AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Jeg har nå 20% sykmelding, men burde hatt mer. Legen anbefaler 100%. Men la oss si at jeg går i sykemelding nå et halvår, er det da sånn at jeg ikke har brukt opp et halvt år? Og bare kan gå et halvår til i sykemelding da? Om jeg skulle bli værre? Har aldri vært sm før. Men ble litt usikker på om jeg bare ødelegger for meg selv. Er bare så glad i jobben min. Anonymkode: 0ec1d...4f9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Du har rett på 52 uker med sykepenger, dette er helt uavhengig av om du er helt eller delvis sykmeldt. Så du «bruker opp» like mye uansett. Derfor er det veldig viktig å høre på legen! For all del, det finnes selvsagt situasjoner der du selv vet bedre og klarer mer enn legen tror. Da må en kjøre på! Men om du egentlig vet at du tar avgjørelsen basert på helt feil ting (hensyn til arbeidsgiver, samvittighet, forventningspress…), så er det en rød lampe. Jeg var der. Jeg pusha når legen ville holde igjen. To perioder faktisk, og begge gikk like dårlig i lengden. Hadde jeg bare hørt på ham, i stede for min følelse av at jeg burde klare, så hadde jeg nok vært en annen plass i dag. For enden på visa var jo bare at ting tar mye lengre tid, og jeg i dag står i fare for å miste jobben min. Kunne gjerne slått meg selv hardt i hodet av idiotien min. Så vær så snill - hør på legen din!!! ❤️ Anonymkode: dfdaa...955
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har rett på 52 uker med sykepenger, dette er helt uavhengig av om du er helt eller delvis sykmeldt. Så du «bruker opp» like mye uansett. Derfor er det veldig viktig å høre på legen! For all del, det finnes selvsagt situasjoner der du selv vet bedre og klarer mer enn legen tror. Da må en kjøre på! Men om du egentlig vet at du tar avgjørelsen basert på helt feil ting (hensyn til arbeidsgiver, samvittighet, forventningspress…), så er det en rød lampe. Jeg var der. Jeg pusha når legen ville holde igjen. To perioder faktisk, og begge gikk like dårlig i lengden. Hadde jeg bare hørt på ham, i stede for min følelse av at jeg burde klare, så hadde jeg nok vært en annen plass i dag. For enden på visa var jo bare at ting tar mye lengre tid, og jeg i dag står i fare for å miste jobben min. Kunne gjerne slått meg selv hardt i hodet av idiotien min. Så vær så snill - hør på legen din!!! ❤️ Anonymkode: dfdaa...955 Takk for svar. Er bare så vanskelig når mange er avhengige av akkurat deg. Anonymkode: 0ec1d...4f9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Er bare så vanskelig når mange er avhengige av akkurat deg. Anonymkode: 0ec1d...4f9 Ja, men det beste for de som er avhengige må vel være at du blir frisk så effektivt som mulig og bruker den tid det tar heller enn å potensielt se på at du presser deg for hardt og går rett i kjelleren oh og bruker år på å komme deg? Anonymkode: 0eff1...e93
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar. Er bare så vanskelig når mange er avhengige av akkurat deg. Anonymkode: 0ec1d...4f9 Husk at ingen kommer til å takke deg den dagen du møter veggen. Det er nok best å høre på legen. Anonymkode: a68e2...054 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Jeg var der at legen ville sykemelde meg 100%. Men jeg nektet, og vi gikk for 50% i stede, fordi det var flere mennesker på jobb som var avhengig av meg. Ikke kunne det ansettes en vikar om jeg ble 100% sykemeldt heller, sammen med samvittigheten min ovenfor medarbeidere. Hadde jeg hørt på legen, så hadde det nok blitt 100% I 2-5 måneder. Men i stede så pushet jeg for 50%. Gikk over til 100% jobb igjen etter 9 uker. Det hele endte med at jeg ble enda mere utbrent og sliten, 43 uker på 100% og nesten 1 år på aap, fordi jeg kjørte meg selv totalt i grøften. I stede for å ta tak i problemet mitt 100% med en gang. Ja, det er ingen som kjenner deg, kroppen og hodet ditt bedre enn deg. Men fra ett medisinsk perspektiv, så er det ingen som kjenner deg så godt som legen din, og kan garantere at legen ikke vil sykemelde deg 100% for morro skyld. Mitt tips er å høre litt på legen, I stede for å være sta 😊. Masse masse lykke til. Og prøv å ta fornuftig valg for din egen del, uten å ha masse dårlig samvittighet ovenfor arbeidsplassen. Om 10 år, så er det ingen som takker det for at du ikke sykemeldte deg 100% i dag. Anonymkode: 2411b...510 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Hvorfor spør så mange her inne om informasjon som er så lett tilgjengelig? Anonymkode: a0582...45b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar. Er bare så vanskelig når mange er avhengige av akkurat deg. Anonymkode: 0ec1d...4f9 Nei. Ingen jobb er dessverre avhengig av akkurat deg. Blir du påkjørt av bussen i morgen er det sikkert upraktisk for jobben, men den ordner seg på et vis. Kjører du egen helse i grøfta har du mulighet for livslange problemer. Men du velger selvfølgelig helt selv. Anonymkode: 349f1...065 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 Ingen er uerstattelig på jobb. I utgangspunktet er helsa viktigere enn jobben. Skjønner du liker den du har. Som eksempel tar jeg meg. Jobba mye og fikk ros en periode for jobben min. Jobba i team med 2 stk. En periode hadde jeg begge sin jobb pga ferieavvikling. MEN da jeg ble syk ble bedriften taus. Ikke en telefon eller noe kommunikasjon. Jeg ble fryst ut. Sykemeldt 100% pga akutt sykdom. Prøvde meg i jobb i 20% stilling etter 6 mnd. Det gikk ikke ble dårligere. Pga jeg pusha meg for hardt kom jeg meg aldri i jobb igjen. Hvis legen din sier du ikke bør jobbe så bør du høre på hva den sier. Jobben i utgangspunktet bryr seg ikke så lenge de får arbeidet gjort. Det er tungt når sånt skjer. Jeg opplevde da jeg jobba litt at sjefen ikke snakka til meg engang. Anonymkode: 65781...1fb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Er bare så vanskelig når mange er avhengige av akkurat deg. Anonymkode: 0ec1d...4f9 Tenk at det er en maraton, ikke en sprint. Både du og de vil ha deg der i det lange løpet! Et arbeidsliv er langt Det er ikke noen spesielt god følelse hvis du blir gående sykemeldt 20% i en lenger periode, presser deg selv for langt og ender opp 100% sykemeldt i en lang tid uansett. Det vil skape dårligere samvittighet hos deg, og de som er avhengige av deg som du er opptatt av får deg ikke tilbake. Potensielt langvarig. Det kan hende at du blir kun 100% sykemeldt i en måned nå, og trapper smått og rolig opp over et par måneder - tilbake til full jobb. Det er mye bedre for både deg og de menneskene du tenker på, at du er borte i en kort periode Jeg har full forståelse for at man vil være på jobb, både for seg selv og andre, men akkurat nå er jobben din og høre på legen. Prøv 100%, så kan du heller utfordre andre veien hvis du kjenner du klarer mer og har mer arbeidsevne (ikke mer dårlig samvittighet). Anonymkode: 347ed...a2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå