AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #41 Del Skrevet 18. september 2022 On 9/7/2022 at 10:46 AM, snurk said: Ville du vært villig til å gå ned i lønn for å kunne ha hjemmekontor og en litt mere fleksibel hverdag? Og i såfall hvor stor reduksjon i lønnen ville du akseptert? Jeg står nå imellom 2 jobber; den ene har høy lønn men krav om å være på kontoret med delvis åpent kontorlandskap. Virker ikke som er særlig fleksibel jobb. Den andre jobben har rundt 100.000 lavere lønn men med mulighet til å jobbe fra hvor man vil og med kjernetid. Kjenner jeg er veldig i tvil. Som småbarnsmor har jeg jo veldig lyst på en mere fleksibel hverdag, men kanskje ikke for enhver pris 🤪 Jeg ville hatt mer fleksibilitet, null stress. Så lenge den laveste lønna er ok i forhold til utgifter da, for meg måtte det vært over 500.000 i året, så 600.000 hadde vært helt innafor. Jobb for å leve, ikke lev for jobben 👍 Anonymkode: b0291...830 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 18. september 2022 #42 Del Skrevet 18. september 2022 Summeer skrev (1 time siden): Det var veldig uklart, men det har kommet en forskrift nå. Dersom du benytter hjemmekontor på jevnlig basis skal du undertegne avtale med arbeidsgiver om dette, og da er hjemmekontor dekket av de samme rettighetene som på kontoret. Men det er verdt å merke seg at hvis du tar med deg PCen til hytta og jobber derfra er du ikke dekket av yrkesskade vilkårene. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/heimekontor/ Jeg kjenner veldig godt til den forskriften. Den er uklar og besvarer ikke viktige spørsmål. De vil måtte bli løst i rettssystemet etterhvert som de oppstår. Jeg avventer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #43 Del Skrevet 18. september 2022 Jeg hadde valgt jobben med høyest lønn og som var best for karrieren din. Du kan bruke de 100 tusen på å kjøpe deg ut av mye tidsklemme. Vaskehjelp, mat levert på døra, matkasser, klippe gress, måking, vedlikehold av hus etc. Du vil tape mye mer enn 100 tusen i året. Lønnsjustering fremover vil bli påvirket og det samme med pensjonen din. Så lenge du vil trives i jobben med høyere lønn ville jeg tatt den. Anonymkode: a4ae9...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 18. september 2022 #44 Del Skrevet 18. september 2022 mmd skrev (8 minutter siden): Jeg kjenner veldig godt til den forskriften. Den er uklar og besvarer ikke viktige spørsmål. De vil måtte bli løst i rettssystemet etterhvert som de oppstår. Jeg avventer. Det er sikkert uklarheter, men min arbeidsgiver har utformet en tilleggskontrakt alle som ønsker å ha muligheten til å sitte hjemme på regelmessig basis måtte undertegne for å få lov til å bruke hjemmekontor mer enn sporadisk (formulert hos oss som mer enn to dager i måneden) Jobber innen forsikring, så det er linjen vår yrkesskadeforsikring legger seg på og som blir informert ut til kunder som har yrkesskadeforsikring hos oss for å dekke deres ansatte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #45 Del Skrevet 18. september 2022 Jeg jobber fast hjemmefra, og kunne ikke gått tilbake til kontor jobb igjen.Stortrives hjemme, har eget kontor her hjemme, så blir jo adskilt. Men jobben vår skiller ikke på hjemmekontor eller sitte på kontoret i byen med lønn, jobber i globalt selskap, s er lettere å være fleksibel med hjemmekontor Anonymkode: ba55e...dc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #46 Del Skrevet 18. september 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Hjemmekontor er ikke fritid. Dette er det mange som glemmer.... Anonymkode: d7ecc...03a Nei, men hjemmekontor gir meg mer fritid. Slipper reisetid og forberedelser om morgenen. Får unna de tyngste arbeidsoppgavene i fred og ro. Kan ta meg en tur ut i det lille dagslyset vi har om vinteren. Får rett og slett bedre livskvalitet. 14 hours ago, mmd said: Dessuten er det høyst uavklart hvilke rettigheter man har til yrkesskadeforsikring på hjemmekontor. Hos oss er det avklart at vi har like rettigheter hjemmefra som på kontoret. Anonymkode: 381ad...1b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 18. september 2022 #47 Del Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei, men hjemmekontor gir meg mer fritid. Slipper reisetid og forberedelser om morgenen. Får unna de tyngste arbeidsoppgavene i fred og ro. Kan ta meg en tur ut i det lille dagslyset vi har om vinteren. Får rett og slett bedre livskvalitet. Hos oss er det avklart at vi har like rettigheter hjemmefra som på kontoret. Anonymkode: 381ad...1b4 Hva om du tar en pause for å trene, og så skader du deg? Hva om du henter en kopp kaffe eller posten, er du dekket da? Hva om du gjør litt husarbeid mens du følger et kurs via Teams, og skjærer deg? Osv osv. det er utallige eksempler på gråsoner, tilfeller som vil måtte prøves i rettssystemet før vi det hvor langt en slik «lovnad» rekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 18. september 2022 #48 Del Skrevet 18. september 2022 Definitivt hjemmekontor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #49 Del Skrevet 18. september 2022 Summeer skrev (6 timer siden): Det var veldig uklart, men det har kommet en forskrift nå. Dersom du benytter hjemmekontor på jevnlig basis skal du undertegne avtale med arbeidsgiver om dette, og da er hjemmekontor dekket av de samme rettighetene som på kontoret. Men det er verdt å merke seg at hvis du tar med deg PCen til hytta og jobber derfra er du ikke dekket av yrkesskade vilkårene. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/heimekontor/ Dette kommer man seg rundt. I vår kommune har de laget retninger for når man «jobber hjemmefra» og det er noe annet enn at man har hjemmekontor. Ved at det ikke defineres som hjemmekontor, må ikke arbeidsgiver stille med utstyr, og man har heller ikke samme rettigheter som på kontoret. Jeg synes det er drøyt at det er lov, men det er avklart med juristene og fagforeningene. Anonymkode: c6b6c...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #50 Del Skrevet 18. september 2022 Så lenge jeg tjener "nok", så setter jeg faktisk fleksibilitet høyere enn penger. Men det viktigste for meg er jo at jobben er bra - at den er interessant og givende, kule kolleger og sjefer, faglig utvikling, gjerne litt "perks" som reiser og slikt. Jeg har nå en superfleksibel jobb og vurderer å ta en bittelitt mindre fleksibel - og litt lavere lønnet. Det er først og fremst fordi det er drømmejobben faglig sett, men jeg ser også flere muligheter for å stige i gradene der enn der jeg er nå. Så kanskje jeg tjener litt mindre når jeg starter der, men jeg tror faktisk jeg vil tjene mye mer om fem år med dette, da jeg kan få en lederstilling der etterhvert, imens der jeg er nå har jeg allerede nådd taket for mitt fag. Anonymkode: a4399...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 18. september 2022 #51 Del Skrevet 18. september 2022 (endret) mmd skrev (4 timer siden): Hva om du tar en pause for å trene, og så skader du deg? Hva om du henter en kopp kaffe eller posten, er du dekket da? Hva om du gjør litt husarbeid mens du følger et kurs via Teams, og skjærer deg? Osv osv. det er utallige eksempler på gråsoner, tilfeller som vil måtte prøves i rettssystemet før vi det hvor langt en slik «lovnad» rekker. Trening: vi har ikke dekket Trening i arbeidstiden, altså er du av klokka til arbeidsgiver da Husarbeid mens du egentlig er på jobb, ville du meldt det inn som en yrkesskade? Om du deltar på kokkekurs, så ja. Er det fordi du privat gjør noe annet mens du egentlig er på jobb, så utfører du ikke arbeid for arbeidsgiver bare at du sitter på annet sted enn kontoret.. Eksempler på at du blir dekket som hr trakk frem hos oss er om du faller i trappa eller sklir på isen når du henter posten. Enkel forflytning i/rundt hjemmet er dekket, Fra veilederen: Oppfordre de ansatte til å bevege seg på hjemmekontoret, slik de ellers ville gjort ved å gå til og fra møter, kaffeautomaten eller lunsjrommet på arbeidsplassen. Ja, det er gråsoner. Det er det alltid i lovtekster. Og mer nå med en ny forskrift enn en som har eksistert lenge. Men det er bedre enn det var før, og du er dekket for det som er i direkte tilknytning til det arbeidet du har avtalt med arbeidsgiver at du skal utføre. Vi får pc, skjerm, tastatur, mus og ergonomisk utstyr til hjemmekontor, mens møblement og lamper må vi selv bekoste. Og vi må skrive under på at vi har en forsvarlig arbeidsplass i hjemmet. Endret 18. september 2022 av Summeer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #52 Del Skrevet 19. september 2022 mmd skrev (15 timer siden): Hva om du tar en pause for å trene, og så skader du deg? Hva om du henter en kopp kaffe eller posten, er du dekket da? Hva om du gjør litt husarbeid mens du følger et kurs via Teams, og skjærer deg? Osv osv. det er utallige eksempler på gråsoner, tilfeller som vil måtte prøves i rettssystemet før vi det hvor langt en slik «lovnad» rekker. For det første har vi også gode, private forsikringer, hvis uhellet skulle vært ute i huset, eller på trening. Og så kan du jo snu på dette. Hva om det skjer noe mens vi er ute og henter lunsj på jobb, om vi velger å sette oss på bryggekanten i stedet for kantina. Hva om jeg tar et kort privat stopp mellom kunde og kontoret. Hva om jeg og en kollega tar en walk-and-talk (møte der man også går tur), eller en kort pausetur. Hva om jeg er på jobbreise, men reiser en dag før for å få med meg litt av plassen og. Jeg har ikke svarene på alt dette. Jeg vet bare at både jeg og arbeidsgiver har det som trengs av forsikringer. Anonymkode: 9c774...a57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #53 Del Skrevet 19. september 2022 13 hours ago, Summeer said: Trening: vi har ikke dekket Trening i arbeidstiden, altså er du av klokka til arbeidsgiver da Husarbeid mens du egentlig er på jobb, ville du meldt det inn som en yrkesskade? Om du deltar på kokkekurs, så ja. Er det fordi du privat gjør noe annet mens du egentlig er på jobb, så utfører du ikke arbeid for arbeidsgiver bare at du sitter på annet sted enn kontoret.. Eksempler på at du blir dekket som hr trakk frem hos oss er om du faller i trappa eller sklir på isen når du henter posten. Enkel forflytning i/rundt hjemmet er dekket, Fra veilederen: Oppfordre de ansatte til å bevege seg på hjemmekontoret, slik de ellers ville gjort ved å gå til og fra møter, kaffeautomaten eller lunsjrommet på arbeidsplassen. Ja, det er gråsoner. Det er det alltid i lovtekster. Og mer nå med en ny forskrift enn en som har eksistert lenge. Men det er bedre enn det var før, og du er dekket for det som er i direkte tilknytning til det arbeidet du har avtalt med arbeidsgiver at du skal utføre. Vi får pc, skjerm, tastatur, mus og ergonomisk utstyr til hjemmekontor, mens møblement og lamper må vi selv bekoste. Og vi må skrive under på at vi har en forsvarlig arbeidsplass i hjemmet. Men man kan jo likegjerne skjære seg på en kniv mens man skjærer brødskive til matpakka før man skal på kontoret som man kan skre seg mens man skjærer en skive fra hjemmekontoret.. du er ikke noe mer dekket av yrkesskadeforsikring i det første tilfellet.. Anonymkode: d13cb...ea9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 19. september 2022 #54 Del Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men man kan jo likegjerne skjære seg på en kniv mens man skjærer brødskive til matpakka før man skal på kontoret som man kan skre seg mens man skjærer en skive fra hjemmekontoret.. du er ikke noe mer dekket av yrkesskadeforsikring i det første tilfellet.. Anonymkode: d13cb...ea9 Nei, så sånn sett er det ikke en gråsone, for det å smøre matpakke har aldri vært dekket. Ergo ikke noen høyere risiko ved å sitte på hjemmekontor enn å sitte på kontoret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #55 Del Skrevet 19. september 2022 Folk som liker kontor - og alt som medfølger; reisetid, energibruk, bråk, ingen privatliv med åpent landskap, fellesdass, kleskode, ingen mulighet til å gå kort tur ute eller annen form for fysisk aktivitet, osv osv - er helt syke i hodet Anonymkode: b76a3...a10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 19. september 2022 #56 Del Skrevet 19. september 2022 Nei, Jeg skal ha like bra betalt for å jobbe hjemmefra. Hjemmekontor skal vært valgfritt og helt uavhengig av lønnsbetingelsene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #57 Del Skrevet 19. september 2022 Hvis du uansett lener mot den jobben med hjemmekontor hadde jeg forsøkt å forhandle med den andre arbeidsgiveren om å få noen dager med hjemmekontor/fleks. Du har ingenting å tape hvis du uansett vil takke nei ellers. Anonymkode: 2e0ae...8bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #58 Del Skrevet 19. september 2022 Jeg har akkurat takket nei til en jobb med 100 000 kr. høyere lønn og mindre fleksibilitet ift. hjemmekontor. Anonymkode: 85cd0...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #59 Del Skrevet 19. september 2022 Det kommer helt an på din økonomiske situasjon. Anonymkode: a8f44...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #60 Del Skrevet 19. september 2022 Jeg er fast på hjemmekontor og har fleks. Det passer veldig bra når man har små barn. Har en personlighet som stortrives med digital kommunikasjon, så du må jo føle litt på hva som blir riktig for deg. Anonymkode: 97b29...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå