Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjøres det? Tar man med brevet når man skal føde? Skal det sendes på forhånd? 

Hvordan skrive et enkelt fødebrev? 

Anonymkode: c9324...c5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok det med da jeg skulle føde og ga det til de som jobbet der.

Skrev bare 

- Ønsker mest mulig informasjon under fødsel, er engstelig for at noe skal gå galt
- Mannen ønsker ikke å klippe navlestrengen
- Er åpen for alt av smertelindring
- osv.

Husker ikke helt hva jeg skrev jeg, men fattet meg i korthet om ønsker/ikke ønsker. Er jo ikke alt som kan oppfylles, men greit om det er noe som er viktig for deg. 

Anonymkode: 75c9e...128

Skrevet

Du må absolutt ikke skrive fødebrev om det ikke er noe spesielt de bør vite, er mange som lar være. Jeg informerer feks om at det er viktig at jeg så langt det lar seg gjøre får all informasjon om alt som skjer da jeg kan få panikkanfall hvis jeg mister kontrollen (selv om jeg vet at det kan skje at de brått må rase meg inn på akutt keisersnitt). Ellers kan du jo skrive litt om hva du tenker du ønsker å forsøke av smertestillende, eller om du vil ha epidural så fort det lar seg gjøre. Osv. 

Anonymkode: 3c8af...36f

Skrevet

Ble fulgt opp av Ullevål team og de skrev et journalnotat med viktig info til de som jobbet på mottaket, barsel og føden, så det trengte jeg ikke å tenke på selv. Notatet fungerte som en form for fødebrev.

Men jordmor på helsestasjonen jobbet også på føden på et annet sykehus og var veldig glad i korte, konsise fødebrev med kulepunkter. Typ:

• Ønsker badekar.
  • Ønsker ikke epidural.
  • Engstelig.

Hun fortalte at en del leverer fødebrev som er skrevet som faktiske brev og synes det er vanskelig fordi det er lett å suge seg fast i tomt "fyll" i stedet for de viktige punktene. Hun mener man heller skal tenke at man skriver en ønskeliste enn et brev. 😀

Anonymkode: 5eba5...36a

Skrevet

Her la jordmor det ved i journalen min. 

Jeg hadde ikke fødebrev med førstemann (og da gikk det uansett så fort at ingen hadde hatt tid til å lese det om jeg nå hadde hatt et). 

Med andremann hadde jeg bare at jeg ønsket å bli tatt på og pratet med så lite som mulig, og at jeg ikke ønsket å føde på Storken (som jeg fødte første på). 

Anonymkode: 1f216...6c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gjøres det? Tar man med brevet når man skal føde? Skal det sendes på forhånd? 

Hvordan skrive et enkelt fødebrev? 

Anonymkode: c9324...c5b

Jeg gav det til jordmor med resten av mappa. 

Jeg skrev hva ønskene mine var, at jeg helst ville føde uten epidural. 

At jeg forventet at de var klare og tydelige i kommunikasjonen med meg slik at vi på best mulig måte kunne samarbeide om fødselen. At jeg stolte på at de visste hva de holdt på med og at de gjerne kunne minne meg på det når det sto på som verst. 

Jeg skrev også at jeg ikke ønsket studenter involvert. 

Ingen jordmødre leste mine fødebrev, men studenten gjorde det. Hun kom inn å beklage seg på drt sterkeste og sa det at  hun forsto om jeg ville at hun skulle gå. Jeg lot henne bli og det angret jeg ikke på for hun var fantastisk. 

Anonymkode: 39827...81b

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg skrev alt bare punktvis. Hadde en kort liste med ønsker ala:

- Ønsker prøve smertelindring som badekar, men også veldig åpen for epidural. 

- Har gjerne med studenter til observasjon og deltakelse. 

Anonymkode: 3c6a7...c47

Skrevet

Jeg fikk et slags "skjema" da jeg var på samtale for fødselsangst på Ullevål. De la også inn notat om det i journalen min men i tillegg fikk jeg et brev med noen korte spm og under hvert av dem skrev jeg noen punkter.

I tillegg hadde jeg et lite ark med noen punkter jeg stiftet til det arket.

La brevet i mappen som jeg leverte når jeg kom, og da jeg kom på fødestuen så hadde jordmor det.

Forsøkte å fatte meg i korthet. Skrev feks at jeg ønsket medisinsk smertelindring og ikke badekar. Skrev litt om ting som jeg var redd for + hvordan jeg kunne reagere når jeg ble redd + hva som kunne hjelpe meg (det var spm i det skjemaet). Feks skrev jeg i brevet at jeg kunne dissassosiere og ikke høre etter om jeg ble redd, noe som jordmor på HS sa kunne være viktig for helsepersonell å vite så de passet på at jeg fikk med meg informasjon. Skrev også at jeg ønsket info om alle prosedyrer og undersøkelser før de ble utført så fremt det ikke hastet. Skrev jeg at jeg ikke ønsket studenter.

Jordmor på HS hjalp meg å skrive, hun så gjennom det jeg hadde og kom med noen innspill på hva som var viktig/ikke viktig og om det var forståelig for en jordmor som skulle lese det kjapt, og så endret jeg litt etter det. Hun sa det var fint for jordmor på sykehuset å få en kort info om hva som jeg tenkte på som viktig og hvem jeg var spesielt siden jeg var engstelig.

Anonymkode: 4b804...df3

• Hjerte 1
Skrevet

Og ja jeg skrev alt som korte puntklister, så det skulle være kjapt og enkelt å lese det. 

Anonymkode: 4b804...df3

Skrevet

Jeg skrev aldri fødebrev, og kommer ikke til å gjøre det nå heller med mindre det oppstår noe spesielt.

Ut i fra forrige fødsel vet samboer hva som var bra og ikke, og om jeg ikke får til å fortelle selv så kommer han til å gi beskjed. Blant annet at de ikke skal skru på den irriterende bakgrunnsmusikken 😂.

Har du spesielle behov som du tenker er viktig for dem å vite om så skriv et føde brev, om ikke så blir nok fødselen veldig fin om du ikke skriver også. Jeg tenker at en jordmor er bedre når vi får lært hverandre å kjenne, kontra å få servert ei liste med «gjør dette og ikke dette» for da vet man nesten ikke helt hvor man skal tråkke..

Anonymkode: 05d76...d23

Skrevet

La fødebrev sammen med de andre dokumentene du tar med på sykehuset (eventuelle blodprøver, helsekortet, etc). Du gir dokumentene til JM når du ankommer sykehuset.

Husker at jeg skrev på fødebrevet ved andre gangen at jeg ikke ønsket studenter. JM tok med to studenter første gang jeg fødte, og de brukte meg som forsøkskanin. Helt jævlig, for de var ikke så trent under undersøkelsene som forteller hvor mange cm. Godtok ikke det andre gangen for å si det sånn.

Anonymkode: 1b04c...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...