AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Jeg sliter med å forstå denne oppgaven som jeg har fått. Har seg slik at jeg må bestå dette arbeidskravet for å kunne gå opp til eksamen. Så om jeg kunne få litt hjelp med denne så hadde det vært supert!! Tror jeg har svaret på oppgave 1, som jeg kom frem til 60. Men de andre er jeg litt usikre på.... Spørsmålet er som følger: Kontantbeholdningen i ManuTeX, Ltd. er fem millioner. Kapitalen skal anvendes til tilbakekjøp av aksjer. Planene om tilbakekjøp har allerede via børsmeldinger blitt bekjentgjort overfor investorene i markedet. I øyeblikket er ManuTeX finansiert med kun egenkapital. Antall ute-stående aksjer er fem millioner og markedsverdien pr. aksje er 12. Selskapet har ikke utstedt andre omsettelige verdipapir. Markedsverdien av ManuTeX opsjonsprogram for ansatte er åtte millioner og er balanseført som gjeld, altså en betalingsforpliktelse. 1) Hva er markedsverdien av ManuTeX’s øvrige (“non-cash”) eiendeler? 2) I et perfekt kapitalmarked, hva er egenkapitalens markedsverdi etter at tilbakekjøpet av aksjer er foretatt? 3) I et perfekt kapitalmarked, hva er markedsverdien pr. aksje umiddelbart etter offentliggjøringen av planene om tilbakekjøpet av aksjer? Anonymkode: 91d8e...26a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Har du lest pensumet hvor du lærer om disse tingene? Kollokviegruppe kan være lurt, da kan du diskutere pensum for å få en dypere forståelse. Kan ikke se for meg at du får et svar du kan bruke herfra, du må jo nesten finne ut svaret selv.. siden du skal lære det. Anonymkode: d72e9...354
KapteinJ Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har du lest pensumet hvor du lærer om disse tingene? Kollokviegruppe kan være lurt, da kan du diskutere pensum for å få en dypere forståelse. Kan ikke se for meg at du får et svar du kan bruke herfra, du må jo nesten finne ut svaret selv.. siden du skal lære det. Anonymkode: d72e9...354 Dette er faktisk ganske trivielt å regne ut, såpass trivielt at det lukter uvilje mot å åpne opp pensumbøkene av å poste det på forum. Du vil finne en masse eksempler på oppgaver som er veldig like i pensumbøkene, så start der.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 Tror desverre ikke KG er rette plassen for deg å få hjelp. Mange utden utdannelse/uføre her som ikke kjenner til den problemstillingen din. Ei heller meg. Anonymkode: 3fe5a...76d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror desverre ikke KG er rette plassen for deg å få hjelp. Mange utden utdannelse/uføre her som ikke kjenner til den problemstillingen din. Ei heller meg. Anonymkode: 3fe5a...76d Jeg er siviløkonom og statsautorisert revisor. Men... leksene får man gjøre selv, diskutere med medelever, eller lignende. Anonymkode: ea21e...266 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er siviløkonom og statsautorisert revisor. Men... leksene får man gjøre selv, diskutere med medelever, eller lignende. Anonymkode: ea21e...266 Jøss, vi har eksakt lik bakgrunn du og jeg jo! Så gøy!! Anonymkode: 3fe5a...76d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 On 9/6/2022 at 3:48 PM, AnonymBruker said: Jeg sliter med å forstå denne oppgaven som jeg har fått. Har seg slik at jeg må bestå dette arbeidskravet for å kunne gå opp til eksamen. Så om jeg kunne få litt hjelp med denne så hadde det vært supert!! Tror jeg har svaret på oppgave 1, som jeg kom frem til 60. Men de andre er jeg litt usikre på.... Spørsmålet er som følger: Kontantbeholdningen i ManuTeX, Ltd. er fem millioner. Kapitalen skal anvendes til tilbakekjøp av aksjer. Planene om tilbakekjøp har allerede via børsmeldinger blitt bekjentgjort overfor investorene i markedet. I øyeblikket er ManuTeX finansiert med kun egenkapital. Antall ute-stående aksjer er fem millioner og markedsverdien pr. aksje er 12. Selskapet har ikke utstedt andre omsettelige verdipapir. Markedsverdien av ManuTeX opsjonsprogram for ansatte er åtte millioner og er balanseført som gjeld, altså en betalingsforpliktelse. 1) Hva er markedsverdien av ManuTeX’s øvrige (“non-cash”) eiendeler? 2) I et perfekt kapitalmarked, hva er egenkapitalens markedsverdi etter at tilbakekjøpet av aksjer er foretatt? 3) I et perfekt kapitalmarked, hva er markedsverdien pr. aksje umiddelbart etter offentliggjøringen av planene om tilbakekjøpet av aksjer? Anonymkode: 91d8e...26a Lurer på det samme, funnet ut av det? Anonymkode: 44794...cec
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 Hva er det du er usikker på? Kan du skrive litt om hva du tror og hva du gjetter på, og hvor det stopper for deg? Anonymkode: d333e...3b8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #9 Skrevet 8. september 2022 Det er slik jeg har tenkt, håper du kan navigere meg litt her... 1) Hva er markedsverdien av ManuTeX’s øvrige (“non-cash”) eiendeler? Bruker balanseligningen for å løse denne oppgaven. Kontantbeholdning: 5 000 000 Egenkapital: 60 000 000 Gjeld (Opsjonsprogram): 8 000 000 Markedsverdien av ManuTex øvrige (non-cash) eiendelen er: = 60 000 000 + 8 000 000 - 5 000 000 = 47 000 000 2) I et perfekt kapitalmarked, hva er egenkapitalens markedsverdi etter at tilbakekjøpet av aksjer er foretatt? Kapital for tilbakekjøp av aksjer: 5 000 000 Antall aksjer tilbakekjøpt: = 5 000 000/12 = 416 667 Antall utestående aksjer etter tilbakekjøpet: = 5 000 000 - 416 667 = 4 583 333 Egenkapital etter tilbakekjøpet: = 4 583 333 * 12 = 55 000 000 3) I et perfekt kapitalmarked, hva er markedsverdien pr. aksje umiddelbart etter offentliggjøringen av planene om tilbakekjøpet av aksjer? Markedsverdien per aksje påvirkes ikke i denne situasjonen og den forblir den samme. Egenkapital e/ tilbakekjøpet: 55 000 000 Antall utestående aksjer etter tilbakekjøpet: 4 583 333 Markedsverdien per aksje etter tilbakekjøpet: = 55 000 000/4 583 333 = 12 Anonymkode: 44794...cec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå