Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du vært villig til å gå ned i lønn for å kunne ha hjemmekontor og en litt mere fleksibel hverdag? Og i såfall hvor stor reduksjon i lønnen ville du akseptert? 

Jeg står nå imellom 2 jobber; den ene har høy lønn men krav om å være på kontoret med delvis åpent kontorlandskap. Virker ikke som er særlig fleksibel jobb.

Den andre jobben har rundt 100.000 lavere lønn men med mulighet til å jobbe fra hvor man vil og med kjernetid.

Kjenner jeg er veldig i tvil. Som småbarnsmor har jeg jo veldig lyst på en mere fleksibel hverdag, men kanskje ikke for enhver pris 🤪

Skrevet

Nei, er ikke så opptatt av å måtte ha hjemmekontor. Liker å skille jobb og privatliv.

Anonymkode: 36508...124

• Liker 3
Skrevet

Fleksibilitet over penger - lett!! Hilsen småbarnsmor☺️

Anonymkode: 5cd98...348

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Fleksibilitet og fritid er viktig for meg og ser ikke kun på lønn.  Så ja jeg ville vært villig til å ha en lavere lønn for å ha fleksibilitet og mindre stress med reisevei i hverdagen.   Men jeg trives på hjemmekontor og har små barn.  

Anonymkode: f34ff...c37

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville glatt godtatt 100 000 for hjemmekontor og fleksibilitet. Det kommer selvsagt an på om man klarer seg på så lav lønn. da. 

Jeg er også småbarnsmor, og hjemmekontor og fleksibilitet er gull verdt. 

Jeg sparer både tid og penger på å ikke måtte reise inn på jobb hver dag. Jeg sparer totalt litt over en time hver dag når jeg er på hjemmekontor kontra å reise med buss 30 min hver vei til jobb. I tillegg sparer jeg jo busspengene. 

Det er gull verdt å få unna klesvasken på dagtid mens jeg er på jobb. Kunne brette sammen klær eller kutte opp grønnsaker mens jeg har møter på øret (heldigvis ingen som liker video på i møter på jobben min...). 

Anonymkode: 89815...5fa

• Liker 5
Skrevet

Definitivt siste alternativ! 

Har aldri jobbet på kontor, men vet jeg ville hatet åpent kontorlandskap. 

Mye bedre å ha det mer fleksibelt. Du kan ta fri når det er planleggingsdager og heller jobbe på ettermiddag/kveld når mannen er kommet hjem. Du kan jobbe fra hytte/ferie. Jobbe noen timer lengre noen dager og kortere noen dager. Veldig greit om sykt barn dager brukes opp! Da kan du jobbe litt i helgen i stedet for at feriedager ryker. 

Du har også kanskje mer overskudd til å tenke klarere. Lage matplaner osv i stedet for å stresse innom butikken etter jobb og kjøpe med det "enkle og beste". 

Anonymkode: e8cce...f2c

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes også det er kjempedigg å kunne legge treningen til midt på dagen, og så heller jobbe litt om kvelden når ungene er i seng. Da får jeg løpt ute i dagslys, fremfor inne på møllen etter legging. 

Jeg kan legge meg nedpå for en powernap i lunsjen, og er mye mer våken og opplagt enn jeg er i det åpne landskapet (som jeg blir helt utmattet av). 

• Liker 5
Skrevet

Kommer an på utgangspunktet. Med 500 kontra 400 000 i året ville pengene vært viktigere, med 900 kontra 800 000 ville hjemmekontor vært viktigst fordi jeg fint kan leve av begge beløp. Jeg gikk opp 90 000 ved forrige jobbytte, nå ligger jeg 120 000 over det jeg hadde før, går ikke ned igjen, deilig at vi har det litt romsligere (har heldigvis uansett hjemmekontor da 😄).

Anonymkode: bb51f...517

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville også sett på arbeidsoppgavene og hvordan det er tenkt at du skal løse dem. Er det oppgaver som krever mye samhandling med andre kan det være pyton å sitte hjemme alene uten kolleger.

Du må og være sikker på at du faktisk får jobbet hjemmefra med familien rundt deg. 

Vær og obs på skillet mellom jobb og fritid, har du mulighet til å sette av et rom som er kun for jobb? Hvordan tenker du å bruke fleksibiliteten? Er det innenfor å jobbe på kveldstid?

Anonymkode: ed0ce...02b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville også sett på arbeidsoppgavene og hvordan det er tenkt at du skal løse dem. Er det oppgaver som krever mye samhandling med andre kan det være pyton å sitte hjemme alene uten kolleger.

