Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk jobb på en typisk kvinnearbeidsplass med 8 kvinner og 2 menn. I starten virket miljøet bra, men jeg merket raskt at det ikke var så rosenrødt likevel.

En av de mannlige ansatte fortalte de hadde hatt store utfordringer med arbeidsmiljøet mtp drama og baksnakking og at jeg bare måtte si i fra om noen oppførte seg dårlig.

Etterhvert begynte en av de kvinnelige ansatte å være veldig «etter» meg. Jeg fikk skryt av sjefen for måte jeg løste arbeidsoppgaver på, men denne kollegaen var likevel alltid raskt ute med å sjekke hvordan jeg gjorde ting og korrigere. Samtidig la jeg merke til at hun hadde et eget sett med regler for seg selv med bl.annet to matpauser istedenfor en, lange avbrudd for å koke kaffe eller hå på wc osv.,Hun har en svært dominerende væremåte og det virker som det irriterer flere av de andre men at ingen vil gjøre noe med det.

Den andre ansatte jeg har hatt problemer med er veldig opptatt av å baksnakke de andre. Allerede i første lunsjpause fortalte hun hva for en dårlig sjef vi hadde, kombinert med masse dårlig skjult selvskryt. Jeg  følte hun prøvde å påvirke meg til å mene det samme som henne. Men jeg hører ikke på rykter og hater baksnakking, så jeg ignorerte dette og da begynte hun tydeligvis å mislike meg. En morgen etter ferien hadde jeg gjort en feil og hun endte med å eksplodere i raseri. På dette tidspunktet visste hun at ingen andre kom på jobb før om 1/2 time, så jeg føler hun benyttet sjansen da til å ta ut sin frustrasjon på meg. Jeg vet jeg gjorde en feil, men denne ble rettet opp uten at det ble til ulempe for noen og jeg synes ikke at kjeftingen og ropingen stod i sammenheng med hendelsen. Jeg har ellers forsøkt å være hyggelig mot henne alltid. På et tidspunkt var hun til utredning for kreft, og da hun fortalte at hun hadde blitt erklært frisk ga jeg henne en klem og var oppriktig glad på hennes vegne. Likevel fortsatte hun å baksnakke og oppføre seg dårlig. Samtidig som hun utad er verdens hyggeligste når andre er tilstede.

Hva gjør man med slike kollegaer? :( 

Jeg får liksom en følelse av at alt jeg gjør blir galt og selvtilliten daler. Jeg er en rolig og litt sjenert type som ikke er så flink til å «stå opp» for meg selv. Har ikke tatt dette opp med sjefen heller. Burde jeg gjøre det? 

Anonymkode: 4d086...0a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som min arbeidsplass. Hos oss var det en mann som kjeftet og brukte hersketeknikker. Kvinnen slarvet. Fikk også samme type advarsel vedr. miljøet. Mitt råd er å jobbe er sted med smartere mennesker, i mangel på et bedre ord. Det de holder på med er lavmål, selvdestruktivt og vitner om rene " ghettotilstanden". Det blir vel primitivt.

Er du den yngste? Det høres nesten sånn ut.

Hadde jeg kunne velge på nytt, hadde jeg gått etter maks 4 år. Hvis det tar seg meget godt ut på cv'en, hadde jeg vært der i typ 4 år. Hvis det ikke er det, bytt. 

Det er drstruktivt. Er du en del av disse taperne, tror folk du er en av gjengen. De er neppe ute etter egenutvikling og læring, og det kun hemme deg. De vil prøve å ødelegge for deg om du er god, sette deg opp mot andre, skremme deg til stillhet og støtte deg når du er nede. Primitiv strategi for å herje på arbeidsplassen ettersom de ikke kan hevde seg basert på dyktighet. De vil dra deg ned sammen med dem og opprettholde en særdeles skadelig struktur på arbeidsplassen.

Lag deg en exitstrategi 

Anonymkode: e983e...59e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ut som min arbeidsplass. Hos oss var det en mann som kjeftet og brukte hersketeknikker. Kvinnen slarvet. Fikk også samme type advarsel vedr. miljøet. Mitt råd er å jobbe er sted med smartere mennesker, i mangel på et bedre ord. Det de holder på med er lavmål, selvdestruktivt og vitner om rene " ghettotilstanden". Det blir vel primitivt.

Er du den yngste? Det høres nesten sånn ut.

Hadde jeg kunne velge på nytt, hadde jeg gått etter maks 4 år. Hvis det tar seg meget godt ut på cv'en, hadde jeg vært der i typ 4 år. Hvis det ikke er det, bytt. 

Det er drstruktivt. Er du en del av disse taperne, tror folk du er en av gjengen. De er neppe ute etter egenutvikling og læring, og det kun hemme deg. De vil prøve å ødelegge for deg om du er god, sette deg opp mot andre, skremme deg til stillhet og støtte deg når du er nede. Primitiv strategi for å herje på arbeidsplassen ettersom de ikke kan hevde seg basert på dyktighet. De vil dra deg ned sammen med dem og opprettholde en særdeles skadelig struktur på arbeidsplassen.

Lag deg en exitstrategi 

Anonymkode: e983e...59e

Ja jeg er blant de yngste. Den bossy kollegaen er noen få år eldre enn meg og hun som baksnakker er i 50-årene. De andre ansatte har jeg ingen problemer med sånn sett. De er hyggelige folk, men skjønner ikke at de holder ut :(  Nylig fortalte begge de mannlige ansatte at de skulle slutte. Lurer på om miljøet blir enda verre med kun damer igjen 😕 

ts

Skrevet
Madah skrev (7 minutter siden):

Hvilken type jobb er dette?

Innen kontor/administrasjon

ts

Skrevet

Min erfaring med vanskelige kollegaer er utelukkende dårlig, og det går aldri i ens egen favør.

Ansatte har sterk beskyttelse i lovverket (på mange måter heldigvis), og disse vanskelige har stamina av stål.

Jeg fikk beskjed om vanskelig ansatt ved en nyansettelse, og etterhvert snakket jeg med sjefen. De kunne gjøre ting som å skjerme fra enkelte ting, men man får ikke gjort noe med hovedproblemene. 

For meg endte det med å bli helt utslitt, og det fremstod som at «vi» ikke kunne samarbeide. Fordi jeg hadde sagt ifra 🙃

I ettertid ser jeg at man alltid, alltid må bytte arbeidsplass om vanskelige kollegaer eller ledere lager problemer for en.

Selv der ledelsen ønsker å gjøre noe kan de ikke. 

Anonymkode: ed3f5...8e6

• Liker 2
Skrevet

Start å se etter en ny jobb, noen miljøer er så grodde at det ikke nytter endre dem.. 

• Liker 1
Skrevet

Du spør om hva du gjør "feil", men tror du selv at du gjør noe feil? På det du skriver tolker jeg det som at du er mer oppgitt over at enkelte av dine kolleger oppfører seg dårlig mot andre uansett hva de gjør. Da er det ikke du som gjør noe feil.

Jeg ville begynt å se etter andre jobber. Har dere en bedriftshelsetjeneste du kan ta kontakt med? Jeg ville gjort det også isåfall, og varslet nærmeste leder om at du har tatt kontakt fordi arbeidsmiljøet går ut over din trivsel. 

Hva med avvik? Du kan sende inn avvik pga dårlig arbeidsmiljø også. Det ville jeg også gjort. Alt samtidig som jeg hadde begynt å se etter ny jobb.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Cambria skrev (47 minutter siden):

Du spør om hva du gjør "feil", men tror du selv at du gjør noe feil? På det du skriver tolker jeg det som at du er mer oppgitt over at enkelte av dine kolleger oppfører seg dårlig mot andre uansett hva de gjør. Da er det ikke du som gjør noe feil.

Jeg ville begynt å se etter andre jobber. Har dere en bedriftshelsetjeneste du kan ta kontakt med? Jeg ville gjort det også isåfall, og varslet nærmeste leder om at du har tatt kontakt fordi arbeidsmiljøet går ut over din trivsel. 

Hva med avvik? Du kan sende inn avvik pga dårlig arbeidsmiljø også. Det ville jeg også gjort. Alt samtidig som jeg hadde begynt å se etter ny jobb.

Jeg så tidlig at miljøet ikke var så bra, men har likevel forsøkt så godt jeg kan å komme overens med disse to. Er blid og hyggelig med begge, men likevel blir det som dette 😕 Er derfor jeg lurer på om jeg skulle oppført meg annerledes ovenfor disse to..Men liker ikke å smiske for noen, og føler innerst inne at de uansett ville oppført seg som de gjør. 

Jeg sjekket faktisk om dette raseriutbruddet min kollega hadde på meg kunne registreres som avvik. Men i følge regelverket skulle ikke personlige uoverensstemmelser defineres som avvik. Føler sjefen er alt for snill og blir styrt litt av disse personlighetene. Derfor så jeg ingen mening i å ta dette opp med henne heller.

ts

Skrevet

Dersom mennene skal slutte hadde jeg gjort jobben min på best mulig måte og samtidig søkt på andre og kommet meg bort. Så kan sutrekjerringene bare sitte der. Man kan ikke forandre andre personer, så enten må man stå i det og velge å ikke bry seg (enklere sagt enn gjort), ellers så må man for sin egen del bytte beite. 

Anonymkode: 1ec1c...a28

Skrevet

Herregud for at drama. At du orker / gidder

Anonymkode: 06730...765

Skrevet

Høres ut som her jeg jobber...men her er vi 2 menn og 10 kvinner. Mannfolka er i ledelsen heldigvis.

Her er det drama og baksnakking non-stop. Heldigvis har sjefen strammet inn de som har pause mer enn 30min sammenhengende. Flere som ikke får viljen sin lenger heller.

Har ei som starter å hylgrine som hersketeknikk om hun ikke får viljen sin. Flaut å se på.

Løser alt dette ved å bare drite i mine kollegaer, er jo der for pengene jeg. Tjener bra, så holder ut litt til. Overser hele sirkuset mens jeg søker NYE jobber. Min arbeidsoppgaver er det bare jeg som gjør, så slipper å være avhengig av de andre. Men når JEG slutter får de nok problemer på det området.

Anonymkode: 1d4b7...80b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...