AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #1 Skrevet 7. september 2022 Jeg er førstegangsgravid i uke 34+1. Grunnet bekkenvenetrombose påvist i uke 28, får jeg ekstra oppfølging på sykehuset. Var hos en gynekologspesialist senest på mandag denne uken. Da hun kjente på magen i forbindelse med ultralyd kommenterte hun at magen var veldig stram, og spurte om den pleide å være sånn. Jeg har ikke reflektert veldig over det tidligere, men har merket meg at magen har vært ganske hard ofte. Mannen har også kommentert dette. Spesialisten sa noe om at det ikke er bra verken for livmor eller barnet om det strammer seg hele tiden, men beroliget meg samtidig med at noen bare er hardere enn andre. Hun kjente at livmoren ga litt etter, så det virket ikke som hun var bekymret likevel. Fint med fostervann og alt normalt. Siden i går kveld (hvertfall siden leggetid) har magen vært "konstant" stram tror jeg. Den var det da jeg sovnet, og er det nå. Ikke vondt eller noe særlig ubehagelig. Kjenner godt med liv. Jeg er imidlertid litt bekymret, bør jeg kontakte jordmor/føden? Og hvem er i såfall riktig å kontakte? Jordmor på helsestasjonen eller fødepoliklinikken hvor jeg var på kontroll? Jeg mener spesialisten sa at jeg bare skulle ta kontakt ved spørsmål... Anonymkode: 4a0dd...d43
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er førstegangsgravid i uke 34+1. Grunnet bekkenvenetrombose påvist i uke 28, får jeg ekstra oppfølging på sykehuset. Var hos en gynekologspesialist senest på mandag denne uken. Da hun kjente på magen i forbindelse med ultralyd kommenterte hun at magen var veldig stram, og spurte om den pleide å være sånn. Jeg har ikke reflektert veldig over det tidligere, men har merket meg at magen har vært ganske hard ofte. Mannen har også kommentert dette. Spesialisten sa noe om at det ikke er bra verken for livmor eller barnet om det strammer seg hele tiden, men beroliget meg samtidig med at noen bare er hardere enn andre. Hun kjente at livmoren ga litt etter, så det virket ikke som hun var bekymret likevel. Fint med fostervann og alt normalt. Siden i går kveld (hvertfall siden leggetid) har magen vært "konstant" stram tror jeg. Den var det da jeg sovnet, og er det nå. Ikke vondt eller noe særlig ubehagelig. Kjenner godt med liv. Jeg er imidlertid litt bekymret, bør jeg kontakte jordmor/føden? Og hvem er i såfall riktig å kontakte? Jordmor på helsestasjonen eller fødepoliklinikken hvor jeg var på kontroll? Jeg mener spesialisten sa at jeg bare skulle ta kontakt ved spørsmål... Anonymkode: 4a0dd...d43 Hvordan føles magen ut når du ligger vs når du står og går? Magen min er hard og stram, nesten hele tiden, og blir provosert av enhver bevegelse. Men jeg får kjempevondt. Jeg lærte også at man skal ikke ta på magen. Det gjør at den blir mer stram og jobber mer. Ligger du og koser på magen din? Tar mye på den? Trykker på den? Når jeg var innlagt på sykehuset ville de ikke engang bruke CTG eller doppler på meg for og la den hvile. Jeg tenker at du har vært i dialog med helse nå, og de hadde reagert om dette var bekymring eller farlig. Men jeg ville uansett tatt det opp med jordmor Om jeg skal si noe positivt, selv om det kan føles litt skummelt ut, er at du nå er over en ny milepæl! Hvis fødselen starter, gjør de ikke noe for og stoppe den fra uke 34 da de anser at det kommer til og gå fint Anonymkode: 5e068...cfc 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvordan føles magen ut når du ligger vs når du står og går? Magen min er hard og stram, nesten hele tiden, og blir provosert av enhver bevegelse. Men jeg får kjempevondt. Jeg lærte også at man skal ikke ta på magen. Det gjør at den blir mer stram og jobber mer. Ligger du og koser på magen din? Tar mye på den? Trykker på den? Når jeg var innlagt på sykehuset ville de ikke engang bruke CTG eller doppler på meg for og la den hvile. Jeg tenker at du har vært i dialog med helse nå, og de hadde reagert om dette var bekymring eller farlig. Men jeg ville uansett tatt det opp med jordmor Om jeg skal si noe positivt, selv om det kan føles litt skummelt ut, er at du nå er over en ny milepæl! Hvis fødselen starter, gjør de ikke noe for og stoppe den fra uke 34 da de anser at det kommer til og gå fint Anonymkode: 5e068...cfc Når jeg ligger nå er den ganske så hard/stram. Har merket meg tidligere også at det har vært tilfellet selv når jeg har ligget rolig at det har vært stramt, men det har naturligvis også vært ganger hvor det har vært "mykt". Jeg tar nok ofte på magen uten å tenke over det, og nå som jeg har blitt mer bevisst på dette med stramming, så må jeg innrømme at jeg trykker oftere for å kjenne etter "hardhetsgraden". Jeg skal se det an en times tid til, men tror jeg vil ringe og høre bare for å være sikker. Hun som undersøkte meg på mandag beroliget meg forsåvidt også med at jeg nå har kommet såpass langt at man tenker at en eventuell fødsel nå "skjer av en grunn" og at det ikke gjøres noe for å forsøke å stanse den. (Hun sa dette i forbindelse med at stramming kan være modningstegn.) Det er jo forsåvidt betryggende å vite. 🍀🥰 Tusen takk for utfyllende svar! Anonymkode: 4a0dd...d43
Million Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 (endret) Min mage var konstant stram som et trommeskinn hele graviditeten eller i alle fall fra uke 15, for da husker jeg at det ble kommentert. Jeg trodde det var normalen. Det ble som sagt kommentert at magen var så hard på mine kontroller også, men de sa ikke noe mer enn det. Jeg trodde det kom av at jeg hadde så mye kynnere. Jeg fødte en måned for tidlig, men det hadde nok ikke noe med hard mage å ta på og gjøre. Det kom antageligvis av at jeg måkte tung, våt snø og overanstrengte meg. Endret 7. september 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 Kan også legge til at hvis du er normalvektig mot slank (vet ikke om det er relevant, men slenger det ut der), så sa gynekologen at magen er oftere mer stram, for det er mindre fett og den må strekke seg mer, det er fysisk strammere og mindre plass til babyen. Anonymkode: 5e068...cfc 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Takk for innspill, det er beroligende å høre. Jeg er 100 % sykemeldt frem til permisjonsstart så tar det veldig rolig, formen tillater liksom ikke noe annet heller. Ettersom jeg kjenner såpass med liv og synes at magen er litt mindre stram nå, tror jeg jeg avventer litt med å ringe føden. Jeg er normalvektig/slank. Anonymkode: 4a0dd...d43 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå