AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Jeg bare trenger å skrive dette et sted - se på det som en damputblåsning, om noe. Dette er mer enn ti år siden, og kom tilfeldig fram i en samtale som noe han skammet seg over og forstod at var galt. Jeg har sett jenta det var snakk om, vet hvordan hun så ut da og nå, han visste hun var 16 og hun var ikke utseendemessig veldig voksen for alderen (alle vet hvem alle er, her - liten by). Han ble dessuten sammen med henne en del år senere (da begge helt klart var voksne, og uten at de hadde hatt noe kontakt siden festen da hun var 16), de hadde et helt fint forhold som varte noen år og de er nå helt okei venner. Null stress der. Men. Jeg var selv en slik 16-åring som hang med de eldre gutta, hadde kjærester helt oppi 24 år, festet og tenkte at jeg var "kul" som fikk henge med dem. Jo eldre jeg har blitt, jo mer har jeg forstått hvor mye de manipulerte meg, hvor mye jeg gjorde som jeg nok ellers ikke ville gjort og hvor fucked up det er at noen i tjueåra skal gå etter 16-åringer. Jeg og kjæresten har snakket om dette og han legger seg flat, det er ikke dét - og han har ikke gjentatt det å prøve seg på unge jenter, det er ikke et mønster hos ham. Og da han prøvde seg på denne 16-åringen var hun ikke interessert, så det skjedde ikke noe. Jeg skjønner at selv om det helt klart ER ekkelt at en voksen mann prøver seg på en tenåringsjente, dreier dette seg mye om mine traumer med voksne menn da jeg var 16... Men etter at jeg fikk vite dette, har jeg en ekkel følelse i meg hver gang jeg tenker på det der. Det dukker opp en del. Jeg har bearbeidet det meste av det som skjedde i ungdomsåra mine hos psykolog, men noen ting går aldri helt bort, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med denne følelsen. Anonymkode: 813f1...58b 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Ja det er ekkelt. Det har med han å gjøre og ikke dine traumer så ikke legg det på deg selv for å bortforklare ovenfor deg selv at mannen din faktisk ser på jenter på den måten og var en av de eldre gutta som kunne utnyttet deg. Vet ikke hva du kan gjøre men om informasjonen spiser deg opp så er det bedre å gjøre det slutt så du slipper å være med en sånn mann og starte med blanke ark hos en med bedre holdninger. Anonymkode: 30e2f...e61 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er ekkelt. Det har med han å gjøre og ikke dine traumer så ikke legg det på deg selv for å bortforklare ovenfor deg selv at mannen din faktisk ser på jenter på den måten og var en av de eldre gutta som kunne utnyttet deg. Vet ikke hva du kan gjøre men om informasjonen spiser deg opp så er det bedre å gjøre det slutt så du slipper å være med en sånn mann og starte med blanke ark hos en med bedre holdninger. Anonymkode: 30e2f...e61 Han _ser_ ikke på jenter på den måten. Han gjorde en (ekkel og dum) feil da han var 23. Det var aldri et mønster. Jeg gjorde mye rart da jeg var både 16 og 23 som jeg ikke kan stå for i dag, og selv om det ikke unnskylder det som skjedde, blir dette litt å throw the baby out with the bath water. Jeg skjønner at man ikke skal lage unnskyldninger, men man skal ikke overreagere, heller. Anonymkode: 813f1...58b 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Han _ser_ ikke på jenter på den måten. Han gjorde en (ekkel og dum) feil da han var 23. Det var aldri et mønster. Jeg gjorde mye rart da jeg var både 16 og 23 som jeg ikke kan stå for i dag, og selv om det ikke unnskylder det som skjedde, blir dette litt å throw the baby out with the bath water. Jeg skjønner at man ikke skal lage unnskyldninger, men man skal ikke overreagere, heller. Anonymkode: 813f1...58b Ok. Da er det sånn du tar det. Jeg ser ikke på alt man gjorde i 20 årene som noe man ikke har ansvar for. Festvoldtekt, kjøpe sex på guttatur osv hadde vært dealbreakere for meg. Det har med kvinnesyn å gjøre som også det å være voksen og å sjekke opp et barn har å gjøre uten at disse eksemplene på noen måte er like alvorlige så bunner det i et kvinnesyn man ikke bare skal svelge og godta. Det er fint at han angrer og skjønner at det var uakseptabelt. Du kommer deg nok over det:) Anonymkode: 30e2f...e61
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg skjønner at man ikke skal lage unnskyldninger, men man skal ikke overreagere, heller. Anonymkode: 813f1...58b Men du lager unnskyldninger. En hver kvinne med selvrespekt ville kastet han her ut, uten å blunke. Anonymkode: 75d78...bbe 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ja det er ekkelt. Det har med han å gjøre og ikke dine traumer så ikke legg det på deg selv for å bortforklare ovenfor deg selv at mannen din faktisk ser på jenter på den måten og var en av de eldre gutta som kunne utnyttet deg. Vet ikke hva du kan gjøre men om informasjonen spiser deg opp så er det bedre å gjøre det slutt så du slipper å være med en sånn mann og starte med blanke ark hos en med bedre holdninger. Anonymkode: 30e2f...e61 Hun kommer nepppe til å finne en med bedre holdninger så lenge hun ikke har tatt et oppgjør med seg selv og egne malfungerende mønstre. Anonymkode: 75d78...bbe
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 Både du og han har modnet. Du gjorde feil når du var ung, det gjorde han også. Så hvis du anerkjenner at du er en annen nå, så må du neste anerkjenne at han er en annen nå. Jeg tror det er dine egne traumer som nå preger tankene dine. Anonymkode: 778c3...39b 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun kommer nepppe til å finne en med bedre holdninger så lenge hun ikke har tatt et oppgjør med seg selv og egne malfungerende mønstre. Anonymkode: 75d78...bbe Så du prøver å legge det på henne at (mange) menn har bedritne holdninger til kvinner? Tufs! Anonymkode: 30e2f...e61
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Både du og han har modnet. Du gjorde feil når du var ung, det gjorde han også. Så hvis du anerkjenner at du er en annen nå, så må du neste anerkjenne at han er en annen nå. Jeg tror det er dine egne traumer som nå preger tankene dine. Anonymkode: 778c3...39b Hun er jo tydeligvis ikke en annen når hun enda velger menn basert på den verdien som traumene har gitt henne. Anonymkode: 75d78...bbe
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du prøver å legge det på henne at (mange) menn har bedritne holdninger til kvinner? Tufs! Anonymkode: 30e2f...e61 Nei, men at hun velger en slik mann og unnskylder han. Å kalle folk for tufs, sier i grunn bare noe om deg, og ikke om oss andre. Anonymkode: 75d78...bbe
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hun er jo tydeligvis ikke en annen når hun enda velger menn basert på den verdien som traumene har gitt henne. Anonymkode: 75d78...bbe AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei, men at hun velger en slik mann og unnskylder han. Å kalle folk for tufs, sier i grunn bare noe om deg, og ikke om oss andre. Anonymkode: 75d78...bbe Har du i det hele tatt lest tråden? De har vært sammen lenge og det som skjedde for ti år siden kom tilfeldig opp i en samtale. Hun visste ikke dette når hun møtte han så får stoppe med den victimblamingen din og å bruke traumene hennes til å nedverdige og undertrykke henne. Anonymkode: 30e2f...e61 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du i det hele tatt lest tråden? De har vært sammen lenge og det som skjedde for ti år siden kom tilfeldig opp i en samtale. Hun visste ikke dette når hun møtte han så får stoppe med den victimblamingen din og å bruke traumene hennes til å nedverdige og undertrykke henne. Anonymkode: 30e2f...e61 Ja. Du får bare kalle det victimblaming. Ønsker man seg et bedre liv og bedre relasjoner så må man noen ganger gå i seg selv for å finne løsningen. Det finnes kvinner som går fra den ene voldsutøveren til den andre, nettopp fordi de ikke vet hva de gjør feil. Så går de på krisesenteret og lærer å se etter andre ting. Jeg synes det er ganske ille at noen kaller det man lærer på et krisesenter eller hos en psykolog, for victimblaming. Anonymkode: 75d78...bbe 1
Blåjojo Skrevet 6. september 2022 #13 Skrevet 6. september 2022 Om det ikke har vært noe annet du har reagert på med kjæresten din den tiden dere har vært sammen, så er det nok deg selv du må jobbe litt med. Vi er mange som har ønsket å være med de "eldre gutta" da vi var ung, meg selv inkludert. Og er det noe vi vet, så et det at tenåringsjenter vet hvordan de skal få gutter/menn til å falle for seg. Når du først har begynt å gruble på dette, så kan det være veldig vanskelig å legge bort. Finn noen å snakke med om det. For noen er det nok med en venninne man kan lufte tankene til, mens andre trenger mer profesjonell hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #14 Skrevet 6. september 2022 Blåjojo skrev (2 minutter siden): Om det ikke har vært noe annet du har reagert på med kjæresten din den tiden dere har vært sammen, så er det nok deg selv du må jobbe litt med. Vi er mange som har ønsket å være med de "eldre gutta" da vi var ung, meg selv inkludert. Og er det noe vi vet, så et det at tenåringsjenter vet hvordan de skal få gutter/menn til å falle for seg. Når du først har begynt å gruble på dette, så kan det være veldig vanskelig å legge bort. Finn noen å snakke med om det. For noen er det nok med en venninne man kan lufte tankene til, mens andre trenger mer profesjonell hjelp. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bare trenger å skrive dette et sted - se på det som en damputblåsning, om noe. Dette er mer enn ti år siden, og kom tilfeldig fram i en samtale som noe han skammet seg over og forstod at var galt. Jeg har sett jenta det var snakk om, vet hvordan hun så ut da og nå, han visste hun var 16 og hun var ikke utseendemessig veldig voksen for alderen (alle vet hvem alle er, her - liten by). Han ble dessuten sammen med henne en del år senere (da begge helt klart var voksne, og uten at de hadde hatt noe kontakt siden festen da hun var 16), de hadde et helt fint forhold som varte noen år og de er nå helt okei venner. Null stress der. Men. Jeg var selv en slik 16-åring som hang med de eldre gutta, hadde kjærester helt oppi 24 år, festet og tenkte at jeg var "kul" som fikk henge med dem. Jo eldre jeg har blitt, jo mer har jeg forstått hvor mye de manipulerte meg, hvor mye jeg gjorde som jeg nok ellers ikke ville gjort og hvor fucked up det er at noen i tjueåra skal gå etter 16-åringer. Jeg og kjæresten har snakket om dette og han legger seg flat, det er ikke dét - og han har ikke gjentatt det å prøve seg på unge jenter, det er ikke et mønster hos ham. Og da han prøvde seg på denne 16-åringen var hun ikke interessert, så det skjedde ikke noe. Jeg skjønner at selv om det helt klart ER ekkelt at en voksen mann prøver seg på en tenåringsjente, dreier dette seg mye om mine traumer med voksne menn da jeg var 16... Men etter at jeg fikk vite dette, har jeg en ekkel følelse i meg hver gang jeg tenker på det der. Det dukker opp en del. Jeg har bearbeidet det meste av det som skjedde i ungdomsåra mine hos psykolog, men noen ting går aldri helt bort, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med denne følelsen. Anonymkode: 813f1...58b Anonymkode: fdbae...fe1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 Tenker han bør dumpe deg, for dette er sikkert noe du kommer til å bruke mot han så lenge han er i forhold med deg. En er lovlig når en er 16 år, 23 år er ungt selv om det er noen år imellom . Altså , om du elsker han glemmer du dette. Før din tid. Det gjør han ikke til et dårlig menneske . Lykke til 😊 Anonymkode: fdbae...fe1 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #16 Skrevet 6. september 2022 Det er jo på grensen til pedofili. Bokstavelig talt, ett år yngre og det hadde vært pedofili. Anonymkode: 040fc...358 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #17 Skrevet 6. september 2022 Blåjojo skrev (7 minutter siden): Og er det noe vi vet, så et det at tenåringsjenter vet hvordan de skal få gutter/menn til å falle for seg. For noe tull! Gutter og menn faller like gjerne for tenåringsjenter fordi de IKKE vet hvordan de skal få noen til å falle for seg. Slutt å skylde på tenåringene! Anonymkode: 75d78...bbe 3 1
Blåjojo Skrevet 6. september 2022 #18 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For noe tull! Gutter og menn faller like gjerne for tenåringsjenter fordi de IKKE vet hvordan de skal få noen til å falle for seg. Slutt å skylde på tenåringene! Anonymkode: 75d78...bbe Jeg har litt for mye erfaring med det motsatte til at jeg noen gang kommer til å endre mening, så velger å ikke diskutere dette med deg. 1
Hannah80 Skrevet 6. september 2022 #19 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo på grensen til pedofili. Bokstavelig talt, ett år yngre og det hadde vært pedofili. Anonymkode: 040fc...358 Enda en som ikke vet hva pedofili er. 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #20 Skrevet 6. september 2022 Ikke be om råd på kvinneguiden. Her florerer det med bitre mannehatere. Om han er kvalitet nå, blir gammel dumskap for dumt å vurdere. Anonymkode: fdbae...fe1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå