Gå til innhold

Lønn konsulent kommune / departement

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er typisk lønn for en konsulent/førstekonsulent-stilling i kommune / departement?

Ansiennitet spiller ingen rolle her, jeg lurer på typsik snittlønn for slike stillingsbetegnelser, henholdsvis for folk med 5-6 års høyere utd.

Eventuelt rådgiver-stillinger, noen som vet hva en typisk lønn for disse er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:overrasket: No one in the public sector here at the Womens guide?
Skrevet

titler er gjerne litt forskjellig fra sted til sted, lønninger også..

jobber som rådgiver, har 5 års høyre utdannelse og tjener 310'. ikke enormt, men greit nok som et utgangspunkt. I min første jobb, i en kommune, tittel spesialkonsulent fikk jeg 295, men i utlysningen til den stillingen var lønnen oppgitt til 266.

det som trekker ned i forhold til mine venner med samme kompetanse i det private, er at de har mulighet til å tjene penger på overtid, men i mange tilfeller innebærer det en følelse av plikt til å jobbe mye.

Skrevet

Førstekonsulenter tjener gjerne fra 285.000 og oppover. Veldig ulikt fra sted til sted.

Skrevet

Som seniorkonsulent i staten tjener jeg ca 325, og skal i lønnsforhandlinger etter endt prøvetid (er veldig ny :) ) (7 års utdannelse)

Skrevet

Vel, jeg må si det var svært skuffende lønninger dere oppga her. Det er like mye som/ mindre enn en sykepleier. Hvordan kan man finnes seg i slikt, når man har 6 års høyere utdanning?

En avdelings-sykepleier, kommune, tjener kr. 350 000,- -420 000,-

En 3-årig utdannet kontor-ingeniør, kommune, tjener gjerne kr. 340 000,-

Bare til sammenlikning.

Skrevet
Som seniorkonsulent i staten tjener jeg ca 325, og skal i lønnsforhandlinger etter endt prøvetid (er veldig ny :) ) (7 års utdannelse)

Ja, det skulle bare mangle. Du bør lande på 360 000,- etter endt prøvetid.

-forhandlingserfaren-

Skrevet
Hvordan kan man finnes seg i slikt, når man har 6 års høyere utdanning?

Vel, ikke alle gitt å få bestemme egne lønnsrammer i staten.

Skrevet

-forhandlingserfaren-

Positivt å høre. Jeg kjenner imidlertid ingen nyutdannede i stat/kommune med så lang utdannelse som tjener såpass bra. Hverken førstekonsulentstilling eller rådgiverstilling gir rom for en sliik lønn på de stedene jeg har jobbet. Og det er ikke vanlig at nyutdannede går inn i seniorkonsulentstillinger.

Så hvordan skal man få til å lande på 360.000 (omtrent 80.000 mer enn folk med 3 års ansennietet og like lang utdannelse tjener der jeg jobber)

Skrevet

-forhandlingserfaren-

Ja - mulig det. Vet ikke hva de jeg jobber sammen med tjener. Det ble lagt vekt på at det å gå inn som seniorkonsulent var veldig bra da jeg begynte. Var ukjent med ulike stillingskoder og lønnsnivå da jeg begynte.

Hva jeg kan forvente etter endt prøvetid aner jeg ikke --- Men hadde blitt godt fornøyd med 360 :)

Skrevet

Har ikke seniorkunsulent lavere lønnsrammer enn førstekonsulent? På min jobb er det gamle sekretærer med høy ansennietet som er seniorkunsulenter, mens nyutdannede er førstekonsulenter (og forventes å gå videre til rådgiver etter en stund).

Skrevet

Seniorkonsulent har høyere lønnsramme enn førstekonsulent. Tror det går fra rundt lt 43 til 66..? Noe sånt. Husker ikke helt. Poenget med å gå inn som seniorkonsulent var at det var mye enklere å stige i lønn innenfor den stillingskoden en hadde, enn å endre selve stillingskoden....

Skrevet

OK. Mulig det benyttes ulikt rundt omkring. Hos oss er det seniorrådgivere som har den lønnen du her skisserer.

Skrevet

Vet svært lite om hvordan dette praktiseres rundt om i de forskjellige statlige institusjoner - og heller ikke hvilke titler de ulike aldersgruppene på min arbeidsplass har. Mulig det gjøres på annen måte der du jobber. Gjorde noen kjappe søk på internett for å finne ut av det, men fant ingen oversikt som kunne belyse problemstillingen....

Skrevet
Ja - mulig det. Vet ikke hva de jeg jobber sammen med tjener. Det ble lagt vekt på at det å gå inn som seniorkonsulent var veldig bra da jeg begynte. Var ukjent med ulike stillingskoder og lønnsnivå da jeg begynte.

Hva jeg kan forvente etter endt prøvetid aner jeg ikke --- Men hadde blitt godt fornøyd med 360    :)

1. Begrenset av fagrammer, var det en som sa. Vel, problemet ligger ikke der. Problemet ligger i at man ikke har reforhandlet selve fagrammen for sin gruppe, og det er det den aktuelle forening som har i ansvar å ta initiativ til, på vegne av sine medlemmer. Lett å si, for det ligger en del arbeid og lengre prosess bak å endre selve rammen.

2. Det spiller i dag liten rolle om en annen person der har jobbet "3 år lengre". Hos oss har en mann jobbet på stedet i 20 år, trofast og lojalt. Nå har en ny ung person med liten ansiennitet begynt i samme type stillingsinnhold/art, og med omtrent samme lønn som han som har vært her i 20 år. Hvorfor? Fordi det er ikke ansiennitet som er styrende for lønn mer, det er resultater og stillingens innhold/kompleksitet.

3. Du bør ikke ende på noe mindre enn 360.000,-, det er en nedre grense.

Dine argumenter ligger i stillingens innhold, kompleksitet, art, omfang og dine resultater som du har oppnådd i henhold til avdelingens overordnede og fastsatte mål for virksomheten. Det behøver ikke å være at du har reddet Oslo fra terror eller flom, eller skaffet en stor-avtale til Aker Kværner, det holder mer enn nok med de små resultater, så lenge de er i tråd med målene i arbeidsplassens kortsiktige og langsiktige mål.

Så fremt du har vært mer enn middels flink og kan vise til resultater på hva du har gjort, og gjerne hvordan du har gjort det, er det bra. Det spiller ikke all verdens rolle hva de andre tjener, du forhandler for deg.

Skrevet

Siste gjest:

Tusen takk - grei informasjon som er nyttig å ha med seg når en skal inn i lønnsforhandlinger. Blir spennende :)

Suzie - ikke innlogget

Skrevet

Når du forhandler bør du huske på at de fleste kvinner er elendig i forhandlinger.

Du skylder alle dine medsøstre i samme type stillinger å forhandle deg til 360.000,- som et minimum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...