Gå til innhold

Opplever du at folk er opptatt av din kommende/nyfødte babys vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mor…hun har ødelagt mitt selvbilde og selvfølelse fra barneår. Hun har alltid kalt meg tjukk. Fremdeles kan hun gi uttrykk for det uten å direkte si det, feks ved å kjøpe strl L i klær. Jeg bruker str 36, er 167cm og 59/60 kg før graviditet. 

forrige graviditet begynte maset om «lurer på hvor stor hun blir», «åååå fikk hun en baby på over 4kg, hun som er så slank» . Da startet min angst for å få stor baby, fordi stor baby er beviset på at jeg er tjukk. Jeg gikk maks overtid og ble satt i gang 2 uker over termin og fødte en baby på 4,1 kg. Jeg var utslitt og lykkelig, og i det jeg fikk høre fødselsvekten så kjente jeg på skuffelse og følelser jeg IKKE ønsker å kjenne på, og som jeg nok aldri hadde kjent på om det ikke var for mamma. Jeg følte jeg hadde sviktet, på en måte. Jeg skammet meg over babyen min sin vekt. Og gruet meg til folk (les mamma) skulle få høre. 

nå er jeg gravid med nr 2. allerede i uke 16 begynte hun å spør om «er han stor eller?» og i sommer på besøk hos de så strøyk pappa på magen min og sa «tenk at det bor en liten gutt inni der», hvorpå mamma satt som en kommentator bak og responderte «stor gutt!». 
jeg ble så paff, jeg fikk ikke svart. Men jeg har brukt hele svangerskapet på å skamme meg for fødselsvekt, fryktet fødselsvekten, fryktet 5kg baby, og tilknytningen til barnet i magen er dessverre ikke tilstede. Jeg er veldig redd det er pga mamma og hennes fokus på fødselsvekt. Jeg tenker på dette hver dag, og jeg klarer ikke nyte svangerskapet i det hele tatt. Det gjør meg helt grusomt trist😢 

jeg fikk i uke 28 på 3D ul at han er +16 % og dette var helt forferdelig å høre. Jeg har snakket med jordmor og lege og ingen tar meg på alvor. Men jeg fikk mast meg til en vektkontroll på sykehuset i uke 36+0 og er veldig spent på om han han plutselig nå lan være +20 % eller det som verre er. 

kan noen komme med noen trøstende ord? Hvorfor opplyser man folk rundt oss om fødselsvekt på den nyfødte babyen? Det er da for faen helt uvesentlig så lenge baby er født til ca termin og er frisk?! 

Anonymkode: e3653...085

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Senest i dag sa hun «jeg er så spent på hvor stor han er!» 

Anonymkode: e3653...085

Skrevet

Opplevde ikke så mye av dette da min enda var i magen, men har frustrert meg så mye over det vekt-styret etter han ble født. Er så trist at vi fokuserer så utrolig mye på hva en BABY veier. Mannen fikk flere meldinger fra familien sin da Lille endelig var født som omtrent startet med "Hvor mye veier han?". Ikke noe spørsmål om han er frisk og fin, liksom, bare vekta som var viktig.

Jeg har alltid vært undervektig (og frisk - har litt stoffskifteproblemer) og var liten som baby, og Lille var også ganske liten da han ble født. Har fått flere kommentarer av typen "ikke rart du er så liten når mamma er så tynn, hun klarte nok ikke gi deg nok mat i magen, vet du". Jeg spiste som en hest og la på meg masse, og vet godt at det her ikke stemmer, men det er ikke noe hyggelig uansett.

Nå får vi plutselig kommentarer på at han er så stor. Han er fremdeles liten og har laget sin egen kurve et stykke under nederste kurve, så jeg lurer på om de kanskje tror han er noen måneder yngre enn han egentlig er. Folk blir liksom aldri fornøyde. 🙈

Anonymkode: 140dd...98f

Skrevet

Er vel kanskje fordi det er kun størrelsen som er forskjellig på nyfødte. Ellers er det liksom ikke så mye å spørre om dem/si om dem 😅🤷‍♀️ De kommer jo bare ut og er der. 

Moren din er idiot, så gi faen i henne. Men det er helt vanlig at folk spør etter fødsel. Så sier de «oi, så stor/liten/gjennomsnittlig», så er alle ferdig med å prate om det. 

Jeg fikk en baby på over 4,5 kg i vår. Jeg er mindre enn deg. TS. Mors størrelse sier ikke noe om babys størrelse. Jeg sier med åpenhet og stolthet at babyen var over 4,5 kg 😁 Hadde vært like stolt om den var 3,1 eller 3,6.

Anonymkode: 08ab4...a83

Skrevet

Jeg har en ekstremt manipulerende og egoistisk mor, og har kuttet kontakten med henne fordi det skadet meg psykisk. 

Jeg kan selvsagt ikke anbefale deg uten videre å kutte kontakten siden jeg ikke kjenner til deres forhold o.l, men kanskje du skal kjenne etter om hun er så toksisk i livet ditt at du bør redusere kontakten i alle fall og prosessere det du har vært igjennom med profesjonelle? Med profesjonelle tenker jeg mer på psykolog enn jordmor altså. 

Folk flest som spør om fødselsvekt har ikke ondskapsfulle tanker i bunn eller tenker at barnets vekt har en sammenheng med din vekt. De fleste tenker nok ikke slik som din mor.

Anonymkode: 2074d...b20

• Liker 1
Skrevet

Ja, men fordi min mor fikk store barn. Jeg fikk en på 4,8kg med 39cm i hodeomkrets og er vel egentlig mest stolt av at jeg klarte å føde🙊 Har aldri hørt noe negativt om vekten, men han var slank. Lang, bred rygg og stort hode. Han var bare stor, ikke «tjukk»😅

Prøv å legg det vekk, jeg skjønner at det er vanskelig, men noen får bare store barn. Det har absolutt ikke alltid noe med vekten til mor. Mer hvis hun har svangerskapsdiabetes, som man oftere får hvis man er overvektig.. 

Masse lykke til og det er stas med store barn som har litt mer å gå på❤️

Anonymkode: dc096...3ea

Skrevet

Opplever at mange er opphengt i det. 

Hva veide du da du ble født? Hva veide *mannens navn*? Du har stor mage, blir nok stor baby osv.

Mange med manglende kunnskaper. Vektøkning har heller ikke så mye å si. Mange har mye vann i kroppen. Vil ikke si det er baby som veier. 

Anonymkode: a51fa...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...