Du må og være sikker på at du faktisk får jobbet hjemmefra med familien rundt deg. 

Vær og obs på skillet mellom jobb og fritid, har du mulighet til å sette av et rom som er kun for jobb? Hvordan tenker du å bruke fleksibiliteten? Er det innenfor å jobbe på kveldstid?

Anonymkode: ed0ce...02b

Jeg vil anta familien ikke er hjemme samtidig, da.. 

Jeg satt på hjemmekontor både mens bhg var stengt i pandemien, og mens mannen var i pappaperm med minsten. Da er eget rom et must (og støykansellerende hodetelefoner..). Men fremdeles mye mindre forstyrrende enn åpent landskap med kolleger som surrer omkring og prater og styrer. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg kunne aldri tenkt meg en jobb som ikke har fleks. Da jeg ville følt meg kvalt av å måtte være et gitt sted hver dag. På den måten får jeg også gjort ting til riktig tid for meg uka rundt. Som å trene og ukeshandle midt på dagen. Jobbe gjennom en regnværtshelg. Ta unna husarbeid mens jeg er i telefoner. 

Anonymkode: 9c774...a57

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ville glatt godtatt 100 000 for hjemmekontor og fleksibilitet. Det kommer selvsagt an på om man klarer seg på så lav lønn. da. 

Jeg er også småbarnsmor, og hjemmekontor og fleksibilitet er gull verdt. 

Jeg sparer både tid og penger på å ikke måtte reise inn på jobb hver dag. Jeg sparer totalt litt over en time hver dag når jeg er på hjemmekontor kontra å reise med buss 30 min hver vei til jobb. I tillegg sparer jeg jo busspengene. 

Det er gull verdt å få unna klesvasken på dagtid mens jeg er på jobb. Kunne brette sammen klær eller kutte opp grønnsaker mens jeg har møter på øret (heldigvis ingen som liker video på i møter på jobben min...). 

Ja, jeg har hatt hjemmekontor siden 2017 så jeg kjenner at jeg er veldig skeptisk til å skulle gå tilbake til å måtte møte opp på et kontor hver dag til faste tider 🥺 Selv om jeg ville tjent en god del mere enn jeg gjør i dag. 

Jeg har det også som deg at jeg sparer 1 time om dagen i transport, sparer busspenger og ikke minst er det veldig deilig å kunne sette sammen dagen selv. 

• Liker 2
Skrevet

Det kommer litt an på hva lønna er i utgangspunktet. Hadde ikke gått fra feks 500k til 400k, men kunne lett gått fra 750k til 650k for hjemmekontor. 

Anonymkode: ea0ca...df8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg synes også det er kjempedigg å kunne legge treningen til midt på dagen, og så heller jobbe litt om kvelden når ungene er i seng. Da får jeg løpt ute i dagslys, fremfor inne på møllen etter legging. 

Jeg kan legge meg nedpå for en powernap i lunsjen, og er mye mer våken og opplagt enn jeg er i det åpne landskapet (som jeg blir helt utmattet av). 

Hehe ja, jeg har hatt hjemmekontor siden 2017 og har også nydt å kunne trene midt på dagen. Å trene på kvelden når man allerede er utslitt er pyton 🥵

• Hjerte 2
Skrevet

Hadde ikke vurdert den første en gang. Du kommer uansett til å risikere å måtte jobbe hjemme etter den ufleksible arbeidstida, fordi det er umulig å få jobba skikkelig konsentrert i åpne kontorlandskap. 

Anonymkode: 7b74c...483

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Tusen takk for så mange svar 🤩

Jeg glemte å skrive innledningsvis at jeg har hatt hjemmekontor side  2017 og er derfor vant med en meget fleksibel hverdag. Lønnsspennet på de to jobbene er at den ene jobben ligger på rundt 700.000 mens den andre ligger omkring 600.000. 

Jobben med høyest lønn er en jobb som krever mye samhandling (og derfor ønsker de også at man møter på kontoret). Dette er nok en litt mer krevende jobb, men som også kommer til å være bra for min videre karriere.

Jeg kjenner dog at jeg kvier meg veldig til å skulle låse meg så, kanskje spesielt når jeg er vant med mye fleksibilitet. Skulle nok ønske at vi kunne møtes litt på halvveien med kjernertid og noen dager i uka med hjemmekontor, men det fremstod ikke som at det var særlig interesse for det.

Den andre jobben er nok litt mindre krevende, og dermed også lavere lønn. Til gjengjeld er det meget forlokkende med å kunne jobbe fra hvor som helst og med kjernetid/fleks 😍

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok gått for kontoret. Litt pga. pengene men også fordi jeg hadde blitt "gal" av å være hjemme hele dagene. Er også småbarnsmor, og det å komme seg ut om morgenen, få stelt seg litt og legge alt som skal gjøres til siden er veldig godt. Tror ikke jeg hadde klart å konsentrert meg så godt hjemme. Hadde nok fort endt opp med å scrolle, gjøre husarbeid osv.. jeg er liksom av den typen som vil være ferdig på jobb når jeg kommer hjem. 

Men nå har jeg en helt annen type jobb da (turnus i helsevesenet), så vanskelig å sammenligne.

Anonymkode: e1e8c...d37

• Hjerte 1
Skrevet
snurk skrev (7 minutter siden):

Jeg glemte å skrive innledningsvis at jeg har hatt hjemmekontor side  2017 og er derfor vant med en meget fleksibel hverdag. Lønnsspennet på de to jobbene er at den ene jobben ligger på rundt 700.000 mens den andre ligger omkring 600.000. 

Jobben med høyest lønn er en jobb som krever mye samhandling (og derfor ønsker de også at man møter på kontoret). Dette er nok en litt mer krevende jobb, men som også kommer til å være bra for min videre karriere.

Jeg kjenner dog at jeg kvier meg veldig til å skulle låse meg så, kanskje spesielt når jeg er vant med mye fleksibilitet. Skulle nok ønske at vi kunne møtes litt på halvveien med kjernertid og noen dager i uka med hjemmekontor, men det fremstod ikke som at det var særlig interesse for det.

Den andre jobben er nok litt mindre krevende, og dermed også lavere lønn. Til gjengjeld er det meget forlokkende med å kunne jobbe fra hvor som helst og med kjernetid/fleks 😍

Tenker da det i stor grad er opp til

1) trenger du pengene, for eksempel til mer egenkapital bolig eller pensjonssparing? Da kan det være fornuftig å ofre fleksibilitet en periode.

2) hva tenker du om karriere og videre utvikling? Kan den mer krevende jobben gi deg flere muligheter til høy lønn + fleksibilitet i fremtiden?

3) har du barn og forpliktelser som gjør at tid er viktigere enn penger, eller går den timen reisevei hver dag bare ut over TV-titting? 

Og et siste innspill er at man sjelden er positiv til nye medarbeidere som velger hjemmekontor i en jobb som krever samhandling. Man vil jo at de skal komme godt inn i miljøet, og også være tett på å bli kjent med dem. Så får man gjerne mer fleksibilitet etterhvert.

Anonymkode: 9c774...a57

Skrevet
snurk skrev (19 minutter siden):

Hvis man har strengeste skattetabell (7100), så vil man netto sitte igjen med 4.500 kr mer i måneden for å ta jobben med høyest lønn. Det hadde ikke vært nok for meg.. Jeg hadde glatt valgt jobben med mest fleksibilitet og minst lønn.

Anonymkode: 6e36f...fa3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
snurk skrev (1 time siden):

Ville du vært villig til å gå ned i lønn for å kunne ha hjemmekontor og en litt mere fleksibel hverdag? Og i såfall hvor stor reduksjon i lønnen ville du akseptert? 

Jeg står nå imellom 2 jobber; den ene har høy lønn men krav om å være på kontoret med delvis åpent kontorlandskap. Virker ikke som er særlig fleksibel jobb.

Den andre jobben har rundt 100.000 lavere lønn men med mulighet til å jobbe fra hvor man vil og med kjernetid.

Kjenner jeg er veldig i tvil. Som småbarnsmor har jeg jo veldig lyst på en mere fleksibel hverdag, men kanskje ikke for enhver pris 🤪

Kontor i åpent landskap 😬😬 Og med rigide regler 😬😬😬 jeg tror jeg ville gått ned i lønn for å få mer fleksibilitet. Jeg har ikke stort behov for hjemmekontor, og sitter gjerne på kontoret. Men jeg deler nå kontor med 4 stk, og merker at det er mer en nok. Var mye bedre når jeg kun delte med 1 person.

Noen ganger er ikke penger alt. Er det et sted der du tror du kan klatre litt oppover i systemer for å kunne få høyere lønn etter hvert?

Jeg ville virkelig satt meg ned å sett på hva som var viktig for meg og mitt liv i en slik situasjon, skriv en liste; for og imot.

Anonymkode: 0cd2b...98b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...