Gå til innhold

Målt blodsukkeret hjemme - er diabetes utelukket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har symptomer på diabetes, men har normalt blodsukker når jeg måler hjemme. Vil det si at diabetes er utelukket?

Anonymkode: 2a05e...501

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Har symptomer på diabetes, men har normalt blodsukker når jeg måler hjemme. Vil det si at diabetes er utelukket?

Har du målt etter å ha inntatt sukker? 

Skrevet

Man kan selvsagt måle fastende og så to timer etter måltid, men bare legen kan se på langtidsblodsukkeret ditt. 

Anonymkode: d2678...57e

• Liker 2
Skrevet
Illuminatum skrev (6 minutter siden):

Har du målt etter å ha inntatt sukker? 

Ja. Har målt noen timer etter måltid, men har ikke målt fastende om morgenen.

Skrevet

Hva slags symptomer har du da?

Anonymkode: 2c981...35f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags symptomer har du da?

Anonymkode: 2c981...35f

Veldig tørst - må drikke mange glass vann, for at det skal bedre seg bare litt. Kjennes ut som at halsen min blir en ørken..  Får hodepine daglig, noe jeg ikke var særlig plaget med før. Og føler meg utrolig slapp, og klarer ikke å fokusere. 

Skrevet

Dra på lab'en hos legen og mål langtidsblodsukker. Trenger ikke legetime til det. Jeg ble puttet rett i sykebil da blodsukker var 28 og skyhøyt. Om du måler hjemme, så gjør det to timer etter måltid, og husk at du må ha helt nyvaskede hender/fingre.

Anonymkode: 490cc...f85

Skrevet

Du må måle fastende hver morgen noen dager, deretter før og to timer etter måltid noen dager. Ta resultatet med til lege, og få tatt langtidsblodsukker der. Hvis langtidsblodsukkeret er innafor normalen er det ikke diabetes. 

Anonymkode: 56f95...dde

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dra på lab'en hos legen og mål langtidsblodsukker. Trenger ikke legetime til det. Jeg ble puttet rett i sykebil da blodsukker var 28 og skyhøyt. Om du måler hjemme, så gjør det to timer etter måltid, og husk at du må ha helt nyvaskede hender/fingre.

Jeg har prøvd å måle to timer etter måltider, men da er det helt normalt. Skjønner ikke hva det kan være.. Nå kjennes det ut som at jeg koker (uten feber), er tørst og har hodepine. Dette har vart i langt over noen uker

Skrevet

Har fått satt opp legetime da, men det blir ikke før i slutten av neste uke. Ganske slitsomt å gå sånn..

Skrevet

Har fått satt opp legetime da, men det blir ikke før i slutten av neste uke. Ganske slitsomt å gå sånn..

Da ville jeg ha levert en urinprøve og tatt en blodprøve på lab'en på forhånd. Sikkert greit for legen også at det er sjekket før du har time.

Skrevet

Hvor mye er "mange glass vann"? 

I sommervarmen bør man få i seg 2-3 liter væske hver dag og nok salt. Er du overvektig, så gjerne en liter eller to til. Får du i deg nok?

Anonymkode: 22462...9ed

Skrevet

Hva slags måltider er det snakk om? 

Anonymkode: a1378...862

Skrevet

Hvor mye er "mange glass vann"? 

I sommervarmen bør man få i seg 2-3 liter væske hver dag og nok salt. Er du overvektig, så gjerne en liter eller to til. Får du i deg nok?

Anonymkode: 22462...9ed

Drikker nok, ja. Og drikker alltid et stort glass vann til frokosten. Men kan plutselig bli kjempetørst(det skjer daglig), og da drikker jeg flere glass (ikke små) etter hverandre, uten at det hjelper. Tar en del tid før det blir noe bedre igjen. Og jeg føler aldri at jeg blir tilfredsstilt, sånn egentlig. Selv om det ikke er like ille, hele tiden.

Skrevet

Hva slags måltider er det snakk om? 

Har et helt normalt kosthold, tror jeg. Spiser for det meste sunt, og ikke for store porsjoner. Jeg er normalvektig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har et helt normalt kosthold, tror jeg. Spiser for det meste sunt, og ikke for store porsjoner. Jeg er normalvektig.

Men da vil det heller ikke nødvendigvis gjøre særlig utslag på en blodsukkertest. Har du forsøkt, som en bruker over spør, å teste etter inntak av sukker? 

Skrevet

Men da vil det heller ikke nødvendigvis gjøre særlig utslag på en blodsukkertest. Har du forsøkt, som en bruker over spør, å teste etter inntak av sukker? 

Litt usikker. Men det har sikkert vært sukker i et eller annet av det jeg har spist, de gangene jeg har målt. 

Skrevet

Litt usikker. Men det har sikkert vært sukker i et eller annet av det jeg har spist, de gangene jeg har målt. 

Hvis det er karbohydrater i det du har spist, så burde det gi utslag om du har diabetes. Brød, knekkebrød, potet, pasta, ris....

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er karbohydrater i det du har spist, så burde det gi utslag om du har diabetes. Brød, knekkebrød, potet, pasta, ris....

Oja, men det har jeg spist før måling. Så da er det sikkert ikke diabetes

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oja, men det har jeg spist før måling. Så da er det sikkert ikke diabetes

Ville forsøkt å drikke Cola og måle 2 timer etter

Mål fastende først

Endret av Illuminatum
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...