Gå til innhold

Dette med økonomi og julegaver..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg får skikkelig dårlig samvittighet for å skrive dette, og jeg «skammer» meg helt ærlig litt på den fronten.

I år har det skjedd mye forandringer i livene våre, vi har fått barn nr2, og far i huset er blitt student. Vi har derfor en helt annen økonomi enn vi hadde før. Dette stresser meg litt med julegaver, og vi prøver å spare der vi kan! Men det er akkurat så det går opp i utgangspunktet.. vi har alt i alt 12 nevøer og nieser som er under 13 år, derfor tenker jeg jo at det er en forventning om julegaver selvsagt. For barna er det jo det som teller, dessverre.. jeg kommer til å handle fellesgaver for søskene(spill ellernoe), utenom de minste på 0-3 år.. men mine egne barn? Vi har satt over en god slant på sparing til de før denne situasjonen, og de har fått en del i arv. Er det skikkelig ille av meg å bruke dems penger til julegave? Vi er som sagt i en litt sårbar økonomisk situasjon nå, hvordan ville dere løst dette?

Anonymkode: 5446c...44c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bruker ikke arven til ungene eller sparepengene deres på julegaver. Er du tussete?

Det er enda en stund til jul. Legg av penger hver måned til julegaver og senk forventningene litt 😊

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
altflyter skrev (3 minutter siden):

Du bruker ikke arven til ungene eller sparepengene deres på julegaver. Er du tussete?

Det er enda en stund til jul. Legg av penger hver måned til julegaver og senk forventningene litt 😊

Jeg fører over en hundrings til hver av barna hver mnd..🥴

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da bruker du den hundrelappen du sparer på julegavene. En ting er å slutte å spare for en periode, men du tar ikke av deres sparekontoer for å kjøpe gaver til dem. Da kjøper du heller rimeligere gaver og tar en prat om økonomi med dem.

En ting er kriser som gjør at man trenger penger til legehjelp, eller at kjøleskapet ryker. Men du bruker ikke av en sparekonto til gaver. Enkelt og greit.

Endret av altflyter
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet om en bestemor som gjør dette, og jeg syns det er helt fint å gjøre det sånn. Hun setter av 200kr til hvert av barnebarna hver måned, altså til sin egen konto, men ment for barnebarna. Men hun har dårlig økonomi, så når det har vært store gaver de skulle få, runde år, konfirmasjon osv, så har hun brukt litt av disse pengene. Det går jo til barnebarna uansett, og har man dårlig råd i perioder, så syns jeg det går helt fint å gjøre det sånn😊 Men om de har fått pengegaver og arv som er satt inn på barnas konto, blir det litt annerledes🤔

Anonymkode: 7ff1d...8c5

• Liker 2
Skrevet

Det er faktisk lov til å strikke votter eller sokker til alle ungene der om du har muligheten til det. Bedre enn pengene du setter av til gave. Det er ikke slik at man HVERT år må ha store fine fancy gaver.

Jeg har 5 tantebarn. De vil få 500 hver. Hvis det hadde vært 10 hadde jeg halvert summen til 250 barn per. Kutter ut til de voksne

Anonymkode: e7238...a1f

• Liker 1
Skrevet

Tja må jo ikke bruke så mye penger på hver da og nå er det feks masse 70% på klær og leker,får mye fint og billig da

Anonymkode: 79585...315

• Liker 1
Skrevet
altflyter skrev (54 minutter siden):

Selvsagt kan man det og heller betale tilbake senere

Anonymkode: 79585...315

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at gaver er det første som bør ryke når økonomien blir stram. Ville enten kjøpt familiegave (et rimelig spill + litt julegodt f,eks.), eller avtalt med søsken at vi ikke bytter gaver i år, så kan de bruke det de sparer på ekstra gaver til egne barn, og dere kan spare pengene, ev. gi litt ekstra til deres egne barn. 

Feirer dere sammen? Skjønner at det er litt vanskeligere om man åpner gaver sammen. Samtidig bør barn avlæres å forvente gaver fra alt og alle og heller være takknemlige for dem de faktisk får. Kan ikke huske at mine noen gang har etterlyst gave fra noen, selv om de har fått gave fra dem før.

Jeg har kuttet ned så mye som mulig de siste årene, men er "heldig" og har bare en foreløpig barnløs søster, har to barn selv. Enda har ungene et hav av gaver hver jul, jeg blir nesten flau (mye fra eksen sin side, der er de flere søsken men mange barn, men det er hans ansvar).

Anonymkode: 74727...1b9

Skrevet

Snakk med familien om at den økonomiske situasjonen deres er litt annerledes i år. Avklar forventninger på forhånd er alltid lurt. Hvordan du har tenkt å løse det - familiegave osv.

Er nok uansett mange som føler på at det blir litt knabert i år, matvarepriser, rente, strøm…

Tenker å ta en sånn samtale her også.

Men å lage en slik gavekurv blir fort dyrt det også, om den skal ha litt innhold. Gjorde det ett år, men fant ut at sparte egentlig ikke på det.

I år kjøper jeg bøker til tantebarna, på salg. Sammen med en marsipangris el.l når de er på salg i priskrig før jul.

Tips - følg også med på Ark ol. De har salg på hobbysett f.eks. Med 40 % blir det veldig ok pris.

Anonymkode: 28073...563

• Liker 1
Skrevet

Hva er det med nordmenn og det å være så opphengt i dyre gaver til jul? Kan du ikke bare kjøpe noe enkelt til 100 kr stk eller lage en opplevelse for begge barna til sammen, som koster veldig lite? 

Anonymkode: 5f8e6...bf7

• Nyttig 1
Skrevet

Gi søsken beskjed om at dere går over til gavefri jul. 

Anonymkode: d9a22...59a

• Liker 1
Skrevet

Det går an å gjøre det billig, og likevel ha en koselig jul. Jeg ønsker meg blant annet pocketbøker. Jeg strikker  sokker og luer, så er det noen som ønsker seg pene kubbelys og servietter. Vi har avtalt å ikke kjøpe dyre gaver i år.  Andre ting  som også er fint å få og som ikke behøver bli så dyrt er  kaffe, te, krydderglass, oljer o.l.

Anonymkode: 469a9...64a

Skrevet

familiegaver til nevøer og nieser i for av spill høres ut som en god idé! Som en annen nevner: Ark pleier å ha på 50 prosent før jul. Og spe gjerne på med en stor pose med smågodt... 
Til egne barn: Du skriver dere akkurat har fått barn nummer to, men hvor gammel er den eldste? Helt små barn har jo ikke noe forhold til hva de får av hvem til jul... Julen vår yngste var nesten ett fikk hun en dukke til 50 kroner av oss. Hvis den eldste er tre eller noe ville jeg rett og slett kjøpt noe billig fra dere som dere vet faller i smak. Et annet alternativ er å "spleise" med besteforeldre, ved at dere sammen finner noe dere vet barnet ønsker seg, og at gaven er fra begge. Dere gjør jobben med å finne (kanskje på tilbud) og besteforeldre betaler mesteparten;-) 
Hvis barnet er 10 eller noe, og har et større konsept av penger og en lengre ønskeliste, tror jeg at jeg hadde tatt litt av sparepengene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er faktisk lov til å strikke votter eller sokker til alle ungene der om du har muligheten til det. Bedre enn pengene du setter av til gave. Det er ikke slik at man HVERT år må ha store fine fancy gaver.

Jeg har 5 tantebarn. De vil få 500 hver. Hvis det hadde vært 10 hadde jeg halvert summen til 250 barn per. Kutter ut til de voksne

Litt avsporing, men ville du gitt det samme rådet dersom TS var en mann? 

Strikke votter eller sokker? 

Anonymkode: f811e...500

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 20.16):

Ja! Da jeg gikk på barneskolen for mange mange år siden var guttene flinkest i klassen på å strikke. 

Om enkelte menn ikke føler seg like nevenyttige når det gjelder håndarbeid som strikking kan de lage noe annet.

Hele poenget her er at gaver kan lages og ikke behøver å koste skjorta når en ikke har økonomi til det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 20.16):

Menn kan vel strikke de også?

Anonymkode: 35ea4...1e3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...