Gå til innhold

Mangler jeg selvrespekt? Er jeg naiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg var samboer med en god og snill mann i over 5 år. Det var mine beste år. Før det var vi venner i noen år.  I forholdet behandlet han meg bra. Han var snill, god, gjorde meg trygg. Aldri vært utro (så vidt jeg vet). Hjalp til  masse hjemme. Han elsket meg høyt og det samme gjorde jeg. Vi begge var litt introvert og trivdes godt i hverandres selskap. Han har aldri sagt noe stygt til meg. Faktisk så har han nesten aldri kjeftet på meg. Han var veldig tålmodig, men så tok livet en brå vending for ca. 2 år siden. Han ble arbeidsløs ifm med korona, ble kjent med folk i feil miljø. Han begynte å ruse seg med disse personene. Han brukte tunge stoff, ble deprimert, schizofrenisk og til tider psykotisk. Jeg har alltid sått ved hans side, men livet ble bare vanskeligere og vanskeligere. Han beskyldte meg for alt i livet. Det er ikke noe vits å ramse opp for listen er LANG, men jeg kunne for eks lagd middag og han kunne spurt meg om jeg forgiftet maten og lagd drama. Han fikk noen piller av legen som jeg hjalp han/ minnet han på å ta og gjett hva, han begynte å si at jeg gir han gift. Altså, det var ekstremt!. Jeg sto fortsatt ved hans side,  men så forlot han meg en dag. Han bare; dette blir for mye. Han bare stakk fra huset vårt og kom aldri tilbake. Det var vondt, men det som nesten var vondere var måten han behandlet meg rundt bruddet. Han ga meg så og si all skylda for bruddet og kalte meg for ting jeg absolutt ikke var. Han delte alle våre hemmeligheter og familiesaker med venner og familie. Jeg var helt knust, deprimert og hjelpesløs!. Han ignorerte meg og var veldig kald den perioden rett før bruddet og etter bruddet. Han lagde seg og dessverre «spredte» et helt annet bilde av meg. Det var vondt og urettferdig. Jeg ville bare død. 

I mellomtiden fikk jeg med meg gjennom fellesvenner at han flyttet fra byen, var innlagt på DPS lenge for å få hjelp til sine problemer. Hans psykiske lidelser og handlinger var forårsaket av rusmidlene han brukte, tydeligvis. Når han kom ut, flyttet han tilbake til byen vår, fått seg en bra jobb og bygget livet opp igjen på en måte. 

Han tok kontakt flere ganger etter bruddet (første gang 7mnd etter bruddet), men jeg blokkerte han overalt og ba han aldri ta kontakt med meg. Nå er han tilbake igjen. Vi prater litt inni mellom. Jeg ser at han nå er den mannen en gang var. Jeg har INGEN følelser for han og ønsker ikke å bli sammen med han igjen grunnet måten jeg ble behandlet rundt bruddet og pga at jeg har mistet all tillit til han. Han derimot vil SÅÅÅÅÅ gjerne ha det livet vi hadde før korona tilbake. Han prøver å respektere mitt valg, men gjør det tydelig og klart at han vil tilbake. Det vil jeg ikke, men jeg er ikke slem med han. Jeg vil ikke «hevne» meg på han. Når han tar kontakt snakker jeg rolig til han, viser han som medmenneske respekt. Jeg gidder ikke å ha masse hat inni meg eller ta hevn. Det er mange rundt meg som ikke er enig. Søstera mi som jeg bor med blir SÅ sint! Og skjønner ikke hvordan jeg i det hele tatt kan si hei tilbake til en sånn eks. Flere rundt meg mener at jeg er naiv, ikke har respekt for meg selv og burde tatt hevn nå som han er her og trygler om å få meg tilbake. De mener at jeg bør være like frekk, kald og arrogant som han var mot meg den gangen. Får ofte høre at jeg er naiv og bør ha litt mer selvrespekt! 
jeg gir han ikke håp eller hint om at jeg vil noe mer. Jeg er veldig!! Tydelig med han og til og med oppfordret han til å ikke ta kontakt med meg da det ALDRI blir oss to igjen,  men jeg skjønner ikke hvorfor man MÅ ta hevn! Må man alltid behandle mennesker slik de behandler deg? Må man hate mennesker når de sårer deg dypt?. Man må ikke ta dem tilbake, men kan man ikke bare være likegyldig og behandle de som alle andre. Si hei tilbake, gratulere de med dagen, slå av en prat, snakke om livet, osv hvis man føler seg komfortabel med det?. Jeg er jo ikke tvunget til å holde kontakten med han. Jeg gjør jo det fordi jeg faktisk er likegyldig og ikke føler meg ukomfertabelt med det? må følge lure på hvorfor jeg har kontakt med en som forlot meg en dag og så seg aldri tilbake?
hevner alle seg på sine ekser? For det virker som at de fleste rundt meg ville gjort det. 
jeg er dessverre en som bryr seg veldig om hva folk sier og dette plager meg veldig, også kjenner jeg jo han veldig godt og vet hva slags person han egentlig er, eller en gang var da. Fæn! Dette er vanskelig😭😭😭 Har alltid slitet litt med selvtilliten og selvfølelsen min og dette plager meg enormt!😥

beklager lang melding. Jeg håper du svarer meg likevel❤️🥰

jente, 27 årz

Anonymkode: 2c6e5...08d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er traumebundet og har med deg mønstre fra barndommen som gjør at du er knyttet til han selvom han ikke er bra for deg. Gå til psykolog så vil du lære masse om deg selv og bygge opp nok selvrespekt til å ikke ha sånne destruktive relasjoner. 

Har vært med schizofren mann som også nektet å ta medisinene fordi han mente det var gift.elsket han over alt på jord men han var stygg og farlig mot meg. Når jeg klarte å komme meg vekk ved hjelp av traumeterapi så fikk jeg det mye bedre og ble mye klokere 

Anonymkode: 54fec...b95

• Liker 3
Skrevet

Det står stor respekt av at du ikke vil ta hevn. Jeg vil heller si at hvis man synker ned på den andres nivå, så mangler man selvrespekt. Michelle Obama sa det veldig bra: When they go low, we go high. 

Jeg har oppført meg på samme måte overfor en voldelig eks. I begynnelsen var det vanskelig, fordi jeg ønsket å ta hevn, men jeg gjorde det ikke, noe jeg er glad for i dag. 

Derimot er jeg enig i at du ikke bør være venner med ham eller omgås ham. Han har skadet deg og krenket deg dypt.

Anonymkode: 5986b...6f1

• Liker 3
Skrevet

Du trenger ikke være stygg med ham, men heller ingen grunn til å vise ham masse empati, bli kjærester eller nære venner. Denne mannen skadet deg. Bruk tida di på deg, ikke ham.

Anonymkode: ab062...50c

Skrevet

Jeg synes du høres veldig snill ut. Men prøv å holde avstand til han. Visse ting kan ikke repareres 

Anonymkode: 29850...f07

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker du gjør klokt i å holde avstand og verne om deg selv. Det er fint at han har fått hjelp, men det kan ikke gjøre om på det han utsatte deg for, du har bygget deg opp og har et bra liv i dag, ikke la han rote det til for deg ❤️ 

Anonymkode: 51fff...37d

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Hei TS!

hvor lang tid tok det før eksen din ble bra igjen, etter behandling etc? 
og hva er statusen mellom dere idag? Har lignende erfaring selv dessverre…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...