AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Var på foreldremøte i går. Det ble lagt føringer på hvordan legge opp dagen hjemme, spilletid, lekser, matpakker, aktiviteter, leggetid osv… Blant annet burde vi begrense spilling til helg, sette av minst 30 min til lekser hver dag, maks antall aktiviteter burde være 2, vi får heller ikke sende med frukt/grønt eller yoghurt i matpakken. Men det jeg reagerte mest på var at dem la føringer på at ungene måtte gå til skolen. Noen foreldre tok opp at det er ett stykke å gå for flere av dem, så foreldrene var mest komfortable med å kjøre dem både i forhold til at ungene faktisk skal komme frem til skolen i rett tid, og for veldig mange så er skolen på veien til jobb. Det ble da sagt at en bør stå opp tidligere, og videre fikk vi tips om en parkeringsplass som er ca 1km unna, der en kunne parkere, for å så gå til skolen. Nå bor vi 500m fra skolen + jeg jobber turnus, så når jeg har aftenvakt så går vi. Men når jeg har dagvakt, så blir det til at enten jeg eller pappaen setter han av på skolen, siden det er samme veien.. Det er nok stress på morgenen, om en ikke skal parkere langt borte for å så gå til skolen for at det er viktig med den friske lufta..Jeg forstår poenget, men alikevel..?! Samtlige av oss foreldre følte oss som rimelig dårlige foreldre, når lærerene sitter å poengterer hvor viktig det er med rutiner hjemme, samtidlig som dem sier at vi gjør en kjempegod jobb og det er tommelen opp. Vi følte mer at vi var på ett kurs i hvordan vi skal oppdra ungene vår. Vi måtte også dele oss opp i grupper, der vi fikk forskjellige caser om blant annet grensesetting som vi skulle diskutere innad i gruppen og så i plenum. Jeg har 2 eldre barn, som går i 5 og 7 kl. Det var aldri noe sånt da. Er det noen andre som har vært bort i det her? Jeg forstår viktigheten med det, men tenker at om lærerene skulle plukke opp at det er noen barn som ikke blir fulgt opp på den måten en skal, bør ikke dem ta det med dem foreldrene det gjelder? Eller er det bare jeg som overreagerer? Anonymkode: f58ad...434 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var på foreldremøte i går. Det ble lagt føringer på hvordan legge opp dagen hjemme, spilletid, lekser, matpakker, aktiviteter, leggetid osv… Blant annet burde vi begrense spilling til helg, sette av minst 30 min til lekser hver dag, maks antall aktiviteter burde være 2, vi får heller ikke sende med frukt/grønt eller yoghurt i matpakken. Men det jeg reagerte mest på var at dem la føringer på at ungene måtte gå til skolen. Noen foreldre tok opp at det er ett stykke å gå for flere av dem, så foreldrene var mest komfortable med å kjøre dem både i forhold til at ungene faktisk skal komme frem til skolen i rett tid, og for veldig mange så er skolen på veien til jobb. Det ble da sagt at en bør stå opp tidligere, og videre fikk vi tips om en parkeringsplass som er ca 1km unna, der en kunne parkere, for å så gå til skolen. Nå bor vi 500m fra skolen + jeg jobber turnus, så når jeg har aftenvakt så går vi. Men når jeg har dagvakt, så blir det til at enten jeg eller pappaen setter han av på skolen, siden det er samme veien.. Det er nok stress på morgenen, om en ikke skal parkere langt borte for å så gå til skolen for at det er viktig med den friske lufta..Jeg forstår poenget, men alikevel..?! Samtlige av oss foreldre følte oss som rimelig dårlige foreldre, når lærerene sitter å poengterer hvor viktig det er med rutiner hjemme, samtidlig som dem sier at vi gjør en kjempegod jobb og det er tommelen opp. Vi følte mer at vi var på ett kurs i hvordan vi skal oppdra ungene vår. Vi måtte også dele oss opp i grupper, der vi fikk forskjellige caser om blant annet grensesetting som vi skulle diskutere innad i gruppen og så i plenum. Jeg har 2 eldre barn, som går i 5 og 7 kl. Det var aldri noe sånt da. Er det noen andre som har vært bort i det her? Jeg forstår viktigheten med det, men tenker at om lærerene skulle plukke opp at det er noen barn som ikke blir fulgt opp på den måten en skal, bør ikke dem ta det med dem foreldrene det gjelder? Eller er det bare jeg som overreagerer? Anonymkode: f58ad...434 Det er foresten 1.klasse det her gjelder. Anonymkode: f58ad...434
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 Hvorfor kjøre når det tar 10 minutter å gå de 500 meterne? Dette har med trafikksikkerhet å gjøre. Dess færre biler, dess færre muligheter for ulykker. Reagerte mest på at det ikke er lov med frukt og grønnsaker. Hva begrunner de det med? Ville ikke tatt meg nær av at skolen kommer med råd. Noen er sikkert fornuftige, mens andre ikke like mye. Anonymkode: cf11b...f8f 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor kjøre når det tar 10 minutter å gå de 500 meterne? Dette har med trafikksikkerhet å gjøre. Dess færre biler, dess færre muligheter for ulykker. Reagerte mest på at det ikke er lov med frukt og grønnsaker. Hva begrunner de det med? Ville ikke tatt meg nær av at skolen kommer med råd. Noen er sikkert fornuftige, mens andre ikke like mye. Anonymkode: cf11b...f8f For vår del så kan ikke vi vente med å dra på jobb for at barnet skal kunne gå til skolen, tror ikke arb.giver hadde syns det var greit at vi kom 45 min forseint for at vi gikk med barnet til skolen, når skolen er på vei til jobb. Barnet vårt er veldig umoden, og vi hadde ikke stolt på at han kunne gått hjemmefra alene. Da er det mye tryggere å levere han fra oss på morgen-sfo ☺️ Ang matpakken så var det for at dem opplevde at barna spiste kun frukt/grønt, og at det kunne føles urettferdig for dem som kun hadde brødskiver. For vår del sender vi med brødskive/knekkebrød/polarbrød + grønt og frukt/bær. Opplever at barnet spiser alt. Anonymkode: f58ad...434 1
Hmmmmmm Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Dette er bare en stakkars lærer som kjeder seg fælt om kveldene.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For vår del så kan ikke vi vente med å dra på jobb for at barnet skal kunne gå til skolen, tror ikke arb.giver hadde syns det var greit at vi kom 45 min forseint for at vi gikk med barnet til skolen, når skolen er på vei til jobb. Barnet vårt er veldig umoden, og vi hadde ikke stolt på at han kunne gått hjemmefra alene. Da er det mye tryggere å levere han fra oss på morgen-sfo ☺️ Ang matpakken så var det for at dem opplevde at barna spiste kun frukt/grønt, og at det kunne føles urettferdig for dem som kun hadde brødskiver. For vår del sender vi med brødskive/knekkebrød/polarbrød + grønt og frukt/bær. Opplever at barnet spiser alt. Anonymkode: f58ad...434 La meg tippe at loff med nugatti er lov? 😁 Anonymkode: cf11b...f8f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): La meg tippe at loff med nugatti er lov? 😁 Anonymkode: cf11b...f8f Om det er meg du sikter til? Så nei 😜 ts Anonymkode: f58ad...434
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 Hadde ikke fulgt rådet om å droppe frukt og grønnsaker. Dette handler jo om helse, sunn helse! Anonymkode: b8016...949 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det er meg du sikter til? Så nei 😜 ts Anonymkode: f58ad...434 Nei. Tenkte på skolen. De har ofte svært motstridende regler. Hos oss er f.eks nugatti og loff lov, men ikke grove vafler som er langt sunnere. Anonymkode: cf11b...f8f
Fru Uperfekt Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var på foreldremøte i går. Det ble lagt føringer på hvordan legge opp dagen hjemme, spilletid, lekser, matpakker, aktiviteter, leggetid osv… Blant annet burde vi begrense spilling til helg, sette av minst 30 min til lekser hver dag, maks antall aktiviteter burde være 2, vi får heller ikke sende med frukt/grønt eller yoghurt i matpakken. Men det jeg reagerte mest på var at dem la føringer på at ungene måtte gå til skolen. Noen foreldre tok opp at det er ett stykke å gå for flere av dem, så foreldrene var mest komfortable med å kjøre dem både i forhold til at ungene faktisk skal komme frem til skolen i rett tid, og for veldig mange så er skolen på veien til jobb. Det ble da sagt at en bør stå opp tidligere, og videre fikk vi tips om en parkeringsplass som er ca 1km unna, der en kunne parkere, for å så gå til skolen. Nå bor vi 500m fra skolen + jeg jobber turnus, så når jeg har aftenvakt så går vi. Men når jeg har dagvakt, så blir det til at enten jeg eller pappaen setter han av på skolen, siden det er samme veien.. Det er nok stress på morgenen, om en ikke skal parkere langt borte for å så gå til skolen for at det er viktig med den friske lufta..Jeg forstår poenget, men alikevel..?! Samtlige av oss foreldre følte oss som rimelig dårlige foreldre, når lærerene sitter å poengterer hvor viktig det er med rutiner hjemme, samtidlig som dem sier at vi gjør en kjempegod jobb og det er tommelen opp. Vi følte mer at vi var på ett kurs i hvordan vi skal oppdra ungene vår. Vi måtte også dele oss opp i grupper, der vi fikk forskjellige caser om blant annet grensesetting som vi skulle diskutere innad i gruppen og så i plenum. Jeg har 2 eldre barn, som går i 5 og 7 kl. Det var aldri noe sånt da. Er det noen andre som har vært bort i det her? Jeg forstår viktigheten med det, men tenker at om lærerene skulle plukke opp at det er noen barn som ikke blir fulgt opp på den måten en skal, bør ikke dem ta det med dem foreldrene det gjelder? Eller er det bare jeg som overreagerer? Anonymkode: f58ad...434 Ah overivrig FAU eller skole? Dette er føringer de ikke kan og ikke har rett til å legge. 1
Fru Uperfekt Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For vår del så kan ikke vi vente med å dra på jobb for at barnet skal kunne gå til skolen, tror ikke arb.giver hadde syns det var greit at vi kom 45 min forseint for at vi gikk med barnet til skolen, når skolen er på vei til jobb. Barnet vårt er veldig umoden, og vi hadde ikke stolt på at han kunne gått hjemmefra alene. Da er det mye tryggere å levere han fra oss på morgen-sfo ☺️ Ang matpakken så var det for at dem opplevde at barna spiste kun frukt/grønt, og at det kunne føles urettferdig for dem som kun hadde brødskiver. For vår del sender vi med brødskive/knekkebrød/polarbrød + grønt og frukt/bær. Opplever at barnet spiser alt. Anonymkode: f58ad...434 Synd da for de som bare har brødskiver men de kan ikke nekte med mindre det er feks nøtter om en eller flere har kraftig allergi
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 Dere bestemmer hjemme, skolen bestemmer på skolen. De kan komme med anbefalinger. Men tiden fra dere drar hjemmefra og til skolen begynner = deres private tid. Kjør om det passer best. Urettferdig at noen kun har brødskiver og andre frukt? Makan! Drit i det og send med det du vil. Anonymkode: d42ad...5f8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #13 Skrevet 6. september 2022 Det med kjøring skjønner jeg. Det har med trafikksikkerhet å gjøre. Om du stiller deg opp en morgen og ser hvilket kaos som ofte oppstår når x antall foreldre skal slippe av barna sine utenfor skolen, mens noen elever går ut i veien, foreldre som er litt uoppmerksom/er sent ute til jobb osv osv., så får du nok hjertet i halsen noen ganger. Rart det må en ulykke til for at foreldre skal skjønne det. Om noe kan dere slippe barna av et stykke fra skolen. 500 meter er uansett ikke langt. Ut over det kan jeg også forstå yoghurten når det gjelder førsteklassinger. Nå er ikke voksentettheten så stor som i barnehagen, og noen 6-åringer griser mye med yoghurt, noen får ikke av lokket og noen moser yoghurten i sekken så bøker og utstyr ødelegges. Skolen kan ikke pålegge foreldre å kjøpe dyr yoghurt i sånn tube, så jeg skjønner at de derfor velger å si nei til yoghurt. Frukten skjønner jeg ikke hvorfor elevene ikke får ta med. Mange skoler har jo skolefrukt også. Frukt er jo en del av et sunt kosthold. Det at skolen sier at dere burde noe, er ikke det samme som at dere må. Ungene kan selvsagt game på ukedager, og personlig syns jeg at en halvtime med lekser kan bli litt for mye for en del elever så tidlig. Jeg ville satt av et kvarter, og heller økt etter hvert. Det handler om motivasjon og utholdenhet på sikt. Jeg er egentlig enig at 2 aktiviteter i uken holder i massevis for barn flest, for de blir jo sliten og stresset de også. Men om du mener at ditt barn tåler flere aktiviteter, så står du jo helt fritt til å melde på ungen din på flere enn to i uka. Anonymkode: c052d...0da
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 En av grunnene til at jeg ikke orker å sette en unge til, til verden. For mye detaljstyring fra staten , og unger er jo snart avvik fra de blir født eller fra de setter foten sin i barnehagen . Anonymkode: 071b8...3d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå