AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Hei. Jeg har en gammel faktura hos et inkassoselskap som stammer fra en telefonkonsultasjon hos et privat legesenter. På denne telefonkonsultasjonen så ble det kun sagt at han ikke kunne hjelpe meg over telefon og at jeg måtte bestille time fysisk istedenfor. Deretter ble samtalen avsluttet. Jeg bestilte så time med fysisk oppmøte på samme legesenter, men det ble hos en annen lege. Jeg trodde at han ikke ville fakturere for denne telefonsamtalen, men det ble fakturert 600 kroner, som var prisen for telefonkonsultasjon. Jeg sendte en e-post og bare spurte legesenteret om de kunne sjekke med legen at fakturaen var riktig. Var det frekt å spørre om dette? Jeg forstår jo at de ikke kan gi en annen pris til meg enn andre pasienter. Jeg er kanskje blitt litt vant med andre private helsetjenester hvor man slipper å betale dersom det ikke blir gjort noe konkret som nettlegevakten og lignende. Nå er e-posten sendt, så jeg håper at det går greit og at jeg ikke blir permanent stemplet som en som ikke vil betale for seg hos dette legesenteret. Tenkte bare å høre om synspunkter. Anonymkode: c672d...cf0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Synes du gjorde helt riktig, om han bare sa at han ikke kunne hjelpe deg så synes jeg det var heftig å be om 600 kroner for det. Anonymkode: 56b9e...13f 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Mange private selskaper er ganske kyniske. Selv om de kan være vel så dyktige som i det offentlige, så er førsteprioritet å suge penger fra folk. Veldig lurt å følge med på regninger og fakturaer for å sjekke at det er riktig. Hvis du stusser på noe, er det viktig å si i fra. Så jeg vil si det var riktig av deg. Jeg ville også ha reagert. Anonymkode: fafa2...9ae 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Det er stor forskjell på legene. Min lege har til vane å ringe for å forklare resultatet fra prøvene og bruker en del tid på dette, spør hvordan det går og gir råd. Dette betaler jeg ingenting for da som han sier at han anser det som en del av konsultasjonen jeg hadde angående det problemet. Da burde du slippe å betale for dette til tross for at du måtte til en annen lege så lenge det er på samme legekontor. Anonymkode: 893e2...d0d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 En ting til folk bør være oppmerksom på: Mange har sikkert at det kan være vanskelig å få ordentlige undersøkelser i det offentlige. Dette er mye lettere å få hos private selskaper, men man risikerer også mange unødvendige undersøkelser fordi de er ute etter å lage regningen så stor som mulig. Anonymkode: fafa2...9ae
Brunello Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei. Jeg har en gammel faktura hos et inkassoselskap som stammer fra en telefonkonsultasjon hos et privat legesenter. På denne telefonkonsultasjonen så ble det kun sagt at han ikke kunne hjelpe meg over telefon og at jeg måtte bestille time fysisk istedenfor. Deretter ble samtalen avsluttet. Jeg bestilte så time med fysisk oppmøte på samme legesenter, men det ble hos en annen lege. Jeg trodde at han ikke ville fakturere for denne telefonsamtalen, men det ble fakturert 600 kroner, som var prisen for telefonkonsultasjon. Jeg sendte en e-post og bare spurte legesenteret om de kunne sjekke med legen at fakturaen var riktig. Var det frekt å spørre om dette? Jeg forstår jo at de ikke kan gi en annen pris til meg enn andre pasienter. Jeg er kanskje blitt litt vant med andre private helsetjenester hvor man slipper å betale dersom det ikke blir gjort noe konkret som nettlegevakten og lignende. Nå er e-posten sendt, så jeg håper at det går greit og at jeg ikke blir permanent stemplet som en som ikke vil betale for seg hos dette legesenteret. Tenkte bare å høre om synspunkter. Anonymkode: c672d...cf0 Jeg antar at telefonsamtalen ikke utelukkende bestod i at legen sa han ikke kunne hjelpe. For å kunne si det, måtte du først legge frem problemet. 1
Humle Brumle Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Herregud nei det er vel ikke frekt å spørre. Jeez 600kr for å bli fortalt at man ikke kan hjelpes på tlf.😱
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 Jeg tenker det ble feil å fakturere når du ikke kunne benytte tjenesten og du så fikk time etter. Anonymkode: 93b50...6f6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 Legen har fortsatt brukt tid på deg, og for å vurdere situasjonen din, og gitt deg råd om hva du skal gjøre. Men hvorvidt de skal ta fullpris for slikt kan alltids diskuteres. Men når det gjelder akkurat din sak, så får du neppe særlig gehør når du allerede har latt saken gå til inkasso. Skal du bestride en faktura bør det gjøres FØR det går så langt som til inkasso. Anonymkode: 098fb...1fb 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/kredittopplysning/hvordan-bestrider-jeg-et-inkassokrav-/ Les her. Du kan bestride inkassokrav. Du skal selvfølgelig ikke betale for en tjeneste du ikke fikk. Du kan få innsyn i journalen din og se hva det er legen har tatt seg betalt for. Om legen har tatt betalt for arbeid så er han også pliktig å dokumentere. Søk om innsyn. Anonymkode: edb68...24a 1
Brunello Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/kredittopplysning/hvordan-bestrider-jeg-et-inkassokrav-/ Les her. Du kan bestride inkassokrav. Du skal selvfølgelig ikke betale for en tjeneste du ikke fikk. Du kan få innsyn i journalen din og se hva det er legen har tatt seg betalt for. Om legen har tatt betalt for arbeid så er han også pliktig å dokumentere. Søk om innsyn. Anonymkode: edb68...24a Legen har hørt på problemet og konkludert. Hun har måttet betale for det. Alternativet vil være at andre betaler mer. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå