AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Bor i et stort gammelt hus med tre etasjer og et stappfullt loft med andre sine ting. Og stor hage. Vi overtok huset før foreldrene mine hadde ryddet skikkelig ut og jeg/vi har brukt flere år på å komme ajour. Planløsningen suger, det er forskjellige gulvhøyder og dørstokker, små rom, store rom og jeg spyr! Har to aktive små barn hvor den ene er allergisk mot midd og støv, og er ganske så tett hver dag, så jeg MÅ ha det nokså støvfritt, men det tar så sykt med tid. Huset er på nesten 400 kvm, og jeg gjør ikke annet enn å støvsuge, rydde, vaske badene, vaske klær, brette klær osv. og jeg kn bruke en halv dag på tre rom, støvsuge, vaske og rydde, men så er det fire rom som gjenstår i samme etasje og jeg har vond rygg osv. har en krevende fysisk jobb (deltid) ig er student, men tiden jeg liksom skal bruke på studier går til husarbeid, og det er fortvilende. Mannen har en krevende lederjobb og pendler timesvis hver dag. Han har lite overskudd til husarbeid etter det, men er med unger og er aktiv med deres idrett osv. men jeg ordner middag hver dag (hvis jeg ikke jobber), henter og bringer barn og hjelper med lekser osv. så jeg føler nesten alt faller på meg, mer eller mindre. Jeg føler han burde gjøre mer, men han mener det er min jobb siden jeg er hjemme og studerer (når jeg ikke jobber). Og han mener at ironisk nok at mye faller på han og at han gjør ekstremt mye og er sliten hele tiden 😩 Jeg føler at eneste løsningen er å selge huset og flytte til noe mindre. Jeg har virkelig ikke tid eller overskudd til å holde på med dette huset her. I hvert fall ikke når jeg må holde det rent og støvfritt hver dag. Føler ingen skjønne hvordan jeg har det eller hvordan dette spiser opp energien og motivasjonen min. Så, vi skal selge. Vet ikke om jeg ber om råd eller noe, men måtte bare få ut min frustrasjon i kveld. Skulle så ønske at jeg heller bodde i et lite rekkehus med en liten hageflekk. Anonymkode: d699f...6a5 2 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Kan du stenge av noen rom? Anonymkode: 5094c...5e5 9 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du stenge av noen rom? Anonymkode: 5094c...5e5 Jeg tenkte det samme. Dere trenger ikke 100 kvm hver? Anonymkode: f0353...9c5 2
Gjest supernova_87 Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 Høres ut som dere er overbelastet begge to ja! Det er tungt når ting er sånn. ❤️ Men du, så utrolig bra at dere skal selge. Da er dere proaktive for å løse situasjonen! Det kommer nok til å bli mye bedre når dere får mindre husarbeid. Og du, jeg må bare si kombinasjon med småbarn, jobb og studier er TUNGT! Men det skal ikke være sånn for alltid. 💪
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Høres ut som dere er i en krevende fase i livet. Et kjempestort upraktisk hus med stor hage krever mye ja! Både tidsmessig og økonomisk. Så det er nok lurt å selge, ha noe mindre og mer lettstelt, og heller ha litt til overs for vaskehjelp, mulighet til å jobbe litt redusert for en periode og ikke minst mer energi til barna og parforholdet. Dere tar grep, det er bra! Masse lykke til med salget ❤️ Anonymkode: e510a...ace 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Vaskehjelp? Anonymkode: a8633...638 12
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 Hvis det er ting som skal selges så går det an å leie folk, oppkjøper som pakker ned og tar med seg tingene. Og vasker etterpå. Anonymkode: 187f6...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 ja jeg skjønner deg ts. hadde ikke orket så stort og mye heller. Selg og få noe mindre, det vil nok alle tjene på. Anonymkode: dfdef...a47
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 Må du ha det så støvfritt og ryddig, da? Vi har også et stort hus, og jeg synes jeg trenger å støvsuge og rydde sjeldnere nå enn da vi bodde i en mindre leilighet. Stor plass for støv og rot å spre seg rundt på Små leiligheter derimot, generer jo en enorm mengde rot og hybelkaniner, fordi det er så liten plass å ha alle tingene på.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 Vi hadde det slik. Solgte og fikk et nytt liv. Anonymkode: 1adac...758
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 Kvitt dere med ting. Flytt til mindre bolig. Anonymkode: f6bb6...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 En god robotstøvsuger trenger dere Anonymkode: dcf4d...2cb 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #13 Skrevet 6. september 2022 Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden): Må du ha det så støvfritt og ryddig, da? Vi har også et stort hus, og jeg synes jeg trenger å støvsuge og rydde sjeldnere nå enn da vi bodde i en mindre leilighet. Stor plass for støv og rot å spre seg rundt på Små leiligheter derimot, generer jo en enorm mengde rot og hybelkaniner, fordi det er så liten plass å ha alle tingene på. Når ene barnet er allergisk mot midd og støv så er det viktig å prøve å holde det støvfritt Anonymkode: ad35a...96a 12
Akkar Skrevet 6. september 2022 #14 Skrevet 6. september 2022 Har du mann med lederstilling ville jeg prioritert vaskehjelp og robotstøvsuger. Vi hadde vaskehjelp hver 14.dag da barna var små. De to beste dagene i måneden var dagene vaskehjelpen hadde vasket. 13 5
Luckiness Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 Blir feil at du skal ta alt av husarbeid bare fordi du er hjemme og studerer. Hvertfall om det er et krevende studie og ikke et enkeltemne eller lignende som kun krever et par-tre timers lesing/jobbing daglig. Men så er jo oppfølging av barn etter skole/barnehage + idrett også noe som krever sin tid. Så sånn sett stiller dere kanskje likt på «arbeidet» som er etter arbeidstid. Jeg tenker at dere enten bør stenge av noen rom, slik flere foreslår. Eller må bestemme dere for hvilke rom som skal rengjøres og holdes i orden i det daglige. Slik at rom som ikke brukes/dere ikke risikerer gjester i ikke trenger like jevnlig rengjøring. Og har dere råd så er vaskehjelp det ultimate svaret på hva dere behøver. Samt at dere alle i huset må være flinke å rydde med en gang etter dere, gjøre småting som å tørke vekk tannkremsøl på servanten med en gang, ta en rask støvsuging av kjøkken og gang på kvelden (er vel de rommene det oftest kommer smuler og skitt i). Da samler det seg kanskje ikke opp så mye. 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #16 Skrevet 6. september 2022 Høres lurt ut å selge. Anonymkode: fb969...f26
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #17 Skrevet 6. september 2022 Vi har en etasje vi bruker lite, den prioriterer vi også lite å holde rent. Vaskehjelp hver 14.dag, klesvask og «midt på gulvet»-vasking er nok i mellom. Anonymkode: 377aa...660 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #18 Skrevet 6. september 2022 Skjønner ikke helt hborfor dere tok over et snt hus.. Men uansett, start med å rydde/gi bort/kast alt dere ikke bruker. Færre ting mindre rot. Blir ryddigere og roligere i hodet også når det ikke flyter overalt. Mye lettere å holde. Rydd litt hver dag. Ikke skippertak. Lettere å holde rent Men jeg hadde solgt huset. Anonymkode: ca19b...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #19 Skrevet 6. september 2022 Hagen - gi en tenåring helårs sommerjobb med å klippe plenen, rake løv, måke snø. Huset - steng av rom, flytt om så dere bruker kun en etasje. Dere kan bo som i en leilighet selv om huset i seg selv er stort. (Sparer strøm/oppvarming til vinteren også.) Selg, kast, gi bort ting, tang, klær osv. Å nedskalere er det viktigste for å gjøre det å bo lettvint. Å flytte til noe mindre tvinger dere bare til å kvitte dere med eiendeler. Men det kan du jo like gjerne gjøre der dere bor - også slipper du belastning med å faktisk flytte. Har dere råd til huset ellers, så ville jeg beholdt det. Om ikke mange år blir barna store, trenger mere plass, kan leke ute i hagen alene, tenåringer som trenger kjellerstue til venner eller gamingrom. Har du luftrenser? Vi har denne, og synes det hjelper godt på inneklima og støv. https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftrenser/blueair-5210i-dustmagnet-luftrenser/446627 Tørker du tøy inne, på stativ? Klesbretting og stell av tøy gir mye støv. Gjør dette på eget, avlukket rom, gjerne i en annen etasje enn boarealet deres. Du vil merke forskjell kjapt. Anonymkode: b2c6a...2c8 2 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #20 Skrevet 6. september 2022 Takk, det var mange fine svar☺️ Vi skal lukke av noen rom, men er bare to som går an, resten henger sammen på en merkelig måte, vanskelig å forklare. Men tenk dørstokker, høydeforskjell, Romeo og Julie balkong inne i stuen, senket 70-talls lounge osv 🙈 Nei vi hadde ikke tatt over det huset igjen nei. Vaskehjelp mener mannen vi ikke har råd til siden jeg er student og jobber deltid (han har ikke millionlønn for å si det sånn, selv om han jobber nok..). Har robot støvsuger og bruker den men må løfte den rundt i lounge, balkong osv og vi har upraktiske møbler som den ikke konmer under og jeg må flytte på mye, så ikke alltid jeg gidder å bruke den. kan ikke bare ha en etasje i bruk da alle soverom er på et plan og alle stuene, kjøkken og bad på et annet. Den nederste etasjen er ikke i bruk, bare masse oppbevaring og gjesterom. Men mange gode tips, tusen takk, og det å ha et rom til kles og bretting skal jeg prøve på. Men vi kommer til å selge, føler huset er fullt av gammel midd og støv. Og er altfor stort for vårt behov. Anonymkode: d699f...6a5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå