Gå til innhold

Galla antrekk dame, hva må man ha av tilbehør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på et ball ved nyttårstiden, og antrekket er galla. Pga reising må antrekket ordnes snarest. Vet av erfaring at det kan ta tid å få sydd inn og opp kjoler, så vil bare få ordnet  ferdig hele antrekket nå. Dette grunnet fulle planer utover høsten og førjulstiden (reiser til utlandet på oppdrag), så er nødt til å få antrekket i boks før jeg drar.

Har lest om galla antrekk på nettet, klare regler om lengde, farger osv.  Men har ei funnet noe ang sko, samt det er uklare regler rundt sjal.

Er det slik at man må ha strømper til gallakjole? Har ikke lest dette noen steder, men har tidligere hørt det at man alltid skal ha strømper til lange penkjoler. Betyr evt da at åpne pensko er et nei, da strømper i åpne sko opprinnelig er et nei? Kan flate pensko brukes? Og er det fullstendig nei å ha ulik farge på sko og veske, så lenge alt likevel matcher kjolen?

Står på nett at man skal bære sjal til utringet kjole. Gjelder det kun utringning foran? Eller gjelder det også for kjoler som er noe utringet i ryggen?  

Det er også forskjell på eldre og nyere tider om galla antrekk. Før gjaldt f.eks  oppsatt hår, og nå kan visst man ha håret ned. Er det andre regler som er endret på i vår tid? 

Er det ellers noe som er viktig å huske på ang galla antrekk?

Håper noen vil dele sin kunnskap og erfaring om galla antrekk! 🙏🍾

Anonymkode: 87894...2c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Mange steder der det er galla/pent formelt antrekk skriver de eller ønsker at man ikke har spisse hæler pga parkett/gulv. Det er en grei ting å ha med hvertfall, pensko med lavere/blokkhæler eller i det minste ikke sandal/åpne sko med spisse hæler. Du kan bruke strømpebukse eller strømper etter eget ønske:)

Sjal kommer veldig ofte med kjoler når du kjøper gallakjole uavhengig av utringning foran eller bak, du velger selv men jeg ville hatt med sjal uavhengig av plasseringen av utringningen jeg da. 

Sko og veske trenger ikke lenger matche, der velger du selv. Men vesken skal ikke henge på/være av typen skulderveske;)

Håret velger du som du skrev, om du vil ha opp eller ned:) Nå er jeg ingen ekspert, og andre her har sikkert mer utfyllende info, har vært på 3-4 gallatilstelninger de seneste årene og har aldri opplevd at noen har kicket veldig på disse tingene. En del har gått vekk fra lange hansker.. selv synes jeg lange hansker er veldig fint, men husk å ta de av under middag:)

Anonymkode: f8b36...0ee

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! Mange steder der det er galla/pent formelt antrekk skriver de eller ønsker at man ikke har spisse hæler pga parkett/gulv. Det er en grei ting å ha med hvertfall, pensko med lavere/blokkhæler eller i det minste ikke sandal/åpne sko med spisse hæler. Du kan bruke strømpebukse eller strømper etter eget ønske:)

Sjal kommer veldig ofte med kjoler når du kjøper gallakjole uavhengig av utringning foran eller bak, du velger selv men jeg ville hatt med sjal uavhengig av plasseringen av utringningen jeg da. 

Sko og veske trenger ikke lenger matche, der velger du selv. Men vesken skal ikke henge på/være av typen skulderveske;)

Håret velger du som du skrev, om du vil ha opp eller ned:) Nå er jeg ingen ekspert, og andre her har sikkert mer utfyllende info, har vært på 3-4 gallatilstelninger de seneste årene og har aldri opplevd at noen har kicket veldig på disse tingene. En del har gått vekk fra lange hansker.. selv synes jeg lange hansker er veldig fint, men husk å ta de av under middag:)

Anonymkode: f8b36...0ee

Tusen takk for mange gode og nyttige tips!

Skrevet

Flate sko er absolutt tillatt. Det er i all hovedsak kun "åpen tå" som er fyfy. 
Strømper gjør du som vil med. 
Veske bør matche til en viss grad, men ikke nødvendigvis skoene. Jeg bruker alltid svarte sko, med bytter på ulike vesker etter hvilken kjole jeg har. 
Når det gjelder utringing, at en kikk på bilder fra kongelige galla-middager, så ser du hvordan de håndterer utringninger :) 

Håret kan du sette opp eller ha helt/delvis løst. Jeg ville ha tonet ned sminke noe, og holdt en litt naturlig look. 

Anonymkode: e1ebe...cb3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flate sko er absolutt tillatt. Det er i all hovedsak kun "åpen tå" som er fyfy. 
Strømper gjør du som vil med. 
Veske bør matche til en viss grad, men ikke nødvendigvis skoene. Jeg bruker alltid svarte sko, med bytter på ulike vesker etter hvilken kjole jeg har. 
Når det gjelder utringing, at en kikk på bilder fra kongelige galla-middager, så ser du hvordan de håndterer utringninger :) 

Håret kan du sette opp eller ha helt/delvis løst. Jeg ville ha tonet ned sminke noe, og holdt en litt naturlig look. 

Anonymkode: e1ebe...cb3

Tusen takk for dine gode tips!

Skrevet

Rundt nyttår på vinteren ser det jo helt feil ut uten strømpebukse. Det kan være veldig fint i åpne sko, spessielt hvis du har matchende neglelakk. 

Høye sko er ubehagelig, og ikke noe man bruker inne. Gå gjerne for sandaler som ikke lager masse lyd når du går. 

Anonymkode: b193b...689

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...