AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Alltid rasende på meg pga et eller annet innbildt scenario. Roping og skriking og skjellsord døgnet rundt. Kontrollbehov, går ikke an å snakke normalt. Mye bisarr oppførsel. Psykisk vold mot meg. Jeg er utslitt. Vil jeg kunne få eneomsorgen for barnet om jeg går? Eller må jeg sende barnet på samvær og måtte forholde meg til barnefar som sannsynligvis er enda verre etter at jeg har forsøkt å "ta fra han" barnet? Han har vært tvangsinnlagt før, men har forstått at det nesten er umulig å få til nå. Om han ikke selv forstår han trenger hjelp, burde han ihvertfall bli tvunget til å holde seg unna oss. Barnet er lite, og er glad i far, skjønner ikke helt hva som foregår, men vil jo kunne bli påvirket likevel. Far er ikke slem mot barnet, men bryr seg ikke om at barnet er tilstede når han har sine mange utbrudd. Anonymkode: f7ad3...9ba
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Far er ikke slem mot barnet, men bryr seg ikke om at barnet er tilstede når han har sine mange utbrudd. Men da bryr han seg egentlig ikke så mye om barnet. Ruser du deg også? Jeg spør ikke for å dømme men hvis det blir ord mot ord og evt urinprøver i en foreldresak kan det jo hende barnet går til en annen familie enn til bare deg eller delt omsorg. Det er selvfølgelig bedre enn at barnet blir i det hjemmet dere har nå. Jeg er oppvokst med psykotisk og rusa mor og en frisk far som begge elsket meg men jeg husker og er fortsatt preget av de høylytte kranglene til mamma og pappa. Anonymkode: e4bfb...1ba 2 1
Carrot Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 TS, start med å ta med deg barnet ditt til et krisesenter og få hjelp derfra, de har de rette ressursene KG mangler! 1 6
AliceNextDoor Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 Det du beskriver er vold også mot barnet. Du risikerer selv ganske mye om du ikke fjerner barnet fra dette. 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Siden han har historikk med tvangsinnleggelse stiller det deg sterkt for å få eneomsorg for barnet. Hadde det ikke vært dokumentasjon på det kunne det vært vanskeligere, da ville det vært lurt å dokumentere oppførselen hans, psykosene og truslene og den psykiske volden og få inn en anmeldelse på han. Du kan også sende bekymring til barnevernet pga rusmisbruk, da plikter de å følge opp med rustester og får han positiv prøve i systemet kan du bruke det mot han også. Når retten skal bedømme omsorgsrett ser de på dokumentasjon om uskikket foreldrerolle fremfor påstander. Stå på og gjør det du kan for å komme deg vekk! Alle fagpersoner forstår at det er skadelig for barnet å vokse opp i dette selvom barnet er for ung til å skjønne det selv per nå. Anonymkode: 791b6...b56 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Off.. en sånn utrygghet skal ikke et barn vokse opp med. Får helt vont inni meg når jeg hører om sånt. Barna kommer alltid først, og det er et barns rettighet å bli beskyttet av sine foreldre. Forlat denne mannen asap. Anonymkode: 710b8...360 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men da bryr han seg egentlig ikke så mye om barnet. Ruser du deg også? Jeg spør ikke for å dømme men hvis det blir ord mot ord og evt urinprøver i en foreldresak kan det jo hende barnet går til en annen familie enn til bare deg eller delt omsorg. Det er selvfølgelig bedre enn at barnet blir i det hjemmet dere har nå. Jeg er oppvokst med psykotisk og rusa mor og en frisk far som begge elsket meg men jeg husker og er fortsatt preget av de høylytte kranglene til mamma og pappa. Anonymkode: e4bfb...1ba Jeg ruser meg overhodet ikke, nei! For å sette det på spissen kan kanskje et annet hjem være bedre for barnet enn det nåværende. Men jeg ønsker jo å skape et nytt hjem for barnet, uten far. Jeg lurer på om systemet vil tvinge meg til å fortsatt ha far i livet vårt. Om en forelder er rusfri og oppegående og ønsker et normalt liv, er det ikke riktig at begge skal fratas omsorgen. Men når du sier det slik, så vet jeg ikke om jeg tør å søke hjelp.😢 Anonymkode: f7ad3...9ba
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Siden han har historikk med tvangsinnleggelse stiller det deg sterkt for å få eneomsorg for barnet. Hadde det ikke vært dokumentasjon på det kunne det vært vanskeligere, da ville det vært lurt å dokumentere oppførselen hans, psykosene og truslene og den psykiske volden og få inn en anmeldelse på han. Du kan også sende bekymring til barnevernet pga rusmisbruk, da plikter de å følge opp med rustester og får han positiv prøve i systemet kan du bruke det mot han også. Når retten skal bedømme omsorgsrett ser de på dokumentasjon om uskikket foreldrerolle fremfor påstander. Stå på og gjør det du kan for å komme deg vekk! Alle fagpersoner forstår at det er skadelig for barnet å vokse opp i dette selvom barnet er for ung til å skjønne det selv per nå. Anonymkode: 791b6...b56 Hvordan dokumentere dette? Det er noen få som vet hvordan ting er, usikker på om de er villig til å vitne. Men han klarer ofte å oppføre seg veldig hyggelig utad. Så jeg er redd for å ikke bli trodd. Har noen opptak av han, men de viser ikke det verste. Anonymkode: f7ad3...9ba
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Off.. en sånn utrygghet skal ikke et barn vokse opp med. Får helt vont inni meg når jeg hører om sånt. Barna kommer alltid først, og det er et barns rettighet å bli beskyttet av sine foreldre. Forlat denne mannen asap. Anonymkode: 710b8...360 Men spørsmålet er om jeg klarer å beskytte barnet ved å forlate han, eller om jeg må sende ungen alene til far annenhver uke? Anonymkode: f7ad3...9ba
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ruser meg overhodet ikke, nei! For å sette det på spissen kan kanskje et annet hjem være bedre for barnet enn det nåværende. Men jeg ønsker jo å skape et nytt hjem for barnet, uten far. Jeg lurer på om systemet vil tvinge meg til å fortsatt ha far i livet vårt. Om en forelder er rusfri og oppegående og ønsker et normalt liv, er det ikke riktig at begge skal fratas omsorgen. Men når du sier det slik, så vet jeg ikke om jeg tør å søke hjelp.😢 Anonymkode: f7ad3...9ba Med barnefar sin historikk så kommer dette til å gå bra, men du og barnet må komme dere vekk NÅ. Kan du ringe krisesenter? Du og barnet kan midlertidig bo der litt, frem til leilighet og sånne ting er i orden. Første prioritert nå er at dere må ut av huset. Hvis du ikke får barnet med deg ut, kjapt - så risikerer du at barnet får hele sin barndom ødelagt pga dette. Anonymkode: 7a3f3...ed6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 Da er jo ikke du heller egnet som mor, når du lar barnet bo ett slikt sted. Her må barnevernet inn i bildet. Anonymkode: 1d362...810
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 Hvis barnet er lite og far har en slik historikk, hvorfor ble du gravid med en slik mann? Anonymkode: a6c70...f8b 1
AliceNextDoor Skrevet 6. september 2022 #13 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ruser meg overhodet ikke, nei! For å sette det på spissen kan kanskje et annet hjem være bedre for barnet enn det nåværende. Men jeg ønsker jo å skape et nytt hjem for barnet, uten far. Jeg lurer på om systemet vil tvinge meg til å fortsatt ha far i livet vårt. Om en forelder er rusfri og oppegående og ønsker et normalt liv, er det ikke riktig at begge skal fratas omsorgen. Men når du sier det slik, så vet jeg ikke om jeg tør å søke hjelp.😢 Anonymkode: f7ad3...9ba "Systemet" som du kaller det har kun for øyet å sikre at barnet har en trygg hverdag. Der plikter dere begge som foreldre å bidra, og det finnes ikke et eneste apparat som ikke kommer til å støtte deg i å fjerne risiko fra barnets oppvekst. Dette går fint, du skal ikke være redd for å selv bli straffet. Du må nå bruke foreldremandatet ditt, for jo lengre du haler det ut å ta grep - jo lettere blir det for din mann å bruke det mot deg i ettertid. 1 1
AliceNextDoor Skrevet 6. september 2022 #14 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er jo ikke du heller egnet som mor, når du lar barnet bo ett slikt sted. Her må barnevernet inn i bildet. Anonymkode: 1d362...810 Det har ikke du noen som helst grunnlag for å uttale deg om, du gjør faktisk saken mye verre med å spre slikt tullball kontra å komme med konstruktive innspill. Ta deg sammen! 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan dokumentere dette? Det er noen få som vet hvordan ting er, usikker på om de er villig til å vitne. Men han klarer ofte å oppføre seg veldig hyggelig utad. Så jeg er redd for å ikke bli trodd. Har noen opptak av han, men de viser ikke det verste. Anonymkode: f7ad3...9ba Gjør flere opptak, vær alltid klar for å ta opp , prøv å ha kommunikasjon på sms når han trakasserer deg og roper rundt barnet eller ta opp med skjult kamera eller lydopptak. Du har lov til å ta opp samtaler på tlf og i rom så lenge du selv deltar i samtalen. Du kan ikke få tilgang til helsejournalen hans men hvis du vet at han har vært tvangsinnlagt vil det stå i systemet og finnes dokumentasjon på når politi og barnevern skal etterforske han. Rusprøve er lett å få dokumentert Anonymkode: 791b6...b56 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #16 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis barnet er lite og far har en slik historikk, hvorfor ble du gravid med en slik mann? Anonymkode: a6c70...f8b Det var ikke planlagt, jeg var egentlig på vei ut. Men jeg klarte ikke å ta bort ungen. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er jo ikke du heller egnet som mor, når du lar barnet bo ett slikt sted. Her må barnevernet inn i bildet. Anonymkode: 1d362...810 Jeg ønsker å flytte et annet sted med barnet. Men når vi har felles foreldrerett, må jeg sende ungen til far annenhver uke? Det er det som holder meg tilbake. Jeg kjenner til tilfeller der barnevernet har vært i bildet, far har en kjent historie med både rus og psykiatri, og har barnet 50 prosent. Jeg føler det er urettferdig å si jeg er en uegnet mor siden jeg "lar" barnet være der. Jeg har ikke myndighet til å bestemme at barnet ikke skal være med far! Hvor finnes det hjelp å få?? Anonymkode: f7ad3...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #17 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis barnet er lite og far har en slik historikk, hvorfor ble du gravid med en slik mann? Anonymkode: a6c70...f8b Kan du bare holde munn. Få vet at mannen er sånn. Faktisk så er det vanligste i voldelige parforhold at de sidene kommer frem først etter svangerskap Anonymkode: 791b6...b56 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #18 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg ruser meg overhodet ikke, nei! For å sette det på spissen kan kanskje et annet hjem være bedre for barnet enn det nåværende. Men jeg ønsker jo å skape et nytt hjem for barnet, uten far. Jeg lurer på om systemet vil tvinge meg til å fortsatt ha far i livet vårt. Om en forelder er rusfri og oppegående og ønsker et normalt liv, er det ikke riktig at begge skal fratas omsorgen. Men når du sier det slik, så vet jeg ikke om jeg tør å søke hjelp.😢 Anonymkode: f7ad3...9ba AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men spørsmålet er om jeg klarer å beskytte barnet ved å forlate han, eller om jeg må sende ungen alene til far annenhver uke? Anonymkode: f7ad3...9ba Du vil ikke miste omsorgen. Han vil . Ikke uroe deg! Krisesenter setter deg i kontakt med advokat som du kan rådføre deg med og få hjelp av Anonymkode: 791b6...b56 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #19 Skrevet 6. september 2022 Kan du bevise at far har et rusproblem? Du må bevise dette dersom du skal nekte ham samvær. Hvordan? 1: Dersom han begynner å lage bråk, ta opp på mobilen din. Du har lov til å bruke dette som bevis så sant du selv deltar på opptakene. Om det er mulig, få ham til å røpe hva han har tatt, hvor ofte, hans holdninger til dette, holdniger til barnet og rus, osv. 2: Ta bilder av ALLE rusrelaterte "scener" i huset, lagre bildene på en Google Drive-mappe og slett dem fra mobilen. Dersom han krever å se på mobilen din eller ødelegger den, har du da fremdeles bevis. Ta bilder av pille-pakninger, øl på stuebordet, slike små poser rusmidler kommer i - ta screenshots av alle rare ting han sier til deg på tekst (IKKE SNAPCHAT, det ser han) og lagre i Drive. Cannabis er generelt ikke lett å frata noen fravær på grunn av, fordi THC er ufarliggjort som psykosefremkallende... (jeg er for avkriminalisering mye for å få bukt med uregulert THC-innhold, folk blir stein gærne av det) 3: Opptak av barnet ditt. Snakk helt normalt med barnet ditt om far. Ikke still ledende spørsmål. Anonymkode: fc410...e52 3
AprilLudgate Skrevet 6. september 2022 #20 Skrevet 6. september 2022 Du bør skaffe mer dokumentasjon. La dagbok over alle hendelser, ta bilder av alt rusrelatert du finner (brukerutstyr feks). Du kan sette opp skjult kamera hjemme. Du kan sende sms/messenger til disse som vet og starte en dialog hvor deres utsagn kan fungere som bevis på at de er vitner. Innled med noe som gjør det naturlig for dem å bekrefte tidligere hendelser eller omfanget de vet om, ikke si at du vurderer å gå fra ham. Få så mye du klarer av ham og andre på sms/messenger. Film ham, og skriv logg/dagbok. Om du har tilgang på hans kontoutskrift: let etter uttak av summer som passer med kjøp av narkotika. Om du er heldig er summene påfallende like (la oss samme sum, og dette uttaket sammenfaller med dager du mener han har vært påvirket). Så drar du på krisesenter, og tar det derfra. Ikke bruk lang tid på det, barnet må bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå