortsetter og gjøre det, så beklager jeg virkelig det. Anonymkode: f25a0...ef0 Det var ikke dette jeg spurte om i hovedinnlegget. Selvfølgelig er jeg klar over at man kan gå til psykolog uten at livet eller hverdagen trenger å være dyster. Det jeg mener er at når man først kommer til psykolog, helt uavhengig av årsak, klarer psykologen å finne et eller annet som er grunnen til de utfordringene du har. Dette får meg til å tenke i retning "høna eller egget". Har man tilgang på psykolog/henvises/det er "inn" med psykiske lidelser, vil flere benytte dette tilbudet. På kontoret, uansett grunn, klarer man å spille videre på problemene dine. Vipps blir dette en sirkel. Jeg har respekt for dette fagfeltet. Jeg har bare en kritisk tilnærming til det hele. Særlig når helt friske mennesker, får høre at pga. ditt og datt er det sånn og slik. Anonymkode: 04c21...fa2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 Jeg tror det er mange ting ved menneskets psyke man ikke kan "fikse" og gjøre bedre bare ved å sitte og snakke om det i det uendelige. Men helsevesenet i Norge har bestemt at for å få sykemelding må du gå til den behandlingen "de" finner ut er passende. Datteren min går til psykolog for angst, hun er i tyveårene og har hatt det siden hun var ca 13. Hun sier at angsten er der bare uansett, som en hard og vond klump i brystet, uansett hva hun gjør eller ikke gjør. Ingenting som fremprovoserer angsten. Hun har selv ingen som helst tro på at det å sitte og snakke om den kan forandre noe som helst. Hva hjelper det liksom å snakke om angsten? Ingenting hittil. Hun (og jeg) skjønner egentlig ikke i det hele tatt hva det å sitte og prate om angsten kan forandre noe på angsten, som har sittet låst fast i henne i så mange år. Psykologen sier selv at joda, dette hjelper mange med angst... Anonymkode: 6b8c1...323
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror det er mange ting ved menneskets psyke man ikke kan "fikse" og gjøre bedre bare ved å sitte og snakke om det i det uendelige. Men helsevesenet i Norge har bestemt at for å få sykemelding må du gå til den behandlingen "de" finner ut er passende. Datteren min går til psykolog for angst, hun er i tyveårene og har hatt det siden hun var ca 13. Hun sier at angsten er der bare uansett, som en hard og vond klump i brystet, uansett hva hun gjør eller ikke gjør. Ingenting som fremprovoserer angsten. Hun har selv ingen som helst tro på at det å sitte og snakke om den kan forandre noe som helst. Hva hjelper det liksom å snakke om angsten? Ingenting hittil. Hun (og jeg) skjønner egentlig ikke i det hele tatt hva det å sitte og prate om angsten kan forandre noe på angsten, som har sittet låst fast i henne i så mange år. Psykologen sier selv at joda, dette hjelper mange med angst... Anonymkode: 6b8c1...323 Jeg tror også psykologer tror de gjør folk friske etter de åtte samtalene. Jeg var til behandling for angst og behandlere var meget fornøyd med resultatet. Grunnen til at jeg opplevde bedring var at jeg var sykmeldt. Så fort jeg var tilbake i jobb og stress var symptomene tilbake igjen. Som din datter beskriver det, en klump som er det hele tiden. Anonymkode: 1a779...cbd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uansett hvem som oppsøker psykolog, kan man jo finne feil med vedkommende? Hvis Erna Solberg har time vil man klare å finne noe i barndommen hennes. Det samme med Jens Stoltenberg. Jeg skjønner ikke helt tanken bak psykolog. Raske og voldsomme endringer i ens liv som sykdom og dødsfall gir mening. Men hvis man skal forstå seg i hjel på selve livet og hvordan du har det nå/tidligere opplevelser tror jeg det kan ende i ond spiral. Anonymkode: 04c21...fa2 Psykologer i dag gjør mye for folk, men de er også merkelapp-givere. De utsteder diagnoser, og diagnoser er ikke en trendy, morsom greie unge i dag er opptatte av - diagnoser er tilgang til økonomisk støtte, hjelp, og å bli tatt seriøst. Du synes kanskje det er en uting at en person med PTSD blir henvist til spesialister? Eller at noen med ADHD får medisiner, slik at de fungerer i hverdagen? ...Eller at en deprimert person får AAP en periode, til hen har fått stabilisert symptomatikken? Psykologer reddet livet mitt, ikke bare via samtaleterapi, men ved å hjelpe meg å få uføretrygd. Jeg var ufør i to år, mens jeg fortsatte å gå i terapi og prøve forskjellige former for hjelp. Til slutt klaffet det. I dag jobber jeg 50% og skal kanskje få tilrettelagt slik at jeg kan jobbe enda mer, og dermed ikke motta noe fra NAV i det hele tatt. Skam deg som uttaler deg så letthendt om noe du tydeligvis ikke har peiling på. Anonymkode: baaed...a4d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): "Finne feil ved vedkommende"...? Hva har det med å gå til psykolog å gjøre..? Alle har små eller store traumer i bagasjen. Men psykolog er altså ikke for å "finne feil", det er for å hjelpe mennesker å bearbeide traumer som faktisk er til plage for dem i livet - ikke traumer som IKKE gir dem plager i livet.. Det er for å bedre depresjon, angst, ocd, og andre faktiske plager og sykdommer. Ikke "finne feil". Anonymkode: a946e...f6e Noen går til psykolog kun for å få penger fra nav. Fordi nav setter krav at man må gå til psykolog for å få aap. Så mange som ønsker å studere men som ikke gidder jobbe eller ta opp lån ved siden av faker seg til psykiske lidelser eller overdriver sine problemer sånn at de får aap mens de er tross alt så friske at de klarer studere og lever normalt ellers i hverdagen. Anonymkode: e337f...d71
Daria Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 -Jeg trodde jeg var normal og velfungerende, og så begynte jeg å gå i terapi, fleipte jeg med psykologen min - han lo og sa at det ikke var så uvanlig å oppleve det sånn, fordi man får et litt nytt syn på ting. Jeg oppsøkte psykolog for å få hjelp med å håndtere fysisk kronisk sykdom og alt det medførte - veldig her-og-nå-problemstilling - og har endt opp med å jobbe mye bredere både i tid og tema. Det handler ikke om at han finner feil og traumer som ikke er der, men å finne forklaringer og sammenhenger, lære å håndtere følelser og relasjoner og forstå mer om hva og hvorfor og hvordan. Jeg får verktøy og innsikter, blir tryggere og lærer masse, både om meg selv og om verden rundt meg. Jeg har i det hele tatt masse utbytte av disse timene, helt uten store traumer eller uvanlige utfordringer i bunn. Å begynne å gå til psykolog er noe av det lureste jeg har gjort og noe jeg tror mange kan ha nytte av - men jeg tror også man må ville og ha tro på det selv.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 Daria skrev (5 minutter siden): -Jeg trodde jeg var normal og velfungerende, og så begynte jeg å gå i terapi, fleipte jeg med psykologen min - han lo og sa at det ikke var så uvanlig å oppleve det sånn, fordi man får et litt nytt syn på ting. Sånn går begge veier. Man kan også tro man er mer unormal enn man faktisk er og når man snakker med psykolog så finner man ut at det man opplever er helt normalt. Anonymkode: fdfb1...474
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #17 Skrevet 7. september 2022 Men nå er da ikke feltet psykologi opptatt av å finne "feil hos individer". Jeg føler hele tråden er basert på misoppfattelser og fordommer mot psykologi. Men, selvsagt. Hvermanssen i sofaen vet alltid bedre enn fagfolk, sånn er det jo alltid. Bare så trist at alle disse fagfeltene går glipp av den fantastisk revolusjonerende forståelsen og kunnskapen til mannen i sofaen. Anonymkode: 10b4d...c04
Daria Skrevet 7. september 2022 #18 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn går begge veier. Man kan også tro man er mer unormal enn man faktisk er og når man snakker med psykolog så finner man ut at det man opplever er helt normalt. Anonymkode: fdfb1...474 Absolutt - jeg har hatt flere sånne bekreftende åpenbaringer også. Jeg oppdager at jeg også er menneske, som han sier...
Gjest supernova_87 Skrevet 7. september 2022 #19 Skrevet 7. september 2022 Jeg tror du er inne på noe. Kulturen vår (deler av den i alle fall) er svært opptatt av selvaktualisering. Og det er nærmest blitt et oppheng å optimalisere oss selv. Jeg tror at dette fokuset, på å bli den beste utgaven av deg selv skaper psykisk uhelse. For du vil jo aldri kunne bare være og ha kommet i mål. Jeg tror definitivt livet blir bedre med å ta tak i det som skaper uro i mellommenneskelige relasjoner, men ikke å lete med lupe om alt som kan forbedres og ALLTID ha et prosjekt som omhandler å endre på noe ved en selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå