AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Bør jeg slå av PC'en når den ikke er i bruk? Brukes stort sett i jobbsammenheng, ellers bruker jeg mob/nettbrett. Stasjonær PC. Kan stå på hele døgnet i dagesvis. Bruker Playstation noe særlig strøm? Dumt å bare la den stå på når den ikke er i bruk? Bruker konsollen mer strøm om jeg lader andre enheter med kabel som jeg plugger inn i konsollen. Jeg bruker to mobiler og et nettbrett. Noe særlig strømforbruk på å lade disse tre? Ser egentlig for meg at disse enhetene og lading av de som skal lades trekker lite strøm. Anonymkode: 5ef49...36e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Under normale forhold hadde det nok ikke vært strømforbruk å tenke på av dette, men nå for tiden kan det sikkert være lurt å skru av mest mulig. Ikke at jeg har vært så lur selv ... Anonymkode: cab57...8e1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 Du sparer kanskje en femtilapp i måneden, men jeg hadde aldri giddet å dra ut og sette inn hele tiden. Opp til deg. Anonymkode: b3623...775
newman01 Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 En mobil bruker kanskje strøm for en tier i året, så den trenger du ikke bekymre deg for. En moderne bærbar pc bruker kanskje 10W når skjermen slås av, og kanskje oppmot 50W under normale forhold. En kWh er 1000W i èn time. Det vil si at PCen kan stå på i 20 timer før den har brukt èn kWh. Playstation bruker kanskje 300W og tv'n 150W. Det vil si at du har brukt opp èn kWh på 2 timer. Med forbehold om litt lave antagelser 2
uoua Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 (endret) Kommer an på! Her er greia; strømmen PC/Playstation trekker blir til varmeenergi. Om det er kaldere ute enn det man vil ha det inne, og man ikke har varmepumpe (varmepumpe gir mer varme enn den trekker strøm), men varmer opp med panelovner eller lignende, så har det lite å si. Det er termostater på slikt som panelovner. La oss si en stasjonær PC trekker 300 watt, så blir det som å ha en 300 watt varmeovn på. Om det er 27 grader ute, og man ikke har på varmeovner inne, så er det rent tap. Om det er la oss si 10 grader ute, og man har varmeovner på inne, så har det lite å si da PC vil fungere som en varmeovn. Endret 6. september 2022 av uoua
newman01 Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 Veldig sant. Og mye større glede å varme opp huset med Playstation enn panelovn (hvis man uansett må varme opp huset).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå