Gå til innhold

Er du fornøyd med din lege ? Jeg er

Anbefalte innlegg

Ja jeg har hatt min fastlege i over 10 år nå. Er psykisk syk så derfor er det viktig jeg har en god lege å snakke med og som tar meg på alvor. Får også mine faste medisiner og behovsmedisiner. Er bare så glad jeg har legen min, vi kan små snakke om alt mulig og når jeg har gode dager. Hvis jeg får kriser psykisk så får jeg komme til han oftere for støtte samtaler, noe som er en stor trygghet for meg. 

Anonymkode: 55782...11a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1612541-er-du-forn%C3%B8yd-med-din-lege-jeg-er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er også psykisk syk og får høre at jeg bare må ta kontakt om jeg trenger hjelp, men de få gangene jeg gjør det er det bare «hold ut» eller «jeg kan ikke hjelpe» 😅 skal bytte. Må være en trygghet å vite at du har en lege du kan få støtte av og stole på at du får den hjelpen du trenger når behovet melder seg. Får du oppfølgning når det kommer til medisiner?

Anonymkode: 4f057...8a1

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er også psykisk syk og får høre at jeg bare må ta kontakt om jeg trenger hjelp, men de få gangene jeg gjør det er det bare «hold ut» eller «jeg kan ikke hjelpe» 😅 skal bytte. Må være en trygghet å vite at du har en lege du kan få støtte av og stole på at du får den hjelpen du trenger når behovet melder seg. Får du oppfølgning når det kommer til medisiner?

Anonymkode: 4f057...8a1

Uff da, høres ikke ut som du har den beste legen når en trenger det. Håper du finner en god ny lege snart. Ja jeg har super god oppfølging med medisiner og. Både for den psykiske og fysiske helse.

Flink faglig, alt som kan dokumenteres og måles på et menneske.

Men elendig på det psykologiske, passer ikke til det. Kan være nedlatende også.

Etter jeg ble "usynlig" syk så kunne jeg ikke gå dit mer.

Anonymkode: b4939...67e

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Flink faglig, alt som kan dokumenteres og måles på et menneske.

Men elendig på det psykologiske, passer ikke til det. Kan være nedlatende også.

Etter jeg ble "usynlig" syk så kunne jeg ikke gå dit mer.

Anonymkode: b4939...67e

Ja de kan være så flinke som de vil, men hvis en ikke kan snakke med legen om det psykiske så funker det ikke når en sliter psykisk. Sjekk på legelisten så ser du hva andre skriver om legene. Noen er mer populære enn andre.

Annonse

JA! Har verdens beste fastlege og skal absolutt ikke bytte! Da jeg var barn hadde jeg en grusom fastlege som aldri trodde noe var galt, sålenge jeg ikke kom med en synlig brukket finger eller tå. Alt annet måtte jeg bare komme tilbake hvis det ikke ga seg, men ble ikke trodd. I en alder av 19 år måtte jeg dra min mor med til legen for at hun skulle tro på meg, og først da ble jeg henvist videre- etter 4 år inn og ut av legekontor med samme problem. 

Da jeg flyttet og byttet fastlege trodde jeg dette var "normalen" og gikk aldri til lege. Men da jeg ble gravid og fikk hyperemesis måtte jeg bare bite i det sure eplet og kontakte legen. Jeg ble tatt inn samme dag, han satt meg på medisiner, tok blodprøver og ringte meg hver dag i en uke for å høre hvordan det gikk. Deretter satt han meg opp på ny legetime og tok nye blodprøver. Jeg følte ikke han slapp tak før jeg selv opplevde bedring. Dette var så mye bedre behandling enn jeg kunne drømt om. Jeg følte meg sett, tatt på alvor og hørt. Og jeg følte virkelig god omsorg når livet var "på bunn". Jeg spydde hele veien frem til fødselen, så hadde en del kontakt med han. Jeg følte meg alltid så ivaretatt! 
Så nå tør jeg ikke bytte og er så uendelig glad for at barnet mitt også får denne legen :) 

Anonymkode: 6a001...03b

• Hjerte 1

Ja, veldig fornøyd. Fikk ny fastlege tidlig i vår engang, og har for første gang fått en lege som faktisk tar meg på alvor og ikke avfeier alle de problemene jeg får eller har hatt som vektrelaterte. Har slitt med muskel- og leddplager hele livet, og jeg er overvektig. Har ikke vært overvektig hele livet, men allikevel har jeg bare fått beskjed om å gå ned i vekt før de ville utrede. Min nåværende fastlege lyttet til det jeg hadde å si, var enig i at det ikke er vektrelatert, og tok en hel masse prøver og jeg fikk smertestillende som faktisk funker. Så tipp topp tommel opp for han :) 

Og ja, jeg driver også og går ned i vekt, gått ned 20 kilo i år - uten at plagene mine er blitt det spor bedre. 

Anonymkode: 11bdb...f71

Har en lege som er har spesialisert seg inn mot psyke og kroppslige plager. Helt enormt fornøyd med legen min. Hn er den første som skjønner at jeg har slitt med psyken pga kroppen, ikke kroppen pga psyken. Nå har riktignok jeg en konkret skade etter en ulykke, men det er flere behandlere som ikke helt ser greia med at jeg kan være deprimert pga det, men heller vil ha det til at jeg er generelt sett deprimert, innbiller meg smerter, og trenger å 'le og gå turer' (dere skjønner greia). Hn har stått på for at jeg skulle få omskolering, og hjulpet meg så godt hn kan. 

Anonymkode: be063...687

Hadde jeg bare hatt en så.. 🤷‍♀️ Har hatt samme fastlege siden 2010, men han har sluttet for et par mnd siden. Var veldig fornøyd med ham! Nå står jeg på venteliste hos en annen, men det er 270 før meg i køa, så tar sikkert et par år 🙈 

Jeg er så absolutt fornøyd.  Først og fremst fordi hun er 100% til å stole på.  Avtaler holdes, ting følges opp, hun ringer når hun skal, er kjapp med e-konsultasjoner, gjør ting så smidig hun kan for meg (som ikke har allverdens penger). Det er få forsinkelser og lite fravaer.  Kort sagt er det aldri noe "tull" med henne.  Jeg føler hun er villig til å gå i dialog, har et fornuftig syn på ting - min mening teller absolutt.

Så kan det kanskje bli litt påtatt at hun, selv etter lang tid, tviholder på en ganske voldsom profesjonell distanse. Hun er ikke verdens varmeste person, men dette vet jeg jo om nå.

Jeg har hatt "verdens beste lege" (og også ei som var fryktelig), så det er hun ikke, men hun er skyhøyt over gjennomsnittet og jeg vil ikke bytte for alt i verden.  (Selvfølgelig ikke noen å bytte til).

Anonymkode: d1e23...750

Annonse

Verken fornøyd eller misfornøyd. Hatt samme lege siden det ble fastlegeordning. Henviser alltid videre om det er noe, men har aldri egne meninger og jeg må ha en klar bestilling på hva jeg ønsker ut av legetimen, må Google meg frem til løsninger selv. Hvis ikke så svarer han «vet ikke», han leter ikke opp info selv eller spiller ball med meg. Sikkert for mye å gjøre, jeg forstår det -men Pga lang sykdomsperiode ble det mange bortkasta timer for jeg skjønte ikke at jeg ikke måtte gå rundt grøten, men ikke så lett når jeg ikle visste hva som feilte meg. Usikker på hva legene gjorde før pasientene lærte seg å Google? Jeg tørr ikke bytte heller for vet jo aldri hva man får og fastlegen jeg går til har lange ventelister. Men lår jeg hører andre æs erfaringer med leger skal jeg kanskje være «fornøyd» tross alt.

Anonymkode: af693...d1d

Gjest AprilRyan

Ja, er fornøyd med legen. Hun lytter og er forståelsesfull, og tar meg på alvor. Det eneste som er dumt er at hun er ganske overarbeidet så noen ting tar veldig lang tid, men det er ikke hennes feil. Det er vel det eneste "negative" jeg kan si.

Annonse

Veldig fornøyd! Empatisk, faglig flink, ser lett når det er nødvendig med henvisning eller sykmelding (ser andre skriver at han er gjerrig på sykmelding, men min opplevelse er at han ser det før meg..), virker som han genuint ønsker å hjelpe. Håper han aldri slutter! Det hadde blitt en sorg, for nå - etter mange legetimer for både meg og barn det siste året - har jeg en lege som kjenner meg bedre enn jeg hadde trodd, og kjenner hele familiens situasjon. Det er en trygghet jeg setter enormt pris på!

Ikke perfekt, men det er ganske naturlig iom at han er et menneske som oss andre!

Anonymkode: d9043...b7c

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja jeg har hatt min fastlege i over 10 år nå. Er psykisk syk så derfor er det viktig jeg har en god lege å snakke med og som tar meg på alvor. Får også mine faste medisiner og behovsmedisiner. Er bare så glad jeg har legen min, vi kan små snakke om alt mulig og når jeg har gode dager. Hvis jeg får kriser psykisk så får jeg komme til han oftere for støtte samtaler, noe som er en stor trygghet for meg. 

Jeg pleier å si jeg har verdens beste fastlege for meg. Jeg feiler mye, inkludert psykisk, og ekstremt mye somatisk. Har ukentlig time og hatt det i 6 år. Før det satte han opp med ulike mellomrom da også fordi jeg feiler så mye så likte han å ta ting før det er for mye. Jeg er ikke den som er best på å kjenne etter i kroppen. Er så vant med å være syk. Kan gå lenge med f.eks bihulebetennelse eller alvorlig lungebetennelse før jeg gir beskjed. Jeg har også noen ting som må følges opp mer akutt, og da kan jeg bare komme innom. 

Han passer på at jeg får det jeg trenger av smertelindring så jeg kan ha et liv med innhold, men ikke at det blir mer og mer, som er veldig trygt for meg. Jeg ønsker ikke flere problemer enn jeg har, så er normalt forsiktig med en del smertestillende, men trenger også en del, og han passer på at jeg tar det jeg trenger. 

Han er ikke den som henviser eller skriver ut hva som helst, som for meg hjelper meg å forstå at når han sier noe må sjekkes mer, eller ekstra tas, så er det virkelig et behov, og ikke bare en ekstra forsikring. Jeg eier ikke helseangst, så blir ofte å heller stole på det fastlegen sier.

Vet forholdet til min fastlege er veldig tett og unikt, og jeg setter utrolig stor pris på ham. Hatt han i over ett tiår her også. 

Alle burde hatt så gode leger. 

Anonymkode: 65a7f...c68

Har ikke fastlege. Har ikke hatt samme lege to ganger på rad de siste 7 årene. Alltid turnusleger eller vikarer. På sommeren har vi ikke lege i kommunen i det hele tatt, da må vi bruke et annet legekontor. Hater det 

Anonymkode: b04a0...d09

Egentlig ikke. Føler han kompenserer med medmenneskelighet fordi det skorter på kompetansen. Han ser meg, men ikke de medisinske problemene jeg har. Derav henvises jeg ikke dit jeg skal og blir trenert.

Jeg er helt sikker på at en annen lege ville sørget for at jeg fikk det bedre. 

Kan ikke bytte heller, for da blir jeg fri for fastlege.

Anonymkode: c689b...e48

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...