Gjest Bellatrix Skrevet 26. november 2005 #1 Skrevet 26. november 2005 (endret) Skjønte dere at han var voldelig før h*n slo? Endret 26. november 2005 av Fighter
Gjest filosofia Skrevet 26. november 2005 #2 Skrevet 26. november 2005 Dumt spørsmål. Egentlig. Noen vet at han slår og gifter seg alikevel med ham. Andre oppdager ikke at han/hun er voldelig før etter lang tid. Sånne spørsmål er like komplekse og sammensatte som det finnes folk. Å sette seg ned å leke dommer eller se ned på folk er så dumt at det ikke fortjener kommentar. (Regner med du spør etter den tråden om voldlig ex og søster) Hadde det vært enkle svar ville det ikke vært et problem. Man gir et tilbud om hjelp og forsøker å beskytte barn. Når hjelpeapparatet er sterkt nok, og kjent. Så vil flere som lever i slike forhold, og voldsmenn/kvinner få hjelp, og komme ut av det. Og så får alle vi andre på sidelinja støtte opp og passe vår egen oppførsel!
Gjest Bellatrix Skrevet 26. november 2005 #3 Skrevet 26. november 2005 Jeg synes ikke det er et dumt spørsmål. Valentino mente de fleste viste det før de slo, og jeg tror ikke det er tilfellet. _Derfor spør jeg de som har opplevd det.
Gjest Bellatrix Skrevet 26. november 2005 #4 Skrevet 26. november 2005 Dumt spørsmål. Egentlig. Noen vet at han slår og gifter seg alikevel med ham. Andre Hadde det vært enkle svar ville det ikke vært et problem. Man gir et tilbud om hjelp og forsøker å beskytte barn. Når hjelpeapparatet er sterkt nok, og kjent. Så vil flere som lever i slike forhold, og voldsmenn/kvinner få hjelp, og komme ut av det. Og så får alle vi andre på sidelinja støtte opp og passe vår egen oppførsel! ← Det er klart. Hjelpe skal man uansett.
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. november 2005 #5 Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg gjorde ikke det. Han var tvertimot politisk engasjert pasifist og fysisk pinglete, dvs ikke den voldelige typen i det hele tatt, så for meg kom det som en stor overraskelse. Jeg synes det er ett godt spørsmål, og oppfattet det mer som en spørreundersøkelse enn ett forsøk på å generalisere eller å finne "sannheten". Statistikken rundt dette viser forøvrig at de fleste voldelige menn venter med å vise voldelige tendenser til forholdet har blitt så formalisert at det er vanskelig å bryte ut av det, ved at man feks har flyttet sammen, er forlovet/gift, har barn sammen osv. Endret 26. november 2005 av Varg-Menja
Leo Skrevet 26. november 2005 #6 Skrevet 26. november 2005 Jeg vet i hvert fall at det finnes omtrent like mange årsaker til vold som det finnes voldsutøvere. Hvem som helst kan egentlig bli voldelig i gitte livssituasjoner. Hvem som kan utøve vold og i hvilken situasjon som evt. utløser det, er umulig å forutsi.
Gjest Bellatrix Skrevet 26. november 2005 #7 Skrevet 26. november 2005 Jeg synes det er ett godt spørsmål, og oppfattet det mer som en spørreundersøkelse enn ett forsøk på å generalisere eller å finne "sannheten". Statistikken rundt dette viser forøvrig at de fleste voldelige menn venter med å vise voldelige tendenser til forholdet har blitt så formalisert at det er vanskelig å bryte ut av det, ved at man feks har flyttet sammen, er forlovet/gift, har barn sammen osv. ← Det var ikke noe mening å generalisere eller å finne noen sannhet. Bare å se hvordan folk har opplevd dette. Jeg har venninner som har vært utsatt for vold og han har da utad vist seg som en meget snill og ympatisk mann. Leo, ja alle kan slå, men jeg tror ikke alle er tilbøyelige til å bli vodleige i det daglige, altså å slå ofte.
Gjest Ananas Skrevet 26. november 2005 #8 Skrevet 26. november 2005 Jeg vet i hvert fall at det finnes omtrent like mange årsaker til vold som det finnes voldsutøvere. Hvem som helst kan egentlig bli voldelig i gitte livssituasjoner. Hvem som kan utøve vold og i hvilken situasjon som evt. utløser det, er umulig å forutsi. ← Her tror jeg du tar veldig feil. Jeg har lest litt om hva forskning på feltet har kommet fram til, og - Menn som utøver vold mot partnere har fellestrekk, og situasjonene der volden utartes har også fellestrekk. Kvinner utøver også vold i forhold. Volden utøves gjerne i situasjoner der personen opplever avmakt. Han eller ho er trengt opp i et hjørne og har ingen handlingsalternativer igjen. Mange av de som utøver vold har trekk av emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Mange har også opplevd vold under oppveksten. Jeg tror ytterst få planlegger å være voldelig mot partneren. Det er ikke slik at de "venter" med å utøve vold til forholdet er blitt sterkt nok. De som slår er veldig klar over at det de gjør er moralsk forkastelig, og kan kjenne på stor skam. Et mulig unntak her kan være de med antisosial personlighetsforstyrrelse, bedre kjent som psykopater.
Saeria Skrevet 26. november 2005 #9 Skrevet 26. november 2005 (endret) Ja, de med antisosial personlighetsforstyrrelse vil ikke kunne kjenne skam. De handler ut i fra hva som tjener dem best, og driter i hva andre måtte mene. De har jo tross alt alltid rett, vet alltid best osv. Min ene søster bor med en sånn. Ikke det at han har fått diagnosen, men han har skremmende mange trekk (90% + ) som betegner en med antisosial personlighetsforstyrrelse. Han er ikke fysisk voldelig, men har en skremmende psykisk makt over henne. Denne typen vold er jo også veldig skadelig. Dette var ikke trekk som han viste før de hadde kjøpt hus sammen og fått barn. (Flytte og isolere partner = større makt.) Nå sliter hun veldig. Selv om vi har lagt frem alle mulige grunner for at hun bør ta sakene og gå, så tror jeg ikke det kommer til å skje med det første. Endret 26. november 2005 av Saeria
Leo Skrevet 26. november 2005 #10 Skrevet 26. november 2005 Kvinner utøver også vold i forhold. Volden utøves gjerne i situasjoner der personen opplever avmakt. Han eller ho er trengt opp i et hjørne og har ingen handlingsalternativer igjen.← Ja, kvinner utøver også vold i aller høyeste grad! Legg merke til uttrykksformen i mine innlegg og du vil finne at ordet "mann" er fraværende! Avmakt er for øvrig ordet! Hvilken situasjon man føler avmakt i er imidlertid svært individuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå