Gå til innhold

Har jeg for høye forventninger til kolleger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbakemelding fra to kolleger om at de synes jeg har for høye forventninger til dem. For å være ærlig synes jeg ikke det selv, og jeg synes de ofte gjør dårlig arbeid. Mye slurvefeil og rett slett lav kvalitet på arbeidet. Det er så klart lov til å gjøre feil innimellom, men når slurvefeil er dagligdags synes jeg ikke det er så greit. Dette er kolleger som har jobbet i bedriften i flere år. En av dem hadde faktisk opplæring av meg da jeg startet der for et par år siden. Også den gang var jeg lite fornøyd med kvaliteten på opplæringen, men sa ikke noe om det fordi jeg ville gi henne tid til å ta det i hennes tempo. 

Siden det altså er to stykker som har gitt meg samme tilbakemelding – pluss at jeg fikk høre det samme av en medstudent den gang jeg studerte – så tenker jeg at det kanskje er noe i det og at jeg bør gå i meg selv. 
Men når jeg tenker igjennom hva jeg forventer av kollegaene mine, så synes jeg ikke at jeg forventer for mye. Dette er noen av de tingene hvor de synes jeg har for høye forventninger:

Jeg forventer at de oversender riktig dokument og at de dobbeltsjekker filnavnet før de trykker på send, og at de sjekker at de har fått lagt ved alle vedlegg. Jeg synes det er slurvete å sende ut en mail som henviser til et vedlegg som ikke er lagt ved. Dette skaper ekstraarbeid for kolleger eller kunder som må etterspørre korrekt vedlegg.

Jeg forventer at de leser gjennom mail før utsending, og at de fjerner åpenbare tastefeil og slurv. Jeg bryr meg ikke om noen småfeil her og der, men jeg synes det er uprofesjonelt å sende ut mail som starter med "Heu" i stedet for "Hei", eller mail der kundens navn/firma er feilstavet.

Jeg forventer at de leser grundig gjennom innkommende mailer og sørger for å svare på det kunden spør om. Om kunden skriver en mail med f.eks. et eller to hovedspørsmål pluss noen underspørsmål, så synes jeg at man bør forsøke å svare på alle spørsmålene. Og om man ikke kan svaret på alle spørsmålene, så skriver man til kunden at man skal sjekke det opp og gi beskjed når man har funnet svaret. Jeg synes det er slurvete av mine kolleger å bare svare på noen få av spørsmålene. Kunden stiller jo spørsmålene fordi han ønsker svar, og da synes jeg er frekt og uprofesjonelt å ikke gidde å svare på det han spør om.

Jeg forventer at de møter forberedt til kundemøter. For meg innebærer det at man har lest seg opp på hva denne bedriften driver med, og gjerne har lært seg navnet på kontaktpersonen som deltar i møtet. Jeg bruker ikke mer enn 10–15 minutter på det. Jeg synes det viser at vi har en interesse for kundene våre (om så kun interesse av å tjene penger på dem). Og jeg vet at dersom det var jeg som var kunden ville jeg ikke blitt videre imponert over at de ansatte i en samarbeidsbedrift ikke en gang hadde giddet å kjapt sjekke nettsiden til min bedrift, for når de viser så liten interesse, hvor god jobb kommer de egentlig til å gjøre? Så slik jeg ser det er det viktig at vi som skal selge oss inn hos en bedrift viser interesse og tiltakslyst. 

Den siste tingen hvor jeg fikk beskjed om at jeg forventet for mye var at jeg hadde spurt en kollega om hun virkelig skulle sende ut et papir-dokument hvor det første arket hadde blitt litt krøllete. Akkurat her kan jeg se at jeg burde holdt munn, men for meg handler slike ting om profesjonalitet og å vise at man bryr seg om arbeidet. Det hadde ikke tatt henne mye tid å printe ut det ene arket på nytt, så jeg synes faktisk at slike småting er unødvendig slurv. 

Når jeg leser gjennom dette innlegget ser jeg at jeg har brukt ordet "profesjonelt" flere ganger. Og det er nok det det handler om for meg, at jeg har et ønske om å gjøre en god jobb og at det innebærer at arbeidet mitt har en viss kvalitet.

Jeg er veldig usikker på om jeg forventer for mye av kollegene mine eller om mine forventninger normale. Er det noen her inne som kan hjelpe meg med å reflektere litt rundt dette? Jeg forstår at det kanskje ikke er så lett siden dere bare får min side av saken, men jeg setter pris på alle råd og kommentarer. 

Anonymkode: 36c08...3d5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink du er.

Anonymkode: 186a7...7a6

• Liker 7
Skrevet

1. Er du sjefen deres?

2. Hvor ofte - og ikke minst hvordan - gjør du dem oppmerksom på at du er misfornøyd med innsatsen deres?

At du faktisk føler deg berettiget til å kommentere småting som et krøllete ark sier mye om at du sannsynligvis er over middels slitsom og detaljfokuset. Med det bidrar du også til å skape et miljø hvor det er sannsynlig at det gjøres flere feil, enten fordi folk blir redde og usikre, eller så irriterte over å aldri være bra nok at de slutter å bry seg. Ingen er perfekt - heller ikke du - og de fleste forventer heller ikke perfeksjon av andre. 

• Liker 30
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes egentlig det du forventer er helt normalt. Spørsmålet her er egentlig hvem er du i forhold til dine kollegaer? Er du sjef? For det høres ut som du retter på alle de andre, men hvis dere er på lik høyde stillingsmessig vil dette være sjefens/ avdelingsleders jobb. Det kan være frustrerende å ha en «liksom-sjef» som blander seg i alt. 

Anonymkode: 84ecc...8d0

• Liker 34
  • Nyttig 5
Skrevet

Forventningene er normale, å dele de høyt, ikke 

Anonymkode: df2a9...cd1

• Liker 13
Skrevet

Herregud 🫥

Jeg håper du tuller.

Om du ikke gjør det: du må virkelig roe ned femhundre hakk. 

Du har ikke bare noen rimelig spesifikke forventninger, men du virker å mangle sosiale antenner på hvordan snakke til folk.

Om et vedlegg mangler: «sender du vedlegget og?»

Om et papir er krøllete: «ah, skal bare rette det ut før vi sender». 

Du har INGENTING med hva dine sideordnede gjør, eller kan. Det er leders bord. 

Du er ikke leder, du er sideordnet. Og du er fersk. Og jeg tror mange misliker å ha deg som kollega.

Så mitt tips:

Tell til 10, gjør DIN jobb. Svar og spør høflig. Lær deg folkeskikk, og jekk pidestallen din veldig mange hakk ned.

Brutal tilbakemelding kanskje, men selv jeg som er dyktig og nokså nøye hadde synes du var en enorm arrogant håndfull. Uten faglig tyngde til å være det om man først absolutt må være kjip som kollega. 

Er det en underliggende årsak bak at du er slik? Hadde heller jobbet med det og gjort en god jobb på egenhånd. 

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes egentlig det du forventer er helt normalt. Spørsmålet her er egentlig hvem er du i forhold til dine kollegaer? Er du sjef? For det høres ut som du retter på alle de andre, men hvis dere er på lik høyde stillingsmessig vil dette være sjefens/ avdelingsleders jobb. Det kan være frustrerende å ha en «liksom-sjef» som blander seg i alt. 

Mjo, men en sjef som micromanager på det nivået er ikke en god leder.

Jeg har jobbet med mye skriftlig arbeid som skal publiseres/til et høyt nivå osv eksternt.

Jeg er vant med å jobbe med MYE røde streker på hverandres tekster - og veldig nøye forventninger til korrekte og smarte formuleringer på komplekse saksfelt. 
Har måttet samarbeide med mye «nerdete» fagfolk, og de som har korrigert tekstene har alltid vært direktører eller ledere. 

Aldri opplevd noen si noe sånt som TS her sier, selv ikke konsernledere som ikke alltid har vært de mest høflige/generøse typene. 

En OK sjef leverer ting fra seg og sier «endre på ditt og datt, skriv slik og sånn» som en måte å lære på. Ikke sur korrigering ala «så uprofesjonelt med den skrivefeilen og at du glemte er vedlegg, jeg FORVENTER» 😅

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Ts, jeg er helt enig med deg i at alt du lister opp er noe man burde kunne forvente. Som du sier, det handler om profesjonalitet. 

Men, og her kommer et stort men, det er ikke din oppgave som kollega å "pirke" på andre. Hvis noen ber deg om å lese korrektur er det selvfølgelig noe annet, men å komme i etterkant og kommentere på stavefeil i mail som er sendt ut, eller kritisere at noen ikke var godt nok forberedt til et møte, det er ikke ditt ansvar. Dette skal lederen din ta. 

Du kan nevne det for leder i en medarbeidersamtale, eller du kan prøve å få til en generell diskusjon om dette på et avdelingsmøte. Men slutt med å hakke på kollegaene dine. 

Selv om du har rett. 

Anonymkode: 411ef...87f

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Det kommer veldig an på hvordan du sier det.

jeg har en på jobb som peker på detaljer ved alle andres arbeid HELE FØKKINGS TIDEN! Og man blir seriøst gal.

Det sagt, jeg aner ikke om du er sjefen deres eller ei, men jeg synes ikke du har for høye forventninger sånn egentlig. Saken er at dersom du er sidestilt dem så må du roe ned kritikken uansett hvor konstruktiv den er, det er ikke din jobb.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Som sjef kan du sette ord på slike forventninger, men også ha litt slack med vedlegg som ble glemt feks, slikt skjer allem

Som kollega skal du ikke ytre slike forventninger. Da tier du stillt event sier til sjefen at du ser kolleger som gjør for dårlig jobb. 

Anonymkode: 00958...2d0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. Er du ikke sjefen deres så slutt å vær liksom sjef! Jeg har en kollega som tror hun er sjefen vår men egentlig jobber i lik linje som oss. Er utrolig slitsom når hun selv overser sine feil men henger seg opp i våre. Jeg har sakt ifra at jeg kun tar imot kritikk eller negativ Feedback fra sjefen og ikke liksom sjef! 

• Liker 4
Skrevet

Haha Nå ser dere at jeg er langt fra perfekt og at også jeg gjør feil. Jeg burde absolutt ha lest nøyere gjennom mitt eget innlegg for å sjekke at jeg fikk med all relevant informasjon.
De siste månedene har jeg vært vikar for vår avdelingsleder, så jeg har altså vært leder for disse kollegene denne tiden. Jeg har aldri hatt noe ønske om å være leder (og jeg er åpenbart ikke god til det), men avdelingsleder har bedt meg ta over ansvaret mens hun er sykemeldt og jeg har gjort mitt beste.

Jeg er ikke en kjeftete type og har tidligere fått komplementer om at jeg er diplomatisk, så jeg tror ikke jeg sier ting til kolleger på en kjip måte. Jeg har i hvert fall forsøkt å si ting på en hyggelig måte. Leste en gang at for hver negative ting man sier til noen må man si fem positive ting for å veie opp, og det har jeg forsøkt å følge. 

Setter pris på tilbakemeldingene i denne tråden. Er klar over at jeg nok er litt for detaljfokusert, så skal prøve å jobbe med det. Men til slutt må jeg bare si at min feil i denne tråden viser hvor viktig det er å være nøye og dobbeltsjekke ting før man trykker på send. 😄

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Så glad jeg ikke har en sånn jobb for jeg hadde vært den TS hata aller mest.

Hilsen en med ADHD som prøver, men likevel er surrete. 

Anonymkode: 09115...6c8

Skrevet

Dine kollegaer er altfor slurvete. Kan ikke være et profesjonelt arbeidssted. Hadde hvertfall ikke fungert der jeg jobber.  Du bør heller finne en annen jobb der det er mer profft 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at dine kollegaers arbeidsutførelse ikke er noe du har noe med å legge deg borti. Du er ikke lederen deres og kollegaer som pirker på hverandres arbeid skaper kun dårlig stemning og arbeidsmiljø. Dersom er vedlegg mangler så etterspør du dette (å glemme er vedlegg av og til skjer for øvrig alle. Tastefeil likeså) At et ark var litt skrukkete gjør faktisk ingen ting, og det er lite miljøvennlig å skrive ut et ark på nytt dersom det første var lesbart. Så vet du det.

Jeg håper du baserer din egenvurdering av arbeidet du gjør på noe som har litt større faglig tyngde enn om du staver ting riktig, sender ut slette papirark og husker alle vedlegg. At du leser deg opp om kunders bedrifter for å selge inn varene/tjenestene dere leverer bedre er selvsagt et pluss, men det er heller ikke noe du kan forvente at kollegaer gjør med mindre det foreligger en instruks eller rutine om at dette bør utføres. 

Ser du nå har oppdatert tråden med at du er ledervikar, og vil tipse deg om at ingen liker en leder som henger seg opp i den minste lille detalj og kritiserer småplukk. Det virker kun demotiverende, og dermed mot sin hensikt dersom du ønsker engasjerte medarbeidere som jobber sammen for å nå bedriftens mål. 

Anonymkode: 54e84...305

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha Nå ser dere at jeg er langt fra perfekt og at også jeg gjør feil. Jeg burde absolutt ha lest nøyere gjennom mitt eget innlegg for å sjekke at jeg fikk med all relevant informasjon.
De siste månedene har jeg vært vikar for vår avdelingsleder, så jeg har altså vært leder for disse kollegene denne tiden. Jeg har aldri hatt noe ønske om å være leder (og jeg er åpenbart ikke god til det), men avdelingsleder har bedt meg ta over ansvaret mens hun er sykemeldt og jeg har gjort mitt beste.

Jeg er ikke en kjeftete type og har tidligere fått komplementer om at jeg er diplomatisk, så jeg tror ikke jeg sier ting til kolleger på en kjip måte. Jeg har i hvert fall forsøkt å si ting på en hyggelig måte. Leste en gang at for hver negative ting man sier til noen må man si fem positive ting for å veie opp, og det har jeg forsøkt å følge. 

Setter pris på tilbakemeldingene i denne tråden. Er klar over at jeg nok er litt for detaljfokusert, så skal prøve å jobbe med det. Men til slutt må jeg bare si at min feil i denne tråden viser hvor viktig det er å være nøye og dobbeltsjekke ting før man trykker på send. 😄

Enig i at det er viktig å dobbeltsjekke ting, men du jobber med mennesker og ikke maskiner. 

Folk kan ha dratt fra en partner som er alvorlig syk, et barn som nekter å gå på skolen fordi de andre mobber. 
En kollega kan nettopp ha blitt dumpet, eller slite med traumer fra seksuelle overgrep og derfor sovet dårlig. 

Kanskje en har adhd som nevnt her oppe, eller bare er kvalm fordi migrene. 

Når du da har denne innstillingen er du ikke noe OK å jobbe med. 

Du har et merkelig detaljfokus, på helt feil sted i flere av eksemplene.

Ingen dør på et operasjonsbord av at du eller kollegaen sender en e-post med skrivefeil. 
Kanskje kollegaen du mener er uprofesjonell har dysleksi? 

Jeg skjønner ikke at du gidder bruke begreper som «uprofesjonell» om noe som høres ut som relativt rett frem enkle greier ingen dør av. 

Det er bare et papir, en mail og en vanlig jobb. Ikke forsur din egen eller andres dag for noe så uviktig som «hadde ikke pugget årsrapporten». 

Men at ting leveres når det skal så man ikke går glipp av viktige frister eller taper masse penger/får satt nok og riktig cellegift på pasient nr 34 - det er viktig. 

• Liker 5
Skrevet
DundreMilfin skrev (3 timer siden):

Enig i at det er viktig å dobbeltsjekke ting, men du jobber med mennesker og ikke maskiner. 

Folk kan ha dratt fra en partner som er alvorlig syk, et barn som nekter å gå på skolen fordi de andre mobber. 
En kollega kan nettopp ha blitt dumpet, eller slite med traumer fra seksuelle overgrep og derfor sovet dårlig. 

Kanskje en har adhd som nevnt her oppe, eller bare er kvalm fordi migrene. 

Når du da har denne innstillingen er du ikke noe OK å jobbe med. 

Du har et merkelig detaljfokus, på helt feil sted i flere av eksemplene.

Ingen dør på et operasjonsbord av at du eller kollegaen sender en e-post med skrivefeil. 
Kanskje kollegaen du mener er uprofesjonell har dysleksi? 

Jeg skjønner ikke at du gidder bruke begreper som «uprofesjonell» om noe som høres ut som relativt rett frem enkle greier ingen dør av. 

Det er bare et papir, en mail og en vanlig jobb. Ikke forsur din egen eller andres dag for noe så uviktig som «hadde ikke pugget årsrapporten». 

Men at ting leveres når det skal så man ikke går glipp av viktige frister eller taper masse penger/får satt nok og riktig cellegift på pasient nr 34 - det er viktig. 

Helt uenig i det du skriver. Det er skikkelig uprofesjonelt å sende avgårde et brev som er stappfullt av skrivefeil. 

Fikk et skriv hjem fra barnehagen til guttungen for noen år siden. Tror jeg telte tre eller fire særskrivingsfeil, pluss et par stavefeil i den korte teksten. Jeg driter i om skribenten har dysleksi. Det ser ekstremt useriøst ut.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Helt uenig i det du skriver. Det er skikkelig uprofesjonelt å sende avgårde et brev som er stappfullt av skrivefeil. 

Fikk et skriv hjem fra barnehagen til guttungen for noen år siden. Tror jeg telte tre eller fire særskrivingsfeil, pluss et par stavefeil i den korte teksten. Jeg driter i om skribenten har dysleksi. Det ser ekstremt useriøst ut.

Det er jo vanlig å bruke et rettskrivingsprogram da, og det burde man selvfølgelig gjøre. 

Anonymkode: 09115...6c8

Skrevet
Hannah80 skrev (7 timer siden):

🤷‍♀️

Jeg tenker jeg klarer å lese ting så jeg forstår det.

Er det en analyserapport, masteroppgave, høringsuttalelse og liknende bør man absolutt kjøre gjennom rettskrivingprogram - noe det jo gjøres før en leder godkjenner utsendelse.

Men en ordinært mail til foreldre i barnehage? Du skjønte vel at de mente turdag/julefrokost og så videre. Give people a break. 

Vedkommende kan være høykompetent på den jobben som ER viktig selv om det er orddelingsfeil. 

Men joda, jeg hadde nok bedt folk bruke program først ja. 

• Liker 3
Skrevet
Hannah80 skrev (7 timer siden):

I et skriv fra bhg til foreldrene driter jeg virkelig i om det er skrivefeil. 

I et skriv fra en bedrift til en kunde, bør det absolutt være luket ut så mange skrivefeil som mulig. 

Setting er viktig. Skriv til foreldrene er som regel avslappet, og fokus er på å formidle innholdet i informasjonen, ikke i å imponere og fremstå som perfekt og profesjonell. 

Anonymkode: 5f2a2...60a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...