Gå til innhold

Har kryssallergi - plutselig fått allergiangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bjørkepollen og gressallergi, og noen kryssallergier knyttet til dette. 

Det er rå frukt som epler, pærer, moreller og fersken jeg reagerer på. Eplekake har jeg spist uten problemer, og også eplejuice.
Av nøtter er jeg litt mer usikker, men jeg mener rå nøtter som hasselnøtt og paranøtt er noe jeg har klødd av. Har spist en raw-kake en gang hvor det klødde veldig, vet ikke hvilke nøtter det var, men de var jo da åpenbart rå.

Men nylig spiste jeg fyrstekake som jeg har spist mange ganger før, og begynte å klø litt (mindre enn jeg gjør ved rå frukt). Jeg fikk skikkelig angst, og jeg tror det gjorde symptomene verre. Det gikk selvsagt over etter en liten time, og det er kun litt kløe jeg opplever.

Nå har angsten fått skikkelig tak, og jeg har blitt redd for å spise noe jeg ikke tåler og at reaksjonen skal bli verre. 

Jeg vet dette er helt urasjonelt, og jeg tror egentlig min kryssallergi kun er på rå frukt og noen type rå nøtter, og det eneste jeg har opplevd er mindre blemmer på leppene og litt kløe i munn. 

Kan noen gi meg noen beroligende ord rundt dette? Andre med kryssallergi her?

Anonymkode: 8d737...d8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste er om du tar en blodprøve for å få sjekket det. Det vil også komme opp hvor allergisk du egentlig er. Da vil du kunne slappe av mer. Jeg har peanøttallergi, skikkelig allergisk, og har kuttet ut masse mat og det å spise hjemme til folk er et helvette når maten ikke er merket. Men jeg har det "på papiret" at jeg er allergisk, derfor er min uro rasjonell. Jeg har også allergi mot alle belgfrukter(erter, bønner, soya osv), men disse reagerer jeg ikke like sterkt på. Dette vises også på blodprøver. Ta en prøve så blir du sikker

Anonymkode: ae95d...452

Skrevet

Jeg har både påvist allergi, og kryssallergi. Jeg reagerer bare noen åpner en pose peanøtter. Men har påvist allergi mot nøtter. Den andre allergien som er ille hos meg er egg. Skal så lite til før jeg får kraftig reaksjon. Men jeg har nå i 2 år gått på vaksine mot gresspollen, og i år kunne jeg for første gang spise moreller, uten å reagere. Til neste år så regner jeg med at jeg kan starte med vaksine mot bjørkepollen. Og håper da at mer av kryssallergien forsvinner.

Men gjør som anbefalt, og test deg, for å være på den sikre siden. Sånn så du vet om det bare er kryssallergi, eller vanlig allergi. Spesielt nøtter kan være skummel. Jeg har alltid vært allergisk mot nøtter, men det har bare blitt verre med årene. Før kunne jeg fint spise noen peanøtter, og få en mild reaksjon.

Anonymkode: a90a4...bea

Skrevet

Jeg har pollenallergi og kryssallergi mot svært mye frukt, bær, noen grønnsaker og nøtter.  Om vinteren tåler jeg litt mer, men vår og sommer jobber systemet så på høygir at jeg knapt kan spise ei drue uten å klø. 

De fleste typene kan jeg spise når de er varmebehandlet. Fersk ananas gir blemmer, hermetisk ananas kan jeg gafle i meg. Jordbær klør noe enormt, jordbærsyltetøy går fint. Osv. 

Kryssallergi er plagsomt, men det er nå bare sånn det er. Jeg tar vurderinger hver dag, hvis jeg har skikkelig lyst på et eple, så spiser jeg det - og så klør jeg heller i halsen ei stund. Halsen min hovner ikke opp, så det er ikke farlig, kun ubehagelig. 

Jordbær spiser jeg alltid sammen med is, da is kjøler ned, og hindrer den verste kløen. 

Det er lurt å ta en allergitest for å få svar på hva som er allergi og hva som er kryssallergi.  Og snakk med en lege. Jeg er nemlig temmelig sikker på at kryssallergi er ufarlig, bare ubehagelig. 

Anonymkode: 7ce12...d9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Beste er om du tar en blodprøve for å få sjekket det. Det vil også komme opp hvor allergisk du egentlig er. Da vil du kunne slappe av mer. Jeg har peanøttallergi, skikkelig allergisk, og har kuttet ut masse mat og det å spise hjemme til folk er et helvette når maten ikke er merket. Men jeg har det "på papiret" at jeg er allergisk, derfor er min uro rasjonell. Jeg har også allergi mot alle belgfrukter(erter, bønner, soya osv), men disse reagerer jeg ikke like sterkt på. Dette vises også på blodprøver. Ta en prøve så blir du sikker

Anonymkode: ae95d...452

Nei, blodprøvene vil verken vise at du er allergisk, eller hvor allergisk du er. De viser kun sensibilisering.  Desto høyere utslag desto større risiko for å reagere allergisk, men det er ingen absolutter i det heller. Man blir på ingen måte sikker med å ta en blodprøve. 

https://www.naaf.no/subsites/matallergi/dm-barn/testerundersokelser/laboratorietester/

Screenshot_20220908-061821_Chrome.jpg

Anonymkode: ea60f...974

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke farlig å klø, så det er jo ikke noe å engste seg over. I tillegg er det enkle matvarer å holde seg unna. Ha allergipiller i veska så du kan ta ved behov. Sannsynligvis er reaksjonen mindre eller borte på vintern når det ikke er pollen. 

både jeg og samboer har pollen og kryssallergi, men det preger ikke hverdagen vår i noen grad. 

Anonymkode: bf518...554

Skrevet

Jeg er allergisk mot bjørk og gresspollen. Fra sånn desember til slutten av januar, begynnelsen av februar tåler jeg f.eks eple i alle former. Fra pollen begynner å komme i lufta frem til jul, så tåler jeg svært lite av dette. Har blitt verre med årene. Før kunne jeg spise jordbær dagen lang uten noen som helst reaksjoner. Nå hovner jeg opp i både lepper, munn, svelg og magen blir helt satt ut av spill i flere dager og reaksjonene blir bare verre for hver gang. Kiwi er bare ubehagelig å spise. Rå gulrot, druer er andre ting. Er plagsomt. Nå i pollensesongen er det ukentlig flere reaksjoner :sukk: Hele tiden noe nytt virker det som.

Skrevet
Sola de skrev (2 minutter siden):

Nå i pollensesongen er det ukentlig flere reaksjoner :sukk: Hele tiden noe nytt virker det som.

Hvilken pollensesong er det nå?

Anonymkode: ed17d...ef9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken pollensesong er det nå?

Anonymkode: ed17d...ef9

Spørs hvor du bor i landet. Gress i massevis her jeg bor og sikkert fleste steder.

Skrevet

Takk for mange svar! Jeg reagerer nok på mindre matvarer enn en del av dere nevner, kan f. eks fint spise druer, rå gulrot, jordbær (men spiser aldri store mengder da). 

Har noen spørsmål. 

1) Man kan vel ikke teste kryssallergi? 

2) Hvordan hjelper allergipiller? Det jeg er redd for er å hovne opp i halsen, vil en allergipille forhindre dette? Jeg har aldri blitt rød eller varm, kun kløe på lepper og munn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for mange svar! Jeg reagerer nok på mindre matvarer enn en del av dere nevner, kan f. eks fint spise druer, rå gulrot, jordbær (men spiser aldri store mengder da). 

Har noen spørsmål. 

1) Man kan vel ikke teste kryssallergi? 

2) Hvordan hjelper allergipiller? Det jeg er redd for er å hovne opp i halsen, vil en allergipille forhindre dette? Jeg har aldri blitt rød eller varm, kun kløe på lepper og munn.

Det stemmer at man ikke kan teste kryssallergi. 

Men siden du er så redd, så tenker jeg at det kan være fornuftig at du finner ut hva som er reell allergi, og hva som bare er kryssallergi. 

Og kanskje du også kan få litt informasjon av legen, og litt ro i sjelen. 😊

Det er jo feks en stor stor forskjell på kryssallergi for nøtter, og nøtteallergi. Jeg har den førstnevnte, og nøtter gir meg kun ufarlig kløe og ubehag. Min sønn har den andre, og skal når han blir større inn til et kontrollert eksponeringsforsøk på allergologisk avdeling på sykehuset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 10.29):

Jeg har bjørkepollen og gressallergi, og noen kryssallergier knyttet til dette. 

Det er rå frukt som epler, pærer, moreller og fersken jeg reagerer på. Eplekake har jeg spist uten problemer, og også eplejuice.
Av nøtter er jeg litt mer usikker, men jeg mener rå nøtter som hasselnøtt og paranøtt er noe jeg har klødd av. Har spist en raw-kake en gang hvor det klødde veldig, vet ikke hvilke nøtter det var, men de var jo da åpenbart rå.

Men nylig spiste jeg fyrstekake som jeg har spist mange ganger før, og begynte å klø litt (mindre enn jeg gjør ved rå frukt). Jeg fikk skikkelig angst, og jeg tror det gjorde symptomene verre. Det gikk selvsagt over etter en liten time, og det er kun litt kløe jeg opplever.

Nå har angsten fått skikkelig tak, og jeg har blitt redd for å spise noe jeg ikke tåler og at reaksjonen skal bli verre. 

Jeg vet dette er helt urasjonelt, og jeg tror egentlig min kryssallergi kun er på rå frukt og noen type rå nøtter, og det eneste jeg har opplevd er mindre blemmer på leppene og litt kløe i munn. 

Kan noen gi meg noen beroligende ord rundt dette? Andre med kryssallergi her?

Jeg har også kryssallergi. Hvis jeg spiser enkelte frukter (nøtter liker jeg ikke, så det har jeg ikke testet) så klør det i halsen og leppa hovner opp litt. Min reaksjon er mild og har ikke forverret seg med årene. Jeg unngår de fleste steinfrukter i den verste allergisesongen, men spiser de om jeg har veldig lyst på de fordi reaksjonen er så mild. Vannmelon unngår jeg som regel for da mister jeg stemmen. Skal sies at jeg har hatt både pollenallergi og kryssallergi siden jeg var under ett år gammel, og har ikke opplevd forverring på mine 30 år.

Hvis du bare klør i munnen, men synes smaken er verdt det ville jeg ikke bekymret meg for å spise en frukt/ nøtt her og der. Kryssallergi kan være ubehagelig, men sjeldent farlig og du har hatt vanlig mild reaksjon av det du forteller. Ingen grunn til å tro at det skal forverres. 

Anonymkode: b6e4d...cdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har både påvist allergi, og kryssallergi. Jeg reagerer bare noen åpner en pose peanøtter. Men har påvist allergi mot nøtter. Den andre allergien som er ille hos meg er egg. Skal så lite til før jeg får kraftig reaksjon. Men jeg har nå i 2 år gått på vaksine mot gresspollen, og i år kunne jeg for første gang spise moreller, uten å reagere. Til neste år så regner jeg med at jeg kan starte med vaksine mot bjørkepollen. Og håper da at mer av kryssallergien forsvinner.

Men gjør som anbefalt, og test deg, for å være på den sikre siden. Sånn så du vet om det bare er kryssallergi, eller vanlig allergi. Spesielt nøtter kan være skummel. Jeg har alltid vært allergisk mot nøtter, men det har bare blitt verre med årene. Før kunne jeg fint spise noen peanøtter, og få en mild reaksjon.

Jeg tok vaksinene mot bjørkepollen da jeg var 16 år gammel. Det hjalp massevis på hevelsen rundt øynene, men ikke på kryssallergien eller de andre symptomene. Det kan være annerledes for deg, men ikke håp for mye. Jo senere man tar slike vaksiner jo mindre effekt har de, i enkelte andre land anbefales de sjelden for de over 10 år.

Krysser fingrene for deg 🤞🏻 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tok vaksinene mot bjørkepollen da jeg var 16 år gammel. Det hjalp massevis på hevelsen rundt øynene, men ikke på kryssallergien eller de andre symptomene. Det kan være annerledes for deg, men ikke håp for mye. Jo senere man tar slike vaksiner jo mindre effekt har de, i enkelte andre land anbefales de sjelden for de over 10 år.

Krysser fingrene for deg 🤞🏻 

Takk. Jeg er allerede bedre av gress allergien min. Og moreller har jeg spist som aldri før, mens før så reagerte jeg etter bare noen få. Og nå kan jeg spise ca en halv kurv jordbær før jeg reagerer, før var det 2 jordbær. Vannmelon fikk jeg lett reaksjon på før, nå ingenting. Så jeg er takk og pris en av de som er bedre. Og jeg er i 40 årene, og har vært allergisk siden jeg var barn.

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det stemmer at man ikke kan teste kryssallergi. 

Men siden du er så redd, så tenker jeg at det kan være fornuftig at du finner ut hva som er reell allergi, og hva som bare er kryssallergi. 

Og kanskje du også kan få litt informasjon av legen, og litt ro i sjelen. 😊

Det er jo feks en stor stor forskjell på kryssallergi for nøtter, og nøtteallergi. Jeg har den førstnevnte, og nøtter gir meg kun ufarlig kløe og ubehag. Min sønn har den andre, og skal når han blir større inn til et kontrollert eksponeringsforsøk på allergologisk avdeling på sykehuset. 

Takk for beroligende svar. :)  Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har nøtteallergi, da det virker som jeg vanligvis tåler ting som marsipan, fyrstekake og f. eks en scones med nøtter i eller fruktnøttsjokolade. Etter hva jeg har skjønt omdannes proteinene i nøttene ved varmebehandling, så kroppen ikke tror det er pollenproteiner, og man får da ikke denne milde reaksjonen. Samme med eplene i en eplekake.

Jeg skal øve meg på å ikke være så redd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...