Gå til innhold

Kan jeg spise makrell i tomat hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor mange gram kan jeg spise?

Kan jeg ta tran ved siden av eller holder det med makrell i tomat?

Anonymkode: 6b10f...0e9

Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ja, og du kan spise så mye du vil. 

Skrevet

Du kan spise så mye eller så lite makrell i tomat du bare vil.

Du kan også ta tran ved siden av. 

Anonymkode: c72cc...952

Skrevet

...og du kan også smile så mye du vil hver dag, for da går det meste litt bedre. :biggrin: 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fet fisk som makrell og laks inneholder flere viktige næringsstoffer blant annet omega-3, og det er derfor anbefalt å spise 2-300g fet fisk i uka. Men, det er ikke bra å spise for mye fet fisk heller pga miljøgifter og risiko for for mye D-vitamin, så en stor boks makrell  hver dag til brødmåltidene i tillegg til tran og flere fiskemiddager med laks el annen fet fisk hver uke, blir nok for mye av det gode. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tenk på inuittene som spiser sjødyr og fisk hver eneste dag hele livet. 

Du kan nok trygt spise så mye makrell i tomat som du orker hver dag. Det er veldig godt, jeg er enig i det :)

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (12 minutter siden):

Fet fisk som makrell og laks inneholder flere viktige næringsstoffer blant annet omega-3, og det er derfor anbefalt å spise 2-300g fet fisk i uka. Men, det er ikke bra å spise for mye fet fisk heller pga miljøgifter og risiko for for mye D-vitamin, så en stor boks makrell  hver dag til brødmåltidene i tillegg til tran og flere fiskemiddager med laks el annen fet fisk hver uke, blir nok for mye av det gode. 

Det var det jeg tenkte. 

Men hva tenker du er grei mengde?

Skrevet

Nei, det smaker ikke godt.

Anonymkode: 968ae...1f9

Skrevet
Grüner skrev (4 timer siden):

Det er helt umulig å få i seg for mye D-vitamin ved å spise fet fisk. Ifølge Helsedirektoratet er øvre trygge grense for daglig inntak av vitamin D 4.000 internasjonale enheter (IE). Det tilsvarer 3,3 kilo makrell i tomat. Hver dag. 

Anonymkode: a3e4a...efb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Makrell i tomat er noe av det sunneste man kan spise. Ikke problematisk å spise hver dag. En boks til to skiver brød er perfekt lunsj.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Makrell i tomat er noe av det sunneste man kan spise. Ikke problematisk å spise hver dag. En boks til to skiver brød er perfekt lunsj.

Jeg synes det er rart at du, og flere andre her, anbefaler trådstarter å spise store mengder makrell. Forskerne er nemlig mer i tvil: 

https://forskning.no/fisk-forurensning-havforskningsinstituttet/kostrad-om-fet-fisk-bor-vurderes-pa-nytt-ifolge-forskere/1809800 

Anonymkode: bf89c...a99

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Med salatblader og annet stasj ?

Anonymkode: 1ca94...057

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes det er rart at du, og flere andre her, anbefaler trådstarter å spise store mengder makrell. Forskerne er nemlig mer i tvil: 

https://forskning.no/fisk-forurensning-havforskningsinstituttet/kostrad-om-fet-fisk-bor-vurderes-pa-nytt-ifolge-forskere/1809800 

Anonymkode: bf89c...a99

For min del kommenterte jeg D-vitaminnivået i makrell i tomat. Jeg anbefaler ikke noen verken å spise fet fisk hver dag eller å drikke tran.

Det er ikke alle som har fått det med seg, men Helsedirektoratet anbefaler ikke lenger tran til barn under ett år. En viktig årsak til det er at tran inneholder miljøgifter som dioksiner og PCB. All fet fisk drat med seg driten.

Hvis D-vitamintilskudd er viktig, er nettopp D-vitamintilskudd best. Det er i allfall reint. Dioksiner og PCB er ikke helsekost. 

Anonymkode: a3e4a...efb

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og hvor mange gram kan jeg spise?

Kan jeg ta tran ved siden av eller holder det med makrell i tomat?

Ja, men du blir ikke videre populær hos kollegaer om du bruker det på matpakken din. Det er en uskreven regel ang niste, makrell i tomat og egg bruker man bare ikke på matpakken sin. 

Anonymkode: 258d2...434

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det lukter fisk ja, men kjøper man makrell på tube (litt dyrere, men en kontrollerer lukt og griseri) så går det straks bedre. Der kan man punktsprøyte brødbit for bit og putte det rett i munnen, så blir ikke omgivelsene plaget av lukta. Etterpå skyller man munnen hvis det er et problem for noen. 

Egg kan man også godt ha med som niste, men da ferdigkokte egg som åpnes først når de skal spises. :spise: Jummi! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men du blir ikke videre populær hos kollegaer om du bruker det på matpakken din. Det er en uskreven regel ang niste, makrell i tomat og egg bruker man bare ikke på matpakken sin. 

Herregud, så fintfølende neser du jobber med da? Jeg kan ikke fordra salami, jeg synes det stinker dritt. Samme med brunost. Gyselig. Men halve Norges befolkning bruker de to påleggene likevel. Skulle jeg kaste meg på krenke-krakken og forlange at ALLE sluttet med det pga jeg ikke liker lukta?

Man kan ikke forby alt man ikke liker. Makrellfilet i tomat og egg smaker godt og lukter helt vanlig mat for meg, og jeg har ingenting i mot at folk bruker det på brødskivene sine, selv om jeg sitter rett ved.  

Anonymkode: adb10...e48

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 7.56):

Hva slags neser er det der du jobber? Her spiser folk alt fra pultost, egg og makrell i tomat uten at noen bryr seg. 

Anonymkode: 86b4e...118

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 7.56):

Herregud 

Anonymkode: 280e5...c3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...