Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ønsker å opprette denne tråden fordi jeg trenger å se at det går an å bli gravid med IVF.

Dere trenger ikke svare på noe av dette, å bare si "hei, jeg ble gravid via IVF" er godt nok for meg, men jeg håper å få vite noe om

- alder på kvinnen og mannen/kvinnen

- var det ferskforsøk eller frys

- hvilket forsøk var det (første, andre, tredje, ...?)

- hvor mange innsett fersk/fryst hadde du før du ble gravid

- gikk du/dere privat eller offentlig

- hvilke medisiner brukte du, eller var det i naturlig syklus

- hvor mange egg ble høstet og befruktet og som overlevde

- hvilken dag ble embryoet satt inn (2-dagers eller blasto)

- har dere hatt noen MA eller SA før det lyktes

- hadde dere et barn fra før og ble dette unnfanget naturlig eller via IVF

- fortell gjerne om ting jeg ikke har tenkt på her, men som du tror jeg vil/burde vite.

Anonymkode: 01db2...c02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann 👋

Baby på vei, høygravid nå. 

• Starten av 30 årene. 

• Vi hadde fryseforsøk, da vi avventet og sette inn etter uttak pga jeg ikke ønsket gå videre med en gang. 

• Første forsøket vårt, både første uttak og første innsett. 

• Ingen andre uttak / innsett enn nevnt over.

• Privat. Vi tok konsultasjon med begge, men jeg opplevde meg best ivaretatt med privat. Vi valgte heller og bruke noe penger på 1) mindre stress, 2) mer oppfølging, 3) tryggere omgivelser, 4) tilgjengelighet. Jeg syns ikke det offentlige var verdt ventetiden, eller få beskjed at man er faktisk på samlebånd. Etter vi hadde oppstartsamtale, virket alt veldig usikkert når man kunne begynne og at man kunne bli avvist om det var for mange som stod i kø. I tillegg veide det tungt for min del med kort protokoll (slippe strippes totalt for hormoner for og pøse på med hormoner etterpå). I det private er det mer fleksibelt. Mer rom for individuelle ting. Vi var på privat konsultasjon og kunne i starte uka etter pga syklusen min. Vi kunne også ringe og sende melding når som helst. 

• Jeg brukte hormoner ved uttak for og stimulere, men det ble satt inn fryst i naturlig syklus uten noen hormonpåvirkning. Klinikken sa at dette var egentlig mye bedre, enn og sette inn direkte etter uttak. Jeg vet ikke hvorfor eller om det er det, men jeg kan anta at kroppen er mindre påvirket og under mindre stress. 

• 9 egg ble tatt ut, 8 befruktet og 4 på frys. Alle var av veldig god kvalitet. De frøs kun blasto. 

• 5 dagers blasto ble satt inn.

• Ikke i forbindelse med IVF, og ingen som jeg vet om da jeg har aldri vært gravid før.

• Ingen andre barn fra før, vi har ikke fått til og bli gravide noensinne før (høygravid enda)

• Vi hadde svært dårlige utsikter til og få barn pga tidlig overgangsalder, lav AMH, høy FSH, og det var mye tvil om IVF ville fungere.  Klinikken gadd ikke engang prøve selge oss en pakke til høyere pris en gang, de anbefalte at vi prøvde med én gang for de trodde at man ikke ville klare stimulere frem nok egg, selv om det så helt ok ut på ultralyden. Vi hadde også blitt enige oss i mellom at vi prøvde en gang i det private, og hvis det ikke fungerte, gikk vi videre på de forsøkene man har i det offentlige. 

Bare og spørre om du lurer på noe, jeg har sikkert glemt noe :) 

Anonymkode: f06b9...258

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg ønsker å opprette denne tråden fordi jeg trenger å se at det går an å bli gravid med IVF.

Dere trenger ikke svare på noe av dette, å bare si "hei, jeg ble gravid via IVF" er godt nok for meg, men jeg håper å få vite noe om

- fortell gjerne om ting jeg ikke har tenkt på her, men som du tror jeg vil/burde vite.

Hei! Jeg er i uke 19 etter IVF.

1) mann 37 kvinne 34

2) frys

3)4

4) privat

5) prøvde naturlig 3 ganger, ble gravid 1 gang, men mistet i uke 12 (ma uke 9). Prøvde styrt syklus med progynova og cyclogest - hadde ingen tro på at det skulle gå, men jammen gikk det :)

6) 10 høstet, 6 befruktet, 4 blasto

7) alle blasto

8( mistet som sagt i uke 12, og en kjemisk

9) har barn fra før, unnfanget naturlig. Sekundær infertilitet, uforklarlig

10) sier ikke dette funker for alle, men før siste innsett trente jeg annenhver dag, ingen nikotin, sukker og alkohol, spiste sunt og regelmessig, pluss at jeg prøvde å ikke stresse. Var sykmeldt fra innsett til positiv test og 60% første 3 mnd. Jeg gikk all in! Jeg var også på Frøyaklinikken og fikk akupunktur uken før innsett, samt masse vitaminer og kosttilskudd. Hva som hjalp vet jeg ikke. Det kan ha vært medisinene eller livsstil. 

Anonymkode: d1e87...bf1

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar! 😊

Er det flere som ønsker å dele? Trenger ikke svare på alle spørsmålene jeg stiller. 

Skrevet

Hei!

Dattera vår som nettopp har passert 1 år ble til gjennom ivf. Dette er vårt første barn. Vi vet ikke grunnen til at vi ikke klarte å få barn naturlig. 

Vi var på ivf tidspunktet 28 og 30 år. Vi hadde 2 uttak og 9 innsett. Altså to fersk og syv frys. Jenta vår kom fra et fryseforsøk i naturlig syklus. 5-dagers.  Hadde aldri noen positiv test før det endelig satt på 9ende forsøk ❤️

Vi startet offentlig, men gikk over til privat da korona kom. 

Anonymkode: 318bd...2b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei!

- Jeg er 33, mannen er 36. Høygravid nå!
- Ferskforsøk

- Første forsøk

- Privat på Spiren i Tr.heim

- 9 egg ut, fem overlevde, tre på frys

- Uttak fredag, innsett mandag

- 1 SA og en MA på forhånd, uten IVF

- Ett barn fra før av som ble unnfanget naturlig. Vi har lyst på mer enn ett til og kjente klokka tikke, derfor gikk vi privat etter halvannet års prøving (med en SA og en MA).

lykke til!

Skrevet

Hadde 4 egguttak offentlig. Måtte befruktes med icsi. På 3. uttak ble ingen befruktet. Hadde totalt 4 innsett, ett av dem var frys. Ble gravid på ferskforsøk da jeg var 34. Problemet var lavt antall sædceller hos mannen. Stort sett går det bra til slutt, selvom det ikke føles sånn underveis. Man kan bare ha veldig uflaks, og da føles det som det aldri vil gå. 

Anonymkode: 393bf...b7d

Skrevet

Har en gutt etter IVF, han kom på første forsøk i det offentlige. Ble aldri gravid naturlig, årsak ukjent men antatt å ligge hos meg. Massevis av IVF-forsøk for å få søsken, hadde graviditet utenfor livmor og en MA men lyktes ikke. Tilslutt fått lillebror ved eggdonasjon i Danmark. Jeg var 34 år da førstemann ble unnfanget (egne egg), 41 da jeg ble gravid med eggdonasjon etter mange år med søskenforsøk. To nydelige barn ❤️❤️. Lykke til!

Anonymkode: 88834...2d1

Skrevet

- alder på kvinnen og mannen/kvinnen

Første barn: 31/27 (yngre mann)
Andre barn: 32/28

Første barn: fryst blasto
Andre barn: 2 dagers ferskforsøk 

Første barn: Første forsøk, andre insett (fersk var mislykket).
Andre barn: Etter en runde der mitt ene egg ikke ble befruktet, gjorde vi en runde til. Fikk ut to egg, begge befruktet. Spiren satt på første ferskforsøk med 2-dagers. Det andre embryoet ble frosset ned.

Totalt tre innsett (fersk - frys - fersk). Ble gravid på de to sistnevnte, det ble barn av frys og nå er jeg i uke 14 med ferskforsøket💕

Kun offentlig (Porsgrunn)

Runde 1: nesespray, bemfola og Lutinus (lang protokoll). Fryseforsøket var i naturlig syklus. 4 egg, to befruktet. Ferskforsøk neg, frys pos❤️ Ble baby!!

Runde 2: bemfola, menopur, fyremadel, Lutinus (kort protokoll). Fikk kun ut 1 egg, ikke befruktet :(

Runde 3: menopur, fyremadel, letrozol og Lutinus (kort protokoll). Fikk ut 2 egg, begge befruktet. Ferskforsøk pos❤️ Det andre embryoet er på frys.

Nei, ingen pos graviditetstester før IVF. 

Ja, vi fikk baby nr 1 i 2021❤️

Vårt «problem» lå hos meg (kvinnen). Jeg har endometriose og har hatt klamydia i 6 mnd for lenge siden. Vet ikke sikkert hva som forårsaket infertilitet… jeg har også lav AMH (6), og derfor få egg ved uthenting. Syns det har vært en psykisk påkjenning å gå i gjennom, men aller verst var første barnet, for da var frykten for å forbli ufrivillig barnløs SÅ stor. Søskenforsøk var bedre psykisk! Lang protokoll var også brutal for min psyke… kort var mye bedre!!! Syns det gikk fint å gå offentlig, men det er for lite fokus på det psykiske rund IVF.

Lykke til❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har et barn som ble til vha IVF :) Jeg var 34 og mannen min 36 da vi fikk henne. 

Barnet kom på 3. ferskforsøk/3. innsett. Vi fikk aldri noen egg på frys, og hadde dermed ingen fryseforsøk. 

Vi gikk privat. Det forsøket jeg ble gravid, brukte jeg menopur, og cyclogest som progesteronstøtte. 

Det forsøket jeg ble gravid fikk vi ut fire egg, to ble befruktet og satt inn på dag to, og det ble ett barn. 

Jeg har hatt noen veldig tidlige SA (uke 4-5), men det var 1-2 år før vi begynte med IVF og etter at vi fikk første barn.  

Vi hadde ikke barn fra før, men har fått barn unnfanget naturlig etter IVF-barnet.

Anonymkode: 930d9...871

Skrevet

Lillegutt på to måneder ble til med ivf på første forsøk❤️ 
- alder på kvinnen og mannen/kvinnen: 28 og 29

- var det ferskforsøk eller frys: fersk 

- hvilket forsøk var det (første, andre, tredje, ...?): det første og eneste 

- hvor mange innsett fersk/fryst hadde du før du ble gravid: bare det ene 

- gikk du/dere privat eller offentlig: offentlig 

- hvilke medisiner brukte du, eller var det i naturlig syklus: ikke naturlig syklus. Menopur og otrivelle blant annet 

- hvor mange egg ble høstet og befruktet og som overlevde: 10 tatt ut., alle befruktet, men det ble to som fortsatte å dele seg. Et ble satt inn og et ble fryst. 

- hvilken dag ble embryoet satt inn (2-dagers eller blasto): 2 dagers 

- har dere hatt noen MA eller SA før det lyktes: nei

- hadde dere et barn fra før og ble dette unnfanget naturlig eller via IVF: hadde et barn sammen fra før. Det gikk veldig fort, og ingen vet hvorfor det skulle ta så lang tid med andremann

- fortell gjerne om ting jeg ikke har tenkt på her, men som du tror jeg vil/burde vite: vi ventet med å prøvde ivf, siden alle snakket om hvor tøft det var både fysisk og psykisk. Men for meg var det vanskeligere å prøve alene. Det var en lettelse da vi ikke hadde ansvaret for alt selv. Så skulle startet tidligere. Lykke til❤️

Anonymkode: efd1c...076

Skrevet

Hei❤️

- Jeg var 28 når vi begynte med IVF (icsi), samboer var 29. Fikk en aldeles nydelig jentebaby for 3 uker siden. Mannlig faktor som grunn for ivf. Ikke før vi begynte med selve fertilitetsutredningen fant vi ut at jeg også har veldig lav eggreserve, derfor ble selve ivf-reisa ekstra vanskelig..

- Fryst blasto satt inn i naturlig syklus. 

- 2 innsett så satt spira. Hadde riktignok 6 egguttak for å få noe til innsett.. 

- Offentlig, St.Olavs. Hadde selve fertilitetsutredningen hos Medicus.

- Innsett i naturlig syklus. Tok prednisolon som støttemedisin, samt progesteron (cyclogest) ca. Frem til testdato. 

- Hadde totalt 6 uttak. Høstet alt fra 0-9 egg på de rundene. På 6 uttak fikk vi totalt 5 blastocyster, 2 som er «oppbrukt» og 3 igjen på frys. 

-  Alt har vært blastocyster.

- Ingen ma/sa før dette (aldri vært gravid før)

Anonymkode: 1f27d...5a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 21.06):

Jeg er gravid etter IVF i tredje trimester nå. 

- Begge er tidlig i 30-åra. 

- Ferskforsøk, ble gravid på første forsøk (både uttak og innsett).  

- Gikk offentlig. Lang ventetid, men fornøyd med behandlingen når vi først kom inn i systemet (helt sikkert påvirket av at det gikk så bra, selvfølgelig). 

- Hadde lang protokoll med nesespray og så gonal-f og lutinus. 

- Husker ikke nøyaktig hvor mange egg, men tror de fikk ut 12, 11 befruktet og 8 klarte seg til blasto. Har altså 7 på frys. 

- Satte inn blasto. 

- Aldri blitt gravid før. 

Anonymkode: 1adf3...428

Skrevet

Fikk en herlig liten baby i vår, etter ICSI. Tre uttak, men spira satt på første innsett. Vi har også et annet barn som ble til etter ICSI, der var det vellykket graviditet på første forsøk :) 

Første barn var vi ca 25 år og andre barn ca 30 år. Vi har begge fertilitetsproblemer, jeg pcos og han nedsatt spermkvalitet. 

Har gått på så mange ulike medisiner gjennom ulike forsøk, så husker ikke hva jeg tok da det klaffet.. Menopur, gonal-f, ovitrelle, synarela, klexane 🤔 

Vi gikk offentlig og har blitt gravid på ferskforsøk begge gangene, 2 eller 3-dagers embryo :) 

Anonymkode: e81c6...2b5

Skrevet

Tusen takk for flere svar!

Veldig godt å se at det kan gå.

Er det flere som kan dele sin historie? 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for flere svar!

Veldig godt å se at det kan gå.

Er det flere som kan dele sin historie? 😊

Hva er historien din da? :) 

Anonymkode: f06b9...258

Skrevet

- var det ferskforsøk eller frys

Fersk forsøk! 

7 fersk forsøk. 

12 innsett før jeg fikk en positiv test!❤️

Offentlig og privat 

Brukt veldig mange forskjellige, men da jeg ble gravid brukte jeg Fostimon, menopur og cyclogest :) 

4, 1 som overlevde 

4 dagers

1. 

Nei

Anonymkode: 3db1c...ed7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 21.06):

Hei!

Hei!

Her er vår historie:

Mannen 38 år, jeg 40. Mannen har barn fra før, jeg ingen. 

Prøvde selv i 1,5 år før vi endelig fikk hjelp (offentlig, Porsgrunn). Prøvene våre viste da at jeg hadde lav AMH og mannen dårlig sædkvalitet.

Gikk på Synarela, Bemfola og Menopur. Fikk ut to egg, og begge ble befruktet.

Begge overlevde til dag 5, og vi fikk et på frys i tillegg til innsett.

Ble gravid på første forsøk🥰

Hadde ingen sa/ma tidligere, aldri vært gravid. Det var helt magisk å endelig se de to strekene på testen😊 

Vi føler oss ekstremt heldige som lykkes med å bli gravide på første IVF-forsøk, til tross for min alder og lave eggreserve, og mannens dårlige sædkvalitet.

Håper det lykkes for deg/dere også!❤️❤️ Lykke til!😘

Anonymkode: 0c385...847

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei🥰

- alder på kvinnen og mannen/kvinnen

Kvinnen 31 ved uttak/ 32 ved innsett, mannen 32/33

Fryseforsøk med 5 dagers (blasto)

Første, men hadde 3 egguttak i forkant hvorav to ble avbrutt.

Ble gravid på første innsett<3 Fødte i oktober 22.

Offentlig (St. Olavs)

Første uttak(og det blastoet som ble satt inn): Fyremadel og Bemfola

Uttak 2: Menopur og fyremadel

Uttak 3: Fyremadel og Menopur

Satt inn i naturlig syklus, men brukte Lutinus etter innsettet.

1 uttak: 6 ut, 3-4 befruktet og 1 blasto på frys(gullegget som vi ble gravid med.

2. uttak: 17 ut, 0 befruktet, 0 blasto

3. uttak (icsi): 13 ut, 11 befruktet, 7 blasto på frys

Blasto, satt inn på dag 6

Nei

Nei

Masse masse lykke til❤️

Skrevet

Hei, slenger meg på her 😅

-alder på kvinnen og mannen/kvinnen

33 og 32

Frys

4 uttak, første forsøk (fikk kun to levedyktige embryo på siste uttak, null på de andre) 

Et ferskt 

Offentlig 

Lang protokoll ved uttak, naturlig syklus ved innsett. 

mange ut, mange befruktet, men kun to som overlevde til blasto 

Blasto 

Nei. 

Ingen fra før av, første graviditet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...