Gå til innhold

Er tvillinger dummere enn andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en TV-dokumentar om tvillinger og ifølge konklusjonen forsto jeg slike at tvillinger kan ha en tendens til å være mindre intelligente enn de som er enebarn eller i de tilfellene der det er litt avstand mellom søskenene. Enannen konklusjon var visst at den eldste av søsknene er mer intelligent enn den som er yngre.

Hva synes og tror dere, er tvillinger mindre smarte enn andre?

(Jeg tror ikke det holder med å vise til at man kjenner noen tvillinger som begge har utdannelse og er direktører eller professorer...det blir for enkelt).

Videoannonse
Annonse
Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Jeg er ikke tvilling, og jeg er jævlig smart. Sånn sett har nok denne dokumentaren mye for seg. Men du får mer autoritet hvis du har en link å vise til; alt som har stått på internett er jo sant.

Skrevet

Har ingen link dessverre, men det sto også om dette i Dagens Næringsliv for ca. 1,5 -2 uker siden. Der var det oppslag om ulike søsken-konstellasjoner og forskning på intelligens.

Skrevet
Jeg er ikke tvilling, og jeg er jævlig smart. Sånn sett har nok denne dokumentaren mye for seg. Men du får mer autoritet hvis du har en link å vise til; alt som har stått på internett er jo sant.

Det holder nok ikke å vise til at en selv er veldig smart og ikke er tvilling. Det bidrar jo bare til å gjøre debatten dum før den har begynt.

Skrevet

At eldstemann i søskenflokken har høyere IQ enn de yngre søsknene har jeg sett flere studier som viser. Har dessverre ingen link til dem, da jeg bare har blitt fortalt om disse på forelesninger (psykologi). Jeg har ikke sett noen studier som viser at tvillinger har lavere IQ, men det kan jo være de finnes. Men det finnes nok av steder på nettet du kan søke hvis du er interessert i forskningsartikler.

Skrevet
Det holder nok ikke å vise til at en selv er veldig smart og ikke er tvilling. Det bidrar jo bare til å gjøre debatten dum før den har begynt.

Fint at du tar innlegget og debatten alvorlig, men det er ikke nødvendig for min del.

Skrevet (endret)

:ler:

Huff, jeg er yngst av tre, så jeg ligger dårlig an IQ-messig, forstår jeg ... Men vi er halvsøsken, så kanskje denne forskningen ikke gjelder i min situasjon? *krysse fingrene*

Endret av Lilith
Skrevet
Jeg er ikke tvilling, og jeg er jævlig smart. Sånn sett har nok denne dokumentaren mye for seg.

Nå venter jeg spent på hva dere har å si om enebarn, altså ;)

Skrevet

Forskning viser at ingen er smartere enn dem i hele søskenflokken!

Skrevet
Forskning viser at ingen er smartere enn dem i hele søskenflokken!

Skrevet

I Dagens Næringsliv sto det noe om at forskerne som hadde denne hypotesen (om at tvillinger hadde lavere iq enn andre), begrunnet det bl.a. med at foreldrene måtte fordele tiden på to fremfor å eksklusivt gi tiden til bare en (om gangen).

Vet ikke om det høres troverdig ut jeg...er ikek forsker på dette så jeg aner ikke.

Men påstanden er jo interessant.

Skrevet

Det tydeligivs ikke mange som kan komme med en ytring om hva de synes om påstanden "mere tid" = smartere barn, selv ikke her på Skråblikk (!)

Kanskje det kan lede ut i en ny påstand: hvis statsmedisteren er sur startes en ny tråd for å vise hvor dumt og uforståelig noe kan være.

Yes, yes, sånn kan det gå.

Skrevet

Tvillingklubben her i byen tyder ikke på det nei....

tror folk som tror dette er teitere...

Skrevet
At eldstemann i søskenflokken har høyere IQ enn de yngre søsknene har jeg sett flere studier som viser. Har dessverre ingen link til dem, da jeg bare har blitt fortalt om disse på forelesninger (psykologi). Jeg har ikke sett noen studier som viser at tvillinger har lavere IQ, men det kan jo være de finnes. Men det finnes nok av steder på nettet du kan søke hvis du er interessert i forskningsartikler.

:Nikke:

Gjest big sister
Skrevet

Som smart storesøster til smådumme tvillinger kom ikke dette som noen overraskelse på meg.

Gjest LoisLane
Skrevet

At tvillinger ikke er så smarte, sier seg jo selv. De må jo dele den intelligensen som var ment for en, på to!

Har jeg forresten nevnt at jeg er en av eneggede firlinger? :Hehe:

Skrevet
Har jeg forresten nevnt at jeg er en av eneggede firlinger?  :Hehe:

Nei, men du har ofte skrytt av det ekstra kromosomet.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Har sett studier som viser at enebarn og den eldste i en ungeflokk har gjennomsnitlig hoeyere intelligens enn de yngre i soeskenflokken.

Jeg vil tro det har noe med aa gjoere med at de som enten forblir enebarn for alltid eller er det lenge faar mer stimulering i barndommen og at de tilbringer mer tid med voksne.

Gjest LoisLane
Skrevet
Nei, men du har ofte skrytt av det ekstra kromosomet.

Du er bare misunnlig fordi du mangler ett.

:erter:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...