Gå til innhold

Har ikke folk peiling på penger lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer voksne folk å rote til livet sitt på den måten at de ikke eier nåla i veggen? 
Vi kjøpte oss bolig da jeg var ferdig student. Var 24 år begge to og huset er nå nedbetalt. Har to ungdommer. 
Er 42 år og gjeldsfri. 
Jobbet og betalt ned alt selv, ikke fått noe av foreldre eller arv eller noe. 
Det handler om å ta smarte valg. Ikke bo i 10 år hos kjæreste uten å eie, leiken leiligheter, flytte fra by til by.

kjenner mange på min alder som ikke eier nåla i veggen, men som er i full jobb. 
shopper masse og er ute å spiser ofte.. sutrer og depper over dårlig råd, og ikke har råd til egen bolig. 
Har ikke folk økonomisk vett lengre? 
føler dere at hver gang dere har vært flink til noe så kan dere unne dere selv noe kostbart? For all del, men da blir det ikke pose og sekk. 
Jeg jobbet ved siden av studiene og sparte opp til egenkapital til bolig, det samme gjorde mannen min. 
Vi gikk glipp av shopping og spise ute i studietiden, men nå er vi 42 og gjeldfri- bolig verdt i dagens takst 4 mill 

Anonymkode: f3a24...170

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bra at du fikk skrytt litt av deg selv 👏👏👏

Anonymkode: ba610...ee3

Janteloven ja.. den glemte jeg, for den lever i beste velgående! Jeg er superfornøyd med hva vi har fått til, er du? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei er visst bare dere to som har peiling på pengebruken. Dere merker nok heller ikke noe til økt strøm, drivstoff, rente og matpriser. Utrolig jeg ante ikke at jeg skulle møte på perfekte folk her inne, men så feil tok jeg.

Anonymkode: 1354f...a93

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så bra at du fikk skrytt litt av deg selv 👏👏👏

Og dette er alt du fikk ut av innlegget til TS? Følte du deg truffet? 

Anonymkode: c12e4...55e

• Liker 7
  • Nyttig 8
Skrevet

Janteloven ja.. den glemte jeg, for den lever i beste velgående! Jeg er superfornøyd med hva vi har fått til, er du? 

Ja, jeg har også nedbetalt bolig. Men syns ikke det er noe å skryte av.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei er visst bare dere to som har peiling på pengebruken. Dere merker nok heller ikke noe til økt strøm, drivstoff, rente og matpriser. Utrolig jeg ante ikke at jeg skulle møte på perfekte folk her inne, men så feil tok jeg.

Vi betaler ikke renter da vi ikke har lån, og vi merker heller ikke så mye til strømprisene da vi bor i midt Norge. Vi har romslig økonomi da vi ikke har lån, men vi har tatt gode valg for å komme dit vi er i dag. 
Er det fy å si man er fornøyd med seg selv? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har også nedbetalt bolig. Men syns ikke det er noe å skryte av.

Fordi? Janteloven? 

• Liker 3
Skrevet

Rart at jeg på AAP klarer å spare 3-4 tusen i mnd da. Og folk i full jobb har et høyt forbruk, og sparer og klager. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke lov å være fornøyd med seg selv på KG. Janteloven er sterk her inne.

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg har nedbetalt bolig, kliss ny bil kjøpt uten lån, penger til overs hver lønning.

Tror jeg har relativt godt peiling på økonomi etter revisjonsstudiene og 15+ år i økonomijobb 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Rart at jeg på AAP klarer å spare 3-4 tusen i mnd da. Og folk i full jobb har et høyt forbruk, og sparer og klager. 

Janteloven.. mange har ikke peiling på penger, bare bruker.. så skjønner de ikke hvorfor de ikke har råd til bolig eller investere i noe. 
du er kjempeflink som sparer og sikrer framtiden din 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Mulig noe klønete innlegg av TS, men poenget er vel forhold til pengebruk. Dette er nok «baksiden av medaljen» fordi folk ikke er vandt til penger som noe visuelt lenger. Det er bare et kort, lett å bruke og en ser ikke at det minker noen plass - før en sjekker kontoen. Ingen har vondt av å spare litt, eller å ha det trangt økonomisk i perioder.

Anonymkode: 04905...d0f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg har nedbetalt bolig, kliss ny bil kjøpt uten lån, penger til overs hver lønning.

Tror jeg har relativt godt peiling på økonomi etter revisjonsstudiene og 15+ år i økonomijobb 🤷‍♀️

Jøss, der klarte du å skryte av deg selv du også 😅

• Liker 5
Skrevet

At innlegget til TS møter motstand har ingenting med jantelov å gjøre.

Det har med at innlegget oser av en spydig og negativ holdning mot alle som ikke har levd livet likt og tatt akkurat samme valg som henne. Som on sannheten er at hun er allvitende og alle andre er dumme. Sjarmerende!

Anonymkode: a458f...ba3

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Mulig noe klønete innlegg av TS, men poenget er vel forhold til pengebruk. Dette er nok «baksiden av medaljen» fordi folk ikke er vandt til penger som noe visuelt lenger. Det er bare et kort, lett å bruke og en ser ikke at det minker noen plass - før en sjekker kontoen. Ingen har vondt av å spare litt, eller å ha det trangt økonomisk i perioder.

Anonymkode: 04905...d0f

Å ha det trangt økonomisk mens en sparer er bare deilig. Kan gå sport i det. Se hvor mye en klarer å spare og hvor liten en kan klare seg på. 
Folk skal unne seg hele tiden. 
ser en kollega av meg.. nå har jeg jobbet hele uka og er så sliten, i helga skal jeg på spa, ut å spise, dra til byen, handle osv. da belønner hun seg selv fordi hun skal unne seg etter ei uke på jobb.. og bruker kanskje flere tusen.. så kommer uka før lønn, da er det alltid dårlig råd, klaging og stikk til andre som har både hus og bil.. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er slank, jeg spiser sunt og trener. Hvorfor er andre folk feite? De må jo være stokk dumme alle sammen?

På seg selv kjenner man ikke andre, TS…

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At innlegget til TS møter motstand har ingenting med jantelov å gjøre.

Det har med at innlegget oser av en spydig og negativ holdning mot alle som ikke har levd livet likt og tatt akkurat samme valg som henne. Som on sannheten er at hun er allvitende og alle andre er dumme. Sjarmerende!

Anonymkode: a458f...ba3

Jo, det er ikke lov å skryte av seg selv. 
Om jeg sier noe negativt om de som ikke har peiling på penger blir folk sur. Men om de som leier og ikke eier nåla i veggen håper på at vi som har penger skal gå på en smell, eller gosser seg når hytteeierne sliter med strømmen er ok? 
fattige folk, eller folk som ikke har økonomien på stell hater de som har det.. hvorfor? Misunnelse og bitterhet.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men ikke så god kontroll på det med normal høflighet? Tips: Den gjelder også på nett.

Kan du ikke si noe hyggelig? Husk at taushet er gull.

Anonymkode: edd2c...389

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Jeg er slank, jeg spiser sunt og trener. Hvorfor er andre folk feite? De må jo være stokk dumme alle sammen?

På seg selv kjenner man ikke andre, TS…

Folk er feite fordi inntaket er større enn uttaket. De spiser mer, mye usunt og trener ikke. 
Hadde folk spist sunt og trent jevnlig hadde ikke folk vært feit. 
igjen - handler om prioritering 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...