Gå til innhold

DPS- mann eller dame psykolog når man selv er dame?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte og må bytte dps. Gjelder utredning. Er redd jeg igjen skal få en som ikke forstår meg, hadde en dame sist. Noen som har erfaringer å dele? Om menn kanskje forstår oss kvinner på en annen måte? 
jeg har ikke mye erfaring med dette, men har slete i alle år med leger som ikke har forstått meg før jeg nå for et års tid siden ble sendt til dps. Etter sånn 12 år og jeg har mast og mast og gitt beskjed men ingen som tok meg seriøst, hun jeg hadde sist var grundig og alt det der, men jeg følte ikke hun forstod meg som person når jeg prøvde å forklare meg. Jeg har ikke helse til å måtte styre med dette igjen nå, vil bare ha en som forstår meg og vurderer å bytte til en mann. 

Anonymkode: 53510...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det har mye mer med personlighet å gjøre enn kjønn 🤷‍♀️ så ta det du får (man får jo ikke akkurat velge på en meny..) og jobb med egen innstilling. Så får du heller ta det etter hvert OM det skulle vise seg å være et problem.

Skal selv inn snart, og har fått en dame på min egen alder. Fikk skikkelig klump i magen, mest fordi jeg ikke har verdens beste erfaringer med jevnaldrende jenter/kvinner. Men, jeg har ikke noe valg egentlig, og kan ikke dømme denne dama på forhånd. Kanskje er det en god match, og kanskje kan det GI meg en god erfaring på det området? Som en bonus liksom. Velger å se på det slik! Selv om jeg er nervøs..

Anonymkode: f243d...a83

Skrevet

Har hatt flere psykologer. Fire menn og to damer. Den første damen hadde jeg bare noen få timer fordi hun byttet avdeling. Den andre damen hadde jeg etter de fire mennene, og med dem hadde det vært helt bortkastet å gå til i 8 år mens etter fire fem timer med damen fikk jeg mye mer ut av bare det enn alle årene med mannlige psykologer! 

En mann vil aldri forstå hva kvinner er gjennom og følelsesmønstre og reaksjonsmønstre til kvinner annet enn hva de lærer i papirboka. En kvinnelig psykolog ser oss ikke som et bokeksempel men et menneske 

Anonymkode: 3c3e6...48c

• Liker 3
Skrevet

Om det er for utredning så veit jeg ikke om det har så mye å si, men om jeg hadde gått til psykolog for å diskutere kjærlighetslivet eller sånne ting så ville jeg nok gått til en annen kvinne, fordi jeg tror ikke menn forstår oss på samme måte, uansett hvor mye pensum de har lest. 

Anonymkode: cbbea...b33

Skrevet

For meg ville personlighet vært viktigere enn kjønn. Trenger noen som er tydelige og direkte.

Anonymkode: 459da...d73

• Nyttig 1
Skrevet

For meg betyr det mer hvordan psykologen er som person og hvilke fagretning de jobber ut ifra enn kjønn. Jeg har mannlig psykolog må. Det passer meg. 

Anonymkode: 73066...2bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg betyr det mer hvordan psykologen er som person og hvilke fagretning de jobber ut ifra enn kjønn. Jeg har mannlig psykolog må. Det passer meg. 

Skjønner. Har man lov å spørre dps hvilket fag de kan? Feks om man utredes for en diagnose, og spørre hvor mye de faktisk kan om dette ? For jeg er 100% sikker på diagnosen min, jeg hadde den også, men den forrige psykologen mente jeg ikke hadde det, men hun fant ikke noe annet. Og vist man går til en psykolog som ikke kan nok om emne, så blir det jo vanskelig. Er det derfor lov å spørre dps hva de kan ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Har man lov å spørre dps hvilket fag de kan? Feks om man utredes for en diagnose, og spørre hvor mye de faktisk kan om dette ? For jeg er 100% sikker på diagnosen min, jeg hadde den også, men den forrige psykologen mente jeg ikke hadde det, men hun fant ikke noe annet. Og vist man går til en psykolog som ikke kan nok om emne, så blir det jo vanskelig. Er det derfor lov å spørre dps hva de kan ? 

Hos DPS kommer man ikke alltid til en psykolog en gang. Jeg kom til en som var utdanna allmenlege som hadde en slags praksis der for å også kunne jobbe som "psykolog" fordi de ikke har nok av dem. Jeg følte at han virkelig ikke hadde peiling i det hele tatt. Så jeg ville absolutt ha spurt om bakgrunnen. Du kan sikkert ringe kontoret og høre. 

Skrevet

Nå har jeg bare gått til en psykolog, og det var en mann. Jeg har store traumer fra barndommen, og han var den eneste traume spesialisten de hadde. Men jeg er utrolig fornøyd med han, og tror ikke jeg kunne fått en bedre psykolog.

Så jeg tenker at kjønn har ikke så mye å si.

Anonymkode: a0d7b...3a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos DPS kommer man ikke alltid til en psykolog en gang. Jeg kom til en som var utdanna allmenlege som hadde en slags praksis der for å også kunne jobbe som "psykolog" fordi de ikke har nok av dem. Jeg følte at han virkelig ikke hadde peiling i det hele tatt. Så jeg ville absolutt ha spurt om bakgrunnen. Du kan sikkert ringe kontoret og høre. 

Uffda, sånn skal det jo ikke være. Det burde vel heller ikke være lov? En allmennlege kan ikke utrede for alt heller. Jeg har sjekket navnet og hun har psykolog utdanning, men jeg trenger på en måte å vite litt mer konkret. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan spørre om hva du vil, men min erfaring er at det ikke har hensikt å si ifra om den type ønsker til DPS. Det har de ikke ressurser til å tilpasse, så svaret er som oftest nei. Jeg går til avtalespesialist.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal flytte og må bytte dps. Gjelder utredning. Er redd jeg igjen skal få en som ikke forstår meg, hadde en dame sist. Noen som har erfaringer å dele? Om menn kanskje forstår oss kvinner på en annen måte? 
jeg har ikke mye erfaring med dette, men har slete i alle år med leger som ikke har forstått meg før jeg nå for et års tid siden ble sendt til dps. Etter sånn 12 år og jeg har mast og mast og gitt beskjed men ingen som tok meg seriøst, hun jeg hadde sist var grundig og alt det der, men jeg følte ikke hun forstod meg som person når jeg prøvde å forklare meg. Jeg har ikke helse til å måtte styre med dette igjen nå, vil bare ha en som forstår meg og vurderer å bytte til en mann. 

Personligheten hsr veldig mye å si. Og hvor dyktig personen er. Har prøvd mange og jeg liker ikke å snakke med menn pga tidligere ting som har skjedd. Må være trygg på personen jeg snakker med så for meg er det dame jeg må ha. Men endte opp med en mann en gang og han var helt fantastisk! Du må bare prøve deg fram og føle på hva som er rett for deg! Har prøvd mange på dps men ikke så fornøyd. Etter mange år med mange forskjellige endte jeg privat og endelig fikk jeg hjelpen jeg trengte!

Lykke til :)

Anonymkode: 7df66...1e3

Skrevet

Hvis ingen leger eller psykologer finner ut hva som feiler deg etter behandling i 12 år.. Kan det da være at det rett og slett ikke er noe som feiler deg, men at du har et så sterkt ønske om at det feiler deg noe at bare fortsetter å pushe på? 

Anonymkode: 76306...a6a

Skrevet

Hvorfor flytter du midt i en utredning? Det er jo viktig å prioritere 

Anonymkode: f1ae1...ddd

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis ingen leger eller psykologer finner ut hva som feiler deg etter behandling i 12 år.. Kan det da være at det rett og slett ikke er noe som feiler deg, men at du har et så sterkt ønske om at det feiler deg noe at bare fortsetter å pushe på? 

Ja enig. 12 år var veldig lenge uten at de har funnet ut diagnosen. Men der ligger vel skylden på dps som lar samme person gå dit så lenge hvis det er samme dps vel og merke. 

Anonymkode: f1ae1...ddd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja det er lov. Det er din rett som pasient å være forsikret om at din behandler har nok kompetanse på akuratt det du sliter med. 

Selv har jeg PTSD og opplevde at flere dps psykologer bare kunne det Basic fra tekstboka,  men så kom jeg til en kvinne som hadde fordypet seg i sånne årsaker som gjaldt min ptsd (vold og overgrep mot kvinner) og da ble jeg mye mer forstått og lærte mye mer 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tror jeg skrev litt feil her, altså jeg har spurt etter hjelp i mange år, men ikke fått hjelp før for et års tid siden når jeg ble henvist til dps. Ikke 12 år i utredning. 

• Liker 1
Skrevet

Uffda, sånn skal det jo ikke være. Det burde vel heller ikke være lov? En allmennlege kan ikke utrede for alt heller. Jeg har sjekket navnet og hun har psykolog utdanning, men jeg trenger på en måte å vite litt mer konkret. 

Oi du vet ikke særlig mye om systemet.

Anonymkode: 547c2...81f

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja det er lov. Det er din rett som pasient å være forsikret om at din behandler har nok kompetanse på akuratt det du sliter med. 

Selv har jeg PTSD og opplevde at flere dps psykologer bare kunne det Basic fra tekstboka,  men så kom jeg til en kvinne som hadde fordypet seg i sånne årsaker som gjaldt min ptsd (vold og overgrep mot kvinner) og da ble jeg mye mer forstått og lærte mye mer 

Skjønner. Da skal jeg spørre. 

ja, det var akkurat det jeg følte jeg og! Skjønner, håper jeg er like heldig og treffer en som kan dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke helt. Man kan spørre hva slags spesialfelt behandleren har men man kan ikke kreve å få velge en behandler

Anonymkode: 547c2...81f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...