AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Jeg er gravid uke 26. ikke vært plaget med ødem tidligere eller tidligere graviditeter. Nå oppdaget jeg plutselig at jeg har masse vann i beina, når jeg trykker fingeren ned ved ankelen er det søkk i huden. Er det grunn til bekymring? Anonymkode: 74f65...e57
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Ville ringt fastlegen og hørt om de kan ta en sjekk. Ødem kan være tegn på svangerskapsforgiftning, men det trenger ikke være det. Har du f.eks stått mye i dag så kan det være derfor. Anonymkode: e035a...aca 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ville ringt fastlegen og hørt om de kan ta en sjekk. Ødem kan være tegn på svangerskapsforgiftning, men det trenger ikke være det. Har du f.eks stått mye i dag så kan det være derfor. Anonymkode: e035a...aca Nei har sotte mesteparten av dagen😂 ihvertfall i ettermiddag/kveld ts Anonymkode: 74f65...e57
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nei har sotte mesteparten av dagen😂 ihvertfall i ettermiddag/kveld ts Anonymkode: 74f65...e57 Da har du vel forklaringen der 😜 da har ikke venepumpa vært særlig igang og pumpet blodet tilbake til hjertet. Ville begynt med kompresjonsstrømper og sett an de neste dagene. Er jo helt vanlig med ødemer i beina. Er mer bekymringsfullt om du skulle ese ut i ansikt og hender. Anonymkode: 3103d...359
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da har du vel forklaringen der 😜 da har ikke venepumpa vært særlig igang og pumpet blodet tilbake til hjertet. Ville begynt med kompresjonsstrømper og sett an de neste dagene. Er jo helt vanlig med ødemer i beina. Er mer bekymringsfullt om du skulle ese ut i ansikt og hender. Anonymkode: 3103d...359 Okei takk for svar😀 Anonymkode: 74f65...e57
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Jeg hadde også ofte vann i beina etter en dag ved skrivebordet på jobben da jeg var gravid. Løsningen ble å be postavdelingen om å få en tom plastkasse og sette den oppned under skrivebordet, så hadde jeg noe å legge beina på. Å sitte med beina høyt (eller rett ut) hjelper veldig når man plages med vann i beina. Det hjalp meg i hvert fall. En dag jeg skulle hjem fra jobben (før jeg begynte med den kassen under skrivebordet) midt på vinteren, fikk jeg ikke på meg støvlettene mine igjen. Føtter og bein hadde hovnet opp så veldig i løpet av dagen! Så jeg måtte sitte på jobben med beina på bordet en god stund, inntil beina "krympet" til mer normal tykkelse og så fikk jeg på meg støvlettene igjen og kom meg hjem. Sitt høyt med beina eller beina vannrett ut, så hjelper det. Anonymkode: 0be9f...6ef
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 Når jeg tenker meg om har jeg hatt trykkende hodepine de siste to dagene.. ikke tenkt noe over det, men kan det være tegn på svangerskapsforgiftning? Eller overtenker jeg bare 😂 ødemet er slik at det blir grop når jeg trykker og er slik noen sekunder før det sakte går ut igjen. Har hatt stillesittende ettermiddager før men aldri opplevd å bli hoven. ts Anonymkode: 74f65...e57
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 Trykkende hodepine og ødemer burde få varsellampene til å blinke veldig. Ring fødeavd nå Anonymkode: 4baa0...25b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Når jeg tenker meg om har jeg hatt trykkende hodepine de siste to dagene.. ikke tenkt noe over det, men kan det være tegn på svangerskapsforgiftning? Eller overtenker jeg bare 😂 ødemet er slik at det blir grop når jeg trykker og er slik noen sekunder før det sakte går ut igjen. Har hatt stillesittende ettermiddager før men aldri opplevd å bli hoven. ts Anonymkode: 74f65...e57 Jeg tenker ingen som kan vite hva dette er, eller som kan svare på svangerskapsforgiftning. Drt er litt vanskelig og forstå om du føler disse hodepinen er ille, eller om det var noe du kom på i forbifarten. Anbefaler enten ringe føden nå, hvis du opplever det er kritisk, eller om du føler at det kan vente ringe legen i morgen. Anonymkode: f8798...ba8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 Jeg begynte å få vann i kroppen rundt uke 27-28 men mistanke om svangerskapsforgiftning kom ikke før blodtrykket var forhøyet og jeg hadde utslag på protein i urin. Fikk ikke konstantert svangerskapsforgiftning før på termindatoen, så var mye frem og tilbake. Vann i kroppen er normalt i svangerskapet men om du får andre symptomer som enten pannehodepine, smerter under høyre ribbein, økt blodtrykk, protein I urinen eller annet da blir man fulgt opp tett. Anonymkode: 1857e...abf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 Har gått/stått masse nå ikveld men har fortsatt. Ser det ann til imorgen før jeg eventuelt kontakter jordmor😊 ts Anonymkode: 74f65...e57
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 Ta en urinprøve i morgen tidlig så du kan ta med til lege/jordmor. Og du bør vurderer en telefon til føden i kveld for sikkerhets skyld. Anonymkode: a77c3...49c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #13 Skrevet 6. september 2022 Jeg ville ringt i føden i kveld og spurt. Dette kan være helt ufarlig, eller noe som kan vente. Det kan også være veldig alvorlig. De på føden vil kunne gjøre den vurderinga mye bedre enn tilfeldige på et forum. Anonymkode: 81ffd...ea4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 Har ikke blitt noe bedre, fortsatt stor grop hvis jeg trykker inn fingeren på begge beina. Men kvier meg for å ringe, vil ikke virke overhysterisk 😨 har prøvd å sitte med beina høyt osv, men hjelper ikke. Skal ikke på kontroll før 14 oktober. Er dog bare 26 uker på vei.. blææ, hater å være til «bry»😂😂 Anonymkode: 74f65...e57
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 Det er jobben deres å svare/hjelpe deg. Du er ikke til bry. Anonymkode: 39afd...c5c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #17 Skrevet 7. september 2022 Tenker å ringe imorgen tidlig. Er på jobb nå så hvis jeg ringer nå og de vil ha meg inn på kontroll så passer det dårlig da jeg er alene på jobb 😂 ts Anonymkode: 74f65...e57
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #18 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jobben deres å svare/hjelpe deg. Du er ikke til bry. Anonymkode: 39afd...c5c Ja er klar over det, bare dum tankegang❤️ Anonymkode: 74f65...e57
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #19 Skrevet 7. september 2022 Hvis man har vann i beina så skal man ligge med bena høyere enn hjertet, så du burde egentlig ligge flatt - med beina høyere enn hjertet, slik at vann synker og blod kommer til hjertet. Ligg slik i 20 minutter. Hvis det ikke fungerer burde du ringe fødeavd eller lege. Kompress strømper fåes kjøpt på apotek, og brukes for slike plager. Men siden du er 26 uker på vei burde du ta dette med noen profesjonelle før du går til innkjøp. Anonymkode: 599d2...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #20 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har ikke blitt noe bedre, fortsatt stor grop hvis jeg trykker inn fingeren på begge beina. Men kvier meg for å ringe, vil ikke virke overhysterisk 😨 har prøvd å sitte med beina høyt osv, men hjelper ikke. Skal ikke på kontroll før 14 oktober. Er dog bare 26 uker på vei.. blææ, hater å være til «bry»😂😂 Anonymkode: 74f65...e57 "Bare 26 uker" ? Det er ikke "bare". Og du er gravid, du har ansvar for et annet liv enn bare ditt eget. Anonymkode: 599d2...bcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå