Gå til innhold

Kalkun

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha kalkun på nyttårsaften. Vi blir 6 par, altså 12 voksne, og så er det ett par som har med seg ei lita jente på 2 år. Det er ingen som er særlig småspist for å si det sånn... Hvor mye trengs til dette? Det er litt uenighet ute og går blant oss...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er visst vanlig å beregne ca 300gram kjøtt pr person.

Skrevet (endret)

Vi skal også ha 12 personer på kalkunmiddag, og jeg har søkt litt rundt for å finne ut av hvor mye en må beregne. Jeg har funnet endel oppskrifter beregnet på 10 personer, og da varierer anbefalingene mellom 5 og 6 kg. Så skulle tro at en trenger 6-7 kg til 12 personer. (regner med at det er en hel kalkun du snakker om,- ikke f.eks. kalkunbryst) Har kikket endel på kalkun i butikkene i det siste og det er mange kalkuner på mellom 5 og 6 kg, men ikke mange over 6 kg. Så det lønner seg nok å kjøpe med en gang en finner en stor nok.

Endret av Titta
Skrevet

Ok. Tusen takk for svar!

Da vet jeg det. Får gå på leting etter en 7 kilos. ;)

• Liker 1
Skrevet

Vi var 17 stykker i går og feiret Thanksgiving - da ble det servert 2 kalkuner på 5,6 kg. Var litt rester igjen, men ikke veldig mye.

• Liker 1
Skrevet
Vi skal ha kalkun på nyttårsaften. Vi blir 6 par, altså 12 voksne, og så er det ett par som har med seg ei lita jente på 2 år. Det er ingen som er særlig småspist for å si det sånn... Hvor mye trengs til dette? Det er litt uenighet ute og går blant oss...

beregn 350 g pr person. Barnet behøver du ikke å regne med. Det er alltid mye godt ved siden av, så du vil få nok med en på 6 kg

Skrevet

Mye kommer jo an på hva du serverer til. Bruker du "lett" tilbehør - trenger du mer kjøtt. Har du feks. fløtegratinerte poteter - tung saus etc. trenger du mindre.

Jeg ville nok satset på en 6-7 kgs kalkun - for det er ikke noe som er så kjedelig som at kalkunen blir helt skrapet - og du sitter igjen med følelesen av at alle ikke ble helt mette.

• Liker 1
Skrevet

har sett at rema har kalkuner opp til 9 kg.

bedre med litt for mye enn litt for lite.

og kalkun er jo såå godt dagen derpå også...

Skrevet

Det går alltid mere enn man tror er min erfaring! Og ofte er det de annbefaler utenpå eskene for lite! Jeg synes ikke det er noe problem å finne digre kalkuner! Vi har en på 9 kg ute i frysen nå!

• Liker 1
Skrevet

Vi er vanligvis ca 12 stykker, og da kjøper jeg den største kalkunen jeg finner. Fra prior er de største i år 7,3 kg. I tillegg har vi sosisser og stuffing som tilbehør, da er man sikker på at det blir nok.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid hørt at man beregner ca 500 g kalkun per person. Husk at det er bein og skinn med som ikke spises. Ellers er jeg enig i at det er bedre med rester enn å ha for lite. Kald kalkun kan du bruke til mye rart.

• Liker 1
Skrevet

Men pass på å ikke kjøpe den for stor heller. Ikke noe er mer frustrerende enn å stå med en svær fugl som ikke går inn i ovnen.

Skrevet

Vi beregner alltid 500 g per person, pga at mye av fuglen er bein osv som skal kastes.

Til thanksgiving var vi vel 22 stk - enestte barn var en på 11 år. Tror kalkunen var 12 kg. Og det var ikke mye kjøtt igjen etterpå.

• Liker 1
  • 13 år senere...
Skrevet

Hvis det blir rester er det nydelig på brødskivene dagen derpå. Ha på godt med smør på brødskivene, plasser deilige kalkunbiter på (gjerne  oppskjært bryst eller lår, og strø på litt salt  og pepper og  ha på litt majones :spise:

Anonymkode: 2137d...b06

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir rester er det nydelig på brødskivene dagen derpå. Ha på godt med smør på brødskivene, plasser deilige kalkunbiter på (gjerne  oppskjært bryst eller lår, og strø på litt salt  og pepper og  ha på litt majones :spise:

Hvorfor kommenterer du 10+ år gamle tråder... Er den 6. jeg har sett de siste 15 min...

Anonymkode: 97d37...078

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kommenterer du 10+ år gamle tråder... Er den 6. jeg har sett de siste 15 min...

Anonymkode: 97d37...078

Nå er det kalkuntid :)  Hva gjør du med kalkunrestene?

• Liker 1
Skrevet
På 26.11.2005 den 15.12, Blueberry skrev:

Tøft, tøft tall. Enten en jævlig svær kalkun, eller to mindre kalkuner. Heldigvis kan kalkun godt serveres kaldt så lenge sausen, potetene osv er varme. Det vil si du har tid til å steke to kalkuner :) Og det ville jeg ha gjort om jeg var deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...