AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #21 Del Skrevet 7. september 2022 snurk skrev (1 time siden): Ts her. Tusen takk for så mange svar 🤩 Jeg glemte å skrive innledningsvis at jeg har hatt hjemmekontor side 2017 og er derfor vant med en meget fleksibel hverdag. Lønnsspennet på de to jobbene er at den ene jobben ligger på rundt 700.000 mens den andre ligger omkring 600.000. Jobben med høyest lønn er en jobb som krever mye samhandling (og derfor ønsker de også at man møter på kontoret). Dette er nok en litt mer krevende jobb, men som også kommer til å være bra for min videre karriere. Jeg kjenner dog at jeg kvier meg veldig til å skulle låse meg så, kanskje spesielt når jeg er vant med mye fleksibilitet. Skulle nok ønske at vi kunne møtes litt på halvveien med kjernertid og noen dager i uka med hjemmekontor, men det fremstod ikke som at det var særlig interesse for det. Den andre jobben er nok litt mindre krevende, og dermed også lavere lønn. Til gjengjeld er det meget forlokkende med å kunne jobbe fra hvor som helst og med kjernetid/fleks 😍 Om du sparer en time hver dag i reising, så er jo det også penger. Om du bruker 8 timer på jobb + en time på reising i den "fikserte" jobben, kunne du brukt 9 timer på jobbing på hjemmekontor, og da tjent en time ekstra, om du ser sånn på det. Jeg vurderte en stund å gå ned til 90% stilling i den gamle jobben min, som krevde at vi kom tilbake fysisk på jobb etter pandemien. Men så skaffet jeg meg heller ny jobb, som da lar meg sitte på hjemmekontor fast, og da kan jeg jobbe 100% stilling og likevel ha mer fritid enn om jeg hadde jobbet 90% i møre-fysisk-på-jobb-bedriften. Anonymkode: 89815...5fa 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #22 Del Skrevet 7. september 2022 Med så liten differanse er valget enkelt. Også delvis åpent kontorlandskap. Plutswlig blir det åpent. Fysj! Anonymkode: 9fb2f...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #23 Del Skrevet 7. september 2022 Lett lavere lønn for fleksibilitet og hjemmekontor. Til syvende og sist utgjør det utbetalte i lønn ikke så stor forskjell etter skatt. Har du regnet på hva det har og si i kroner og øre? Anonymkode: bd813...dc5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #24 Del Skrevet 7. september 2022 Absolutt. Målet mitt er 100% remote neste år. Orker ikke mer kontor og de sykt kjipe folka som elsker å være. Jeg ville ikke gått ned i lønn i samme stilling, fordi det føler jeg blir prinsipielt feil... men er villig til å ikke gå opp i lønn neste år hvis jeg får ny jobb som er helt remote og samme lønn. Da blir det mye mer reising på meg og kanskje prøve en måned eller to i forskjellige land rundt om i verden, vekk fra kjedelige A4-Norge. Spennende 😁😁 Anonymkode: b76a3...a10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #25 Del Skrevet 7. september 2022 Jeg er veldig tilhenger for hjemmekontor så jeg går for det uansett. Så lenge lønna ikke er under 500k og det er den ikke for din del. Fleksibilitet og frihet betyr mye for meg. Anonymkode: 6bf1c...f8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #26 Del Skrevet 7. september 2022 Hadde lett valgt lavere lønn og hjemmekontor. Uten tvil. Anonymkode: 85cd0...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #27 Del Skrevet 7. september 2022 Som småbarnsforeldrer så trumfer fleksibilitet lett noen skarve tusenlapper i måneder. Anonymkode: 16a6f...e9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #28 Del Skrevet 8. september 2022 Jeg jobbet i kommunal sektor og hadde jeg byttet til privat, kunne jeg hatt dobbelt så godt betalt. Velger likevel å bli fordi fleksibiliteten med kjernetid, avspasering, sommertid, hjemmekontor++ er praktisk i småbarnslivet. Tiden for mer jobbing og bedre betalt kommer siden Anonymkode: c6b6c...e11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #29 Del Skrevet 8. september 2022 Hadde valgt den fleksible jobben. Lønn er jo ikke hugget i stein, heller … og fleksibilitet betyr så mye! Anonymkode: 75790...be5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #30 Del Skrevet 8. september 2022 Du kan jo sette opp et regnestykke der du tar med en del ulike faktorer. Rent bokstavelig så vil lønnsforskjellen utgjøre kanskje 5.000,- kr. i mnd. Så er spørsmålet hvordan deres generelle økonomi ser ut. Så kan du ta i betraktning hvor lang reisevei du evt. vil ha, og om den vil koste deg noe. Får du trent når du jobber fulle dager, eller har du et treningsabonnement som bare løper? Dekker de ulike jobbene ting som mobil, har de en god lunsjordning? Min arbeidsplass trekker meg ganske mye for lunsj, men kvaliteten er blitt dårligere. Jeg gikk ned til halv lunsjdekning, og lager rimelig (og god) mat hjemme når jeg jobber hjemmefra. Du kan jo alltids si til den 'fleksible' jobben at du vurderer to ulike tilbud og spørre om det er forhandlingsrom på lønnen. Får du jekket den litt opp, så hadde jeg ikke vært i tvil. Anonymkode: 82425...9c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #31 Del Skrevet 17. september 2022 Ja, det ville jeg, innen rimelighetens grenser. Hjemmekontor, litt fleksibilitet og muligheter for fri i høytider er viktigere for meg enn enn høy lønn. Nå jobber jeg i det offentlige da, så høy lønn får jeg forsåvidt ikke uansett. Vet derfor ikke om jeg ville gått ned i lønn, men om jeg hadde valget mellom en jobb med samme lønn som i dag med mye hjemmekontor og en jobb med mye høyere jobb og IKKE hjemmekontor (pluss det helvete åpent landskap er), ville jeg valgt førstnevnte. Jeg tjener mindre enn 600 000 og ville derfor glatt gått for jobben med lavere lønn og hjemmekontor. Helst ville jeg fått i pose og sekk, som min bedre halvdel. Hjemmekontor nesten hele tiden og høyere lønn enn jobben hen forlot. Jeg elsker hjemmekontor. I motsetning til på kontoret får jeg faktisk unna arbeidsoppgaver hjemmefra. Har i dag to dager med hjemmekontor, og mister jeg disse sier jeg opp. Anonymkode: 381ad...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #32 Del Skrevet 17. september 2022 Hjemmekontor all the way! Du sparer både tid og penger ved å slippe reisa (ved mindre jobben er like ved der du bor da), og du kan kose deg på egen do og eget kjøkken i pausene Når det er snakk om åpent/delvis åpent landskap i tillegg, da hadde jeg valgt hva som helst enn den! Føles som eksamenslokale egentlig, bare mer bråk Mindre penger, nja, hadde kanskje brukt de ekstra lappene på reise/drivstoff uansett. Det ALLER VIKTIGSTE er deg og din velvære, noe hjemmekontor kan gi om du verdsetter litt mer fred fra kollegaer og denne fleksibiliteten da Anonymkode: 74e36...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #33 Del Skrevet 17. september 2022 Ville valgt lavere lønn over å være tvunget til hjemmekontor. Anonymkode: 39ea7...81e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #34 Del Skrevet 17. september 2022 Jeg tjener «bare» 540 i året i jobben jeg har nå. Hadde jeg gått til privatsektor kunne jeg nok gått opp 100k i året, minst. Men, jeg har hjemmekontor minimum tre dager i uken, og står stort sett fritt til å velge selv når jeg vil møte opp. Har alltid hjemmekontor mandager og fredager. Den dagen jeg eventuelt mister hjemmekontor så finner jeg meg noe annet. Jobben i seg selv er ganske døll, og kollegaene er ikke noe fyrverkeri de heller. Men den friheten veier opp for alt! Slippe pendling, åpent kontorlandskap! Elsker det. Anonymkode: 2bf6a...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #35 Del Skrevet 17. september 2022 Jeg jobber på kontor og hadde vært villig til å gå ned 100.000-150.000 for hjemmekontor med flexitid. Anonymkode: b6830...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #36 Del Skrevet 17. september 2022 Med info du kommer med så hadde jeg glatt valgt mulighet for flex og hjemmekontor. Hadde differansen vært mye større så hadde det stilt seg annerledes. Anonymkode: d1722...4bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 17. september 2022 #37 Del Skrevet 17. september 2022 (endret) Aldri i livet. Om jeg skal stille areal til disposisjon for arbeidsgiver så skal jeg ha godt betalt for det. Kvadratmeterprisene her i byen er skyhøye. Nakke-skulder-rygg-slitasjen også stor pga dårlig tilpasset utstyr. Dessuten er det høyst uavklart hvilke rettigheter man har til yrkesskadeforsikring på hjemmekontor. Endret 18. september 2022 av mmd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #38 Del Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 10.52): Fleksibilitet og fritid er viktig for meg og ser ikke kun på lønn. Anonymkode: f34ff...c37 Hjemmekontor er ikke fritid. Dette er det mange som glemmer.... Anonymkode: d7ecc...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #39 Del Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hjemmekontor er ikke fritid. Dette er det mange som glemmer.... Anonymkode: d7ecc...03a Jobben min er ganske målbar, så jeg leverer mer effektivt hjemme. Men likevel - hjemmekontor er mye mer fritid, for meg. Jeg hopper bare rett inn i tights og en pen topp om morgenen, og webkameraet krever minimalt med sminke. Om jeg er i telefoner, eller hører på kurs, så vasker jeg og rydder i huset, lager mat. Det å ta 10 minutter på egen sofa, eller spise lunsj hjemme, føles som mer fritid enn å være i en kantine. Og man slipper alle de små tidstyvene, som da noen vil slå av en prat. (som selvfølgelig er superkoselig og viktig de dagene jeg er på kontoret). Midt på dagen hopper jeg bare inn i treningstøyet og tar en styrkeøkt på stuegulvet, eller løper en liten tur, da sparer jeg tid sett mot at jeg må sette av tid til skift og trening før/etter jobb, og gjerne også en ekstra dusj. Anonymkode: 9c774...a57 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 18. september 2022 #40 Del Skrevet 18. september 2022 mmd skrev (10 timer siden): Aldri i livet. Om jeg skal stille areal til disposisjon for arbeidsgiver så skal jeg ha godt betalt for det. Kvadratmeterprisene her i byen er skyhøye. Nakke-skulder-rygg-slitasjen også stor pga dårlig tilpasset utstyr. Dessuten er det høyst uavklart hvilke rettigheter man har til yrkesskadeforsikring på hjemmekontor. Det var veldig uklart, men det har kommet en forskrift nå. Dersom du benytter hjemmekontor på jevnlig basis skal du undertegne avtale med arbeidsgiver om dette, og da er hjemmekontor dekket av de samme rettighetene som på kontoret. Men det er verdt å merke seg at hvis du tar med deg PCen til hytta og jobber derfra er du ikke dekket av yrkesskade vilkårene. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/heimekontor/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå