Gå til innhold

Oppfølging og veiledning når man har barn med autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn med autisme og føler at vi som foreldre ikke får den hjelpen vi trenger for å håndtere utfordrende adferd hos barnet. Det blir hele tiden henvist til kommunen, men jeg føler at de har lite å tilby. Dere andre som har barn med autisme, hva slags oppfølging får dere til barnet? Og får dere foreldre noen form for veiledning/ støtte i hvordan håndtere barnet?

Anonymkode: 42860...705

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er barnet i barnehage eller skole? 
Det første dere skal gjøre er å kontakte PPT og be de organisere en ansvarsgruppe. 
Der møter representer som har med barnet ditt sin hverdag å gjøre. 
PPT, helsestasjon, lærer, rektor eller leder i barnehagen og evt andre som har noe å bidra. 
Der får dere diskutert og fulgt opp planer og behov for vedtak. 
Jo før, jo heller 

Anonymkode: b8c58...e84

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er barnet i barnehage eller skole? 
Det første dere skal gjøre er å kontakte PPT og be de organisere en ansvarsgruppe. 
Der møter representer som har med barnet ditt sin hverdag å gjøre. 
PPT, helsestasjon, lærer, rektor eller leder i barnehagen og evt andre som har noe å bidra. 
Der får dere diskutert og fulgt opp planer og behov for vedtak. 
Jo før, jo heller 

Takk for mange gode innspill. Barnet går på skolen og vi har ansvarsgruppe. Når vi tar opp utfordringene vi står i føler jeg at de ønsker å hjelpe, men det kommer lite nytt. Vi har fått tilbakemelding på at vi som foreldre gjør mye bra og er flinke til å støtte barnet vårt. Men jeg føler at vi står litt fast og ønsker litt tettere oppfølging eller veiledning, jeg vet bare ikke helt hva vi trenger eller hvor vi skal henvende oss. Så da tenkte jeg å høre hva slags hjelp andre får. 

TS

Skrevet

Vi er i samme situasjon selv. Fikk diagnosen for 3 mndr siden, selv om vi egentlig har vært klarover det i 2 år. Her fikk veldig god hjelp når han gikk i barnehagen. Var jevnlig på møter med spesial-pedagog og ped.leder. BUP var også med på noen møter. Der klarte dem å tilrettelegge ekstremt bra, noe som gjorde at han var mindre sliten på ettermiddag. 

Nå skal vi på autisme-kurs, samt at vi har søkt om koordinator og avlastning. Forøvrig har han begynt på skolen, men skolen er tilbakeholdne med å sette inn tiltak, og har en «vent og se» holdning. 

Anonymkode: 2b6d3...cbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er i samme situasjon selv. Fikk diagnosen for 3 mndr siden, selv om vi egentlig har vært klarover det i 2 år. Her fikk veldig god hjelp når han gikk i barnehagen. Var jevnlig på møter med spesial-pedagog og ped.leder. BUP var også med på noen møter. Der klarte dem å tilrettelegge ekstremt bra, noe som gjorde at han var mindre sliten på ettermiddag. 

Nå skal vi på autisme-kurs, samt at vi har søkt om koordinator og avlastning. Forøvrig har han begynt på skolen, men skolen er tilbakeholdne med å sette inn tiltak, og har en «vent og se» holdning. 

Hva slags autisme-kurs skal dere på? Evt hvem er det i regi av?

Jeg føler ofte at vi står alene i det selv om vi har ansvarsgruppe, individuell plan og koordinator. Vi må stadig passe på at ting følges opp og finne ut av ting selv. Og noen ganger blir jeg litt sliten og lei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for mange gode innspill. Barnet går på skolen og vi har ansvarsgruppe. Når vi tar opp utfordringene vi står i føler jeg at de ønsker å hjelpe, men det kommer lite nytt. Vi har fått tilbakemelding på at vi som foreldre gjør mye bra og er flinke til å støtte barnet vårt. Men jeg føler at vi står litt fast og ønsker litt tettere oppfølging eller veiledning, jeg vet bare ikke helt hva vi trenger eller hvor vi skal henvende oss. Så da tenkte jeg å høre hva slags hjelp andre får. 

TS

Hva med å be om et møte med PPT alene og ta opp hva dere har utfordringer med ? 
De var til stor hjelp for meg når jeg skulle forstå hva som var viktig å fokusere på. 
Nå hadde vi en veileder som var veldig god å samarbeide med og bra kjemi. 
Det er viktig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags autisme-kurs skal dere på? Evt hvem er det i regi av?

Jeg føler ofte at vi står alene i det selv om vi har ansvarsgruppe, individuell plan og koordinator. Vi må stadig passe på at ting følges opp og finne ut av ting selv. Og noen ganger blir jeg litt sliten og lei. 

Jeg aner ikke hva slags autisme-kurs det er. Vet bare at det er i regi av BUP. Fikk spørsmål for litt siden om vi ville delta, men tror det er ganske omfattende. Skal gå over 3 dager. Vi har også blitt anbefalt å melde oss inn i autisme-foreningen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å be om et møte med PPT alene og ta opp hva dere har utfordringer med ? 
De var til stor hjelp for meg når jeg skulle forstå hva som var viktig å fokusere på. 
Nå hadde vi en veileder som var veldig god å samarbeide med og bra kjemi. 
Det er viktig 

Det er sikkert lettere å få gode tips av PPT på et møte med kun dem, det er jo mange som skal si noe på et ansvarsgruppemøte, så det har jo sine begrensninger. Takk for tips! Jeg kjenner ikke veilederen fra PPT så godt, er ikke så lenge siden vi fikk ny.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg aner ikke hva slags autisme-kurs det er. Vet bare at det er i regi av BUP. Fikk spørsmål for litt siden om vi ville delta, men tror det er ganske omfattende. Skal gå over 3 dager. Vi har også blitt anbefalt å melde oss inn i autisme-foreningen. 

Ok. Vi hadde kontakt med barnehabiliteringen under utredningen og litt oppfølging rett etterpå, men nå har vi flyttet og jeg har fått beskjed om BUP her vanligvis bare tar utredninger, og at de henviser til kommunen for veiledning. Men et kurs kunne sikkert vært nyttig, så jeg kan jo høre med kommunen om det finnes noe lignende her. Takk for at du tar deg tid til å dele!

TS

Skrevet

Det er sikkert lettere å få gode tips av PPT på et møte med kun dem, det er jo mange som skal si noe på et ansvarsgruppemøte, så det har jo sine begrensninger. Takk for tips! Jeg kjenner ikke veilederen fra PPT så godt, er ikke så lenge siden vi fikk ny.

TS

Jeg tror det er lettere for deg å få oversikt med noen formøter med PPT, men ansvarsgruppemøter er viktige for at lærer og skole skal få god veiledning. 
Håper du/dere er litt aktive på møtene sånn at de får et inntrykk av hva dere mener og din families erfaringer fra hvordan skolehverdagen fungerer 

Skrevet

Jeg tror det er lettere for deg å få oversikt med noen formøter med PPT, men ansvarsgruppemøter er viktige for at lærer og skole skal få god veiledning. 
Håper du/dere er litt aktive på møtene sånn at de får et inntrykk av hva dere mener og din families erfaringer fra hvordan skolehverdagen fungerer 

Heldigvis er skolen bra, det jobber noen veldig flinke og erfarne folk der, så de har kommet med noen gode innspill.😊 

Jeg synes det noen ganger er en litt vanskelig balansegang. Jeg vil gjerne være positiv og samarbeidsvillig, men jeg trenger også at instansene rundt oss tar utfordringene våre på alvor, og da føler jeg at jeg må være veldig tydelig og at det noen ganger blir veldig negativt fokus.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heldigvis er skolen bra, det jobber noen veldig flinke og erfarne folk der, så de har kommet med noen gode innspill.😊 

Jeg synes det noen ganger er en litt vanskelig balansegang. Jeg vil gjerne være positiv og samarbeidsvillig, men jeg trenger også at instansene rundt oss tar utfordringene våre på alvor, og da føler jeg at jeg må være veldig tydelig og at det noen ganger blir veldig negativt fokus.

TS

Ok, men da er det lurt å få råd fra PPT på hvordan en får hjulpet barnet ditt på best mulig måte, og hvordan en kan gå frem for å bli tatt på alvor og hvordan legge frem behov på best mulig måte inntil en får litt mere erfaring 

Skrevet

Jeg har gått tilbud om et heldagsskurs og et slags foreldreforum (2,5 timer × 10).

Anonymkode: b6c0f...dd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...