Gå til innhold

Angst/Depresjon som student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke jeg klarer lengre å noensinne få meg en utdanning. Angsten tar knekken på meg, og etter en studiedag har jeg 3-4 dager hvor jeg nesten ikke klarer noe. Spise, sove.. gjøre noe som helst. Jeg føler alt rakner og jeg vet ikke lengre om det er noe håp.

Jeg skal til psykolog i morgen, men jeg skjønner ikke hvordan noe som helst skal hjelpe meg lengre. Føler jeg bare må gi opp alt.

Jeg har så dårlig samvittighet.. for foreldrene mine som er bekymra, kjæresten min. Jeg hater meg selv for tiden. Jeg klarer ikke være optimistisk lengre. Så mye strev jeg og innsats jeg har lagt inn for.. ingenting. Hva søren gjør man.

Anonymkode: bfceb...774

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange ganger har du prøvd studier? 

Jeg slet veldig psykisk etter ungdomsskolen, da jeg skulle begynne på VGS. Endte med at jeg prøvde å begynne på 1. året men droppet ut etter noen måneder, prøvde på nytt året etter, prøvde enda en gang året etter der. 

Etter det 3. forsøket mitt bestemte jeg meg for å ta en pause fra all prøvingen, for å fokusere på helsa mi. Skolen gjorde meg bare sykere og alt føltes håpløst. Det var rett og slett ikke forsvarlig å fortsette på det viset. Jeg var da 18 år. 

Nå er jeg 24 år og i år følte jeg meg endelig klar for å prøve på nytt igjen. Så nå går jeg 1. året på VGS og føler at dette faktisk kan gå bra! Det hadde jeg aldri trodd for noen år siden.

Poenget er at du må glemme litt alt som heter tid oppi dette. Hvis skolen gjør deg sykere, så er det ikke riktig tidspunkt for deg. Å sammenligne seg med andre er håpløst, fordi ingen av dem er jo deg. Den følelsen av at det aldri blir bedre og at du aldri vil lykkes, er veldig typisk ved depresjon. Men det er en løgn. Akkurat nå må du vurdere hva som er forsvarlig for helsa di. 

At du «aldri noensinne» vil få deg en utdannelse, er bare psyken din som lurer deg og ikke noe du skal gi oppmerksomhet.

Anonymkode: 7044d...3bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...