Gå til innhold

Penger til datter som bor på skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 16 år, går på internatskole. Mat dekket.

Tenkte å gi henne et beløp som hun skal ha frem til jul. Hun trenger lommepenger til klær, aktiviteter (typ. tur til sentrum med venninner) og vaskemidler/ toalettsaker.

Vil hun skal ha det greit, men samtidig forberede henne til studietida og stram økonomi. Hun er flink til å styre penger.

Forslag til beløp?

Anonymkode: f2a25...606

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun er 16 år, går på internatskole. Mat dekket.

Tenkte å gi henne et beløp som hun skal ha frem til jul. Hun trenger lommepenger til klær, aktiviteter (typ. tur til sentrum med venninner) og vaskemidler/ toalettsaker.

Vil hun skal ha det greit, men samtidig forberede henne til studietida og stram økonomi. Hun er flink til å styre penger.

Forslag til beløp?

3000 i mnd er passe tenker jeg 

Anonymkode: dd9a6...394

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

3000 i mnd er passe tenker jeg 

Anonymkode: dd9a6...394

Takk for svar 😊

Skrevet

Vil anbefale å heller gi et fast beløp feks hver 14. dag, istedenfor en stor sum. Det er fort gjort å glemme utgifter som kommer senere og dermed plutselig ikke ha nok. 

Anonymkode: 441e2...2fd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

men hun trenger vel ikke å kjøpe nye klær hver eneste måned? 0g hvor mye penger går egentlig med på å stikke til byen sammen med venninner hele tiden? 

nødvendige ting, som for eksempel telefon-regning, burde selvfølgelig ikke koste 3 000 kroner hver eneste måned. 😦 

Anonymkode: 58d83...7c9

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker 1500,-. 

300kr til telefon, 700kr til shopping (inkl klær, toalettsaker etc) og 500kr til aktiviteter. Så får hun fordele det som hun selv vil. 

Og at du som forelder igjen kan være behjelpelig med nødvendig ting, som utstyr til skole, lege, tannlege og slikt.

Da får hun en liten sum, og kan lære seg fordele og prioritere.

Anonymkode: 204de...4fb

• Liker 5
Skrevet

Har hun ikke borteboerstipend? Er hun hjemme i helgene? 

Anonymkode: fe596...964

• Liker 1
Skrevet

Sett deg ned med henne og regn ut hvilke utgifter hun har, og hvor ofte ting må kjøpes inn.... Fikk borteboerstipend på internat for litt over 20 år siden, tror det var igjen ca en tusenlapp den gangen. Internatet dekket strøm, mat og toalettpapir, resten av stipendet skulle dekke månedskort på transport, telefon, skoleutstyr, klær, evt sosialt. Vet ikke hva det vil tilsi med dagens priser, men ett sted mellom 2-3000? 

Anonymkode: a8fa7...d6f

• Nyttig 1
Skrevet

Kan hun ikke få stipend fra Lånekassen?

Anonymkode: b7e8d...757

Skrevet

1500 i mnd hvis skolen dekker mat. Det er mer enn nok. 

Anonymkode: 0dde1...61a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan hun ikke få stipend fra Lånekassen?

Anonymkode: b7e8d...757

Som forelder har man forsørgerplikt for sine barn selv om de får stipend fra lånekassen helt til barnet er ferdig med VGS, og stipendet fra lånekassen som borteboer på VGS er så lavt at det kan man uansett ikke leve av. Jeg var selv borteboer på VGS (og nå er det allerede 10 år siden jeg startet på VGS), og fikk et par tusen fra begge foreldrene mine inkludert stipend fra lånekassen slik at jeg hadde kanskje 12.000 inn tilsammen i måneden, men bodde altså på privat hybel og betalte alt selv. 

Anonymkode: dbae7...c62

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor mye ville hun fått i lommepenger om hun bodde hjemme?

Det eneste ekstra jeg kan se hun trenger utenom er vaskemiddel, og det er vel stort sett en engangsinvestering som holder resten av året når en kun skal vaske ett rom?

Anonymkode: d7782...3b1

Skrevet

Jeg ville laget et budsjett sammen med henne, og sett an beløpet ut fra det. Og så ville jeg overført penger en gang i måneden, ikke en gang i halvåret. Hvis hun roter til økonomien får hun da ikke dårlig råd så lenge. Dessuten vil hun få studielån en gang i måneden senere. 
Jeg ville også tenkt på om hun trenger noe større på klesfronten det neste året, som vinterjakke, vintersko og lignende. Det er dyrt!

Anonymkode: 22cc0...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...