AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Har hatt noen diskusjoner med andre med like gamle babyer og flere forventer nærmest at far skal stå opp like ofte som før selv om han skal opp kl 7 og på jobb hele dagen. Jeg legger meg gjerne sammen med babyen når hun sover så får jeg hentet meg inn lia dagen. Er ikke det vanlig? Anonymkode: 0aece...b95
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Det vanlige er at hver enkelt familie gjør det som passer for dem. Jeg har ikke kunnet legge meg og hvile mens mine babyer har sovet. De har nemlig kun sovet om de ble trillet, ute, i konstant bevegelse. Så null soving på dagen på meg. I tillegg er det mange som ikke klarer å sove på dagen, selv om babyen nå skulle tillate at de la seg nedpå. Så er det ulikt hvor urolig babyen er om natten. Med min første ble jeg sykemeldt, for første gang i mitt liv, da babyen var 10 uker. Nettopp pga søvnmangel. Jeg sov kanskje tre timer, usammenhengende, i løpet av døgnet, i ukesvis. Til kroppen bare knakk helt sammen. Sånn skal det selvsagt ikke være, og ja, da MÅ far faktisk på banen om natten, selv om han skal på jobb. Det er bare tull at far skal få sove 8 timer om natten, mens mor kanskje bare får 3-4 timer oppstykket søvn. En mor trenger søvn for å klare å være mentalt tilstede for babyen. Anonymkode: 38d54...383 10 2
Million Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Unger er forskjellige som natt og dag. Mitt barn våknet 7-8 ganger pr natt, aldri mindre enn 4-5, så det var helt grusomt de to årene det pågikk. De første 9 månedene tok jeg nattevåket selv, men det ble sånn rovdrift på kroppen at legen sa i fra til meg at det måtte det bli en slutt på. Jeg så vel ut som et vandrende lik, utmagret og blek og blå under øynene av konstant søvnmangel. Så fra 9 mnd av måtte mannen være med og dele nattevåket, selv om han skulle på jobb. Men hans store fordel var jo at han bare kunne legge hodet på puta og sovne igjen på minuttet etterpå... det klarte aldri jeg. Jeg ble liggende på nåler og vente på neste skrik fra barnet ofte. Jeg fikk aldri "hentet meg inn" i løpet av dagen, rett og slett fordi min baby aldri sov mer enn 20-30 minutter på dagtid om han lå i seng eller på sofaen. Det er for kort tid til at jeg i alle fall rekker å sovne. De eneste gangene han sov lenger enn det, var i vogn i bevegelse. Og det er jo vanskelig å sove selv når man må gå og trille en barnevogn. Med en gang vognen stoppet, så tok det maks et minutt eller to, så begynte ungen å skrike i vognen. Andre mødre må kanskje gjøre forskjellige ting på dagtid når barnet først sover. Ta seg en dusj, spise mat, gjøre husarbeid osv. Ikke alle har tid til å ligge og sove på dagtid, og ikke alle får til å sove på dagtid. 1
LivetErEnLek Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Hos oss, så har vi alltid delt på både nattevåk og tildels husarbeid selv om en av oss har vært i permisjon. Å være hjemme med baby (og etterhvert flere barn) er ikke det samme som å ha fri. I perioder er det mye mer avslappende å gå på jobb en å holde familien as flytende og fungerende, så man trenger søvn og fritid for å kunne gjøre det på en god måte. 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Million skrev (2 minutter siden): Unger er forskjellige som natt og dag. Mitt barn våknet 7-8 ganger pr natt, aldri mindre enn 4-5, så det var helt grusomt de to årene det pågikk. De første 9 månedene tok jeg nattevåket selv, men det ble sånn rovdrift på kroppen at legen sa i fra til meg at det måtte det bli en slutt på. Jeg så vel ut som et vandrende lik, utmagret og blek og blå under øynene av konstant søvnmangel. Så fra 9 mnd av måtte mannen være med og dele nattevåket, selv om han skulle på jobb. Men hans store fordel var jo at han bare kunne legge hodet på puta og sovne igjen på minuttet etterpå... det klarte aldri jeg. Jeg ble liggende på nåler og vente på neste skrik fra barnet ofte. Jeg fikk aldri "hentet meg inn" i løpet av dagen, rett og slett fordi min baby aldri sov mer enn 20-30 minutter på dagtid om han lå i seng eller på sofaen. Det er for kort tid til at jeg i alle fall rekker å sovne. De eneste gangene han sov lenger enn det, var i vogn i bevegelse. Og det er jo vanskelig å sove selv når man må gå og trille en barnevogn. Med en gang vognen stoppet, så tok det maks et minutt eller to, så begynte ungen å skrike i vognen. Andre mødre må kanskje gjøre forskjellige ting på dagtid når barnet først sover. Ta seg en dusj, spise mat, gjøre husarbeid osv. Ikke alle har tid til å ligge og sove på dagtid, og ikke alle får til å sove på dagtid. Det slet jeg også voldsomt med. Jeg klarte ikke å sovne igjen før ungen våknet på ny. Mens mannen bare sovnet idet han la seg ned igjen. Så det var langt mindre problematisk for ham å stå opp med babyen på natten enn det var for meg. Heldigvis har jeg en god mann, som skjønte det. Så vi byttet til at det var han som lå nærmest babysengen, så tok jeg meg av all amming om natten, mens han tok seg av andre oppvåkninger. Og forøvrig: jeg måtte fremdeles amme om natten da jeg begynte i jobb.. Noe mannen ikke må gjøre om natten. Anonymkode: 38d54...383 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Kommer jo seivsagt an på baby. Hva med at far tar seg av baby litt på kveld så du kan hvile deg litt før natten? Enten det er trilletur kl 19-20 eller at han tar seg av oppvpkninger frem til midnatt, også sover han etter det mens du tar oppvåkninger. Det er tross alt forskjell på å gå trøtt hjemme i perm med baby enn å gå trøtt på jobb hvor man faktisk må prestere. Anonymkode: 56d00...5b8 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Her tok mannen mer på natt enn meg, faktisk. Jeg klarer ikke sove på dagen og han kan sovne hvor som helst, når som helst. Jeg sov da litt ekstra på natten, og han tok seg en time på sengen når han kom hjem fra jobb. På kvelden varierte det litt fra dag til dag. Noen kvelder var han veldig sliten og trengte å slappe av, og da tok jeg hovedansvaret for babyen. Andre kvelder var det motsatt. Mannen har ikke noe spesielt stort behov for å komme seg ut av huset og får dekket behovet for sosialisering på jobb, mens jeg har behov for å komme meg ut og gjøre noe for å rense hodet. Derfor begynte jeg å ri igjen to kvelder i uka og annenhver helg da babyen var 3 måneder. Mannen og babyen koste seg da hjemme mens jeg fikk kommet meg ut. Dette har fungert supert for oss, men vi kjenner flere familier hvor dette ikke hadde funket i det hele tatt. Man må bare finne ut av sin greie. Anonymkode: 5fbeb...ea0 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 Min baby sov kun i bæresjal/sele på dagen, så jeg fikk aldri sovet på dagtid og hentet meg inn i hverdagene. Babyen sov kun med konstant kroppskontakt med meg om natten, så selv om babyen sov og jeg kunne sove, sov jeg elendig med mange, mange oppvåkninger på grunn av det. Lang tid på å sovne bruker jeg og. Og babyen sov maks 2 timer i strekk om natten, så du kan vedde på at hun våknet akkurat når jeg endelig hadde sovnet og faktisk sov godt. Hvorfor skulle pappen få 8 timer god, sammenhengende søvn hver natt mens jeg skulle få 1-3 timer usammenhengende søvn? Ikke minst: jeg hadde fortsatt elendig søvn når jeg begynte å jobbe, babyen ammet fortsatt om natten og sov kun dersom vi sov i samme seng. Jeg måtte da dra på jobb hver dag likevel. Hvorfor skulle det være verre for meg enn for mannen? Anonymkode: 95a2e...ede 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 Det tilpasser man så begge er omtrent like slitne… diskusjonen kan gjerne bli hvem som er mest sliten men det er en annen sak. Jeg klarer ikke å sove om dagen. Barnas far er b-menneske så han tok nettene frem til 3-tiden mens jeg la meg etter siste amming. Han slapp det meste av husarbeidet og kom hjem til middag på bordet før han tok barna med ut på tur så jeg fikk litt tid alene. Anonymkode: 2e9e0...1c7 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Min baby sov kun i bæresjal/sele på dagen, så jeg fikk aldri sovet på dagtid og hentet meg inn i hverdagene. Babyen sov kun med konstant kroppskontakt med meg om natten, så selv om babyen sov og jeg kunne sove, sov jeg elendig med mange, mange oppvåkninger på grunn av det. Lang tid på å sovne bruker jeg og. Og babyen sov maks 2 timer i strekk om natten, så du kan vedde på at hun våknet akkurat når jeg endelig hadde sovnet og faktisk sov godt. Hvorfor skulle pappen få 8 timer god, sammenhengende søvn hver natt mens jeg skulle få 1-3 timer usammenhengende søvn? Ikke minst: jeg hadde fortsatt elendig søvn når jeg begynte å jobbe, babyen ammet fortsatt om natten og sov kun dersom vi sov i samme seng. Jeg måtte da dra på jobb hver dag likevel. Hvorfor skulle det være verre for meg enn for mannen? Anonymkode: 95a2e...ede Samme her. De fleste mødre blir belemret med nattevåk også når de er tilbake i jobb, men likevel later det til at mange forventer at stakkars far, HAN må få sove, han, han kan jo umulig klare å jobbe uten 8 timers søvn.. Anonymkode: 38d54...383 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 "Fordeling", det spørs jo hva det er man skal fordele. Vi sto aldri opp noen av oss. Baby lå ved siden av meg, jeg plukka opp og ammet i halvsøvne (liggende) og la henne på plass igjen. Av og til sto jeg opp og skifta en bleie. Det var gjort på minutter. Jeg kunne be mannen ta den bleia, hvis han hadde våknet, det var ingen ting som gikk ut over jobb. Begge mine var slik. Jeg skjønner andre har det adskillig mer slitsomt enn som så på nettene, men hvis denne nattevåken består av illskriking og byssing, klarer den andre å sove gjennom det da? Ellers må vel mor ta ammingen, så hva er det far gjør om natten mens mor sover? Hvis det er å gå rundt og bære i timesvis, så skjønner jeg at mor vil ha avlastning på det. Det er ikke sånn at alle har nattevåk. Når man snakker om fordeling av byrder/oppgaver/nattevåk, er det sikkert like mange/få belastninger som det er babyer, og one size fits all stemmer ikke. Anonymkode: 247da...cbb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 Jeg tok nettene. Det besto bare av amming, så det var jo ikke noe pappan kunne gjøre. Begynte med flaske når babyen var 6-7mnd og da tok han noen netter mens jeg sov på et annet rom for å hente meg inn. Ingen fast fordeling, men etter behov. Anonymkode: 0393a...91a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: "Fordeling", det spørs jo hva det er man skal fordele. Vi sto aldri opp noen av oss. Baby lå ved siden av meg, jeg plukka opp og ammet i halvsøvne (liggende) og la henne på plass igjen. Av og til sto jeg opp og skifta en bleie. Det var gjort på minutter. Jeg kunne be mannen ta den bleia, hvis han hadde våknet, det var ingen ting som gikk ut over jobb. Begge mine var slik. Jeg skjønner andre har det adskillig mer slitsomt enn som så på nettene, men hvis denne nattevåken består av illskriking og byssing, klarer den andre å sove gjennom det da? Ellers må vel mor ta ammingen, så hva er det far gjør om natten mens mor sover? Hvis det er å gå rundt og bære i timesvis, så skjønner jeg at mor vil ha avlastning på det. Det er ikke sånn at alle har nattevåk. Når man snakker om fordeling av byrder/oppgaver/nattevåk, er det sikkert like mange/få belastninger som det er babyer, og one size fits all stemmer ikke. Anonymkode: 247da...cbb Min mann har vist seg å kunne sove gjennom baby som illskriker i samme rom i minst 10 minutter iallfall.. (og ja sov, ikke latet som for å slippe å hjelpe som jeg først lurte på om han gjorde) Her har jeg tatt det meste om nettene men ikke fordi det er så viktig at mannen får sove før jobb egentlig.. Mest fordi det har vært hovedsaklig amming som har vært aktuelt når baby våknet. Jeg fikk også ganske ok/mye søvn de første 3-4 mnd, og så fikk jeg i blant sovet litt på kveld eller dagtid mens han tok babyen. I blant vekket jeg ham om jeg faktisk trengte noe hjelp men her var det ikke så mye nattevåk. Vi har også bare det ene barnet. Det kjedelige er at baby har sovet mye dårligere fra 4 mnd alder og da var han vant til at jeg tok natt og jeg er vant til å våkne hver gang babyen knirker så det fortsatte sånn, og nå er jeg mye slitnere.. Samtidig er det igjen vanskelig for ham å hjelpe da jeg må amme nesten hver gang baby våkner.. Og jeg våkner også uannsett hver gang baby våkner. Tenker det er veldig forskjellig på hva slags jobb man har og hva slags baby man har hvordan man gjør dette. Men enig i at det er urettferdig at mor skal være helt på felgen og far helt utvilt bare fordi han skal på jobb, om det er tilfellet bør man se om det er mulig å gjøre noe så far kan ta over mer og mor får sovet mer. Anonymkode: 5db74...04b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 Hadde en rolig baby. Jeg gjorde alt hjemme. Måtte jo få dagene til å gå. Lang trilletur hver dag. Faren tok kveldsstell av baby. Den gang bodde vi i en leilighet på 77 kvadrat, så var ikke mye å holde styr på. Anonymkode: 11892...09b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå