Gå til innhold

Voksen sønn som bor hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 24 som bor hjemme fortsatt. Han er en god "gutt" , men falt ut av skolen etter ungdomsskolen. Han trivdes aldri med skole, og kom ikke inn på den linjen han ville på videregående.  Her skjedde vel første tabbe, at han fikk slippe skole det året mot at han skaffet seg jobb og søkte igjen på skole året etter. Det skjedde ikke. 😫

Han gamer, og er sjelden ute av huset. Det meste har vært prøvd, alt fra pedagogiske mor, sinna nå er det nok mor, og alt imellom.  Far meldte seg ut da gutten var 15/16, og de har ikke kontakt i dag.

Prøvde å få hjelp av lege og bup,  OT, Nav, men ingenting å hente . Fikk han med på et par jobbprosjekt via nav, men da perioden var over, sklei han rett tilbake. Etter han ble 18 var det vanskeligere å følge opp da jeg ikke lenger hadde tilgang til kommunikasjon med nav og hva han måtte møte opp på. Alle forsøk på ting blir da avsluttet. Etter 21, var det også slutt på forsøk på hjelp fra OT. 

Man blir oppgitt,  føler seg udugelig som mor og gir vel etterhvert bare opp. 😔🙄

Men nå kjenner jeg at det er nok. Samfunnet er blitt dyrere og dyrere, og det blir tøffere å leve. Alene om kostnadene og 50 år, nå har jeg lyst til å slippe å jobbe meg ihjel uten å måtte snu og vende på hver krone, og kunne bruke penger på meg selv også. 

Så hva gjør man uten å bli den slemme mora som kaster guttungen "på gata"? 🙈

Anonymkode: 57535...8d3

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner det er vanskelig.  Jeg tror avhengighet av spill og sånt er en ekte ting, og det kan være vanskelig å komme seg bort fra det og fokusere på hva man burde fokusere på, fordi han fornekter virkeligheten. Han har jo alt han trenger hos deg på en måte. 

Jeg ville nok satt noen krav. At han søkte jobber, jobber frivillig imens og hjelper til i huset, og at du stenger internet tilgang etter et visst klokkeslett osv. Ikke gjør det så attraktivt for han å bo der, du må stille litt krav og følge det opp. Ikke gi han penger i hytt og pinne, i hvertfall ikke til ting som spill som bare gjør saken verre. 

Si at dersom han sparer opp penger til å flytte for seg selv så kan han få mye større frihet og bestemme over ting selv, men når han bor med deg så må han vise at han vil noe mer med livet sitt, og ikke være et barn for alltid, for det er ikke sånn ting fungerer. 

Anonymkode: 3172d...dc1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har en sønn på 24 som bor hjemme fortsatt. Han er en god "gutt" , men falt ut av skolen etter ungdomsskolen. Han trivdes aldri med skole, og kom ikke inn på den linjen han ville på videregående.  Her skjedde vel første tabbe, at han fikk slippe skole det året mot at han skaffet seg jobb og søkte igjen på skole året etter. Det skjedde ikke. 😫

Han gamer, og er sjelden ute av huset. Det meste har vært prøvd, alt fra pedagogiske mor, sinna nå er det nok mor, og alt imellom.  Far meldte seg ut da gutten var 15/16, og de har ikke kontakt i dag.

Prøvde å få hjelp av lege og bup,  OT, Nav, men ingenting å hente . Fikk han med på et par jobbprosjekt via nav, men da perioden var over, sklei han rett tilbake. Etter han ble 18 var det vanskeligere å følge opp da jeg ikke lenger hadde tilgang til kommunikasjon med nav og hva han måtte møte opp på. Alle forsøk på ting blir da avsluttet. Etter 21, var det også slutt på forsøk på hjelp fra OT. 

Man blir oppgitt,  føler seg udugelig som mor og gir vel etterhvert bare opp. 😔🙄

Men nå kjenner jeg at det er nok. Samfunnet er blitt dyrere og dyrere, og det blir tøffere å leve. Alene om kostnadene og 50 år, nå har jeg lyst til å slippe å jobbe meg ihjel uten å måtte snu og vende på hver krone, og kunne bruke penger på meg selv også. 

Så hva gjør man uten å bli den slemme mora som kaster guttungen "på gata"? 🙈

Han er voksen og bør skaffe seg jobb og flytte! Om det så er på kiwi eller rema..

Anonymkode: dce91...edc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må ta tak mens han enda er ung ellers bli han boende hjemme resten av livet ditt. En start kan være at du rett og slett sier opp internett og ser om han da får fingen ut. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må rett og slett sette ned foten hvis ikke så blir det bære verre og enda vanskeligere for han å komme seg ut i jobb og finne egen plass å bo, gi ham en frist på tre måneder på å komme seg i jobb og bidra eller flytte ut.

Finner han seg en jobb og bidrar så kan du gi ham seks måneder ekstra på å finne seg en annen plass å bo, men du MÅ følge opp og ikke gi deg på noe som helst.

Sånn i mellomtiden så kan du også begrense tilgangen til internet sånn at han heller kommer seg ut av huset for å finne jobb. Strømmen er dyr så å bruke unødvendig strøm på spilling må være uaktuelt, Han MÅ også gjøre mesteparten av husarbeidet siden han ikke betaler for seg og bare snylter.

Anonymkode: 49d5f...fac

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en i familien som har en historie nesten identisk med din ts. Mor er alenemamma og sønnen droppet ut av skole tidlig. Kom aldri på rett kjøl igjen etter det og er nå fylt 40. Har endt med å få egen leilighet men han er blitt uføretrygdet pga angst. Det jeg ser i ettertid er at mor stilte alt for lite krav til han. Det har hun også selv erkjent, så tror det er svært viktig å ikke gjøre det for attraktivt å bo hjemme på denne måten. Synes du har fått noen gode tips i tråden her.

Anonymkode: e852d...182

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere, og gode råd. Skal prøve igjen å ta en god prat med han med frist. Ev gjøre noe med nettet om han ikke følger opp. Bruker nett selv, så er ikke bare bare å slå det av 🙈 Utenom det, og selvfølgelig ekstra strøm og mat som går med, så ber han aldri om noe. Kjøper ikke godis, brus, klær, ting og tang til han. Og betaler ikke noe abo for spilling eller mobil. Han har fått en del på sølvfat fra onkel og tante,  men har bedt dem kutte ut. Han har sagt han skal melde seg opp på Nav, så får jeg se om det skjer 🙉

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må rett og slett sette ned foten hvis ikke så blir det bære verre og enda vanskeligere for han å komme seg ut i jobb og finne egen plass å bo, gi ham en frist på tre måneder på å komme seg i jobb og bidra eller flytte ut.

Finner han seg en jobb og bidrar så kan du gi ham seks måneder ekstra på å finne seg en annen plass å bo, men du MÅ følge opp og ikke gi deg på noe som helst.

Sånn i mellomtiden så kan du også begrense tilgangen til internet sånn at han heller kommer seg ut av huset for å finne jobb. Strømmen er dyr så å bruke unødvendig strøm på spilling må være uaktuelt, Han MÅ også gjøre mesteparten av husarbeidet siden han ikke betaler for seg og bare snylter.

lol! de aller, aller fleste ledige jobbene som blir lagt ut i dagens samfunn, de kommer jo selvfølgelig på Internett. Hva forventer du egentlig at han skal gjøre uten Internett da? gå fra butikk til butikk liksom, uansett om dem har ledige jobber - eller ikke? 

foreldrene kan vel heller sette krav om at man skal søke på ett visst antall jobber hver eneste dag, eller uke. En kveld hver uke, kan man legge frem hva slags jobber man har søkt på. Kanskje få foreldrene til å se over hva slags søknader man egentlig har skrevet, i tilfelle man har noen "gode råd" å komme med. 

Anonymkode: 08a68...4a7

Skrevet

Jeg kjenner en som er 50 år som bor hos foreldrene ennå. Han er ufør da. 

Anonymkode: dfcc7...cac

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

lol! de aller, aller fleste ledige jobbene som blir lagt ut i dagens samfunn, de kommer jo selvfølgelig på Internett. Hva forventer du egentlig at han skal gjøre uten Internett da? gå fra butikk til butikk liksom, uansett om dem har ledige jobber - eller ikke? 

foreldrene kan vel heller sette krav om at man skal søke på ett visst antall jobber hver eneste dag, eller uke. En kveld hver uke, kan man legge frem hva slags jobber man har søkt på. Kanskje få foreldrene til å se over hva slags søknader man egentlig har skrevet, i tilfelle man har noen "gode råd" å komme med. 

Anonymkode: 08a68...4a7

Lol!... de aller fleste i dag har en smarttelefon som fint kan brukes til å finne jobber, må man absolutt sitte foran en pc for å søke etter jobber så kan man bruke mobildata og søknader kan skrives off-line. Bruk av nettet kan da begrenses til en time eller to om dagen.

Ja man kan faktisk også møte opp personlig hos potensielle arbeidsgivere for å spørre om jobb.

Dette med antall jobbsøknader er det samme slappe opplegget som NAV driver med på jobbsøkerkursene sine og det er ikke akkurat noe som er veldig effektivt, dessuten så er det snakk om en voksen mann og å drive med denne typen "dulling" fungerer ikke.

Poenget er å gjøre det så ukomfortabelt hjemme som mulig, voksne mennesker som ikke bidrar til husholdningen må bare lære ting på den harde måten.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar dere, og gode råd. Skal prøve igjen å ta en god prat med han med frist. Ev gjøre noe med nettet om han ikke følger opp. Bruker nett selv, så er ikke bare bare å slå det av 🙈 Utenom det, og selvfølgelig ekstra strøm og mat som går med, så ber han aldri om noe. Kjøper ikke godis, brus, klær, ting og tang til han. Og betaler ikke noe abo for spilling eller mobil. Han har fått en del på sølvfat fra onkel og tante,  men har bedt dem kutte ut. Han har sagt han skal melde seg opp på Nav, så får jeg se om det skjer 🙉

Du kan jo skifte kode på nettet. 

Du må bare gi en frist, og holde hardt på den. Ikke vike. Kommer han seg ikke i gang nå blir han plutselig godt voksen mann, og sitter der ennå. 

Anonymkode: 65b70...e6a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo skifte kode på nettet. 

Du må bare gi en frist, og holde hardt på den. Ikke vike. Kommer han seg ikke i gang nå blir han plutselig godt voksen mann, og sitter der ennå. 

Anonymkode: 65b70...e6a

Men jeg tenker at hvis man faktisk ser han prøve og gjør fremskritt så burde man likevel ikke være så hard på å kasta han på gata etter 3 måneder. Det er ikke helt opp til han når han får napp, så det er heller ikke helt fair. Det viktigste er at han FAKTISK jobber for det og tar det seriøst- så det kommer til å skje i nærmeste framtid. Og om ikke, så må han få en liten vekker. 

Anonymkode: 3172d...dc1

Skrevet

Nav kan jo faktisk betale husleie innenfor 10 tusen kr. Skaff han en leilighet via de. 

Anonymkode: e007c...f8d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...