Gå til innhold

Merkelig oppførsel fra NAV ansatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen min (ikke samboer) ble oppringt av ei som sa hun var fra NAV. Skulle ha tak i sønnen min  som hun sier bor hos han.

Hun sier kun fornavn på gutten.

Typen gir ikke hans tlf nr til henne som hun vil, men  gir mitt.

Hun ringer så meg. Sier min sønn har søkt arbeidsavklaringspenger. 

Har hun lov å opplyse meg om det?

Spør om han er hjemme. Sa han var på skolen hvor hun ble paff. Jeg spurte om etternavn på gutten som var noe helt annet.

Opplevde at hun trekker på det og ikke vil avslutte samtalen.

Sjekket opp navnet hun ga meg, ingen i denne kommunen med det navnet.

Ringer NAV de har en ansatt (i denne kommunen)med det tlf nr (jeg fikk ikke noe opp på det nr) 

Synes saken er så spesiell. Hadde du gått videre med det?

Anonymkode: 61345...aa0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skjønte jeg ingenting av. Alle telefoner fra NAV kommer opp med sentralnummeret, altså det som starter på 55.

• Liker 4
Skrevet

Skjønte ikke så mye her. For det første , nav ringer alltid fra dette nummeret 55553333. 

For det andre så ringer ikke nav rundt til familie for å ettersøke personer, søknad om AAP og andre søknader er taushetsbelagt. Mest sannsynlig er det IKKE nav som har ringt dere, men en person som er ute etter sønnen din - eller så er det bare en misforståelse og noen har tulleringt, eller ringt feil. 

Anonymkode: 38643...f82

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjønte ikke så mye her. For det første , nav ringer alltid fra dette nummeret 55553333. 

For det andre så ringer ikke nav rundt til familie for å ettersøke personer, søknad om AAP og andre søknader er taushetsbelagt. Mest sannsynlig er det IKKE nav som har ringt dere, men en person som er ute etter sønnen din - eller så er det bare en misforståelse og noen har tulleringt, eller ringt feil. 

Nav påstår at de har en ansatt med det tlf nummeret. Føler at det er noe ugler i mosen.

Skrevet

Det der er bullshit. De har ikke lov til å opplyse om noe på den måten, dessuten ringer de alltid fra 55553333, ikke vanlige nr. 

Anonymkode: 6b76f...214

• Liker 3
Skrevet
MissIndependent45 skrev (26 minutter siden):

Dette skjønte jeg ingenting av. Alle telefoner fra NAV kommer opp med sentralnummeret, altså det som starter på 55.

Dette stemmer ikke

• Nyttig 4
Skrevet

Ring NAV og spør? Kanskje de kjenner til at noen ringer rundt og tuller? 

Anonymkode: 170cb...a34

Skrevet

Det er ofte dem ikke ringer fra sentral nummeret! Hver eneste saksbehandler har eget nummer dem kan gi ut for direkte kontakt.

Anonymkode: c1075...866

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Var veldig merkelig at hun ringte typen først da.

Og å oppgi til meg hva vedkommende søkte på er vel taushetsbelagt ?

• Liker 1
Skrevet

NAV skal kontakte sin klient, ingen andre med mindre det er avtalt. De skal absolutt ikke gi ut noen opplysninger heller. Hadde notert ned alt og gitt beskjed på NAV-kontoret.

Anonymkode: 6d97b...f56

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nav påstår at de har en ansatt med det tlf nummeret. Føler at det er noe ugler i mosen.

Dette er jo bare tull :). Er fort gjort å løse opp en slik her floke i virkeligheten. 

1. Gå til NAV i morgen under åpningstiden, si du må snakke med personen det gjelder. 
2. Ring nummeret opp igjen, søk opp nummeret. 
3. Kontakt sønnen din, spør om han har levert søknad hos NAV. Hvis ikke så er det noen som har tatt feil, eller har tulla med dere.

Skrevet

Altså har NAV angivelig ringt kjæresten til moren til mannen som har søkt om aap?

Her er det åpenbart ugler i mosen. Men ikke hos NAV. 

Anonymkode: d62b2...9d9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette er jo bare tull :). Er fort gjort å løse opp en slik her floke i virkeligheten. 

1. Gå til NAV i morgen under åpningstiden, si du må snakke med personen det gjelder. 
2. Ring nummeret opp igjen, søk opp nummeret. 
3. Kontakt sønnen din, spør om han har levert søknad hos NAV. Hvis ikke så er det noen som har tatt feil, eller har tulla med dere.

Har ikke navn bare tlf nr.

Søker opp kommer ikke navn.

Min sønn vet knapt hva nav er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså har NAV angivelig ringt kjæresten til moren til mannen som har søkt om aap?

Her er det åpenbart ugler i mosen. Men ikke hos NAV. 

Anonymkode: d62b2...9d9

Hæ? Min kjæreste er ufør. Jeg er i full jobb, og sønnen min på 16(!) Går på vgs. 

Skrevet
MissIndependent45 skrev (1 time siden):

Nei saksbehandlere kan ringe fra sitt jobbmobilnummer også. 

Anonymkode: 9f1fb...c77

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hæ? Min kjæreste er ufør. Jeg er i full jobb, og sønnen min på 16(!) Går på vgs. 

Man får ikke søkt aap om man er under 18 år. Det er teknisk umulig. For man må fylle inn fødselsnummer.

Så det er neppe nav som har ringt kjæresten din.

Anonymkode: 88b8b...560

Skrevet

Saksbehandlere i nav har egen mobiltelefon som de kan nås direkte på, og ringe ut til brukere fra, så den biten er grei

Mulig det er noen misforståelser her knyttet til navn og kontaktinformasjon til personen som har søkt aap, og at saksbehandler forsøker å nøste opp i det, for i det hele tatt å kunne behandle søknaden. Litt merkelig å fortelle din kjæreste hva saken går ut på, dog. Hun burde jo bare ha presentert seg som saksbehandler i nav og bedt om kontaktinformasjon til sønnen din, sånn at hva det enn er hun skal ha avklart avklares direkte med den hun mener det gjelder. 

Om du ikke får svar på mobilnummeret hun ringte fra, send en sms til det, og be om at hun ringer deg tilbake. Skriv at det gjelder din sønn, som hun har forsøkt å komme i kontakt med, så ringer hun deg nok. 

Anonymkode: bb0f5...d3f

• Liker 1
Skrevet

Hun kan fint ha ringt fra egen jobbtelefon, man kan som NAV-ansatt fjerne funksjonen som viser 55553333.

Hun har taushetsplikt, og kan ikke kontakte familiemedlemmer og informere om at noen har søkt AAP, med mindre det foreligger en fullmakt. Hun slet antakelig med å få tak i en søker, så vil tro det var gjort i beste mening. Men her har hun brutt taushetsplikten sin.

Hilsen NAV-ansatt

Anonymkode: 69b24...62d

Skrevet

Joda, dette kan fint være nav..

1. Vi som nav ansatte har egne mobiler. Når vi ringer ut vises det fellesnummer eller direkte nummer. Noen foretrekker det ene, andre det andre. Det er veldig varierende.

2. Din sønn er under 16, og opplysninger til deg er nødvendigvis ikke taushetsbelagt da du har forsørgingsansvar og han er ikke myndig. Men joda, det er ikke alt man kan si nei.

3. Kan det tenkes at din sønn er en luring? Har for moroskyld søkt, oppgitt annet etternavn og en adresse han kjenner til? Bare for å prøve seg.

4. Dersom mennesker mottar ytelse fra nav så er det noen av disse ytelsene som skal reduseres dersom man bor sammen med noen, eller økes dersom man forsørger noen. Så hvis din sønn har oppgitt at han bor på din kjærestes adresse så er det relevant for ytelsen, både for kjæreste og evt sønn.

Synes dette høres veldig innafor.

Tenker saksbehandler har stusset veldig. Og derfor ringt for å forsøke å få en oppklaring eller fornuft før hun sender brev. Dette gjør jeg ofte.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er en veldig gråsone dette med taushetsplikten her.

Når man er mellom 16 og 18 så skal det gis informasjon som det som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret på best mulig. 

Jeg er enig at den er litt på kanten, samtidig så er den ikke helt svart hvit.

Endret av Baktusen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...