Gå til innhold

Overaktivert og understimulert på samme tid, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utbrent og utmattet av kronisk sykdom i tillegg til livsbelastninger. Så nå gjør jeg ingenting. 

Men jeg kjeder meg jo så intenst at jeg ikke greier å slappe av fordi jeg er understimulert. 

Klarer ikke lese. Men når jeg ikke lærer noe nytt eller kan tenke, så er jeg så ufattelig understimulert. 

Hjelp. 

Kortfattet pga helsa. Takk for alle svar. ❤️ 

Anonymkode: 24e78...073

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Du bare ligger og kan ikke lese? Da er webinar, youtubevideoer og lydbøker det eneste mulige. Lær et nytt språk eller les kulturell litteratur. Eventuelt kunsthistorie om kun tekst blir for mye. Det er inspirerende og lærerikt. 

Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

Du bare ligger og kan ikke lese? Da er webinar, youtubevideoer og lydbøker det eneste mulige. Lær et nytt språk eller les kulturell litteratur. Eventuelt kunsthistorie om kun tekst blir for mye. Det er inspirerende og lærerikt. 

Jeg kan å lese, men jeg blir dårlig av å gjøre det. Samme med webinar, youtubevideoer og lydbøker. Med min kroniske lidelse kan jeg gjøre dette. Men nå blir jeg overaktivert og stresset av alt input, og må gjøre minst mulig. Men jeg blir gal av det. Forstår ikke hvordan man skal komme videre. 

Har bestilt legetime for å få hjelp, dette føles uutholdelig. Men ville høre om noen har gode råd, erfaringer. 

Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Prøv mindfullness eller stressmestring. ❤️

Anonymkode: 4470e...487

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv mindfullness eller stressmestring. ❤️

❤️ Jeg forsøker å gjøre dette hver dag. Og har også psykologtimer der vi jobber med stressmestring. Og jeg håper jo det skal hjelpe på sikt, men jeg kjeder meg så ufattelig og greier snart ikke tro at denne situasjonen skal ta slutt. 

Skrevet

Masse god bedring💕

Anonymkode: 948c1...7af

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det høres tungt ut! Nå vet jeg ikke om helsa di tillater det, men strikking, hekling og annet håndarbeid er godt for hodet. Det føles produktivt, men krever ikke for mye tankevirksomhet. Jeg er også kronisk syk, og dette har reddet meg i perioder. 

Anonymkode: 7efab...024

• Liker 2
Skrevet

Har du ADHD/ADD? Det er veldig vanlig for oss å bli utbrent, men man blir jo ikke akkurat kvitt ADHD likevel. 

Anonymkode: b447f...046

Skrevet

Musikk funker på meg!

Anonymkode: e65db...67a

Skrevet

Fargelegging, tegning, puslespill, mens du evt hører på radio/musikk? Strikking? Lydbok i korte perioder? 

Enkelt, trivselshevende husarbeid/hobby som stell av noen planter, skaff deg akvarium? 

Anonymkode: cbe21...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Masse god bedring💕

Anonymkode: 948c1...7af

Tusen takk. Når jeg ser all utakknemlighet og sinne på KG, varmet dette hjertet mitt. 

TS

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det høres tungt ut! Nå vet jeg ikke om helsa di tillater det, men strikking, hekling og annet håndarbeid er godt for hodet. Det føles produktivt, men krever ikke for mye tankevirksomhet. Jeg er også kronisk syk, og dette har reddet meg i perioder. 

Ja, er så tungt. ❤️ 

Takk for tipset! Jeg skal faktisk prøve det, om så bare en lapp til lappeteppe, vet ikke om jeg har hjerne til mer enn det. Men kanskje det kan føles produktivt. Om ikke nå, skal jeg ta det opp når utbrentheten har lagt seg. 

TS

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Musikk funker på meg!

Anonymkode: e65db...67a

Takk for tips. Er egentlig lydsensitiv for tiden, men kanskje jeg må bare være mer kreativ med type musikk og lydkilde. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fargelegging, tegning, puslespill, mens du evt hører på radio/musikk? Strikking? Lydbok i korte perioder? 

Enkelt, trivselshevende husarbeid/hobby som stell av noen planter, skaff deg akvarium? 

Anonymkode: cbe21...bac

Takk for tipsene. Kjenner at jeg får lyst til disse tingene. Usikker på hva jeg makter, men vil prøve litt av det. Er jo veldig rolige aktiviteter. Og kanskje det er bedre å bli litt mer tappet av mer stimuli enn å få stimuli av den indre uroen og frustrasjonen av kjedsomhet? 

Har nesten tatt livet av plantene mine, så kunne nok passet de bedre. 

TS

Skrevet

Forstår hva du mener. Jeg sliter mye med migrene og etter et anfall er jeg helt ødelagt i hjernen og klarer egentlig bare å ligge og se i taket i en dag. Det er utrolig kjedelig, men hvis jeg prøver å lese eller høre på lydbok/podcast e.l. så risikerer jeg å få et nytt migreneanfall, så har ikke noe valg.
Har dessverre ingen gode råd til deg. Men jeg skjønner hva du mener, og det er dritkjipt. Sender deg en god bedring klem. Håper det går over for deg om ikke så altfor lenge. ❤️

Anonymkode: 59653...bb3

• Hjerte 2
Skrevet

Har det på samme måte på grunn av vestibulær lidelse.

I ett år kunne jeg ikke gjøre annet enn å se på ett spesifikt punkt i rommet, helt bokstavelig talt.

Tålte ikke lyd, bevegelser (heller ikke fra andre) osv.

Strikking, lydbok, skriving osv går fortsatt ikke etter 3 år med sykdommen. 

Man må bare holde ut, dessverre. Og gjøre det man kan for å bli bedre. 

Selv mindfullness gav meg sterke jævlige anfall. 

Anonymkode: 82dcc...9c4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, er så tungt. ❤️ 

Takk for tipset! Jeg skal faktisk prøve det, om så bare en lapp til lappeteppe, vet ikke om jeg har hjerne til mer enn det. Men kanskje det kan føles produktivt. Om ikke nå, skal jeg ta det opp når utbrentheten har lagt seg. 

TS

Det å bli så syk og satt ut av spill som du beskriver her, er i seg selv en slags livskrise. Oppå alt det andre❤️

Jeg tror at en liten lapp til lappeteppe, eller et par runder/masker til lappen vil tilfredsstille litt av rastløsheten. Det trenger ikke være mye. Vi mennesker har et dypt behov for å produsere, gjøre noe og komme videre, uansett hvordan formen er. 

Så at du var lydsensitiv, og kanskje det blir ekstremt. Men vil tipse om brown noise mot uro. Evt meditasjonsmusikk. Det overdøver på en måte det konstante tankesurret. Finnes spillelister på spotify o.l. 

Ønsker deg god bedring og lettere dager!

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

❤️ Jeg forsøker å gjøre dette hver dag. Og har også psykologtimer der vi jobber med stressmestring. Og jeg håper jo det skal hjelpe på sikt, men jeg kjeder meg så ufattelig og greier snart ikke tro at denne situasjonen skal ta slutt. 

Det tar tid … 🙏🏻 Been there ❤️

Skrevet

Har det som deg. Hører masse på podcasts. Liker The Long Read fra The Guardian, finnes på Spotify. De har nye temaer hver gang, så man er ikke låst til ett tema, slik mange podcaster er. Det er dessuten kun én oppleser (jeg liker som regel ikke samtale-podcasts, de ender som regel opp med å snakke om feriene sine eller noe, I don't give a shit).

Det er nok mange her på KG som ville sagt at "noe får du da til" og "er du frisk nok til å kjede deg er du nok ikke så syk", men de skjønner kanskje ikke hvor mye hjernen skraper på innsiden av kraniumet når man har ligget i et mørkt rom i fem dager i strekk.

Anonymkode: ed0e1...d03

• Hjerte 2
Skrevet

Vet hvordan du har det. Jeg er utbrent og sliter med det samme. Det er unntakstilstand, alt handler om overlevelse og kun basisbehov skal dekkes. Det er ingen krefter til utvikling nå. Det er ikke tiden for å være flink. Først handlet alt om å greie å sove og spise. Jeg fikk kraftig hodepine av alt, kunne bare ligge med øynene lukket hele dagen. Nå har jeg opparbeidet litt mulighet for å se hjernedøde program på tv og rusle noen turer. Jeg tror eneste mulighet er å ikke sammenligne seg med sånn man var før, men ta en dag av gangen og se hver minste fremskritt som en seier. Gjør for all del ikke ting som er krevende eller sliter deg ut. Etterhvert klarer du kanskje å fylle dagene med noe innhold❤️

Anonymkode: 17671...5a1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det tar mye krefter om du er "irritert" på deg selv, men å hvile med god samvittighet er ufattelig vanskelig. "Wired but tired", kjenner det igjen fra da jeg hadde kronisk utmattelse. 

Årsaken til at jeg smalt i veggen, var i hovedsak udiagnostisert cøliaki. Så jeg pleier - helt uoppfordret - å tipse alle som sliter med energi å ta en test. 

For meg er youtube en gullgruve, der fins jo alt mulig rart!! ☺ I sykdomsperioder har jeg hørt mye på sleep meditations, guidet avspenning og yoga nidra. Man finner også andre typer fortellinger, ikke nødvendigvis lang lydbok. "The French Whisperer" er en kombinasjon av avslapning og fortelling. 

🌻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...