Gå til innhold

Tenåringsgutt som er mye syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn på seksten som er mye syk. Det starter som regel med vondt i halsen, så litt feber og slapp. Dette skjer OFTE. Det har siden han ble tenåring ikke vært en eneste måned uten sykdom av dette slaget. Han har vært til lege mange ganger. Det er som regel alltid virusinfeksjoner det er snakk om. Legen har tatt masse blodprøver og finner ikke noe galt. Jeg tok ham med til øre-nese-hals-spesialist, som heller ikke fant noe. Det virker altså som om det ikke er noe å gjøre. En lege jeg kjenner, men som ikke er vår lege, mener det kan fungere å ta mandlene, men det tror ikke vår lege på.

Det er harmløse sykdomstilfeller hver for seg. Problemet er sosialt. Det er så mye han ikke får vært med på. Skoleturer, idrettsdager, badeturer. Han føler han ikke blir regnet med like mye i klassen fordi han stadig er borte.

Før han ble tenåring var han så godt som alltid frisk. Han spiser sunt og sover godt. Jeg vet ikke min arme råd.

Anonymkode: 26bed...155

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er virusinfeksjoner som er problemet, kan det være at immunforsvaret hans mangler noe? 

Anonymkode: f1318...f16

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 14.30):

Hvis det er virusinfeksjoner som er problemet, kan det være at immunforsvaret hans mangler noe? 

Jeg lurer også på det. Men legen har tatt «alt av blodprøver», og finner ikke noe. Det eneste jeg kan tenke meg er at mandeloperasjon kanskje kunne hjelpe. Men legen mener «vi må se an», men vi kan ikke det lenger. Vi har jo sett an altfor lenge allerede, etter min mening.

Denne uka var det idrettsdag på skolen, han fikk ikke vært med (han elsker omtrent alt av idrett). Klassen var på kinotur, han var hjemme. Jeg har så vondt av ham.

Skrevet

Ville tatt mandeloperasjonen. Det forandret mitt liv. Ikke hatt halsbetennelse på 8 år 😊

Er han testet for kyssesyke? 

Anonymkode: 7bc87...df0

Skrevet

Regner jo med allergiprøver er blitt tatt?

En annen ting jeg ville fått gjort hvis du ikke allerede har fått det gjort var å ha forsikring på gutten, uføreforsikring. Det skulle jeg ønske jeg hadde når jeg var ung før jeg fikk merkelige symptomer på mye rart.

Uansett, jeg hadde gått for å ta mandlene i tilfelle det kan hjelpe.

Anonymkode: 577ff...a30

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har desverre ingen gode svar, har vært sånn siden jeg var tenåring selv. Snart 30 år og sliter fortsatt. Bare nå, har jeg vært så og si sengeliggende i 3 av 6 uker med to forskjellige infeksjoner. Håpløst mtp jobb, trening, fritid og overskudd. Kun snakk om virusinfeksjoner her også. Er ellers frisk, spiser sunt, alle i familien er friske, holder meg aktiv.. Det er ekstremt frustrerende. Finner ingenting hos legene, vært sikkert 100 turer. 🤷‍♀️ Virker som at enkelte av oss er overfølsomme for forkjølelse og at kroppen reagerer ekstra kraftig.

Anonymkode: f7cf7...e80

• Hjerte 1
Skrevet

Min tenåringsjente har vært sånn etter hun fikk koronavaksinen. Angrer bittert på at vi ga henne den. Hun var aldri syk før, men siden vaksinen har hun hatt 6-7 virusinfeksjoner. 

Jeg tror ikke nødvendigvis det er så lurt å fjerne mandlene. De er jo der nettopp for å hindre infeksjoner. 

Anonymkode: 23c2e...586

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer også på det. Men legen har tatt «alt av blodprøver», og finner ikke noe. Det eneste jeg kan tenke meg er at mandeloperasjon kanskje kunne hjelpe. Men legen mener «vi må se an», men vi kan ikke det lenger. Vi har jo sett an altfor lenge allerede, etter min mening.

Denne uka var det idrettsdag på skolen, han fikk ikke vært med (han elsker omtrent alt av idrett). Klassen var på kinotur, han var hjemme. Jeg har så vondt av ham.

Folk har stor tro på at blodprøver gir fasitsvar, men blodprøver forteller bare hva som sirkulerer i blodet. Blodprøver forteller ikke hvor mye av stoffene som befinner seg i kroppen. 

En blodprøve sier ingenting om hvor mye mineraler som finnes i kroppen. 

Ta f.eks. sink, kalsium og magnesium. Kroppen har normalt 2,5 gram sink, 25 gram magnesium og en kilo kalsium lagret i beinmassen og cellene. Så henter kroppen mineraler fra lageret for å holde nivået i blodet stabilt. Det siste stedet i kroppen som vil mangle mineraler er nettopp blodet! 

Hvis nivået av sink i blodet synker, betyr ikke det bare at du mangler sink. Det betyr at kroppen er fette tom for sink.

Mineralmangel fører til at kroppen ikke greier å produsere enzymer og hormoner som trengs for å starte og stoppe biokjemiske prosesser. Har du mangel på vitaminer, blir det enda verre. Vitaminer er råvarer som trengs for å produsere hormoner. Vitaminmangel gir hormonforstyrrelser. 

Det er to måter å teste mineral- og vitaminmangel på. 

1) Stole på at blodprøver gir fasiten. 

2) Tilføre vitaminer og mineraler og se om det gir endring.

Spør en biokjemiker. 

• Liker 1
Skrevet

hygiene, hygiene og hygiene, og omega3 c-vitaminer og et variert kosthold, før operasjon vurderes

Anonymkode: 05745...dbb

• Liker 2
Skrevet

Det du HELT sikker på at han ikke faker det? At han tar termometeret til varmeovnen eller noe? Altså hvis legene ikke finne noe så... ikke veit jeg, bare veit at jeg skulka MYE i den perioden og jeg skyldte det på migrene, og moren min tok meg til legen og jeg fikk medisiner for det også. Men sannheten var heller at jeg var deprimert. Så pass på.. 

Anonymkode: 0c508...6f5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...