Gå til innhold

Flytte ut av Oslo - Ski?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville aldri tenkt at det var bedre for unge å vokse opp i disse forstedene. Etablerte områder i Oslo er mye bedre og tryggere. (Altså småunger er jo trygge der mamma er og en grei lekeplass, jeg tenker på når de blir eldre)

Anonymkode: 5441d...a30

Hva gjør at du tenker at feks Ski er mindre trygt og dårligere? Spør av uvitenhet🤔

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 9/10/2022 at 8:11 PM, AnonymBruker said:

Kort vei til Oslo? På vei mot Ski passerer du Kolbotn og Sofiemyr. Hyggelig område. 

Anonymkode: 921bd...b3e

Men Follobanen skal ikke stoppe på Kolbotn. Det kommer til å bli litt snodig siden det vil ta kortere tid fra Ski til Oslo sentrum enn det vil fra Kolbotn og Sofiemyr. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 21.37):

Bor ikke der men følger litt på tog siden jeg pendler (en annen vei da) og hadde ikke valgt å bo der med små barn og jobb i Oslo.  Forsinkelser og signalfeil hele tiden.  Tom i dag. Følg litt på det før dere bestemmer dere...

Anonymkode: fd671...3bc

Når Follobanen åpner vil de jo ha det nyeste signalanlegget av alle.

Skrevet
3 minutter siden, jfkdkdod said:

Hva gjør at du tenker at feks Ski er mindre trygt og dårligere? Spør av uvitenhet🤔

Ski er veldig uforutsigbart siden det vokser så voldsomt. Men det er jo ikke sammenlignbart med etablerte områder i Oslo siden kvadratmeterprisen der er dobbelt så høy. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ville aldri tenkt at det var bedre for unge å vokse opp i disse forstedene. Etablerte områder i Oslo er mye bedre og tryggere. (Altså småunger er jo trygge der mamma er og en grei lekeplass, jeg tenker på når de blir eldre)

Hva er mye tryggere? Og et poeng var vel også pris. 

Skrevet
jfkdkdod skrev (8 minutter siden):

Jeg ville heller at barna mine skulle vokst opp i en leilighet i Oslo (ikke de aller verste delene da), enn i en større bolig på et nytt boligfelt der omtrent alle familiene vil få ungdommer samtidig. Det er ikke et etablert kulturtilbud, skolene er ganske nye og ting er ekstremt uforutsigbart mtp hvordan miljøet blir der på sikt. Det er jo også da gjerne familier som ikke har råd til å bo i Oslo, dvs laverelønnede, lavere utdannede foreldre, mer innvandrere etter hvert. Jeg ser for meg kriminalitet, «jessheimaktig» ungdomsmiljø, råning osv. Områder som bygges ut raskt samtidig som man lover at det kommer et tog, er best å styre unna om man har mulighet. Hadde jeg måttet flytte ut av Oslo ville jeg heller flyttet til neste ordentlige sted. Feks Moss, Fredrikstad, Drammen, Gjøvik osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville heller at barna mine skulle vokst opp i en leilighet i Oslo (ikke de aller verste delene da), enn i en større bolig på et nytt boligfelt der omtrent alle familiene vil få ungdommer samtidig. Det er ikke et etablert kulturtilbud, skolene er ganske nye og ting er ekstremt uforutsigbart mtp hvordan miljøet blir der på sikt. Det er jo også da gjerne familier som ikke har råd til å bo i Oslo, dvs laverelønnede, lavere utdannede foreldre, mer innvandrere etter hvert. Jeg ser for meg kriminalitet, «jessheimaktig» ungdomsmiljø, råning osv. Områder som bygges ut raskt samtidig som man lover at det kommer et tog, er best å styre unna om man har mulighet. Hadde jeg måttet flytte ut av Oslo ville jeg heller flyttet til neste ordentlige sted. Feks Moss, Fredrikstad, Drammen, Gjøvik osv.

Beboerne i Ski har høyere utdannelse og lønn enn det de har i veldig mange bydeler i Oslo. Og alle de stedene du nevner. Har du egentlig vært i Ski før? Det virker ikke som du har peiling på hva slags sted det er.

• Liker 5
Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Beboerne i Ski har høyere utdannelse og lønn enn det de har i veldig mange bydeler i Oslo. Og alle de stedene du nevner. Har du egentlig vært i Ski før? Det virker ikke som du har peiling på hva slags sted det er.

Ja det er bare å flytte dit om du vil. Men jeg velger noe annet for mine barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er bare å flytte dit om du vil. Men jeg velger noe annet for mine barn. 

Jeg bor et annet sted. Men det er hevet over enhver tvil om at Ski har bedre oppvekstmiljø enn de stedene du henviser til som bedre. 

• Liker 3
Skrevet
jfkdkdod skrev (På 6.9.2022 den 21.32):

Vi vurderer å flytte ut av Oslo. Bor nå altfor trangt til en familie på 4 sentralt i Oslo. Vurderer Ski, blant annet pga nye Follobanen. Noen som bor der eller kjenner til Ski og hvordan det er å bo der som småbarnsfamilie? En av oss må pendle til jobb sentralt i Oslo. 

Vi flyttet akkurat fra ski, men bodde der i 14 år og var fantastisk ift barna samtidig som det var sentralt til Oslo. På ungdomsskolen er det jo, som så mange andre steder, mye tøft miljø med dop osv. Men sånt miljø finner man egentlig overalt. 

Anonymkode: 95760...a10

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (23 minutter siden):

Poenget er at mange har flyttet ut hit før den siste tids prisstigning.

Og veldig mange pendler med dertil lange dager, som betyr at mange over AKS/SFO alder henger alene hjemme (med hverandre). 

De jeg kjenner som har flyttet ut av Oslo sier jo alle at reisetiden er lengre enn man tenkte utfra angitt reisetid.

Men så mangler ofte disse stedene etablerte tilbud for eldre barn/ungdom = mye henging uten mening = mer negativ atferd. 

Men, jeg tror at dersom flere foreldre får ha mer hjemmekontor nå etter covid så reduseres nok noe av dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 5.27):

I forhold til? 😅

Anonymkode: c21ea...efe

Vedkommende glemte at de bodde i Oslo der det er nok så tøft fra før 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hahaha dette er det dummeste jeg har lest, si meg, har du vært i ski før? 😂

Anonymkode: 95760...a10

• Liker 2
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Og veldig mange pendler med dertil lange dager, som betyr at mange over AKS/SFO alder henger alene hjemme (med hverandre). 

De jeg kjenner som har flyttet ut av Oslo sier jo alle at reisetiden er lengre enn man tenkte utfra angitt reisetid.

Men så mangler ofte disse stedene etablerte tilbud for eldre barn/ungdom = mye henging uten mening = mer negativ atferd. 

Men, jeg tror at dersom flere foreldre får ha mer hjemmekontor nå etter covid så reduseres nok noe av dette. 

Sånn blir det jo de aller fleste steder i Oslo også, såfremt du ikke bor i indre by. 
Ski har et stort idrettslag og mange andre fritidsaktiviteter for barn.

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

For de stedene er det ikke mye utbygging mener du ? Vi valgte bort ski selv vi altså, men tror ikke jeg ville valgt de andre forslagene dine uten videre. Og flytter man til Ski fra Oslo kan man jo enkelt beholde jobben

Anonymkode: d4fe1...26e

Skrevet

jeg er oppvokst i oslo og kjenne folk som bor i ski.

jeg ville MYE heller hatt unger i ski enn i oslo. kan ikke skjønne at folk synes oslo er tryggere enn andre steder. 

som oftest er man på feil sted til feil tid. og det kan skje hvor som helst.

min søster var 2 sek fra å bli kidnappet fra en park på grunerløkka i 1997 allerede.. 

• Liker 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (14 minutter siden):

I desember åpner Follobanen da tar det 11 minutter fra Ski til Oslo. Det er mange steder i Oslo hvor reisetiden er mye lenger inn til sentrum for.eks. Jeg har bodd både i Ski og Oppegård og pendlet inn til Oslo på jobb, det går helt fint og nå blir det enda raskere å komme inn dit.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 5.27):

I forhold til? 😅

Anonymkode: c21ea...efe

Det er tøft ungdomsmiljø absolutt alle steder. Jeg har bodd mange steder i Norge og jobbet med ungdom, felles for alle steder er at de påberoper seg en eller annen negativ status som sentrum for destruktiv ungdomskultur.

På alle steder tror folk at ungdommene er ekstra ille, at det er ekstra lett å få tak i rusmidler, at de debuterer seksuelt tidligere enn i resten av landet og at elendigheten er verre. Som regel stemmer det ikke. Er ganske jævlig over alt.

Det beste en forelder kan gjøre er å oppdra barn og ungdom med informerte og evidensbaserte holdninger til rusmidler, evne til å motstå eventuelt gruppepress (selv om sistnevnte skjer sjeldnere enn man tror - ungdommer er mer nysgjerrige enn de vil innrømme, og skylder på venner), samt gjøre seg emosjonelt og fysisk tilgjengelige i ungdommens liv, slik at hen ikke møter fordømmelse når hen tar opp noe vanskelig.

Anonymkode: bb480...8d6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 5.17):

Tøft ungdomsmiljø i Nodre Follo. 

Anonymkode: a671d...b05

Bodd i Nordre Follo (Oppegård) i 13 år, har to tenåringer. Opplever ikke det du sier her. Kan du utdype, tøft på hvilken måte?

Anonymkode: ea09f...dbe

• Liker 1
Skrevet
Oppland skrev (1 time siden):

I desember åpner Follobanen da tar det 11 minutter fra Ski til Oslo. Det er mange steder i Oslo hvor reisetiden er mye lenger inn til sentrum for.eks. Jeg har bodd både i Ski og Oppegård og pendlet inn til Oslo på jobb, det går helt fint og nå blir det enda raskere å komme inn dit.

Absolutt :) 

Men man forutsetter jo at arbeidsplassen ligger inntil Oslo S her.

De jeg kjenner som pendler fra Eidsvoll virker ikke slite så med toget, men de som kom fra Follo/Holmlia var OFTE forsinket til møter. Asker fremstår og litt utsatt for sånt, men mulig det er veldig sjeldent. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...